AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Nå skal min datter velge bundad. Hun er usikker på valget hennes. Hele familien hennes er ifra Bergen og kan velge bergensbunaden. Men så er det sånn at vi har bodd i nord norge i snart 12 år og hun har hatt en stor del av oppvoksten hennes her. Nå har hun valgt nordlandsbunaden men hun har en klump i magen om hun har tatt feil. Hun føler mest tilhørighet til nord norge , men er det greit for bunadspolitiet eller? Anonymkode: f4fc7...088
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #2 Skrevet 7. juli 2022 Be henne om å drite i bunadspolitiet! Niesen min skal ha Oslobunaden, hun har aldri bodd i Oslo... dog har hun en mormor som kommer derfra og en mor som er født der og bodde der til hun var åtte måneder. Anonymkode: 36516...38c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #3 Skrevet 7. juli 2022 Da tar hun nordlandsbunaden. Gi blaffen i hva bunadspolitiet måtte mene om det. Hun føler mest tilhørighet der, det er det som teller. Anonymkode: 3c3bf...6e5 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #4 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå skal min datter velge bundad. Hun er usikker på valget hennes. Hele familien hennes er ifra Bergen og kan velge bergensbunaden. Men så er det sånn at vi har bodd i nord norge i snart 12 år og hun har hatt en stor del av oppvoksten hennes her. Nå har hun valgt nordlandsbunaden men hun har en klump i magen om hun har tatt feil. Hun føler mest tilhørighet til nord norge , men er det greit for bunadspolitiet eller? Anonymkode: f4fc7...088 Bergensdrakten mener du Og det går på hvor ens ætt er fra Anonymkode: f2da2...6be
Annonympersonidag Skrevet 7. juli 2022 #5 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bergensdrakten mener du Og det går på hvor ens ætt er fra Anonymkode: f2da2...6be Jeg mente bergensdrakten , haha var litt trøtt når jeg skrev det
Annonympersonidag Skrevet 7. juli 2022 #6 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bergensdrakten mener du Og det går på hvor ens ætt er fra Anonymkode: f2da2...6be Men min datter føler nesten ikke noe mer tilknytting til bergen. Hun har skriftet dialekt og hun føler at hun bare har familie der men inegn tilknytting
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #7 Skrevet 7. juli 2022 Tenker det er helt greit å velge Bergensdrakten om hun ønsker det. Anonymkode: 63aed...50e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #8 Skrevet 7. juli 2022 Hvis dere har bodd der i 12 år er jo det hele livet hennes hvis hun er 13-14 nå? Da er hun jo egentlig nordlending Anonymkode: c5cac...237 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #9 Skrevet 7. juli 2022 La henne velge den bunaden hun har lyst på og gi blanke f*** i de som mener noe annet - altså det såkalte "bunadspolitiet"😊 Dette med at man skal velge bunad knyttet til hvor man slekter til er sosialt konstruert og har langt kortere historisk kontekst enn man tror. Anonymkode: c1e58...8a2 2
Ullvott Skrevet 7. juli 2022 #10 Skrevet 7. juli 2022 Jeg er litt bunadspoliti, men mener at hvis man føler tilhørighet til et sted kan man fint ha bunaden derfra. Bor man et sted er man jo knyttet til stedet, så det må være fullt lov. Siden bunaden dessuten er noe av det dyreste man eier, bør man dessuten få lov til å ha en bunad man faktisk liker. Ellers blir den enda mindre brukt enn den ellers ville blitt, og en bunad som ikke blir brukt er jo helt bortkastet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #11 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nå skal min datter velge bundad. Hun er usikker på valget hennes. Hele familien hennes er ifra Bergen og kan velge bergensbunaden. Men så er det sånn at vi har bodd i nord norge i snart 12 år og hun har hatt en stor del av oppvoksten hennes her. Nå har hun valgt nordlandsbunaden men hun har en klump i magen om hun har tatt feil. Hun føler mest tilhørighet til nord norge , men er det greit for bunadspolitiet eller? Anonymkode: f4fc7...088 Det er da 100% innafor Anonymkode: c94e5...f0e
MyMichelle Skrevet 7. juli 2022 #12 Skrevet 7. juli 2022 (endret) 1. Ikke bry dere om hva bunadspolitiet måtte mene. Men jeg tror at til og med de ville akseptert det. 2. Jeg mener at det passende er å bruke bunad fra det stedet en bor og føler tillknytting til, selv om en er fra et annet sted. Men jeg er vel ikke representativ for «folk flest» fordi jeg har arvet en nordlandsbunad av min samboers mor. Nordlandsbunad er riktig for meg. Har ennå ikke brukt den, men kommer til å bruke den med en sølje som hører til bunaden fra hjemkommunen min. Nesten ingen vet om at jeg har bunad, så de får vel to sjokk 17. mai. Endret 7. juli 2022 av MyMichelle
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #13 Skrevet 7. juli 2022 MyMichelle skrev (7 minutter siden): 1. Ikke bry dere om hva bunadspolitiet måtte mene. Men jeg tror at til og med de ville akseptert det. 2. Jeg mener at det passende er å bruke bunad fra det stedet en bor og føler tillknytting til, selv om en er fra et annet sted. Men jeg er vel ikke representativ for «folk flest» fordi jeg har arvet en nordlandsbunad av min samboers mor. Nordlandsbunad er riktig for meg. Har ennå ikke brukt den, men kommer til å bruke den med en sølje som hører til bunaden fra hjemkommunen min. Nesten ingen vet om at jeg har bunad, så de får vel to sjokk 17. mai. Det jeg har uthevet synes jeg er mye mye verre. Skal man først bruke bunad bør man holde seg innenfor de rammene som er gitt for den bestemte bunaden. En fotballspiller fra Vålerenga trekker ikke på seg strømper fra Lillestrøm, for å si det slik. Og til de som nå kommer strømmende til for å si at "jammen i gamle dager brukte de jo det de hadde": Joda, det gjorde de, men det de hadde var for det første begrenset og for det andre som regel fra omtrent samme område. Anonymkode: f128c...a23 2
grønnball Skrevet 7. juli 2022 #14 Skrevet 7. juli 2022 Hvorfor så opptatt av hva andre mener? Viktigste er jo at jenta selv føler tilhørighet med stedet bunaden hører til. 1
MyMichelle Skrevet 7. juli 2022 #15 Skrevet 7. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det jeg har uthevet synes jeg er mye mye verre. Skal man først bruke bunad bør man holde seg innenfor de rammene som er gitt for den bestemte bunaden. En fotballspiller fra Vålerenga trekker ikke på seg strømper fra Lillestrøm, for å si det slik. Og til de som nå kommer strømmende til for å si at "jammen i gamle dager brukte de jo det de hadde": Joda, det gjorde de, men det de hadde var for det første begrenset og for det andre som regel fra omtrent samme område. Anonymkode: f128c...a23 Helt greit du mener det. Jeg er fra nabokommunen til der jeg bor, og akter ikke bruker tusenvis på noe jeg verken synes er fint eller føler meg komfortabel med. Jeg har allerede sølje fra hjemkommunen min. Den er MEG, søljene til nordlandsbunaden er bare pynt og betyr null for meg. Endret 7. juli 2022 av MyMichelle 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #16 Skrevet 7. juli 2022 MyMichelle skrev (1 minutt siden): Helt greit du mener det. Jeg er fra nabokommunen til der jeg bor, og akter ikke bruker tusenvis på noe jeg verken synes er fint eller føler meg komfortabel med. Jeg har allerede sølje fra hjemkommunen min. Den er MEG, søljene til nordlandsbunaden er bare pynt og betyr null for meg. Ok. Anonymkode: f128c...a23
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #17 Skrevet 7. juli 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Nå skal min datter velge bundad. Hun er usikker på valget hennes. Hele familien hennes er ifra Bergen og kan velge bergensbunaden. Men så er det sånn at vi har bodd i nord norge i snart 12 år og hun har hatt en stor del av oppvoksten hennes her. Nå har hun valgt nordlandsbunaden men hun har en klump i magen om hun har tatt feil. Hun føler mest tilhørighet til nord norge , men er det greit for bunadspolitiet eller? Anonymkode: f4fc7...088 Jeg er nok det mange vil kalle bunadspoliti(Kommer fra en familie der flere er involvert i produksjon), men mener det går helt greit at datteren din ønsker å bruke nordlandsbunaden. P.S. Det er også den som er "min" bunad, og jeg synes den er veldig fin. Anonymkode: 98a30...3dd
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #18 Skrevet 7. juli 2022 Selvfølgelig kan hun gå med nordlandsbunaden, hun er jo nordlending. Hilsen en annen nordlending. Anonymkode: 8d042...041
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #19 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tenker det er helt greit å velge Bergensdrakten om hun ønsker det. Anonymkode: 63aed...50e Det er ikke den hun vil ha Anonymkode: 3c3bf...6e5
MyMichelle Skrevet 7. juli 2022 #20 Skrevet 7. juli 2022 (endret) Jeg vet at flere har nordlandsbunad fordi det er noe «alle» har, selv om de heller kunne tenkt seg å bruke bunad/drakt/kofte fra hjemkommunen i Nordland, Troms og Finnmark. Det synes jeg er synd. Og det er også en grunn til at jeg støtter Ts sin datter. Redigerer fordi de jeg har hørt om er fra Troms og Finnmark, ikke fra Nordland. Endret 7. juli 2022 av MyMichelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå