Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg sliter med at kjæresten min er så veldig sjalu og mistenksom. Han kan spørre rett som det er om det er noen andre og jeg svarer jo så klart at det er det ikke. Ofte godtar han ikke svare og spørr og spørr og sier at alle kan si at de ikke er noen andre. 

Jeg blir nesten gal. For er så hyppig. Jeg føler selv jeg gir han all trygghet rundt dette område, viser og forteller hver dag hvor glad jeg er i han. Er en åpen bok når det kommer til tlf, some og alt annet som kan føre til at partner kan lure. Heller aldri gjort noe som skulle fått han til å tvile. 

Han lager seg fantasier i hode og overbeviser seg selv om at det stemmer og lar det går utover meg. Hvis jeg noen gang blir irritert over dette, så er det "bevis" for at jeg skjuler noe.

Vi er inni noe slikt nå. Jeg ble til slutt lei og viste irritasjon over å bli beskyldt for noe som ikke stemmer. Så nå er han fullstendig kald og tror det er ett eller annet som forgår bak hans rygg. Samme hva jeg sier så blir det ikke riktig, for alle kan juge som han sier. 

Hva i alle dager skal jeg gjøre? 

Takk for alle svar på forhånd! 

Anonymkode: 833f4...8b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal gjøre det slutt. Han ønsker å kontrollere deg, og viser tydelig manipulativ atferd. Han kommer ikke til å endre seg. Så det beste du kan gjøre, er å avslutte forholdet. 

Anonymkode: d7da0...d39

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er han selv? Er han like åpen med telefonen og alt annet som du er, eller holder han sine greier litt tettere til brystet? Jeg kjenner til en som var ekstremt sjalu og redd for at det var noen andre når det gjaldt kjæresten, og det viste seg til slutt at det var han selv som var utro. Han hadde nok en type holdning som ble litt sånn "på seg selv kjenner man andre". 

Hun gjorde aldri noe galt og han hadde egentlig ingen grunn til å mistenke henne for utroskap heller. 

Anonymkode: db0d7...b71

• Liker 1
Skrevet

Du kan spørre hvorfor han har det slik, hva er det som skjer i tankene hans som gjør at han går seg fast i dette mønsteret, forutsatt at du ønsker komme til buns i det selvsagt.. Noen ganger er det ikke sikkert den sjalu selv vet hvorfor denne redselen er der, de bare agerer på en følelse og tenker ikke over at det er hos dem det hele starter.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hatt med iallefall, da blir du fange i eget liv. Min erfaring er at de som er mest sjalu er oftest de som er notorisk utro selv, og tenker partner er helt lik. 

Her er du nok bedre hjelp til han ved å være tydelig på at han har et stort kontrollbehov og har mye konspirasjoner i hodet sitt rundt det. 

Og at det er et stort problem for han og stort problem for deg. Og at du finner deg ikke lenger i å få kjeft for ting du ikke tar gjort og ting du ikke har tenkt til å gjøre. Det han bør er å ta noen timer hos psykolog å få fikset litt på sjalusien sin. Fordi ellers kan ikke forholdet fungere i lengden. Du skal jo ikke ha dårlig samvittighet for å snakke med en veninde eller en kompis. 

Anonymkode: ca35d...63e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er han selv? Er han like åpen med telefonen og alt annet som du er, eller holder han sine greier litt tettere til brystet? Jeg kjenner til en som var ekstremt sjalu og redd for at det var noen andre når det gjaldt kjæresten, og det viste seg til slutt at det var han selv som var utro. Han hadde nok en type holdning som ble litt sånn "på seg selv kjenner man andre". 

Hun gjorde aldri noe galt og han hadde egentlig ingen grunn til å mistenke henne for utroskap heller. 

Han har hatt perioder der tlf har vært veldig tett på han, for så å ha den fremme og ikke bry seg. Spurte han faktisk engang, for syntes det var så rart at tlt plutselig var så hemmelig. Da ble han irritert, komisk nok. Tenk om han faktisk er det selv ja, det er ikke en god tanke! 

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har hatt perioder der tlf har vært veldig tett på han, for så å ha den fremme og ikke bry seg. Spurte han faktisk engang, for syntes det var så rart at tlt plutselig var så hemmelig. Da ble han irritert, komisk nok. Tenk om han faktisk er det selv ja, det er ikke en god tanke! 

Ts

Da må du være tydelig på at skal din tlf være åpen så skal hans være åpen. Og at du mistenker at hans sjalusi kommer av at han ikke er trofast selv. 

Jeg har venner som sender meg personlige meldinger. Så kunne aldri ha falt meg inn at min mann skal ha full oversikt på min tlf. 

• Liker 1
Skrevet

Du skal selvfølgelig gjøre det slutt med ham . Dette kommer ikke til å endre seg uansett hvor mye DU tilpasser deg og lar ham få alle passordene dine, svarer alle tlf samtaler med høytaler osv.

Kan du ikke lære av alle damer som har vært i samme situasjon før deg  ?  Før du kaster bort 10, 20 år av livet ditt på denne personen ?

Det du beskriver er tegn på narsissisme, det bør du lese litt om.  Det er veldig mange artikler og videoer om tema på YT.
Det er ikke sånn at hvis du bare er mer snill og kjærlig med ham så vil han blir bedre og snillere. Tvert om faktisk , og du vil miste deg selv og din egen vilje.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må du være tydelig på at skal din tlf være åpen så skal hans være åpen. Og at du mistenker at hans sjalusi kommer av at han ikke er trofast selv. 

Jeg har venner som sender meg personlige meldinger. Så kunne aldri ha falt meg inn at min mann skal ha full oversikt på min tlf. 

Ja, burde være likt! 

Mennesker er forskjellige, så skjønner deg godt! Jeg på min side har ingenting å skjule og ønsker å dele alt med mannen. Men forstår godt at andre har personlige saker på mobilen ikke andre trenger å se :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Huff nei, det er absolutt ingen god tanke og jeg misunner deg ikke situasjonen du er i nå, for det er utrolig vondt å bli beskyldt for noe som overhodet ikke er sant - og det av den man kanskje til og med har sett for seg å tilbringe resten av livet med. 

Sier ikke at det er det som er grunnen, men i tilfellet jeg kjenner til var det i alle fall det. Jeg håper uansett at du med tiden kanskje greier å rive deg løs og gå om du ønsker, for dette er ikke bra for noen av dere. 
Klem til deg ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
Fjelltopp skrev (2 minutter siden):

Du skal selvfølgelig gjøre det slutt med ham . Dette kommer ikke til å endre seg uansett hvor mye DU tilpasser deg og lar ham få alle passordene dine, svarer alle tlf samtaler med høytaler osv.

Kan du ikke lære av alle damer som har vært i samme situasjon før deg  ?  Før du kaster bort 10, 20 år av livet ditt på denne personen ?

Det du beskriver er tegn på narsissisme, det bør du lese litt om.  Det er veldig mange artikler og videoer om tema på YT.
Det er ikke sånn at hvis du bare er mer snill og kjærlig med ham så vil han blir bedre og snillere. Tvert om faktisk , og du vil miste deg selv og din egen vilje.

Han har narsissistiske, det er tydelig. Men jeg er jo så glad i han, derfor dette er så vanskelig. Han har nå vært egentlig helt kald mot meg i snart 2 døgn, og jeg kjenner jeg kreperer. Funger dårlig på jobb og sånn generelt. Ønsker bare å få han blid igjen hvis dere forstår? 

Men det jeg gjør er tydelig feil, for ingenting hjelper. Hvis jeg er snill og god, så sier han det bare kan være fake. Hvis jeg nevner at oppførselen hans ikke er grei, så sier han jeg vrir alt på han.. Altså? Helt hjelpesløst! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff nei, det er absolutt ingen god tanke og jeg misunner deg ikke situasjonen du er i nå, for det er utrolig vondt å bli beskyldt for noe som overhodet ikke er sant - og det av den man kanskje til og med har sett for seg å tilbringe resten av livet med. 

Sier ikke at det er det som er grunnen, men i tilfellet jeg kjenner til var det i alle fall det. Jeg håper uansett at du med tiden kanskje greier å rive deg løs og gå om du ønsker, for dette er ikke bra for noen av dere. 
Klem til deg ❤️ 

❤️ 

Ts

Skrevet

Han har narsissistiske, det er tydelig. Men jeg er jo så glad i han, derfor dette er så vanskelig. Han har nå vært egentlig helt kald mot meg i snart 2 døgn, og jeg kjenner jeg kreperer. Funger dårlig på jobb og sånn generelt. Ønsker bare å få han blid igjen hvis dere forstår? 

Men det jeg gjør er tydelig feil, for ingenting hjelper. Hvis jeg er snill og god, så sier han det bare kan være fake. Hvis jeg nevner at oppførselen hans ikke er grei, så sier han jeg vrir alt på han.. Altså? Helt hjelpesløst! 

Ts

Igjen , lær av de som har vært der før deg . Avslutt forholdet og gå videre med livet ditt, mens du ennå har det .
Det har ikke noe å si om du er glad i ham , du kommer aldri til å få det du ønsker i et forhold med ham .

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må spørre deg selv om du gjør noe som gjør kjæresten din utrygg på deg.

Anonymkode: b7d5b...7db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i sånt her forhold før, og tro meg, du er ikke så lykkelig som du tror du er med han, men du tror han er alt i livet ditt akkurat nå fordi han styrer følelsene dine så mye. 

Gjør det slutt, for dette blir ikke bra. Om du insisterer på å fortsette så be han gå til terapi å jobbe med seg selv. Det er ingenting du kan gjøre for å få dette til å bli bra. 

Mvh meg som en gang krangla med kjæresten i 7 timer fordi han insisterte på at pupillene mine utvida seg når jeg så på en fyr på butikken, og jeg derfor var utro å veldig kåt på andre menn. (jeg huska ikke fyren engang når jeg kom til bilen)

Anonymkode: 0a414...811

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts

Han kontrollerer deg med psykisk vold.

Ta løpeskoene på og kom deg vekk fra ham. 

Anonymkode: d638d...09f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Han har med andre ord full kontroll på deg allerede. Han oppfører seg dårlig mot deg, og du er villig til å gjøre hva som helst for å få ham "blid igjen". Poenget er at du aldri vil kunne gjøre noe som helst "riktig" overfor ham, fordi det viktigste for ham er å bryte deg ned slik at han kan ha kontroll på deg. 

Anonymkode: d7da0...d39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer aldri til å bli bedre.

Du kommer til å bli brutt ned av dette.

Ingen annen løsning enn å avslutte forholdet. 

Hilsen ei med erfaring. 

Anonymkode: 8b448...e1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Ikke for å være stygg, men du belønner hans dårlige oppførsel ved å reagere akkurat som han ønsker. Da opprettholder du at han fortsetter slik. Du må faktisk lære deg å gi faen. Du vet jo at du ikke har gjort noe galt. Altså er dette hans problem og urimelighet, og DU kan ikke fikse det. 

Sykelig sjalusi bør han gå til psykolog angående. Du kan ikke fikse det uansett hva du gjør, uansett hvor langt du strekker deg. Så lenge du belønner hans urimelighet ved å bli kosemosepusesnilloggrei for at han skal bli blid igjen, eller tydelig har det vondt ved at han straffer deg slik, så har han absolutt ingen motivasjon til å ta tak i sin oppførsel heller. Han får jo belønnet den med at du vrir deg baklengs for å gjøre ham fornøyd. Slutt med det! Fake it until you make it om nødvendig. 

Før eller siden får du nok og går fra ham uansett om dette fortsetter. Gode følelser overlever ikke på slikt i lengden. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Å være en "åpen bok" er å tilrettelegge for å bli kontrollert. Tilrettelegger du sier du med det at det er greit å bli kontrollert. Ved å fortelle hver dag at du er glad i ham under disse forutsetningene så sier du at du er redd for å miste,er bekymret og vil imøtekomme kravene. Den som er bekymret har gjort noe galt. Du sier med det at du gjør noe galt og må blidgjøre ham. Vil du imøtekomme kravene så sier du at det er greit å komme med dem. 

Du skal kunne være deg selv på en avslappet normal måte. Blir han mistenksom så gi beskjed om at du ikke fortjener mistilliten og ikke trenger å bevise noen ting. At det er hans problem å jobbe med. For det er det det er; hans problem. Han gjør sitt problem til ditt, og det er ikke særlig snilt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...