AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Er i overgangsalderen og merker at kroppen stivner mer og mer. Får ofte vondt i korsryggen når jeg går tur, og har da vanskeligheter med å bøye med ned for å knyte sko etc. Er også plaget med mer vondter i muskler og ledd. Kjenner det også i knærne når jeg sykler. Bruker ikke østrogentilskudd, da jeg er blant de heldige som ikke er plaget med nattsvette - hetetokter - pms etc. Men nå lurer jeg altså på om jeg likevel bør ta østrogentilskudd? Om det vil hjelpe for muskler og leddplager? Prøver bevege meg mest mulig så jeg ikke skal stivne helt. Noen som har noen erfaringer å komme med? Anonymkode: 23e67...112
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #2 Skrevet 7. juli 2022 Har du tatt blodprøver som viser at du er i overgangsalderen? Jeg kan ikke hjelpe deg med det du lurer på, men vil følge tråden da jeg selv i en begynnende overgangsalder. Jeg har hatt muskel- og leddsmerter i mange mange år, fibromyalgi og leddgikt, så derfor kan jeg ikke si noe om akkurat dette i forbindelse med overgangsalder. Men jeg har hatt en rotete syklus til/fra i 3 år nå, mye migrene (som jeg aldri hadde før), og lange perioder med hetetokter. Er også veldig utslitt og føler meg konstant syk, og lurer på om det er en sammenheng her? Lurer på hva folk flest gjør i forhold til medisiner nå? Er det best å la være å ta østrogentilskudd? Vil ikke tilskudd bare forskyve problemet? Anonymkode: a9ff9...7ed
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #3 Skrevet 7. juli 2022 Jeg skal ikke gå på østrogen, hadde jeg tålt det skulle jeg gjort det med glede men jeg blir veldig dårlig av det. Håper virkelig ikke muskler og ledd blir verre enn det allerede er. Jeg har og fibromyalgi og holder meg fast i ett håp om at det skal bli bedre etter overgangsalderen, noen blir det og noen blir verre. Anonymkode: c9ef6...104
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Har du tatt blodprøver som viser at du er i overgangsalderen? Jeg kan ikke hjelpe deg med det du lurer på, men vil følge tråden da jeg selv i en begynnende overgangsalder. Jeg har hatt muskel- og leddsmerter i mange mange år, fibromyalgi og leddgikt, så derfor kan jeg ikke si noe om akkurat dette i forbindelse med overgangsalder. Men jeg har hatt en rotete syklus til/fra i 3 år nå, mye migrene (som jeg aldri hadde før), og lange perioder med hetetokter. Er også veldig utslitt og føler meg konstant syk, og lurer på om det er en sammenheng her? Lurer på hva folk flest gjør i forhold til medisiner nå? Er det best å la være å ta østrogentilskudd? Vil ikke tilskudd bare forskyve problemet? Anonymkode: a9ff9...7ed Prøver og ultralyd. Ingen egg hos meg... Har ikke vært plaget med muskel- og leddsmerter tidligere, så regner med at dette er koblet til overgangsalderen og ikke fibromyalgi/leddgikt. (Skal sjekke med lege neste gang - bare synd at leger ofte ikke er så flinke når det kommer til dette med overgangsalder og plager. Det er i hvertfall min erfaring). Er også mye slapp/trøtt til tider. Prøver meg på noe som heter Femarelle Recharge nå, og som er et kosttiskudd som blant annet skal regulere hormonaktivitet, reduksjon av tretthet etc. Brukt det kun et par uker nå, så jeg kan nok ikke vente endring med det første. Blir spennende å se om jeg vil merke noen forskjell. Anonymkode: 23e67...112
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har fått skikkelig vondt i muskler i sete og bein. Har blitt mer og mer merkbart siste år. Er 52 år Anonymkode: 43a8e...94d
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Tror kanskje det har noe med livsstil tidligere å gjøre. Er samme alder som nevnt over og har alltid vært aktiv. Merker ingen forskjell, men kanskje fordi jeg er en idrettsjente som er vandt med litt au her og der? Og fortsatt er aktiv Aktivitet er best uansett alder. Anonymkode: ce8da...4d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå