AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Mannen og ungene mener jeg er sint og sjefete. Jeg mener de ikke hører etter og følger beskjeder jeg gir dem. Så sa min mann noe som fikk meg til å tenke. At han hører ikke på «ordrer» som blir bjeffet til han, og at ungene ikke responderer på det heller. Så jeg ser at det må til en endring, så hvordan kan jeg få dem til å høre mer på meg og gjøre det jeg gir dem beskjed om å gjøre? Har noen tips til hvordan jeg kan bli mindre sersjant mamma som ingen hører på og heller nå mer gjennom? Anonymkode: 09233...abc
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #2 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen og ungene mener jeg er sint og sjefete. Jeg mener de ikke hører etter og følger beskjeder jeg gir dem. Så sa min mann noe som fikk meg til å tenke. At han hører ikke på «ordrer» som blir bjeffet til han, og at ungene ikke responderer på det heller. Så jeg ser at det må til en endring, så hvordan kan jeg få dem til å høre mer på meg og gjøre det jeg gir dem beskjed om å gjøre? Har noen tips til hvordan jeg kan bli mindre sersjant mamma som ingen hører på og heller nå mer gjennom? Anonymkode: 09233...abc Jeg blir heller ikke veldig happy når kona beordrer meg rundt. Men barn er barn, og voksne SKAL sjefe. Klare forventninger er bra for barn. Anonymkode: cd8e5...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #3 Skrevet 7. juli 2022 Trekk deg ett hakk tilbake og la far ta ansvar og grensesetting av ungene 2 3 uker fremover. Kanskje far lærer noe også av det. Anonymkode: bcbf2...954 5 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #4 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Trekk deg ett hakk tilbake og la far ta ansvar og grensesetting av ungene 2 3 uker fremover. Kanskje far lærer noe også av det. Anonymkode: bcbf2...954 Dette! Trekk deg stille og rolig tilbake. Har foresten samme problemet selv. Jeg som egentlig er en veldig rolig person snakker høyere og gir så mange beskjeder at blir sliten av meg selv. Har begynt å si at jeg ønsker å gi dem en beskjed eller fortelle om dagens plan. Så står jeg og ser på dem til de ser på meg. Evt sier at jeg ikke orker å rope og at de må være stille hvis de ønsker å vite hva dagens plan. Det vil de enn så lenge. Så det virker. Herjing inne til det blir grining må de fra nå av bare erfare selv. Sier fra en gang om at de må passe på så det ikke går over styr. Og når det blir grining, så får de trøst, men også beskjed om at den som leker leken må tåle steken. Før sa jeg fra mange ganger med strengere stemme for hver gang. Hjalp ikke. Herjet til grining likevel. Så jeg har bestemt meg for å roe ned ti hakk. Orker ikke være så kjeftete. Barn er barn. De må erfare selv (mine er forøvrig greie, så de ville aldri skadet hverandre. Er mer uhell). Anonymkode: 10a6f...f24
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #5 Skrevet 7. juli 2022 Kommer an på barnas alder, men jeg har god erfaring med å innføre "familieråd" og "møter" i hjemmet der vi sammen snakker om det som er viktig, med litt eldre barn. Eksempel: i stedet for å kommandere "Heng opp klærne deres i gangen!" fem ganger om dagen så har jeg stille og rolig laget et møte lørdag formiddag, alle skal være med. Sak 1 - det er veldig mye rot i gangen ofte. Hva skal vi gjøre med det? Slike ting. Og husregler som alle må følge. Anonymkode: db02f...8d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #6 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen og ungene mener jeg er sint og sjefete. Jeg mener de ikke hører etter og følger beskjeder jeg gir dem. Så sa min mann noe som fikk meg til å tenke. At han hører ikke på «ordrer» som blir bjeffet til han, og at ungene ikke responderer på det heller. Så jeg ser at det må til en endring, så hvordan kan jeg få dem til å høre mer på meg og gjøre det jeg gir dem beskjed om å gjøre? Har noen tips til hvordan jeg kan bli mindre sersjant mamma som ingen hører på og heller nå mer gjennom? Anonymkode: 09233...abc Les litt om PMT-O - hvordan gi gode beskjeder som gir ungene lyst til å samarbeide. Få ordentlig kontakt ved å gå bort til dem og si navnet deres først. Jeg merker forskjell hos meg selv om jeg sier 'vennen' kontra navnet når jeg vil ha kontakt. Gi en rolig og tydelig beskjed når du har oppnådd kontakt. Her er det effektivt å si 'jeg vil at du skal' når jeg gir beskjeder. Andre har stort hell med å avslutte med 'er du snill/grei'. Vis respekt for at de kan være midt oppi noe og finn en passende pause - 'når du har fargelagt det feltet der, vil jeg at du henger opp jakka di'. Hvis du må følge opp fordi de ikke gjorde det de skulle, få ordentlig kontakt og spør om de husker hva du ba dem om å gjøre. Husk å gi positiv tilbakemelding når de følger beskjeder - high five, tommel opp, takk. Og så må du øve, øve, øve. Om 75% av beskjeder følges, har du ifølge PMT-O lykkes godt. Og når dette er innarbeidet, kan du overraskende nok oppleve at 'sersjantstemmen' faktisk funker de få gangene den faktisk er nødvendig. Anonymkode: f63b5...002 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #7 Skrevet 7. juli 2022 Les eller lytt til denne boka, den er den eneste boka du trenger. Jeg har et helt utrolig harmonisk forhold til mine to barn, vi kan diskutere men krangler nesten aldri. De er 11 og 8. https://www.nextory.no/bok/peaceful-parent-happy-kids-how-to-stop-yelling-and-start-connecting-10618222/?gclid=CjwKCAjwiJqWBhBdEiwAtESPaOOqymvpgBgOSiyyedXmJGE2uPcAwudO6lBd2k9tZa_1CQSC4K1fDBoCobMQAvD_BwE Anonymkode: 048a2...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #8 Skrevet 7. juli 2022 Mitt tips er si hva som skal skje og ikke hva som er forbudt. Feks I svømmehallen. Ikke si: Ikke løp her! Si: Gå rolig ved bassenget. Ikke slå! Vs. Vær god med hverandre. Ikke søl! Vs. Nå må du helle forsiktig. Ikke vipp på stolen! Vs. Alle beina på stolen skal stå på gulvet. Dette krever litt vane, men hjelper fra bitching til veiledning. Hilsen lærer som klarer det på jobb, men glemmer seg hjemme. Anonymkode: 2f022...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #9 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen og ungene mener jeg er sint og sjefete. Jeg mener de ikke hører etter og følger beskjeder jeg gir dem. Så sa min mann noe som fikk meg til å tenke. At han hører ikke på «ordrer» som blir bjeffet til han, og at ungene ikke responderer på det heller. Så jeg ser at det må til en endring, så hvordan kan jeg få dem til å høre mer på meg og gjøre det jeg gir dem beskjed om å gjøre? Har noen tips til hvordan jeg kan bli mindre sersjant mamma som ingen hører på og heller nå mer gjennom? Anonymkode: 09233...abc Tenke seg til at mannen og barna ikke lenger tar ordrer fra kommandanten på fjertholmen. Jeg er sjokkert. Det eneste riktige er å bli enda mer skarp og høy i stemmen, etterfulgt av noen utbrudd med tårer hvor du forklarer at det er så slitsomt at de ikke lystrer som en hund. Så ikke hør på mannen din. Bare fortsett med å være deg selv, og enda mer deg selv. Anonymkode: d6fd2...f68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå