Gå til innhold

Paret ønsker seg penger til bryllupet.. men jeg har ikke noe lyst å gi penger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal snart i bryllup til et vennepar som egentlig ikke er så nære venner av meg, men det er hyggelig å bli invitert, så har takket ja og gleder meg. Men…. De ønsker seg bare penger i gave. Er dette vanlig nå for tiden? Det har ikke vært slik i de tre siste bryllupene jeg har vært i. Jeg bare synes det er litt rart at hvis man trenger penger til ulike prosjekter eller reiser man planlegger, så kunne man jo brukt pengene som man i utgangspunktet skal bruke på bryllup til dette. Synes det er rart at de prioriterer å ha et så dyrt og stort bryllup da. Nesten så jeg tenker at de planlegger å gå i pluss pga at de kun ønsker penger?

Og hvor mye skal jeg gi??? 1000 kr? Det blir vanskelig å finne «riktig» beløp

Anonymkode: bd1c4...4e1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk må vel få ønske seg hva de vil? Kanskje ble bryllupet dyrere enn de først så for seg? Kanskje vil de ikke ha flere ting. Kanskje sparer de til en fin bryllupsreise? Rart å reagere på det. 

Hadde gitt 300-400 til en venn som ikke var så nær. 

Anonymkode: 3af1c...1a2

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å kjøpe gave uansett. Er alltid noen som kjøper gave tross ønsker. Ellers har jeg gitt 800,- når jeg er bedt. Hadde set vært nærme venn eller familie ville jeg gitt mer

Anonymkode: e8a60...8ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et ønske er et ønske og ikke en bestilling. Gi hva du vil. 

Anonymkode: cc45e...c2b

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal snart i bryllup til et vennepar som egentlig ikke er så nære venner av meg, men det er hyggelig å bli invitert, så har takket ja og gleder meg. Men…. De ønsker seg bare penger i gave. Er dette vanlig nå for tiden? Det har ikke vært slik i de tre siste bryllupene jeg har vært i. Jeg bare synes det er litt rart at hvis man trenger penger til ulike prosjekter eller reiser man planlegger, så kunne man jo brukt pengene som man i utgangspunktet skal bruke på bryllup til dette. Synes det er rart at de prioriterer å ha et så dyrt og stort bryllup da. Nesten så jeg tenker at de planlegger å gå i pluss pga at de kun ønsker penger?

vanlig og gi brudeparet det de ønsker

Anonymkode: 132f3...175

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de ønsker seg penger så gir du penger. De har nok sikkert alt de trenger og litt til fra før. Og da trenger de ikke allverden med stæsj. Er bryllupet dyrt, så får de jo dekket inn endel av kostnadene. Så du kan jo se det som en form for betaling for alt du får servert da. 

Snakket med en utlending. Og der var tradisjonen storslåtte brylluper. Og alle ga pengegaver. Slik at de kunne ha de festene. Så for meg høres det ut som egentlig en god tradisjon. 

Jeg syntes heller det ikke er din eller andres jobb, å legge seg opp i brudeparets prioriteringer iht reise, stort bryllup osv. De har sine ønsker, funnet en løsning på hvordan de kan få det til. Og hvis de får det til ved at gjestene gir penge gaver, så støtter man dem på det, uten spm

Anonymkode: 37bfc...ed1

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis de ønsker seg penger så gir du penger. De har nok sikkert alt de trenger og litt til fra før. Og da trenger de ikke allverden med stæsj. Er bryllupet dyrt, så får de jo dekket inn endel av kostnadene. Så du kan jo se det som en form for betaling for alt du får servert da. 

Snakket med en utlending. Og der var tradisjonen storslåtte brylluper. Og alle ga pengegaver. Slik at de kunne ha de festene. Så for meg høres det ut som egentlig en god tradisjon. 

Jeg syntes heller det ikke er din eller andres jobb, å legge seg opp i brudeparets prioriteringer iht reise, stort bryllup osv. De har sine ønsker, funnet en løsning på hvordan de kan få det til. Og hvis de får det til ved at gjestene gir penge gaver, så støtter man dem på det, uten spm

Anonymkode: 37bfc...ed1

Men hvor mye skal jeg gi da? Har ikke kjempe god økonomi. Synes det blir flaut å gi for lite.. Og jeg må i tillegg sove en natt på hotell. Jeg legger meg opp i det fordi jeg ikke skjønner logikken. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også kvidd meg med å gi penger, syntes det er så upersonlig og føles rart å gi penger til folk. Gir og ønsker meg aldri penger i bursdagsgave eller jul heller. Syntes gaver bør være gjennomtenkte og personlige og at å vippse 500kr blir rart. Men det er jo min mening da, skjønner at andre har andre tanker.

Når jeg har gitt penger har jeg alltid gitt sammen med noen andre sånn at det ikke er tydelig hvor mye hver og en gir. Feks at vi er en venninnegjeng på 5 også gir to 250kr, en 500kr, en 600kr og en 400kr - så gir man 2000kr fra jentene.

Ofte ønsker folk seg penger til noe spesielt, som til bryllupsreise eller oppussing. Det går jo an, hvis man vet hva brudeparet liker, eller kjøpe en spesifikk opplevelse eller interiørgjenstand til reisen/oppussingen. 

Du kan også gi en liten gave sammen med penger for å gjøre det mer personlig - f.eks at man gir et søtt kjøkkenhåndkle og et fint kort med "her er tilskudd til det nye kjøkkenet" og legger ved en 500-lapp. Eller gi et engangskamera og et lite gammeldags fotoalbum og et kort med "dette kan dere ta med dere på turen og samle gode minner i", ol. 

Anonymkode: 225cf...fb6

• Liker 3
Skrevet

Kjøp et digert gammelt maleri med gullramme på en gjenbruksbutikk - koster gjerne rundt en hundrelapp - og pakk inn med en "så dette bildet og tenkte det ville passe perfekt på stua deres!"

Vips har du gitt en personlig gave som de aldri finner ut prisen på, og spart penger selv også. 

Høres jo ikke ut som om du er så veldig begeistret for dem i utgangspunktet så... 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor mye skal jeg gi da? Har ikke kjempe god økonomi. Synes det blir flaut å gi for lite.. Og jeg må i tillegg sove en natt på hotell. Jeg legger meg opp i det fordi jeg ikke skjønner logikken. 

Hvis du må ta deg inn på hotell for å være med den bryllupsfesten så bør en symbolsk liten gave holde i massevis. Du har jo allerede betalt for å komme på bryllupet!

Anonymkode: efd77...ec8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk må vel få ønske seg hva de vil? Kanskje ble bryllupet dyrere enn de først så for seg? Kanskje vil de ikke ha flere ting. Kanskje sparer de til en fin bryllupsreise? Rart å reagere på det. 

Hadde gitt 300-400 til en venn som ikke var så nær. 

Anonymkode: 3af1c...1a2

Gnient. Gi 1000 kr

Anonymkode: 2385e...024

• Liker 13
Skrevet

Jeg ønsker meg 7 rette i lotto, kommer ikke til å få det. Gi det du vil. Vi har mange ønsker på lista, men kommer helt sikkert til å få ting som ikke er på lista. Et tips er vel å sørge for at det er med byttelapp om det er en "bytteting". 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fantastisk når brudeparet ønsker seg penger! Tenker at: DIGG, jeg slipper bruke tid på å finne gave! I tillegg er det litt kjipt å kjøpe noe de har fra før/ikke trenger som blir liggende å støve. Da gir jeg mye heller bidrag til noe de kan gjøre sammen som nygifte. 

Når det gjelder sum er det flere ting å vurdere. Hva er inntrykket ditt av hva brudeparet bjudar på med? Om de kjører 3 retters middag og fri bar ville jeg nok gitt mer enn om det var buffet i grendehuset med øl til maten.. 

Anonymkode: fe850...1ab

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss i august. Ønsker oss enten penger eller gavekort på ticket. Ser ikkje vits med  koffor vi skal ønske oss diverse ting som vi allerede har. 

Anonymkode: 8beae...811

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Gi dem noe de ikke ønsker. Da blir de sikkert glade ;) 

Vi har ikke gitt noe annet enn penger i de fleste bryllup vi har vært i. 

De fleste har alt, og ønsker seg ikke pynteting og annet stæsj. Da er det bedre å få pengegaver som de kan bruke på en tur, finansiere litt av bryllupet eller som går til noe annet de ellers ikke har råd til. 

Forstår virkelig ikke problemet, jeg da... Det går jo an å lage litt ut av det, f.eks. et pengetre, eller som noe jeg kjenner gjorde, lagde et hjemmelaget maleri med penger limt bakpå, slik at de kunne kjøpe seg den kunsten de ønsket selv osv. 

Anonymkode: 0f69a...379

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (33 minutter siden):

Kjøp et digert gammelt maleri med gullramme på en gjenbruksbutikk - koster gjerne rundt en hundrelapp - og pakk inn med en "så dette bildet og tenkte det ville passe perfekt på stua deres!"

Vips har du gitt en personlig gave som de aldri finner ut prisen på, og spart penger selv også. 

Høres jo ikke ut som om du er så veldig begeistret for dem i utgangspunktet så... 

Fin gave hvis man ønsker å fornærme brudeparet :) 

Anonymkode: 0f69a...379

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):
Veggdyret skrev (1 time siden):

Hva er det jeg har skrevet som får deg til å påstå at jeg er lite begeistret for dem? 
ideen din hadde vært morsom hvis man gjorde det på tull, og ga penger i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gnient. Gi 1000 kr

Anonymkode: 2385e...024

Ikke alle har 1000 kr å gi. Og detburde være helt greit tenker jeg, man bør jo heller være glad for det man får som brudepar. Og for at gjestene er der for å feire dem. 

Anonymkode: f21b3...71d

• Liker 5
Skrevet

Blir bare irritert av "personlige gaver". Jeg trenger ingenting! Hvis jeg hadde trengt noe, hadde jeg kjøpt det selv.

Personlige gaver/ræl går rett i søpla. Tror ikke miljøet er særlig happy heller. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et bra bryllup med god mat og drikke ville jeg nok gitt 1500kr. 

Anonymkode: fe850...1ab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...