AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Jeg kan absolutt ingenting om fondssparing, og skal snart kjøpe bolig - så større summer er uansett uaktuelt akkurat nå. Jeg kunne tenke meg å overføre Trumf kontoen og pengene der i fond - og kanskje bittelitt attåt. Er det noen som sparer mer småsummer i fond, og hvilke typer velger dere? Anonymkode: a28d9...f81
Summeer Skrevet 7. juli 2022 #2 Skrevet 7. juli 2022 Fond skal du ha minimum 5 års horisont på, så om du snart skal kjøpe bolig så bør kanskje pengene heller på en rentebærende konto og være tilgjengelig som EK? Jeg sparer noen tusen hver måned og jeg har mer eller mindre tapt alt jeg har puttet inn i år. Men dette er penger jeg ikke skal ta ut før om maaaange år, så jeg har råd til å ha is i magen. Hadde dette vært deg som måtte ta dem ut nå ville de pengene vært tapt. Ting er ikke normalt nå, så pengene må kunne ligge på is.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #3 Skrevet 7. juli 2022 Summeer skrev (1 minutt siden): Fond skal du ha minimum 5 års horisont på, så om du snart skal kjøpe bolig så bør kanskje pengene heller på en rentebærende konto og være tilgjengelig som EK? Jeg sparer noen tusen hver måned og jeg har mer eller mindre tapt alt jeg har puttet inn i år. Men dette er penger jeg ikke skal ta ut før om maaaange år, så jeg har råd til å ha is i magen. Hadde dette vært deg som måtte ta dem ut nå ville de pengene vært tapt. Ting er ikke normalt nå, så pengene må kunne ligge på is. Jo, men spørsmålet mitt er derfor småsparing Jeg tenker ikke legge EK inn der. Bare småsummer jeg kan avse. Vurderte Kron som trekkes frem som et ganske trygt og billig globalt indeksfond. Såvidt jeg forstår er alt gratis å sette inn/ta ut - men man betaler prosent. Men jeg lurer på om det er minimumsbeløp i slike globale indeksfond som Kron….. Anonymkode: a28d9...f81
Knirke Skrevet 7. juli 2022 #4 Skrevet 7. juli 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, men spørsmålet mitt er derfor småsparing Jeg tenker ikke legge EK inn der. Bare småsummer jeg kan avse. Vurderte Kron som trekkes frem som et ganske trygt og billig globalt indeksfond. Såvidt jeg forstår er alt gratis å sette inn/ta ut - men man betaler prosent. Men jeg lurer på om det er minimumsbeløp i slike globale indeksfond som Kron….. Anonymkode: a28d9...f81 Minstebeløp for overføring til Kron er 300 kr per innskudd.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #5 Skrevet 7. juli 2022 Jeg gjør det, har funnet noen selskaper jeg investerer i, og kjøper aksjer for ca 12.000kr i året. Sparer ca en tuselapp i snitt. Satser på når økonomien bedrer seg så spytter jeg inn mer. Målet er at det skal ha vokst til minst 500.000kr når jeg er pensjonist Har også investert i eiendom, både hytte og hus, slik at jeg satser på å være gjeldsfri når jeg er 60 år. Anonymkode: 9184c...fdc
Summeer Skrevet 7. juli 2022 #6 Skrevet 7. juli 2022 Jeg har spart i to ulike "trygge" indeksfond, og tapt så og si hele innskuddet i år. Om du snart skal kjøpe bolig, og trumfbonusen er noe du vurderer hvordan du skal investere så høres det ikke ut som om du flommer over av EK 😉 jeg får røfflig 900 kr/mnd I trumfbonus. De pløyes bare rett over på matkortet igjen 2-4 ganger i året...
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #7 Skrevet 7. juli 2022 Det går helt fint å spare småsummer i fond. Hvis de skal stå lenge, får du utnyttet rentes rente-effekten best mulig, for eksempel hvis du er i 20-årene og skal spare til pensjon. Jeg går ut fra at det ikke er snakk om penger du skal bruke på bolig her, da blir tidshorisonten altfor kort! Et globalt indeksfond er et godt valg. Husk at fond kan svinge tildels mye i verdi, også globale indeksfond. Hvis du ikke kan klare å sitte gjennom en periode med 20-40% tap uten å selge (som nå i år), bør du ikke kjøpe fond. Anonymkode: 48cec...9af
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #8 Skrevet 7. juli 2022 Summeer skrev (2 timer siden): Jeg har spart i to ulike "trygge" indeksfond, og tapt så og si hele innskuddet i år. Om du snart skal kjøpe bolig, og trumfbonusen er noe du vurderer hvordan du skal investere så høres det ikke ut som om du flommer over av EK 😉 jeg får røfflig 900 kr/mnd I trumfbonus. De pløyes bare rett over på matkortet igjen 2-4 ganger i året... Hvordan har du klart å tape så å si hele innskuddet? Jeg har investert i et par smale bransjefond med høy risiko, som har gjort det skikkelig dårlig nå i 2022, og selv de har ikke gått ned mer enn rundt 50%. Anonymkode: 48cec...9af 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #9 Skrevet 7. juli 2022 Jeg har spart 300 kr i mnd siden oktober 2020. Har gjort 22 innskudd til 6.600 kr og har nå 6.567 på kontoen. Haha. Ikke så veldig gunstig sparing for øyeblikket, men den er mer for moro skyld. Sparer også to fondskontier til barna på 1000 kr hver opprettet i 2019 og 2021, den ene har jeg tapt 300 kr på og den andre 400 kr på. Det har egentlig gått jevnt og trutt oppover før det kom et massivt fall nå nylig. Venter på stigningen og fortsetter å spare Anonymkode: f4163...caf
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 Summeer skrev (17 timer siden): Fond skal du ha minimum 5 års horisont på, så om du snart skal kjøpe bolig så bør kanskje pengene heller på en rentebærende konto og være tilgjengelig som EK? Jeg sparer noen tusen hver måned og jeg har mer eller mindre tapt alt jeg har puttet inn i år. Men dette er penger jeg ikke skal ta ut før om maaaange år, så jeg har råd til å ha is i magen. Hadde dette vært deg som måtte ta dem ut nå ville de pengene vært tapt. Ting er ikke normalt nå, så pengene må kunne ligge på is. Ting er veldig normalt akkurat nå. Normalen er nettopp at fond svinger. Anonymkode: 7fc6f...c52
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg gjør det, har funnet noen selskaper jeg investerer i, og kjøper aksjer for ca 12.000kr i året. Sparer ca en tuselapp i snitt. Satser på når økonomien bedrer seg så spytter jeg inn mer. Målet er at det skal ha vokst til minst 500.000kr når jeg er pensjonist Har også investert i eiendom, både hytte og hus, slik at jeg satser på å være gjeldsfri når jeg er 60 år. Anonymkode: 9184c...fdc Hvorfor skal du sette mer inn når prisen på fondene går opp (økonomien bedrer seg)? Det er nå, når du får mer for pengene, du bør kjøpe. Hvis du har penger å avse i de neste 5 årene. Anonymkode: 7fc6f...c52 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kan absolutt ingenting om fondssparing, og skal snart kjøpe bolig - så større summer er uansett uaktuelt akkurat nå. Jeg kunne tenke meg å overføre Trumf kontoen og pengene der i fond - og kanskje bittelitt attåt. Er det noen som sparer mer småsummer i fond, og hvilke typer velger dere? Anonymkode: a28d9...f81 Selvsagt kan du det. Og nå er en fin tid å gjøre det på. Selv er jeg tilhenger av KLP sine indeksfond. De ligger godt oppe på listen over stabile, rimelige og gode fond. Sett pengene inn i KLP Global en gang i året (ved utbetaling av trumf bonusen), og "glem" de. Jeg gjorde dette selv for mange år siden. Og jeg glemte faktisk pengene helt. Satt inn noen tusenlapper, og da jeg endelig kom på de, hadde de steget med 60% Anonymkode: 7fc6f...c52 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 Jeg sparer 200 kr i mnd i et indeksfond. Har ikke mulighet til mer. Anonymkode: e8c5a...c28
Nevrosererroser Skrevet 8. juli 2022 #14 Skrevet 8. juli 2022 (endret) Jeg lurer også på hvilke fond dere som har tapt så og si hele innskuddet i år har investert i. De fleste globale indeksfond er ned under 10% mitt er ned 0’8% for øyeblikket men har vert helt nede på minus 9%. Rene techfond for eksempel har slitt mer, der mener jeg mitt var nede på -32% en periode men er nå «bare» på minus 18 eller deromkring. Begge deler har lang horisont men jeg liker å nerde litt så jeg følger ganske aktivt med. Til TS, ja det lønner seg å investere småsummer, jevne innskudd over tid med lang sparehorisont har historisk alltid lønt seg. Man skal selvsagt ikke investere penger man ikke kan tape og man må vurdere spareform opp mot horisont. Endret 8. juli 2022 av Nevrosererroser Glemte to ord 1
Tvist Skrevet 8. juli 2022 #15 Skrevet 8. juli 2022 sparer 500 i mnd, det er det jeg tar meg råd til.
Unn9 Skrevet 8. juli 2022 #16 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 12.48): Jeg kan absolutt ingenting om fondssparing, og skal snart kjøpe bolig - så større summer er uansett uaktuelt akkurat nå. Jeg kunne tenke meg å overføre Trumf kontoen og pengene der i fond - og kanskje bittelitt attåt. Er det noen som sparer mer småsummer i fond, og hvilke typer velger dere? Anonymkode: a28d9...f81 Indeksfond. Kan spare små beløp der.
Unn9 Skrevet 8. juli 2022 #17 Skrevet 8. juli 2022 (endret) Summeer skrev (22 timer siden): Jeg har spart i to ulike "trygge" indeksfond, og tapt så og si hele innskuddet i år. Om du snart skal kjøpe bolig, og trumfbonusen er noe du vurderer hvordan du skal investere så høres det ikke ut som om du flommer over av EK 😉 jeg får røfflig 900 kr/mnd I trumfbonus. De pløyes bare rett over på matkortet igjen 2-4 ganger i året... Hvordan klarer du å få 900 kroner i mnd på trumf? Vi har brukt litt over 100 000 kroner på 12 måneder, og har spart under 3000 på trumf. Så det akkurat nå inne på trumf. Jeg syns det var litt dårlig faktisk. Nå har jeg akkurat fått meg credittkortet, kanskje det blir bedre? Endret 8. juli 2022 av Unn9 1
Summeer Skrevet 8. juli 2022 #18 Skrevet 8. juli 2022 Unn9 skrev (3 timer siden): Hvordan klarer du å få 900 kroner i mnd på trumf? Vi har brukt litt over 100 000 kroner på 12 måneder, og har spart under 3000 på trumf. Så det akkurat nå inne på trumf. Jeg syns det var litt dårlig faktisk. Nå har jeg akkurat fått meg credittkortet, kanskje det blir bedre? 15% på fisk og grønnsaker, bonus på bensinstasjonen, enkelte nettbutikker etc. Og har stor familie, så vi har høyt forbruk på dagligvarer og bensin....
Unn9 Skrevet 8. juli 2022 #19 Skrevet 8. juli 2022 Summeer skrev (3 minutter siden): 15% på fisk og grønnsaker, bonus på bensinstasjonen, enkelte nettbutikker etc. Og har stor familie, så vi har høyt forbruk på dagligvarer og bensin.... Ok. Gleder meg til å få 15% på fisk og grønnsaker. Vi har akkurat skaffet oss kredittkortet. Vi har bare fått gjennomsnitt 2,5% trumf på våre vanlige visakort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå