Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å investere i gull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er bare nyskjerrig på sånt. Jeg har aldri brukt penger på noe sånt. Jeg har tilgang til gullmarked med 21 karat fysisk gull i ett annet land. Jeg skjønner bare ikke hvordan gjør man penger på det? 

Har ei jeg kjenner i dette landet hun kjøpte seg gull for 26000 norske kroner..det har nå steget til 33000 kr på ett år sikkert pga ukraina krisen. Men om hun selger det nå så blir det like dyrt å kjøpe noe nytt så skjønner at det er en bedre måte å spare penger på enn å sette penger i banken og tro at man skal få gode renter. 

Men så leste jeg litt om å kjøpe gull online. Det koster egentlig ikke så mye og der har man vel mulighet til å kjøpe og selge som på ett aksjemarked uten at jeg vet noe særlig om aksjemarked. 

Noen som har peiling på det å handle gull og har noen gjort penger på det? Har skjønt at gull følger ikke vanlige økonomiske rammer i samfunnet og ved kriser så stiger som regel gullprisen.

Er det ett marked som er verd å lære mer om? 

Anonymkode: 14e29...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er vel bare til å gå til en gullsmed. "Hei, jeg skulle gjerne hatt en liter gull", "ja, da blir det 22,50".

Anonymkode: bde34...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er vel bare til å gå til en gullsmed. "Hei, jeg skulle gjerne hatt en liter gull", "ja, da blir det 22,50".

Anonymkode: bde34...a10

Fjott

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke erfaring selv, men har tenkt på det. Det som er viktig er å finne seriøse forhandlere, kanskje det går an å spørre hos gullsmed, gull- og myntforhandlere her i Norge? jeg tror sistnevnte kan ha peiling på hvordan man går fram.

Noen tips her:

https://finanseksperten.no/guide-til-kjop-av-gullmynter/

Anonymkode: 82ed9...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring selv, men har tenkt på det. Det som er viktig er å finne seriøse forhandlere, kanskje det går an å spørre hos gullsmed, gull- og myntforhandlere her i Norge? jeg tror sistnevnte kan ha peiling på hvordan man går fram.

Noen tips her:

https://finanseksperten.no/guide-til-kjop-av-gullmynter/

Anonymkode: 82ed9...83d

Jepp den har jeg lest. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste, billigste og mest likvide må jo være å kjøpe en ETF som eksponerer mot gull på aksjespare kontoen din.

GLD er vel den største?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...