Gå til innhold

starten på en hypoman episode?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei. er litt i tvil om jeg begynner å komme inn i en hypoman episode, eller om jeg bare har ekstra mye energi i dag.

klarer ikke sitte stille. prater mye mer enn vanlig, og mye raskere. har 100 ideer, ingen relatert til det jeg faktisk skulle ordne på jobb i dag. ikke spist noe i dag men ikke sulten (dog ganske vanlig for meg). har allerede begynt med tre prosjekter etter jeg kom hjem fra jobb for 1.5t siden. (ikke noe av det jeg burde gjøre) hva burde jeg ev gjøre for å stoppe dette?? 🙃

Anonymkode: 1dc2d...5e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo vanskelig å si om det er det når det er kun i dag det har vært slik, men det kan absolutt virke slik ja. 

Er selv hypoman nå så ja. 

Har du en medisinplan? Jeg har fått økt antipsykotika og kan ta vival for å prøve å få på plass søvn. Ellers er det rolige og kjedelige aktiviteter framfor å følge alle oppgirende impulser. Men det synes jeg selv er vanskelig for jeg storkoser meg jo. 

Jeg begynner dog å bli veldig lett sint nå. Blir lagt inn neste uke hvis jeg ikke har kommet ned til da. For jeg blir helt tullete i hodet etter hvert når hypomanien blir så kraftig som nå. Men mine to forrige hypomanier var ikke like kraftig og da trengte jeg ikke innleggelse eller mer medisiner. 

Har du noen behandler eller lege du kan prate med? 

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (29 minutter siden):

Det er jo vanskelig å si om det er det når det er kun i dag det har vært slik, men det kan absolutt virke slik ja. 

Har du en medisinplan? Jeg har fått økt antipsykotika og kan ta vival for å prøve å få på plass søvn. Ellers er det rolige og kjedelige aktiviteter framfor å følge alle oppgirende impulser. Men det synes jeg selv er vanskelig for jeg storkoser meg jo. 

Jeg begynner dog å bli veldig lett sint nå. Blir lagt inn neste uke hvis jeg ikke har kommet ned til da. For jeg blir helt tullete i hodet etter hvert når hypomanien blir så kraftig som nå. Men mine to forrige hypomanier var ikke like kraftig og da trengte jeg ikke innleggelse eller mer medisiner. 

Kan jeg spørre hvorfor du trenger innleggelse pga hypomani? Trodde man kun ble innlagt ved mani. 

Anonymkode: 887d6...5f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du trenger innleggelse pga hypomani? Trodde man kun ble innlagt ved mani. 

Fordi man ved innleggelse kan forebygge mani. (Ikke ts) 

Anonymkode: 21254...b65

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ulikt hvordan noen reagerer på hypomani og langvarig søvnløshet og jeg blir veldig dårlig, impulsiv, aggressiv osv. Jeg blir ikke innlagt hver gang jeg er hypoman, men når det har en viss styrke så blir det aktuelt.

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Er i utredning akkurat nå.. Skal til behandler i morgen, men vet ikke om jeg skal nevne noe eller ikke. Får se hvordan jeg føler meg i morgen.

Høres lurt ut å prøve rolige og kjedelige aktiviteter...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

hei. er litt i tvil om jeg begynner å komme inn i en hypoman episode, eller om jeg bare har ekstra mye energi i dag.

klarer ikke sitte stille. prater mye mer enn vanlig, og mye raskere. har 100 ideer, ingen relatert til det jeg faktisk skulle ordne på jobb i dag. ikke spist noe i dag men ikke sulten (dog ganske vanlig for meg). har allerede begynt med tre prosjekter etter jeg kom hjem fra jobb for 1.5t siden. (ikke noe av det jeg burde gjøre) hva burde jeg ev gjøre for å stoppe dette?? 🙃

Jeg prøver, når det er anledning til å være mest mulig på soverommet mitt ved hypomanier. Der er det sterilt og lite sanseinntrykk. 

Anonymkode: 9619a...177

AnonymBruker
Skrevet

Ville nevnt det til behandler, men sannsynligvis så vil behandleren din merke det uansett. Det er jo litt påfallende at en person ikke klarer å sitte stille og prater mye raskere enn normalt. Min behandler har alltid merket (hypo)mani når jeg har vært der i en slik episode, så jeg har ikke trengt å fortelle det. Hos noen er det dog ikke så veldig påfallende, så du burde absolutt nevne det. Det kan være veldig nyttig mtp utredningen du holder på med. Har du hatt flere slike episoder? Hvor er du i utredningen? Mistenkes bipolar lidelse? 

Det kan høres ut som hypomani, slik kan jeg også bli. Etter hvert kan jeg bli ganske kaotisk, nesten ute av stand til å fullføre noe eller gjøre noe som helst produktivt, bli ekstremt sint, få ekstrem angst, slutte å ta vare på meg selv, begynne å oppføre meg rart osv. Kan f.eks begynne å løpe barbent i styrtende regn midt på natten, spise blomster fra hagen osv. Kan også bruke mye penger på ting jeg som frisk ikke engang har lyst på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...