AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Jeg er medlem av gruppen *Venner av norsk landbruk* og jeg må helt ærlig si at jeg begynner og bli rimelig lei den konstante sytingen, og nærmest sektliknende tendensene den gruppen har greid og få. Nå greide de og hale i land det største jordbruksoppgjøret, til og med større enn i -73, men fremdeles er det ikke nok Det begynner som oftest med at noen oppretter ett innlegg, gjerne om noe som kan linkes vagt til landbruket, så begynner mølla og gå, fordi den viktigste yrkesgruppen er bønder, drit I leger og sykepleiere og andre samfunnskritiske jobber. Det at transportnæringen blør er ikke viktig I det hele tatt, og de må selge unna biler for og overleve. De må begynne og legge press på fagplanene, da det er de (NB, Tine, Nortura, NBS, samt sau og geit) som sammen har tyngden til og endre prisene på ting. Men bøndene alene skal ikke ha ansvaret for at matvarene har blitt dyrere, kolonialhandel tar ut enorme overskudd, på bekostning av den norske bonden. Det går ikke en eneste uke uten at drivstoffpriser skal nevnes, gjerne etterfulgt av 70 kommentarer som utelukkende er fyllt med fordummende tafatte kommentarer som nesten utelukkende går på person. Det virker som enkelte der inne tror at: 1. Vedum bestemmer drivstoffpriser fra dag til dag. 2. SP fikk 100% oppslutning i valget. Anonymkode: 318ed...91d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #2 Skrevet 7. juli 2022 Hæ, har noen skrevet noe dumt på en facebookgruppe som omhandler et snevert tema kun for en spesiell gruppe interesserte? Trodde bare var de aller mest gjennomtenkte som kom med noe der. Anonymkode: 5e082...621 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #3 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hæ, har noen skrevet noe dumt på en facebookgruppe som omhandler et snevert tema kun for en spesiell gruppe interesserte? Trodde bare var de aller mest gjennomtenkte som kom med noe der. Anonymkode: 5e082...621 Spiser du mat?. Landbruk er ikke et snevert tema for spesielt interesserte, det burde i hvert fall ikke være det siden det er noe alle er avhengig av for å leve. Men hvem bryr seg, butikkene har jo mat... Anonymkode: b5c4e...c85 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #4 Skrevet 7. juli 2022 Bøndene må jo selvfølgelig organisere seg og kreve mer penger for maten sin fra grossisten. Sånn det er nå sitter jo mellomleddene igjen med alle penga. Anonymkode: 14a0a...418
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 On 7/7/2022 at 9:15 AM, AnonymBruker said: Spiser du mat?. Landbruk er ikke et snevert tema for spesielt interesserte, det burde i hvert fall ikke være det siden det er noe alle er avhengig av for å leve. Men hvem bryr seg, butikkene har jo mat... Anonymkode: b5c4e...c85 Ja, men jeg harogså en helse jeg må ivaretas. For meg triumfer min helse alt. Men for deg er vel mat det viktigste? Hvem skal bøndene selge maten til hvis det ikke er noen som spiser den? Anonymkode: 318ed...91d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 Irriterer meg når matprisene øker i butikken, så er det idioter som tror at det er bøndene som står bak! Leste en artikkel om økte matpriser, og det viser seg at 98% av de økte prisene er det IKKE bøndene som får i økt inntekt, det er de "mellomleddene" -altså butikkene, transport etc. -de som ikke lager maten, de er de som får så og si all inntekten av maten. Det er dypt umoralsk og kvalmende- og det burde i alle fall komme tydeligere frem -så folk slutter å gi bønder skylden for økte priser! Anonymkode: 4f58e...19e 2
Curiousine Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 3.14): Jeg er medlem av gruppen *Venner av norsk landbruk* og jeg må helt ærlig si at jeg begynner og bli rimelig lei den konstante sytingen, og nærmest sektliknende tendensene den gruppen har greid og få. Nå greide de og hale i land det største jordbruksoppgjøret, til og med større enn i -73, men fremdeles er det ikke nok Det begynner som oftest med at noen oppretter ett innlegg, gjerne om noe som kan linkes vagt til landbruket, så begynner mølla og gå, fordi den viktigste yrkesgruppen er bønder, drit I leger og sykepleiere og andre samfunnskritiske jobber. Det at transportnæringen blør er ikke viktig I det hele tatt, og de må selge unna biler for og overleve. De må begynne og legge press på fagplanene, da det er de (NB, Tine, Nortura, NBS, samt sau og geit) som sammen har tyngden til og endre prisene på ting. Men bøndene alene skal ikke ha ansvaret for at matvarene har blitt dyrere, kolonialhandel tar ut enorme overskudd, på bekostning av den norske bonden. Det går ikke en eneste uke uten at drivstoffpriser skal nevnes, gjerne etterfulgt av 70 kommentarer som utelukkende er fyllt med fordummende tafatte kommentarer som nesten utelukkende går på person. Det virker som enkelte der inne tror at: 1. Vedum bestemmer drivstoffpriser fra dag til dag. 2. SP fikk 100% oppslutning i valget. Anonymkode: 318ed...91 Jobber i helsevesenet selv, men skjønner likevel bøndene godt. Greit de fikk et godt oppgjør, men de sitter likevel ikke igjen med mye etter alt de skal betale. Så at de klager er fullt forståelig. Flere og flere landbruk blir lagt ned fordi de ikke tener på å drive. Så at de får mer hadde alle tjent på. Jeg vet ikke med deg, men jeg foretrekker å kjøpe det jeg kan av mat som kommer fra Norge, men viss nedleggelsene forsetter blir det vanskeligere og vanskeligere. Er forresten ganske mange yrkesgrupper som ikke er fornøyde, står hele tiden noe rundt om i sosiale medier. Endret 9. juli 2022 av Curiousine
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 1.58): Ja, men jeg harogså en helse jeg må ivaretas. For meg triumfer min helse alt. Men for deg er vel mat det viktigste? Hvem skal bøndene selge maten til hvis det ikke er noen som spiser den? Anonymkode: 318ed...91d Uten mat så blir det også dårlig helse på alle, uten mat så sulter man faktisk i hjel. Vi i Norge er så heldige at vi har et veldig sunt landbruk med rene kvalitetsprodukter, uten norsk landbruk så blir vi nødt til å importere f.eks. kjøtt som har høye nivåer med antibiotika og grønnsaker som har vært sprøytet med alt mulig rart. Norge må rett og slett bli mer selvberget med tanke på landbruk og energi, det er helt idiotisk å bygge om kornsiloer til studentboliger og heller satse på at andre land klarer å opprettholde produksjon og nødlagre. Det er jo helt tydelig nå med situasjonen i Ukraina og strømkrisen at norske politikere må sette den norske befolkningen og Norge først, men de vil heller gjøre EU til lags og dilter etter politikerne i andre land. Norge gror igjen og den beste jorden for matproduksjon blir omregulert til boligområder, sånn har det vært i veldig mange år og det er rett og slett galskap siden mat faktisk er det viktigste primærbehovet for å leve. Anonymkode: b5c4e...c85 1
Apis Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 Du går inn på ei interesse gruppe på Facebook, om og med bønder og reagerer på at de er opptatt av virkeligheten bønder møter hver dag? Ps : Det er mye god helse i sunn, ren mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå