Gå til innhold

Spennende vikariat med dårlig lønn, eller fast kjedelig jobb med litt bedre lønn? jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt nyutdannet med bachelor i sosialfag, og søker på alt av relevante stillinger for tiden. Før jeg ble student hadde jeg en fast 8-4 jobb der jeg hadde lønn på 450 000 i året. Nå har jeg fått tilbud på et 5 mnd langt vikariat i barnevernstjenesten, der lønna faktisk er 30 000 lavere enn min gamle jobb. Men altså relevant for utdannelsen min. Jeg har også fått tilbud om å få min gamle jobb tilbake. 

Hva ville du gjort i min situasjon? Bør jeg hoppe uti det, og prøve meg i faget mitt? Eller bør jeg gå tilbake til tryggheten og kjedelig jobb med litt bedre lønn? 

Anonymkode: e3c9b...d80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det helt opp til deg, men et 5 mnds vikariat er såpass kort at jeg hadde vært skeptisk til å ta det. For blir det ikke noe mer, så er 5 mnd egentlig alt for lite for å få erfaring i en jobb og det ser også litt knotete ut på CVen når det blir av så kort art, særlig når du har andre alternativ. Hva er grunnen til at de kun tilbyr 5 mnd? Det skulle være nærmere et år før jeg hadde tatt en slik sjanse, da er det iallfall tid nok til å få prøvd seg ut litt. 

Ganske dårlig at du bare får tilbud om bare 420 000 i året også, jeg trodde faktisk minimum for konsulenter nå var steget til iallfall 430 000 kr i selv kommunen.

Jeg startet også på 420 000 etter studier, men dette var for 3 år siden, og jeg hadde ikke akseptert det tilbudet i dag med dagens prisnivå.

Jeg hadde gått tilbake til den gamle jobben uten tvil, du kan bli der så forsetter du å søke på jobber til du finner en lignende jobb der du får bli lenger og får bedre lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Du har altså brukt 3 år på en utdannelse som gir deg 30 000 lavere årslønn (33 000 justert for inflasjon) enn du hadde i utgangspunktet? Skjønner at du er skuffa over det. Samtidig skal man ikke undervurdere det å få en fot innenfor det området du ønsker å jobbe med senere. Er det mulig for deg å undersøke hvordan mulighetene er for forlengelse etter 5 mnd eller å gå over i en lignende stilling med høyere lønn?

Anonymkode: 86ece...8b6

Skrevet

Ta vikariatet!

Kjenner desverre alt for mange som ble værende i studiejobben, eller gikk tilbake til jobben de hadde før studiene. Og gjett hva, nå 10-15 år senerer sliter de maks med å komme inn, for de er ikke lengre nyutdanna og ikke har de relevant erfaring!

Vikariater er ofte bare en "stepping stone". 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva var vitsen med utdanning hvis du ender opp i samme jobben? Tok du ikke utdannelse nettopp for å kunne bytte jobb?

Anonymkode: 4f8ef...ac1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...