Gå til innhold

Avføring - et litt ekkelt spørsmål om hva som er normalt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Lurer på hvor vanlig det er med slim i avføringen? Og når man burde få det sjekket?

For sånn som jeg har forstått det, så er det vanlig å se det i doskåla innimellom? Men hvor ofte, og hvor mye - før man bør få det sjekket?

Jeg synes at jeg har sett det ganske ofte dette siste året, flere ganger i uka. Og ofte sånn at jeg ikke alltid får ut noe avføring når jeg må på do, men så kan det komme litt slim sammen med litt løs avføring.

Nå har jeg allerede hvert hos lege, pga. andre mageproblemer da. Og får ikke time hos spesialist før om noen måneder. Men jeg synes at symptomene har blitt litt verre. Legekontoret virka ikke så bekymra når jeg fortalte at symptomene var verre.

Men nå kom jeg på at jeg ikke har nevnt dette med slim, for det har jeg ikke tenkt så mye på. Har også sett friskt blod noen ganger, men det har vært så lite, og derfor har jeg tenkt at det kanskje bare er en rift.. Nå skal jeg følge godt med framover da, om det kommer mer blod. Men hvis det er slik at det ikke er normalt å se slim så ofte heller, så tror jeg at jeg snart skal ringe legen igjen. 

Så derfor lurer jeg på det?😅

Takk på forhånd! :) 

Anonymkode: 425e6...66b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heisann

Lurer på hvor vanlig det er med slim i avføringen? Og når man burde få det sjekket?

For sånn som jeg har forstått det, så er det vanlig å se det i doskåla innimellom? Men hvor ofte, og hvor mye - før man bør få det sjekket?

Jeg synes at jeg har sett det ganske ofte dette siste året, flere ganger i uka. Og ofte sånn at jeg ikke alltid får ut noe avføring når jeg må på do, men så kan det komme litt slim sammen med litt løs avføring.

Nå har jeg allerede hvert hos lege, pga. andre mageproblemer da. Og får ikke time hos spesialist før om noen måneder. Men jeg synes at symptomene har blitt litt verre. Legekontoret virka ikke så bekymra når jeg fortalte at symptomene var verre.

Men nå kom jeg på at jeg ikke har nevnt dette med slim, for det har jeg ikke tenkt så mye på. Har også sett friskt blod noen ganger, men det har vært så lite, og derfor har jeg tenkt at det kanskje bare er en rift.. Nå skal jeg følge godt med framover da, om det kommer mer blod. Men hvis det er slik at det ikke er normalt å se slim så ofte heller, så tror jeg at jeg snart skal ringe legen igjen. 

Så derfor lurer jeg på det?😅

Takk på forhånd! :)

vært hos lege*

Så irriterende skrivefeil

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

AnonymBruker
Skrevet

Ta det med legen, ingen her kan gi deg svar på det du lurer på da ingen har lov å utgi seg som helsepersonell.

Anonymkode: 526ec...2c9

AnonymBruker
Skrevet

Hypokondri er også en diagnose.

Anonymkode: 1de6b...32e

• Liker 1
Skrevet

Slim og tidvis litt blod kan være tarmkreft. Sannsynligheten for tarmkreft er større om du nærmer deg pensjon, og om dette er en helt nye plage. Best å få det sjekka. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hypokondri er også en diagnose.

Anonymkode: 1de6b...32e

Herregud🙄 Jeg har andre symptomer også, og er henvist videre. Men lurer på om dette er noe jeg burde gi beskjed om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ta det med legen, ingen her kan gi deg svar på det du lurer på da ingen har lov å utgi seg som helsepersonell.

Anonymkode: 526ec...2c9

Det er jo mulig at folk har kunnskap om sånne ting, selv om de ikke er helsepersonell. For nå virker det ikke så akutt, at jeg vil dra til legen enda engang, hvis ikke det kan være noe.

Skrevet

Jeg har irritabel tarm og for min del er det meste normalt når det gjelder avføring, bortsett fra blod.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Friskt blod er nesten aldri farlig. Det er som regel fra hemoroider eller rifter. 
Slim derimot bør du gi beskjed om til fastlegen. Du kan sende en melding på Helsenorge.no, sånn at han får det med i henvisningen. 

Anonymkode: e32b1...692

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Friskt blod er nesten aldri farlig. Det er som regel fra hemoroider eller rifter. 
Slim derimot bør du gi beskjed om til fastlegen. Du kan sende en melding på Helsenorge.no, sånn at han får det med i henvisningen. 

Anonymkode: e32b1...692

Har fått friskt/lyst blod flere ganger nå da+ slim.Og ufrivillig vektnedgang( rundt 2-3 kg), i tillegg til at jeg er veldig slapp og sår inni magen 😕 Ringte legekontoret  i dag da, og fikk beskjed om at fastlegen kom til å ringe meg tilbake, hvis det virket nødvendig. Men det gjorde han ikke. 

Blir litt engstelig jeg! Men skal ev. få legetime privat på mandagen, hvis jeg ikke får komme inn hos fastlege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...