Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sak er løst. Takk for ingenting😊

Endret av Qwert123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si opp leiekontrakten må det være vesentlig mislighold. Første gangs brudd på røykeforbudet er ikke vesentlig mislighold. Du bør gi leietaker en skriftlig advarsel. 

En annen ting er at du kan ikke låse deg inn i leiligheten hvis du har mistanke om at vedkommende røyker i leiligheten. Selv om du har lov til å gå inn må du varsle leietaker før du låser deg inn i leiligheten.  

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Leietaker ble varslet. Men ja. Du bekrefter det jeg visste allerede. Men jeg tenkte fra et annet juridisk standpunkt om heving var mulig. Nå er første advarsel gitt i det minste. 

AnonymBruker
Skrevet
Qwert123 skrev (2 timer siden):

Hei, i følgende kontrakt som jeg deler med leietaker står at røyking er forbudt. Nå leier jeg ut til vedkommende som får NAV støtte. I dag oppdaget jeg hasj lukt. I tillegg låste jeg meg inn, ifølge Husloven kan man ved mistanke om at leieobjekt brukes i strid med leiekontrakten, låse seg inn. Det er en ungdom som leier, har ennå ikke flyttet inn sikkelig. Kan jeg oppheve kontrakten? Eller må det til andre gangen før man kan oppheve kontrakten? Vi deler inngang, dermed luktet det overalt. Samme gjorde det på boligen. Det var naivt av meg å tro at hun skulle bruke det til å oppholde seg på lovlig vis. 

Det er en ungdom, oppfør deg voksent og ta en normal samtale med personen, samt oppfør deg som en voksen og ikke bryt deg inn i andres hus. Det blir for dumt å holde andre til en standard du ikke klarer å leve opp til selv. 

Anonymkode: 4ea3a...729

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dessverre, det er ikke grunn nok… og vær forsiktig med å låse deg inn, mistanke om mislighold mens leietaker ikke er til stedet, kan være vanskelig å begrunne. For han røyket jo ikke hasj der og da. Om du hadde tatt han på tomta med jointen eller bongen i hånda, blir det en annen ting. Skal en del advarsler til for å kaste ut noen, det vil bli mekling og kanskje advokater involvert, det kan bli en tung, kostbar og slitsom prosess. En prosess som kan ta lenger tid enn å bare vente på at leiekontrakten går ut.

Hvor lenge varer kontrakten før dere kan si opp leieforholdet? Og hvor lang er oppsigelses tiden?

Om du absolutt ikke ønsker denne leietakeren, kan du gi tydelig beskjed at du ikke kommer til å forlenge kontrakten nå. Og være litt kjip (innenfor lovens grenser) og være mye tilstedet på tomten. Ikke rett utenfor vinduet, men driv med mye hagearbeid, bygg en platting eller noe. Har ikke noe å si om du er på andre siden av huset (altså ikke stå utenfor vinduet hans), for røyke lukta lukter du uansett på lang avstand. Eller om leiligheten er i en kjeller, ha et vindu i etasjen over alltid åpent. 

Det som vil skje, er at personen enten får helt noia og ikke tørr å røyke der, for det er for risikabelt å bli tatt. Og personen har nok et ønske om å fortsette å røyke, så personen kommer til å syntes det er stress å bo der, og vil sikkert flytte ut før. Da kan dere lage en ny skriftlig avtale hvor begge parter er enige om en tidligere utflytte dato. 

Personen er ung og forstår sikkert ikke at dette kommer til å bli stress uansett hvor hen flytter, så personen vil nok flytte

Anonymkode: 8623e...b53

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en ungdom, oppfør deg voksent og ta en normal samtale med personen, samt oppfør deg som en voksen og ikke bryt deg inn i andres hus. Det blir for dumt å holde andre til en standard du ikke klarer å leve opp til selv. 

Anonymkode: 4ea3a...729

Mr Anonym skal lære oss om modenhet og holdning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Qwert123 skrev (10 timer siden):

Hei, i følgende kontrakt som jeg deler med leietaker står at røyking er forbudt. Nå leier jeg ut til vedkommende som får NAV støtte. I dag oppdaget jeg hasj lukt. I tillegg låste jeg meg inn, ifølge Husloven kan man ved mistanke om at leieobjekt brukes i strid med leiekontrakten, låse seg inn. Det er en ungdom som leier, har ennå ikke flyttet inn sikkelig. Kan jeg oppheve kontrakten? Eller må det til andre gangen før man kan oppheve kontrakten? Vi deler inngang, dermed luktet det overalt. Samme gjorde det på boligen. Det var naivt av meg å tro at hun skulle bruke det til å oppholde seg på lovlig vis. 

Tror du faktisk må sette deg inn i husleieloven, dette er helt feil og leietager har faktisk grunn til å anmelde deg.

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Anonymkode: be6fb...a18

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror du faktisk må sette deg inn i husleieloven, dette er helt feil og leietager har faktisk grunn til å anmelde deg.

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Les høyere opp. Avtalt tilsyn har blitt foretatt. Mr Anonym. 

AnonymBruker
Skrevet
Qwert123 skrev (1 time siden):

Les høyere opp. Avtalt tilsyn har blitt foretatt. Mr Anonym. 

Det er forskjell på avtalt tilsyn som er i tråd med husleieloven og det å ta seg inn i utleieboligen ved mistanke om kontraktbrudd eller at det foregår noe ulovlig i boligen.

Den eneste gyldige grunnen for en utleier å ta seg inn i en utleiebolig er hvis det er noe akutt som f.eks. vannlekkasje eller brann, er det mistanke om at det foregår noe ulovlig så er politiet den rette instansen.

Kontraktbrudd er IKKE en grunn til å ta seg inn i boligen.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er forskjell på avtalt tilsyn som er i tråd med husleieloven og det å ta seg inn i utleieboligen ved mistanke om kontraktbrudd eller at det foregår noe ulovlig i boligen.

Den eneste gyldige grunnen for en utleier å ta seg inn i en utleiebolig er hvis det er noe akutt som f.eks. vannlekkasje eller brann, er det mistanke om at det foregår noe ulovlig så er politiet den rette instansen.

Kontraktbrudd er IKKE en grunn til å ta seg inn i boligen.  

Gode poeng. Røyk er akutt - mistanke om brann- 😂 Mr Anonym. 

AnonymBruker
Skrevet
Qwert123 skrev (På 7.7.2022 den 14.08):

Sak er løst. Takk for ingenting😊

Du har fått tips og du har tatt bort trådstart. Du stjeler informasjon fra samfunnet og sletter slik at ingen andre skal få den samme infoen. 

Anonymkode: ec1b5...244

AnonymBruker
Skrevet
Qwert123 skrev (4 timer siden):

Gode poeng. Røyk er akutt - mistanke om brann- 😂 Mr Anonym. 

Nei du mistenkte hasj lukt. Du brøt loven og vi vil anmelde. Vi har skriftlig bevis. Hvordan du har løst saken på et døgn virker meget mistenkelig. Mer om dette i retten. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei du mistenkte hasj lukt. Du brøt loven og vi vil anmelde. Vi har skriftlig bevis. Hvordan du har løst saken på et døgn virker meget mistenkelig. Mer om dette i retten. 

Live24 nyheter fra Mr. Anonym. 😂 Jeg snakket med moren din og løste saken på 15 minutter faktisk hun bøyde seg ned og beklaget sikkelig image.png.c428d61d2e0ab648933bf9a5be5cd62d.png

Endret av Qwert123
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har fått tips og du har tatt bort trådstart. Du stjeler informasjon fra samfunnet og sletter slik at ingen andre skal få den samme infoen. 

Alt bra med deg? 😂

Endret av Qwert123
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars leieboer.

Anonymkode: 30463...478

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stakkars leieboer.

Anonymkode: 30463...478

Han Mr.anonym sliter med sitt 😅 hold opp a TS, nå har du fått poenget ditt frem. 

Anonymkode: e7319...d9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er moren til Mr.anonym leietakeren? 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er moren til Mr.anonym leietakeren? 

Jupp, derfor han er gretten på hvordan det ble løst 😂

Skrevet

Tråden blir stengt ettersom TS har slettet HI. 

- Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...