Gå til innhold

Foreldre som skal ha kontroll på alt selv når barna er på besøk hos andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn i alderen der de akkurat har begynt å leke hos venner. Noen ganger avtalt på forhånd, men ganske ofte ringer det på døra her og spør om ungene kan leke. 
Vi er en veldig vanlig familie, mesteparten av maten er hjemmelaget men vi koser oss også med Toro innimellom og ungene har et ganske avslappet forhold til godteri og lørdagsgodiset holder gjerne i flere dager selvom de ikke får så mye. 

En av mammaene i gata virker ha et enormt behov av å kontrollere hva som skjer når barnet hennes er her og virker som at hun tror at hennes regler strekker seg inn i vårt hjem også. I dag fikk jeg en spydig tekstmelding av henne og jeg vet ikke hva jeg skal svare. 

Tidligere i uka hadde en av barna i huset bursdag og barna her fikk is, plutselig sto ytterdøren åpen, barnet hennes hadde sluppet seg selv inn. Jeg sa pent at barnet må ringe på neste gang, men da satt alle barna her med hver sin saftis og det føltes unaturlig å ikke gi barnet is også så barnet fikk en is før de fikk gå ut å leke. 
I dag fikk jeg oppriktig kjeft på sms av en annen voksen person fordi jeg hadde gitt barnet hennes en saftis når barnet var på besøk her, hva svarer man på en sånn melding?

om ungene har litt lørdagsgodis igjen så klarer jeg alltid å smyge det unna så barnet ikke ser, men i dette tilfellet som kom barnet inn idet barna åpnet isen sin… jeg ser ikke helt problemet med å skape et naturlig forhold til mat og sukker

er dette normalen nå? Helikopter foreldre som skal ha kontroll 24/7? 

skal tillegges at barnet ofte er her så jeg vet at det ikke er noen matallergier.

Anonymkode: ece32...7a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du faktisk ble kjeftet på hadde jeg svart at barnet dere gikk inn uten å ringe på, og at du hadde valget mellom å sende det hjem eller å gi det en is. Og at når de sender barnet bort på besøk så må de også godta at det i hovedsak er deres regler som gjelder i deres hus. Du kan jo skrive at du respekterer deres regler og ville ikke sendt barnet deres bort med en is i hånden, og at du forventet den samme respekten tilbake.

Jeg er egentlig ganske rund i kantene, og ikke en som oppsøker konflikter. Men dersom jeg hadde fått sånn voksenkjeft tror jeg ikke jeg hadde lagt bånd på meg (iallefall lett å skrive det er. Kanskje jeg hadde feiget litt ut, men jeg ville iallefall ikke latt den kommentaren være ubesvart)

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med mor, spør henne om hun ønsker at dere ikke gir hennes barn søtsaker. Så får dere eventuellt si til barnet at moren din sier at du ikke kan få. 

Anonymkode: 1a2e6...416

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har barn i alderen der de akkurat har begynt å leke hos venner. Noen ganger avtalt på forhånd, men ganske ofte ringer det på døra her og spør om ungene kan leke. 
Vi er en veldig vanlig familie, mesteparten av maten er hjemmelaget men vi koser oss også med Toro innimellom og ungene har et ganske avslappet forhold til godteri og lørdagsgodiset holder gjerne i flere dager selvom de ikke får så mye. 

En av mammaene i gata virker ha et enormt behov av å kontrollere hva som skjer når barnet hennes er her og virker som at hun tror at hennes regler strekker seg inn i vårt hjem også. I dag fikk jeg en spydig tekstmelding av henne og jeg vet ikke hva jeg skal svare. 

Tidligere i uka hadde en av barna i huset bursdag og barna her fikk is, plutselig sto ytterdøren åpen, barnet hennes hadde sluppet seg selv inn. Jeg sa pent at barnet må ringe på neste gang, men da satt alle barna her med hver sin saftis og det føltes unaturlig å ikke gi barnet is også så barnet fikk en is før de fikk gå ut å leke. 
I dag fikk jeg oppriktig kjeft på sms av en annen voksen person fordi jeg hadde gitt barnet hennes en saftis når barnet var på besøk her, hva svarer man på en sånn melding?

om ungene har litt lørdagsgodis igjen så klarer jeg alltid å smyge det unna så barnet ikke ser, men i dette tilfellet som kom barnet inn idet barna åpnet isen sin… jeg ser ikke helt problemet med å skape et naturlig forhold til mat og sukker

skal tillegges at barnet ofte er her så jeg vet at det ikke er noen matallergier.

Jeg har faktisk opplevd tilsvarende. En mamma som leverte barnet sitt på døra og sa : «Hun får ikke is»!! - hadde ingen intensjon om å gi henne is. Dette handlet ikke om matallergi. Skal sies at ungen har lært å «posere» av «wannabe modellmamma» allerede som 4 åring. Veldig høyt utseendefokus og kunstig/anstrengt forhold til mat, kropp osv. 

Mitt råd er å ikke straffe barnet.

Samtidig kan du spørre foreldren: «hvordan mener du jeg skal håndtere det når vi har bursdag/selskap/kos her og barnet ditt kommer på uventet besøk ? Skal jeg la alle andre kose seg og nekte ditt barn, begrunnet med at det ikke får lov av deg?  Eller mener du at så lenge ditt barn er i mitt hus kan ikke vi voksne i huset selv bestemme hvordan kosthold og spisevaner vi og barna her har»? 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde spurt henne hva slags regler hun tenker passer for hennes unge når han er der. 

Evt bare bare sagt ja og ha. 

Stakkars unge som ikke skal få saftis da.

Anonymkode: 10230...97a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg tenkje at dine reglar i ditt hus. Ho kan ikkje senda barna sine rundt i byggefeltet og leggja seg opp i kva som skjer der med tanke på mat og kosthold. Ville ikkje laga noko stor konflikt ut av det, men det er jo sykt urettferdig for det barnet å sjå på dei andre ete is. Det gjer man ikkje, vår lojalitet ligger alltid til barna. Ikkje til vanskelige foreldre.

Anonymkode: 89e7f...c7f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her hadde jeg valgt å være the better person . Svar kort i en hyggelig tone.  Skriv at barnet plutselig sto inne hos dere uten å ha ringt på. Å siden de andre barna akkurat hadde fått is , pga bursdag i huset , fikk hennes barn det og.  (Kill her with kindness )☺️

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, NiceOrNothing said:

Her hadde jeg valgt å være the better person . Svar kort i en hyggelig tone.  Skriv at barnet plutselig sto inne hos dere uten å ha ringt på. Å siden de andre barna akkurat hadde fått is , pga bursdag i huset , fikk hennes barn det og.  (Kill her with kindness )☺️

Dette her. Denne taktikken fungerer alltid 10/10. Brukes av servicearbeidere hver dag. 

Anonymkode: d12b9...c3d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mente denne moren at barnet hennes bare skulle se på, mens alle de andre barna spiste is?

Anonymkode: 33991...9b3

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hei Karen,

Det er umulig for meg å huske hvem som ikke spiser hvad, så du må selv lære ditt barn å takke nei til det hen ikke må få. Eller la være å sende hen hit. 

Anonymkode: 49436...c04

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var allmennkunnskap at man ikke skal lade om natta? Overrasket over at såpass mange holder på med denne praksisen, men det sier vel noe om hvor avhengige folk er av telefonene sine. Eventuelt at de som svarer i tråden er de som lader om natta og blir provosert av at andre påpeker at det ikke er så lurt. 

Et raskt google-søk på "lade telefon om natta" forteller oss at  forsikringsselskaper og de som jobber med brannvern, fraråder å lade på natta. Nettopp av den grunn som ts nevner. Tar man sjansen på å lade på natt, så hold i hvertfall telefonen langt bort fra soverommet, og sørg for å ha gode røykvarslere. 

Jeg ville ikke tatt sjansen på nattlading. Selv om det i de fleste tilfeller ikke blir brann, så er det en helt unødvendig risiko å ta. 

Anonymkode: 27723...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Over: Opps feil tråd!

Anonymkode: 27723...c06

Skrevet

Du, Trine. På tirsdag hadde vi selskap her, og akkurat i det jeg hadde delt ut desserten (saftis) sto barnet ditt i stua. Jeg valgte å ikke gjøre noen sak ut av det utover å påpeke at barnet ikke skulle gå rett inn hos folk. Mener du virkelig at jeg skulle la barnet ditt sitte og se på at de andre spiste is? Og så kunne det være smart å jobbe litt i forhold til folkeskikk. Hadde barnet ikke vandret rett inn i stua hadde hele situasjonen vært unngått. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette her. Denne taktikken fungerer alltid 10/10. Brukes av servicearbeidere hver dag. 

Anonymkode: d12b9...c3d

Det fungerer ikke for sånne som meg, jeg har behov for å slippe ut litt damp innimellom eller så strekker jeg til slutt. 

Anonymkode: b0e7b...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sprekker.

Anonymkode: b0e7b...cce

AnonymBruker
Skrevet

hvis ungen får is, så blir denne moren irritert. 

men dersom ungen hennes ikke hadde fått is i det hele tatt, så ville ungen mest sannsynlig løpt tilbake til moren sin og begynt å sutre og klage over dette også. "men alle de andre ungene får!" liksom, og så ville denne moren begynt å klage uansett.         

Anonymkode: 22b11...cc8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ah, opplevd det samme med skjerm. Barnet kom til oss en lørdagsmorgen. Vi pleier å se litt på tv da (vi så på Vennebyen, så ikke noe skummelt) fikk en sur melding om at barnet har strengt oppmålt skjermtid og ikke skal se på tv hos oss. Altså hvor poppulært besøk tror du han blir da om vi må skru av når han kommer? 

Anonymkode: c633e...1e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ah, opplevd det samme med skjerm. Barnet kom til oss en lørdagsmorgen. Vi pleier å se litt på tv da (vi så på Vennebyen, så ikke noe skummelt) fikk en sur melding om at barnet har strengt oppmålt skjermtid og ikke skal se på tv hos oss. Altså hvor poppulært besøk tror du han blir da om vi må skru av når han kommer? 

Opplevd det samme. Men de er jaggu frekke nok til å sende ungen sin hit på besøk kl. 10 på en søndag (og nesten hver dag ellers også). 
Mannen min sier rett ut til slike folk at i vårt hjem gjelder våre regler. Liker de ikke det, så får de la være å sende ungene sine hit. 

Anonymkode: 341df...202

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Opplevd det samme. Men de er jaggu frekke nok til å sende ungen sin hit på besøk kl. 10 på en søndag (og nesten hver dag ellers også). 
Mannen min sier rett ut til slike folk at i vårt hjem gjelder våre regler. Liker de ikke det, så får de la være å sende ungene sine hit. 

Anonymkode: 341df...202

Oh yes! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Herregud, hva er det med folk? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...