Gå til innhold

Ta utdannelse samtidig som man er i 100 % jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lar det seg gjøre, på noen som helst måte?

Jeg jobber i kommunen, kun med fagbrev. Jeg ønsker å klare noe mer, men vil heller ikke slutte i jobben akkurat nå.

Er det mulig?

Anonymkode: 647df...0a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye som kan bli tatt på kveldsskole :) Jeg har lyst til det til neste år. Blir mye da, men jeg tror det skal gå 😊 Hva skal du studere?

Anonymkode: 3f79e...c88

Skrevet

Jeg tok teknisk fagskole på deltid ved siden av jobb. Enkelte perioder var litt hektisk, men det gikk absolutt greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva slags utdanning og dine ferdigheter. Noen utdanninger er overkommelig å kombinere med fulltidsjobb andre utdanninger er vanskelig å kombinere. Noen er superflinke til å studere (den aktuelle utdanningen) andre ikke så flinke. 

Anonymkode: 73afc...09d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye som kan bli tatt på kveldsskole :) Jeg har lyst til det til neste år. Blir mye da, men jeg tror det skal gå 😊 Hva skal du studere?

Jeg aner ikke pr. nå, men ønsker på sikt å jobbe med noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg aner ikke pr. nå, men ønsker på sikt å jobbe med noe annet.

Om det blir for mye, kanskje du kan trappe litt ned på jobb? Eller ta studiet over lengre tid? Ett års pensum over to år osv.

Jeg vi også bytte karriere. Vi klarer det 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja. Men kommer an på studiet og metoden. Jeg studerer 100% nettbasert mens jeg også jobber. Fysisk oppmøte hadde derimot blitt vanskelig. 

Edit: Og for å være ærlig så er jeg overrasket over hvor lite tid det tar å studere. Jeg studerer liksom 100%, men satt aldri 8 timer hver dag og leste. Vi hadde rundt 6,6 timer max med forelesning i uken over 8 uker. De fleste emnene hadde bare ett obligatorisk arbeidskrav og kun ett ab dem hadde obligatorisk oppmøte. Og det var det letteste emnet av de alle. 

Endret av Yoshi
Skrevet

Det kommer an på hva slags studium og din arbeidskapasitet. Noen studier kan tas som nettstudier, som kveldsskole eller som samlingsbasert studium. Den type studier kan du ta ved siden av 100% jobb, så sant du føler du har kapasitet til det. Andre studier er fulltidsstudier med mye obligatorisk oppmøte, praksis osv, og den typen studier lar seg vanskelig kombinere med 100% jobb.

Skrevet

Ja, jeg tok 120 studiepoeng i fjor samtidig som jeg jobber 100%. 

I år gjorde jeg ferdig lærerutdanningen (100%) samtidig som jeg jobbet som kontaktlærer 100%.

Det går an, men man bør være strukturert og ha en klar plan. :) 

Gjest Nimbus2000
Skrevet
SPOCA skrev (2 minutter siden):

I år gjorde jeg ferdig lærerutdanningen (100%) samtidig som jeg jobbet som kontaktlærer 100%.

Imponerende! Kan jeg spørre om du da tenkte på karakterene eller om du bare ville ha utdannelsen bestått. 

AnonymBruker
Skrevet

Tre på kullet mitt i (desentralisert vernepleier, samlingsbasert)  jobbet 100% ved siden av studiet. Ene var alene med to barn halve tida. 

Anonymkode: d2d2b...9d7

AnonymBruker
Skrevet

Og ei jeg kjenner jobbet til tider 150% ved siden av desentralisert sykepleier utdanning. Fulltid på sykehuset og 50% i en prosjektstilling med noe skriftlig arbeid. Helt utrolig hva enkelte klarer.

Anonymkode: d2d2b...9d7

• Liker 1
Skrevet
Nimbus2000 skrev (1 time siden):

Imponerende! Kan jeg spørre om du da tenkte på karakterene eller om du bare ville ha utdannelsen bestått. 

Takk. 😊

Både og. Ville helst stå, men også ha gode karakterer. Men jo, viktigste var å stå. Tok ulike emner for å fullføre utdanning og samtidig etterutdanne meg. Ironisk nok fikk jeg bedre karakterer enn da jeg var fulltidsstudent med deltidsjobb. Jeg endte med 3 A'er og 3 B'er på de siste 60 stp (vårsemesteret i fjor), og 5 A'er, 6 B'er og én C totalt på 120 stp. Er stolt av det må jeg innrømme. 

Skrevet

Joda, det går fint, men du bør jo helst ikke ta på deg for mye. Bedre å studere på deltid og gjøre det bra enn å ta på seg for mye og så vidt klare seg eller stryke. Så er det lurt å ha en plan for når og hvor du skal studere.

Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Godt gjort! Nå ble jeg imponert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det. Tok videreutdanning samtidig med 90 prosent stilling som sykepleier over over to år. Fikk A på alt og ble totalt utbrent. Anbefales ikke. 

Anonymkode: 8cb1d...f1a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 110% og studerer 50%.

Det går helt fint, men avhenger jo av at jobb og skole lar seg kombinere på en hensiktsmessig måte. Og så har jeg ikke unger å passe på og sånt 😅

Anonymkode: b3f56...ee0

Gjest Nimbus2000
Skrevet
SPOCA skrev (På 7.7.2022 den 16.38):

Takk. 😊

Både og. Ville helst stå, men også ha gode karakterer. Men jo, viktigste var å stå. Tok ulike emner for å fullføre utdanning og samtidig etterutdanne meg. Ironisk nok fikk jeg bedre karakterer enn da jeg var fulltidsstudent med deltidsjobb. Jeg endte med 3 A'er og 3 B'er på de siste 60 stp (vårsemesteret i fjor), og 5 A'er, 6 B'er og én C totalt på 120 stp. Er stolt av det må jeg innrømme. 

Det har du all grunn til å være!

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på så mye. Din motivasjon og arbeidskapasitet. Livssituasjon. Motivasjon. Om studiet du velger har oppmøteplikt etc.

Jeg er akkurat ferdig med bachelor, jobbet 60-70% ved siden av. Har mange plikter ved siden av, 3 barn, syke foreldre etc. Det gikk greit, men er ikke noe alle klarer å gjennomføre.

Nå skal jeg videre på master, og med kun 2 dager forelesning i uken skal jeg prøve å jobbe 80%. Jobber i helsevesen så jeg har mulighet til å jobbe en del helger og ettermiddager. Og jeg pleier å ta meg fri i eksamensperioder men jobber da mye i ferier. 

Anonymkode: a0e33...795

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok juss mens jeg jobbet 100 % som sykepleier. Gikk ut over karakterene, men ble jo ferdig og har en god jobb i dag.

Anonymkode: 35819...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...