Gå til innhold

Når legger - og sovner - 8-åringen din seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vår 8-åring (jente) legger seg mellom 21 og 22, men sovner sjelden før klokken 23:15. Ved leggetid leser far eller jeg (stemor) en times tid for jenta. Etter leggetid får hun leke litt i senga på rommet sitt.  Hun er kontaktsøkende (mye redd for monstre hun har sett på film eller spill) og kommer gjerne ned og sier hun ikke får sove. Far brer da over henne igjen og er støttende.

Hun sovner raskt om en av oss (far eller jeg) legger seg (vi sover alle tre i samme etasje).

Er bekymret for at hun får for lite søvn og i tillegg går det ut over parforholdet at hun sovner så sent. Hun vekkes 7 i ukedagene, men i helgene sover hun til hun våkner av seg selv. 

Det hører med til historien at hun får bruke IPad helt til sengetid. Hun elsker å spille (game) på IPad-en og kjeder seg om hun ikke får bruke den. Er bekymret for at bruk av IPad på kvelden kan bidra til at hun ikke blir trøtt. 

Hvor lenge sover deres 8-åringer og når legges de og - ikke minst - når sovner de?  Dessuten : finnes det noen god forsking på hva som er best for barnet mtp innsovning og bruk av nettbrett? 

Endret av Zenith
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs om du tenker ukedag eller feire, I ukedagene med skole dagen etter legger vår 8 åring seg kl 8, når han sovner variere litt men som regel innen en time. Nå i ferien har vi sjeiet helt ut, nå er det store variasjoner men absolutt ingen skjerm etter 22.

Anonymkode: ca841...ce7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke begynt med nettbrett eller spilling ennå, men her tror jeg det høres ut som om du har en anelse om at spilling like før sengetid ikke er så lurt. Spesielt ikke når hun blir redd for monstre i spillene. Jeg merker godt at jeg bruker lengre tid på å sovne når jeg sitter med skjerm helt til jeg legger meg. Jeg ville absolutt ha byttet om på spilling og lesing, og hatt siste timen før legging skjermfri, Og droppet spill med monstre, i hvert fall på kvelden. Og så tror jeg det er lurt  å stå opp og legge seg til noenlunde samme tid hverdag og helg. Noen takler godt å surre med døgnrytmen, men det går dårlig her i heimen 

Anonymkode: 451b9...cb0

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spørs om du tenker ukedag eller feire, I ukedagene med skole dagen etter legger vår 8 åring seg kl 8, når han sovner variere litt men som regel innen en time. Nå i ferien har vi sjeiet helt ut, nå er det store variasjoner men absolutt ingen skjerm etter 22.

Anonymkode: ca841...ce7

Oi, det var annerledes enn her, ja. 8-åringen din får mer søvn enn vår, heldigvis. 

I det jeg beskriver,snakker jeg om ukedager. I helgene er det senere (i seng omkring 22-23:30). I feriene flyter det ofte helt ut. I fjor var det sjelden innsovning før langt over midnatt og oppvåkning var deretter (sovnet mellom 01 og 03 om natta og våknet mellom 09 og 11). 

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke begynt med nettbrett eller spilling ennå, men her tror jeg det høres ut som om du har en anelse om at spilling like før sengetid ikke er så lurt.

(...)

Jeg ville absolutt ha byttet om på spilling og lesing, og hatt siste timen før legging skjermfri, Og droppet spill med monstre, i hvert fall på kvelden. Og så tror jeg det er lurt  å stå opp og legge seg til noenlunde samme tid hverdag og helg. Noen takler godt å surre med døgnrytmen, men det går dårlig her i heimen 

Ja, jeg lurer litt på det med nettbrett. Hun blir så oppspilt av å spille, men blir dessverre like oppspilt (og frustrert) av ikke å få spille. Tror hun er blitt litt avhengig - at spill er en flukt fra ubehagelige følelser for henne. 

Hun er nok av dem som trenger faste rutiner på legging og våkning, men det er vanskelig siden hun er 50/50 hos mor og far, og det er slækk på legging og IPad begge steder.

Føler meg maktesløs som stemor i og med at jeg ikke kan (vil) være den som setter "reglene" for legging. 

Jeg tror hun hadde hatt godt av litt mer struktur/faste rutiner på enkelte ting, slik som søvn. Men det blir lett krangling om jeg sier noe. Far er veldig lett å såre siden har sliter med dårlig samvittighet overfor datteren etter skilsmissen. 

Endret av Zenith
AnonymBruker
Skrevet
Zenith skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg lurer litt på det med nettbrett. Hun blir så oppspilt av å spille, men blir dessverre like oppspilt (og frustrert) av ikke å få spille. Tror hun er blitt litt avhengig - at spill er en flukt fra ubehagelige følelser for henne. 

Hun er nok av dem som trenger faste rutiner på legging og våkning, men det er vanskelig siden hun er 50/50 hos mor og far, og det er slækk på legging og IPad begge steder.

Føler meg maktesløs som stemor i og med at jeg ikke kan (vil) være den som setter "reglene" for legging. Far er også veldig lett å såre om jeg sier noe om hans måte å oppdra barn på.

Jeg tror hun hadde hatt godt av litt mer struktur/faste rutiner på enkelte ting, slik som søvn. Men det blir lett krangling om jeg sier noe. Far er veldig lett å såre siden har sliter med dårlig samvittighet overfor datteren etter skilsmissen. 

Forstår godt at du ikke vil kritisere måten han gjør ting på. Men her har dere jo en kjempefordel i og med at dere begge er slække. Går det ikke an å innlede med at du ser at hun sovner sent fordi du ser at du lar henne spille eller noe i den duren og så snakke med han om dere kanskje kan innføre like rutiner ved legging slik at du ikke blir den strenge? 

AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Det ble heller dårlig formulert ser jeg. Leggetid for meg ja. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hun legger seg for sent. Antagelig overtrøtt og derfor det tar tid for henne å sovne. 

Anonymkode: f55f1...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Her legges det vanligvis halv åtte, sovnes åtte, står opp sju. Null skjerm annet enn skolerelatert og NRK super i helgene. I ferien er vi ikke så nøye, men vi prøver å ha ungen på rommet senest ni, så vi får litt voksentid.

Anonymkode: 00532...1c2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Zenith skrev (12 timer siden):

Vår 8-åring (jente) legger seg mellom 21 og 22, men sovner sjelden før klokken 23:15. Ved leggetid leser far eller jeg (stemor) en times tid for jenta. Etter leggetid får hun leke litt i senga på rommet sitt.  Hun er kontaktsøkende (mye redd for monstre hun har sett på film eller spill) og kommer gjerne ned og sier hun ikke får sove. Far brer da over henne igjen og er støttende.

Hun sovner raskt om en av oss (far eller jeg) legger seg (vi sover alle tre i samme etasje).

Er bekymret for at hun får for lite søvn og i tillegg går det ut over parforholdet at hun sovner så sent. Hun vekkes 7 i ukedagene, men i helgene sover hun til hun våkner av seg selv. 

Det hører med til historien at hun får bruke IPad helt til sengetid. Hun elsker å spille (game) på IPad-en og kjeder seg om hun ikke får bruke den. Er bekymret for at bruk av IPad på kvelden kan bidra til at hun ikke blir trøtt. 

Hvor lenge sover deres 8-åringer og når legges de og - ikke minst - når sovner de?  Dessuten : finnes det noen god forsking på hva som er best for barnet mtp innsovning og bruk av nettbrett? 

Min er 8 år i August :

Hverdag : kl 1930-730

helg 21-9

ferier : varierer alt fra 21-23 kommer helt an på hva vi skal eller om vi har noen planer , sover stort sett til 9-10 da.

de 2 andre er 15 og 17, så er ikke så nøye med leggetid i ferier, hvis hn ikke er veldig trøtt så klart

Anonymkode: 722b2...faa

AnonymBruker
Skrevet

Min legger seg kl 22.00 i ukedagene. Og våkner 07.45. I feriene legger han seg gjerne 01.00 og våkner etter kl 12. Vi har og er på mye familie og vennebesøk i helgene/feriene. Slikt er jeg også vokst opp. 

Anonymkode: 52542...212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere leser en times tid? Det er altfor lenge!

Min 7.5åring legger seg rundt 21 nå i ferien. Ellers er det rundt 20.30. Leser i 5-15 min. Lyset slukkes etter det

Anonymkode: e71e9...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Leste en plass at anbefalt leggetid for 8-åringer var kl 20. Og så skulle man øke med et kvarter for hvert år. Og så stoppe ved kl 22 så lenge de gikk på skole.

Da er vi ferdig med kveldsstellet før leggetid. Lesing i en time er ganske lenge. Da bør dere heller korte ned til en halvtime eller legge hun tidligere. 

Leking ETTER leggetid synes jeg ikke høres bra ut. Da ødelegger du jo hele leggingen. Og spilling tett til leggetid er ikke bra. En bør roe ned hodet mot leggetid. Det er bedre at hun har den lekingen før kveldsstellet, før eller etter kvelds.

Mørkt rom er bra for å få henne trett pga at det gir økte søvnhormoner (Melatonin)

Anonymkode: 1bd36...f23

Skrevet

Hun må jo bli veldig sliten når hun sovner så sent? Min 8-åring legger seg i 20-tiden og sovner relativt fort på hverdager, og våkner typisk i 7-tiden. 

Jeg skjønner at du reagerer på spillingen. Noen barn blir oppspilte av det, så ikke rart det kan forstyrre innsovningen. Og lese en time? Det hadde jeg ikke giddet… Korte, enkle og faste rutiner hadde jeg heller forsøkt meg på her.

Mange barn er vant til mye bruk av nettbrett, og det er klart de vil protestere dersom man begrenser bruken mer. Men det er en periode, før det går seg til.

Jeg ville hvertfall tatt noen grep her, for hun skal jo ha krefter til å fungere på skolen og i hverdagen. Og skjønner godt at dere voksne også ønsker litt alenetid om kvelden. Sånn som det er nå, sovner hun vel samtidig med dere voksne.

Skrevet

Og leking etter leggetid? Før leggetid er jo poenget å roe ned, ikke sette i gang med nye aktiviteter. Høres for meg ut som jenta får styre for mye her. Skjønner at det er vanskelig for deg som stemor å endre, og at ting sklir ut når hun har to hjem. Men foreldrene burde jo ta en prat sammen om dette, da jeg antar at de egentlig ønsker tidligere søvn for henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Zenith skrev (19 timer siden):

Altså….

Vi er ikke spesielt strenge på sånt selv - men jeg må si jeg stusser over at dere ikke har kunnskap om skjerm og søvn 🤷‍♀️

Dette er velkjent at skader søvn, både på grunn av stimuli og det blå lyset. 

Men ja - vår 8åring (begynner nå i tredje klasse) må skru av skjerm i god tid før leggetid. Vi har bestemte tidspunkt som han er klar over. 

Ting som han synes er såpass skummelt at han ikke får sove er ikke noe han får lov til å se på. 

Tannpuss er igang fra kl 20-20.30 ca. Så leggerituale på ca 5 min, og han sovner som regel rimelig raskt. 
Men barn er forskjellige her, og det har ingen hensikt å legge seg alt for tidlig eller sent ihht god søvnhygiene. 

Han våkner 06 uansett hvor sent han måtte legge seg, skulle gjerne sett at han sov til 07/08. 

På morgenen får han se på IPad, men tidsbegrensning der og så han ikke står opp tidligere for å bruke den. Så han ligger og kikker frem til 07 som er tidligste tidspunkt :P 

Anonymkode: 07f8f...7ed

AnonymBruker
Skrevet

God pekepinn for søvnbehov og  leggetid for barn: https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/

Dette trodde jeg var ganske allment kjent egentlig, om skjerm og søvn: https://forskning.no/lyset-fra-skjermen-forstyrrer-sovn-og-gjor-deg-trott-om-morgenen/517149

Mer spesifikt om barn: https://nhi.no/familie/barn/bekymringsfullt-om-barn-sovn-og-skjermtid/

Stusser på at foreldre ikke vet dette egentlig.

Anonymkode: 2cf7c...453

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye å ta tak i.. hun er jo alt for liten til å være oppe så sent! Kutt ut iPad, kort ned på lesing, fast leggetid, litt senere på helg, men ikke mye. Vekk henne på morgenen. Fysisk aktivitet på dagtid.

Anonymkode: 9dd43...1e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 8-åring legger seg til samme tid både til hverdags, helg og ferie, rundt kl 19:30-20. Vi leser litt, så får han styre litt på, leke litt i sengen en liten stund etterpå. Ingen skjerm, mobil eller spilling selvfølgelig. Vanligvis er han sovnet kl 21, men av og til tidligere eller senere.

Grunnen til at vi må være konsekvente er at han hver bidige dag våkner enten 06:30 eller 07! Uansett hvor sent han legger seg så spretter han opp grytidlig 🙈 Sover han lenger er det kryss i taket, kan telle på en hånd de gangene det har hendt. Og får ikke han nok søvn blir han helt sprø klin kokos og veldig tullete. Så vi har ikke noe valg her i heimen 😁

Anonymkode: c3145...48c

AnonymBruker
Skrevet

Legger seg mellom 19 - 20. Fordi hun trenger tid på å roe seg ned. Får lese til 21. Etter det skal lyset av. 

Syns barnet legges seint. 

Anonymkode: eebe9...522

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...