Gå til innhold

Hvordan kjøre riktig i bratte nedoverbakker? (manuell gir)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg må kjøre i flere bratte og lange nedoverbakker på vei fra en jobb jeg har nå i sommer. Fartsgrensa der er 50 km/t. 

Alternativene: 

1. Kjøre på 3. gir og bremse ofte (veeeeldig ofte). Det sliter vel vanvittig på bremsene?

2. Gire ned til 2. gir. Nesten ingen bremsing, men turtallet går jo til himmels og motoren låter ikke bra. 

Hva er best og verst for bilen? 

Anonymkode: a05ff...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt av begge deler.

Jeg kjører så defensivt at jeg har fått rust på samtlige biler, på bremsene. De må brukes godt iblant. Når du blir lei av det så ville jeg bremset på gir. Eller gjøre litt begge deler hver dag. 

Anonymkode: e915e...4c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bakker jeg har kjørt ned blir gjort på 3dje giret. Men er det 50 på strekningen, burde det gå greit å bruke 2ndre og heller ligge litt under fartsgrensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om bakken er kort kan du bremse. Skal du ned et fjell risikerer du varmgang, men er det i et boligstrøk er det sannsynligvis ikke langt nok til at du sliter ut bremsene?

Anonymkode: edf93...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingeniører sier at du skal bruke alt slik det er ment; bremser til bremsing og motor til kjøring. Jason Fenske i Engineering Explained har en fin video om det. I moderne biler går ikke bremsene varme så lett lenger.

Men...jeg hadde nok giret ned, i alle fall innimellom, jeg også - dog kun med varm motor. Undertrykket ved motorbrems er ikke bra med kald motor, du kan suge for mye olje ut av den slik.

Anonymkode: 741c0...bdd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mellomting. Ville kjørt i 3.gir men bremset ned til under fartsgrensen innimellom. Lurt å ikke ha bremsen inne hele tiden eller kjøre med for høyt turtall.

Anonymkode: 4a26c...dee

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mellomting. Ville kjørt i 3.gir men bremset ned til under fartsgrensen innimellom. Lurt å ikke ha bremsen inne hele tiden eller kjøre med for høyt turtall.

Anonymkode: 4a26c...dee

Dette. Hilsen vestlending.

Anonymkode: 2711b...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er å kjøre ned på samme gir som en kjørte opp:-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang nok bakke til å få varmgang i bremsene i tettbebygd strøk? Lite tvilsomt. Er du bekymret kan du jo måle temp på bremseskivene, det er nok langt under farenivå. 

Hvis turtallet på bilen er under 3000 og du ikke rører gasspedalen på vei nei, kanskje bruk motoren.

Men mange moderne biler har så lite motorbrems at det utgjør relativt liten forskjell.

Men hvis fartsgrensen er 50 ville jeg nok brukt vanlig bremse i buss og lastebil også... Så uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at bremseskivene blir for varme - det skal veldig mye til før det skjer. Problemet er at bremsevæsken kan begynne å koke hvis du ligger og "filer" på bremsene ned en lang bratt bakke. Bremsevæske er hygroskopisk, så kokepunktet blir lavere med årene. Jeg har selv opplevd å mer eller mindre miste bremser ned en relativt bratt bakke. Ikke morsomt. Jeg reddet situasjonen med en kombinasjon av motorbremsing og bremser (inkl. håndbrekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En grunnregel bør vera at ein kjører ned en bakke på samme gir som ein kjører opp bakken.  Forbremsen skal vera bar eit supplemang til å nytte motoren til oppbremsing så ein ikkje overstiger høyt turtall.  

De fleste nye biler er idag utstyrt me omdr. teller som forteller om hvor effektiv du kjører, og   din kjørestil.  Før bilene vart utstyrt med omdr.teller måtte fører lære seg å "lytte til motorduren" .  Noe av det verste eg ser er førere som setter bilen i høgstegir i  nedoverbakker, og ein ser baklysene lyser mer eller mindre konstant. Livfarilg kjøring som kan føre til overoppeting av bremser, og sprukne skivebremser m.m.  

Anonymkode: 87659...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krakatoa skrev (På 15.7.2022 den 9.12):

Problemet er ikke at bremseskivene blir for varme - det skal veldig mye til før det skjer. Problemet er at bremsevæsken kan begynne å koke hvis du ligger og "filer" på bremsene ned en lang bratt bakke. Bremsevæske er hygroskopisk, så kokepunktet blir lavere med årene. Jeg har selv opplevd å mer eller mindre miste bremser ned en relativt bratt bakke. Ikke morsomt. Jeg reddet situasjonen med en kombinasjon av motorbremsing og bremser (inkl. håndbrekk).

Overoppheting av bremseskiver, og bremseklosser / band kan bli glassert, og mister friksjonen ved overopphetening, og til tyngre bilen er lastet til større fare for overoppheting. Varmen fra bremsene forplanter seg over til bremsevesken, og den mister sin effekt.  Tyngre kjøretøy er etterhvert blitt utstyrt med motorbremser, telmabrenser m.m for å avlaste hjulbremsene.  Har selv jobbet mange år som mekaniker ved både lette -og tyngre kjøretøy som kontrollør, og sett litt av hvert.  Mange bilførere som ein skulle tru har fått førerkortet på postsordre.  

Anonymkode: 87659...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Tenkte ikke på glasering a skiver, klosser og bremsebånd. Men det skjer jo det også, og da har det vært varmt ettersom du har fått en permanent forandring av friksjonsmaterialet på bremseklossene.

 Vanlig DOT4.1 bremsevæske skal ha et kokepunkt på rundt 270'c. Gammel bremsevæske som har stått og fått fukt i seg, koker på kanskje rundt 170'c. Ved normal kjøring er det vel sjelden at skiver og klosser overstiger noe særlig mer enn cirka 200'c. Men det sier seg da selv at dersom du plutselig må bremse mye, vil du få problemer. I mitt tilfelle var det nok snakk om bremsevæske som burde ha vært skiftet, i og med at bremsene fungerte helt fint igjen etterpå når de fikk kjølt seg ned. Glaserte skiver og klosser må stort sett kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Krakatoa skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig. Tenkte ikke på glasering a skiver, klosser og bremsebånd. Men det skjer jo det også, og da har det vært varmt ettersom du har fått en permanent forandring av friksjonsmaterialet på bremseklossene.

 Vanlig DOT4.1 bremsevæske skal ha et kokepunkt på rundt 270'c. Gammel bremsevæske som har stått og fått fukt i seg, koker på kanskje rundt 170'c. Ved normal kjøring er det vel sjelden at skiver og klosser overstiger noe særlig mer enn cirka 200'c. Men det sier seg da selv at dersom du plutselig må bremse mye, vil du få problemer. I mitt tilfelle var det nok snakk om bremsevæske som burde ha vært skiftet, i og med at bremsene fungerte helt fint igjen etterpå når de fikk kjølt seg ned. Glaserte skiver og klosser må stort sett kastes.

Glassering av klosser/bånd/skiver/tromler?? Eksisterer ikke! Problemet er at når du kjører bremsene varme får du damplås i bremsesystemet. Det kalles vapour lock. Av det dannes det fukt i brmesevæska, derfor skal den byttes annahvert år. Det eneste du har av svikt på bremser er når du kjører i regn og saltete veier, da griper de dårlig, men det er ikke lenge det står på. Har plukka av mye klosser og bånd, men ikke noe har vert glassert nei.

Anonymkode: b2153...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/7/2022 at 6:24 PM, AnonymBruker said:

Hei

Jeg må kjøre i flere bratte og lange nedoverbakker på vei fra en jobb jeg har nå i sommer. Fartsgrensa der er 50 km/t. 

Alternativene: 

1. Kjøre på 3. gir og bremse ofte (veeeeldig ofte). Det sliter vel vanvittig på bremsene?

2. Gire ned til 2. gir. Nesten ingen bremsing, men turtallet går jo til himmels og motoren låter ikke bra. 

Hva er best og verst for bilen? 

Anonymkode: a05ff...eb1

Gir ned til 2. og bruk brems ved behov når turtallet blir høyt.

Anonymkode: c82ff...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan også bruke 1. gir i nedoverbakker. Bedre å bruke lang tid enn å ødelegge bilen.

Anonymkode: c82ff...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Glassering av klosser/bånd/skiver/tromler?? Eksisterer ikke! Problemet er at når du kjører bremsene varme får du damplås i bremsesystemet. Det kalles vapour lock. Av det dannes det fukt i brmesevæska, derfor skal den byttes annahvert år. Det eneste du har av svikt på bremser er når du kjører i regn og saltete veier, da griper de dårlig, men det er ikke lenge det står på. Har plukka av mye klosser og bånd, men ikke noe har vert glassert nei.

Anonymkode: b2153...e7c

Her er det en som ikke har fått med seg noen ting av hva som har blitt skrevet. At du aldri har opplevd glaserte skiver og klosser, betyr ikke at det ikke forekommer. For det gjør det. 

Troll.

 

Edit: hadde utelatt en "ikke". 

Endret av Krakatoa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krakatoa skrev (4 timer siden):

Her er det en som ikke har fått med seg noen ting av hva som har blitt skrevet. At du aldri har opplevd glaserte skiver og klosser, betyr ikke at det forekommer. For det gjør det. 

Troll.

Til Trollet: Jeg har en utdannelse på kjøretøy. Da blir det litt gresk for deg at du ikke skjønner hva du skriver om selv.

Anonymkode: b2153...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en utdannelse på kjøretøy. 

Anonymkode: b2153...e7c

Kjøretøy101 på Universitet i Bygda?

Anonymkode: 741c0...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til Trollet: Jeg har en utdannelse på kjøretøy. Da blir det litt gresk for deg at du ikke skjønner hva du skriver om selv.

Anonymkode: b2153...e7c

Nå tror jeg ikke det egentlig er meg du sikter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...