Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grunnet en feil som sykehuset gjordet, fikk ikke min gamle mor møtt opp til timen og fikk dermed en regning for å ikke ha møtt opp. Hun fikk aldri beskjed om timen, de sier at beskjeden kom digitalt, men hun kan ikke benytte seg av digitale utstyr og de er klare over dette. Hun fikk dermed aldri beskjed om timen.  Vi sendte en klage til avdelingen, men den ble avvist. Hvordan kan vi sende flere klager og til hvem?

Anonymkode: ef6cc...e76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ringt den aktuelle avdelingen og forklart problemet? Det er første steg. Normalt blir digitale innkallinger sendt på pair i tillegg, så er påminnelsen kun på f.eks sms. Sikker på at et ikke er kommet noe brev? "Bruker ikke digitale utstyr" er egentlig litt avleggs i 2022, så hun kan bli nødt å betale regningen. 

Anonymkode: 6a4bd...ed1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den ble levert i altinn, blir den sendt i posten tre dager senere. Hvis man ikke har kompetanse til å bruke digital korrespondanse, må man oppsøke assistanse som kan bidra på dette området. Det finnes mange som kan opptre som fullmektig i slike tilfeller. 

Hvis klagen ble avvist betyr det at dere klagde uten å ha klageinteresse (altså ikke var part i saken) eller at dere klaget etter klagefristens utløp. 

Anonymkode: daef5...3ad

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis den ble levert i altinn, blir den sendt i posten tre dager senere. Hvis man ikke har kompetanse til å bruke digital korrespondanse, må man oppsøke assistanse som kan bidra på dette området. Det finnes mange som kan opptre som fullmektig i slike tilfeller. 

Hvis klagen ble avvist betyr det at dere klagde uten å ha klageinteresse (altså ikke var part i saken) eller at dere klaget etter klagefristens utløp. 

Anonymkode: daef5...3ad

Det blir vel ikke fattet noe vedtak her?  

Anonymkode: 35d94...13b

Gjest Adobyen
Skrevet

Det hender at jeg får avtaler sendt på Digipost, men vanligvis kommer de i brev med posten.  Jeg er digital bruker og ønsker ikke noe på papir. Jeg er glad for at de sender påminnelser på sms.

Jeg hadde time på poliklinikk i dag, og ble satt opp til ny time der i januar.  Sms kom med det samme, og så kommer det nok to til før tiden er inne.  Når jeg kommer hjem etter slikt så legger jeg det også inn på kalenderen på tlf.  Før hang jeg lapper på kjøleskapet, men det slipper jeg jo nå 😀

Det var dumt at ikke innkallelsen kom frem, men det er vel ikke annet å gjøre enn å klage og forklare.

AnonymBruker
Skrevet

Sivilombudsmannen

Klage til Sivilombudet

• Du kan klage til Sivilombudet hvis du mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra den offentlige forvaltningen. Dette kan for eksempel være hvis du mener at et vedtak eller en avgjørelse er feil, eller at saken din har vært behandlet på en uriktig eller uforsvarlig måte.
  • Sivilombudet er et kontrollorgan utenfor forvaltningen, som kan foreta en rettslig og objektiv vurdering av klagen din.
  • Det er i første rekke konkrete saker som er endelig avgjort av i forvaltningen løpet av det siste året Sivilombudet kan undersøke nærmere. Du må derfor først ha benyttet klagemulighetene i forvaltningen.
  • I tillegg til endelige avgjørelser, behandler Sivilombudet også saker om lang saksbehandlingstid og manglende svar fra forvaltningen.
  • Det er gratis å klage.

Anonymkode: c341a...0fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt pasient og brukerombudet, de hjelper dere.

Anonymkode: d4ae7...2c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Grunnet en feil som sykehuset gjordet, fikk ikke min gamle mor møtt opp til timen og fikk dermed en regning for å ikke ha møtt opp. Hun fikk aldri beskjed om timen, de sier at beskjeden kom digitalt, men hun kan ikke benytte seg av digitale utstyr og de er klare over dette. Hun fikk dermed aldri beskjed om timen.  Vi sendte en klage til avdelingen, men den ble avvist. Hvordan kan vi sende flere klager og til hvem?

Uten å være vemmelig, men her tror jeg svaret på gåten ligger i "gammel mor" og manglende oppfølging av dere som pårørende.

Har dere faktisk sett over mobilen hennes om det er kommet en sms? Hvis hun har godkjent seg selv som digital bruker, f eks for noen år tilbake da hun var mer kompetent på dette, så vil beskjeder nå komme i altinn/digipost. Har dere logget dere inn og sjekket?

For øvrig synes jeg det er mye styr for en faktura om uteblitt time. Har hun, og dere, "glemt", eller ikke fått det med dere, så må dere nesten bare ta det til etterretning: din gamle mor trenger at dere er mer tilstede.

Anonymkode: 15e01...6c8

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sivilombudsmannen

Klage til Sivilombudet

• Du kan klage til Sivilombudet hvis du mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra den offentlige forvaltningen. Dette kan for eksempel være hvis du mener at et vedtak eller en avgjørelse er feil, eller at saken din har vært behandlet på en uriktig eller uforsvarlig måte.
  • Sivilombudet er et kontrollorgan utenfor forvaltningen, som kan foreta en rettslig og objektiv vurdering av klagen din.
  • Det er i første rekke konkrete saker som er endelig avgjort av i forvaltningen løpet av det siste året Sivilombudet kan undersøke nærmere. Du må derfor først ha benyttet klagemulighetene i forvaltningen.
  • I tillegg til endelige avgjørelser, behandler Sivilombudet også saker om lang saksbehandlingstid og manglende svar fra forvaltningen.
  • Det er gratis å klage.

Anonymkode: c341a...0fb

De kommer garantert ikke til å prioritere en sak om en faktura på en tusenlapp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner til problemet.
Jeg anbefaler at dere snakker med sykehuset (med din mor tilstede, eller med fullmakt), og legger inn endret kontaktinformasjon.
c/o-adresse til deg på brev, og din mobiltelefon som telefonnummer.
Da kommer alle brev til din adresse, og alle påminnelser om timer til din mobiltelefon.
Det beste er at dere gjør dette mens dere er der, for hvis dere sender brev vil det ikke alltid bli gjort.

Jeg anbefaler også at dere logger dere inn på helsenorge.no hvis hun har bruker der (logg i så fall inn med hennes bruker), og at hun gir deg tilgang til hennes sider.  (Vårt sykehus, og våre fastleger, tar innkallinger og gir informasjon via helsenorge, ikke via altinn eller digipost)

Regningen må nok betales uansett, men det viktigste er tross alt at hun får den helsehjelpen hun behøver, og da er det viktig at informasjonen kommer frem til henne, eller noen som kan hjelpe henne med dette.  :)

Anonymkode: 2b6ef...e33

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at det ikke er registrert at hun vil ha informasjon fra det offentlige digitalt. Jeg husker ikke hvor, men jeg har selv skrudd det på, tror jeg fikk en forespørsel om det i digipost. Etter det, så kommer alle brev fra statlige instanser på digipost, med unntak av NAV som også sender en del i posten.

Anonymkode: 5f9a7...977

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

De kommer garantert ikke til å prioritere en sak om en faktura på en tusenlapp. 

Si ikke det. Jeg klaget på noe helt annet og forholdsvis trivielt for et par uker siden, en sak som ikke hadde økonomisk betydning for meg. Fikk medhold i klagen etter et par dager, og den offentlige instansen jeg klaget på fikk klar beskjed om hvilke lover de hadde brutt og beskjed om å rette opp i det. 

Det skader definitivt ikke å klage uansett.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (3 timer siden):

Si ikke det. Jeg klaget på noe helt annet og forholdsvis trivielt for et par uker siden, en sak som ikke hadde økonomisk betydning for meg. Fikk medhold i klagen etter et par dager, og den offentlige instansen jeg klaget på fikk klar beskjed om hvilke lover de hadde brutt og beskjed om å rette opp i det. 

I dette tilfelle virker det til å være ganske klart: moren har ikke møtt opp til en time, hun må betale for den siden hun ikke har meldt ifra om at hun kan ta den.

Hvilke feil ts mener at sykehuset har gjort, kommer ikke tydelig frem. Men kan være at ts mener at det er at timen er sendt elektronisk er denne feilen. At avdelingen skal vite at ts sin mor, blant alle 1000-vis av pasienter de har vært år, ikke forstår seg på elektronisk kommunikasjon, virker meningsløst. Det er den enkeltes ansvar å enten være elektronisk bruker eller ikke være det. 

Som jeg skrev tidligere: her bør nok ts gå mer i seg selv og bruke tid på å finne ut hvilken hjelp moren trenger, enn å krangle på noen hundrelapper. 

Anonymkode: 15e01...6c8

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (4 timer siden):

Men det er ikke brutt noen lov her?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er ikke brutt noen lov her?

Det sa jeg heller ikke. Her var det snakk om at selve beløpet var for lavt til at det var vits å klage. Det var det jeg sa meg uenig i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (5 timer siden):

Det sa jeg heller ikke. Her var det snakk om at selve beløpet var for lavt til at det var vits å klage. Det var det jeg sa meg uenig i.

Poenget mitt var ikke beløpet, men skjønner at det kunne virke sånn. Poenget er at dette er en filleting hvor det ikke har skjedd noe lovbrudd, det er ikke noe poeng.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget mitt var ikke beløpet, men skjønner at det kunne virke sånn. Poenget er at dette er en filleting hvor det ikke har skjedd noe lovbrudd, det er ikke noe poeng.

Ja, det blir noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Du får beskjed via sms eller mail, gjerne begge deler om du får innkalling via digipost f.eks. Så da må hun jo eventuelt be pårørende om hjelp til å sjekke dette. det gjør min gamle mor når hun mottar innkallinger digitalt. Disse inkallingene går automatisk, og funksjonen for å mottadigital post må skrues av. Betal fakturaen og gå videre og ta lærdom av dette og enten sørg for at hun lærer hvordan hun bruker systemene eller skru de av så hun får brev i posten

Anonymkode: d0ef8...f71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (På 7.7.2022 den 21.57):

Det hender at jeg får avtaler sendt på Digipost, men vanligvis kommer de i brev med posten.  Jeg er digital bruker og ønsker ikke noe på papir. Jeg er glad for at de sender påminnelser på sms.

Jeg hadde time på poliklinikk i dag, og ble satt opp til ny time der i januar.  Sms kom med det samme, og så kommer det nok to til før tiden er inne.  Når jeg kommer hjem etter slikt så legger jeg det også inn på kalenderen på tlf.  Før hang jeg lapper på kjøleskapet, men det slipper jeg jo nå 😀

Det var dumt at ikke innkallelsen kom frem, men det er vel ikke annet å gjøre enn å klage og forklare.

Stort sett skjer det samme her. Men jeg opplevde å få et ekstremt viktig brev på digipost uten sms eller mail varsel. Normslt får man da dette på papir tror jeg, men i dette tilfellet gjorde jeg ikke det. Var tilfeldig at jeg så det en mnd etterpå da jeg åpnet digipost fir noe helt annet. Det var virkelig viktig brev og kunne fått konsekvenser for flere om jeg ikke ga tilbakemelding. Det var også en frist på tilbakemelding som hadde gått ut. Det var fra en etat i staten. Sliten fortsatt med å forstå hvorfor det ble sånn med akkurat det ene brevet, men det kan altså skje. 

Anonymkode: ea03e...20f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du får beskjed via sms eller mail, gjerne begge deler om du får innkalling via digipost f.eks. Så da må hun jo eventuelt be pårørende om hjelp til å sjekke dette. det gjør min gamle mor når hun mottar innkallinger digitalt. Disse inkallingene går automatisk, og funksjonen for å mottadigital post må skrues av. Betal fakturaen og gå videre og ta lærdom av dette og enten sørg for at hun lærer hvordan hun bruker systemene eller skru de av så hun får brev i posten

Anonymkode: d0ef8...f71

Digipost som ikke åpnes i løpet av noen dager (husker ikke hvor mange dager det går) skal sendes som brev til postadressen også.  Dette gjelder i alle fall post fra alle offentlige instanser 😊

Anonymkode: 3ee0b...583

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...