Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har vært sammen i 4 år og bodd sammen de siste 2 årene.  Av åpenbare grunner har vi ikke reist mye og feriene har gått til å holde seg i Norge.

Han er veldig glad i friluftsliv, overnatting ute og tidens beste plass er hytta hans, og siden dette er noe han er veldig glad i, så har jeg blitt med på utallige turer både på hytten og i naturen. 
Men jeg har siden starten snakket om at jeg savner å reise og har så lyst på sol og saltvann, noe han sa at vi kunne gjøre når ting ble normalt igjen. Men nå som ting er normalt igjen, får jeg ikke gjennomslag på noe som helst. Jeg er en av idiotene med utgått pass og får nok ikke dratt langt, men vet du kan dra til København med båt uten pass, f.eks. Men det er nei, han har ikke lyst, og jeg blir så skuffa. Begynner jeg å snakke om å dra til Spania eller Roma rynker han bare på nesen, mumler noe om prisen og bytter tema

Jeg har reist mye alene tidligere og lurer seriøst på å dra til varmen når passet mitt er mottatt, lese bøker, spille Switch, bade og drikke drinker i fred og ro et par dager. Er dette noe som andre gjør? Føler jo på en måte at det må være greit å feriere hver for seg? Jeg bare vet ikke om jeg orker enda et år, der vi kun sover i telt og drar på hytta…

( vi har ikke barn, så det er bare oss to)

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å reise med noen venninner? 

Anonymkode: 64601...07c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dra! Du har lyst, så hvorfor ikke? Så kan han kose seg på hytta og alle er fornøyde. Man må jo på død og liv ikke gjøre alt sammen, spesielt hvis en part har veldig lyst til å slippe. Men jeg håper han vil bli med deg innimellom da, spesielt siden han har lovet deg det

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt bør du kunne feriere for deg selv :)! Kjenner meg igjen i at partner er mer glad i overnatting i naturen, hytte osv. Bare at her reiser vi sammen til storbyer, syden osv. i tillegg. Hadde uten tvil reist uten ham på slike ferier om ikke hadde villet bli med - om ikke alene, så med ei venninne eller familie. 

Anonymkode: 23384...89f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med å reise med noen venninner? 

Anonymkode: 64601...07c

Det er drømmen, må bare skaffe dem først:/ hadde så klart vært første valget men

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange par som klarer å finne på ting hver for seg, og som stoler på hverandre (det kan jo være et problem for noen). Så om dere har veldig ulik feriesmak, så er det kjempelurt om du kan dra på ferie med venninner i stedet.

Anonymkode: 44181...478

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Thjelp skrev (5 minutter siden):

Jeg og samboeren har vært sammen i 4 år og bodd sammen de siste 2 årene.  Av åpenbare grunner har vi ikke reist mye og feriene har gått til å holde seg i Norge.

Han er veldig glad i friluftsliv, overnatting ute og tidens beste plass er hytta hans, og siden dette er noe han er veldig glad i, så har jeg blitt med på utallige turer både på hytten og i naturen. 
Men jeg har siden starten snakket om at jeg savner å reise og har så lyst på sol og saltvann, noe han sa at vi kunne gjøre når ting ble normalt igjen. Men nå som ting er normalt igjen, får jeg ikke gjennomslag på noe som helst. Jeg er en av idiotene med utgått pass og får nok ikke dratt langt, men vet du kan dra til København med båt uten pass, f.eks. Men det er nei, han har ikke lyst, og jeg blir så skuffa. Begynner jeg å snakke om å dra til Spania eller Roma rynker han bare på nesen, mumler noe om prisen og bytter tema

Jeg har reist mye alene tidligere og lurer seriøst på å dra til varmen når passet mitt er mottatt, lese bøker, spille Switch, bade og drikke drinker i fred og ro et par dager. Er dette noe som andre gjør? Føler jo på en måte at det må være greit å feriere hver for seg? Jeg bare vet ikke om jeg orker enda et år, der vi kun sover i telt og drar på hytta…

Jeg elsker friluftsliv også :) Bruker mye av fritiden min på turer hele året. Men jeg elsker også å reise! Gjerne til Syden, sol, strand og andre aktiviteter som turer der også. Men din mann virker ikke å ha dette som en interesse! Men her handler det om å gi og ta. Han må forstå at du også liker dette, på samme måte som du blir med han på hans turer selv om du ikke er genuint interessert. Prat ut om dette, og om det ikke er en felles sak bør det være helt innenfor at du faktisk gjør dette alene en uke uten at han surmuler av den grunn. Da kan han ta sine friluftsturer uten at du er med hver gang også.

Dette må du prate med han om i rolige former, og komme frem til en avklaring. Er han oppegående bør han forstå dine ønsker, og gi deg den friheten om han ikke vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lover ikke godt for dere hvis dere ikke klarer å ha en samtale om ting. 

Personlig hadde jeg klikket vinkel dersom mannen ikke ville være med meg på feire.

Anonymkode: 0f63d...1b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren har ikke feriert sammen siden 2015, vi har forskjellige ønsker og interesser. 

Anonymkode: a7e98...27d

• Liker 4
Skrevet (endret)
Blod skrev (7 minutter siden):

Dra! Du har lyst, så hvorfor ikke? Så kan han kose seg på hytta og alle er fornøyde. Man må jo på død og liv ikke gjøre alt sammen, spesielt hvis en part har veldig lyst til å slippe. Men jeg håper han vil bli med deg innimellom da, spesielt siden han har lovet deg det

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt bør du kunne feriere for deg selv :)! Kjenner meg igjen i at partner er mer glad i overnatting i naturen, hytte osv. Bare at her reiser vi sammen til storbyer, syden osv. i tillegg. Hadde uten tvil reist uten ham på slike ferier om ikke hadde villet bli med - om ikke alene, så med ei venninne eller familie. 

Anonymkode: 23384...89f

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange par som klarer å finne på ting hver for seg, og som stoler på hverandre (det kan jo være et problem for noen). Så om dere har veldig ulik feriesmak, så er det kjempelurt om du kan dra på ferie med venninner i stedet.

Anonymkode: 44181...478

Takk for svar:)ser dette er mer normalt enn jeg trodde heldigvis. 

Endret av Thjelp
  • Liker 1
Skrevet
Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Jeg elsker friluftsliv også :) Bruker mye av fritiden min på turer hele året. Men jeg elsker også å reise! Gjerne til Syden, sol, strand og andre aktiviteter som turer der også. Men din mann virker ikke å ha dette som en interesse! Men her handler det om å gi og ta. Han må forstå at du også liker dette, på samme måte som du blir med han på hans turer selv om du ikke er genuint interessert. Prat ut om dette, og om det ikke er en felles sak bør det være helt innenfor at du faktisk gjør dette alene en uke uten at han surmuler av den grunn. Da kan han ta sine friluftsturer uten at du er med hver gang også.

Dette må du prate med han om i rolige former, og komme frem til en avklaring. Er han oppegående bør han forstå dine ønsker, og gi deg den friheten om han ikke vil.

Ja, godt poeng, må nok ha en samtale om at jeg synes det hadde vært hyggelig om han ville vært med på mine interesser på samme måte som jeg har blitt med på hans. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har reist på ferie både sammen og hver for oss. Fungerer helt fint. 

Anonymkode: 2e43c...74e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kom nye regler an nødpass i dag, tror alle kan bestille det nå så lenge de har billetter og det er under syv dager igjen til turen. Men igjen, jeg er ikke sikker på tid før avreise, så sjekk det opp, og riktig god tur!😁

Anonymkode: 004d2...f24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ferien blir vel så trivelig alene som å ha med en som ikke egentlig har lyst. 

Anonymkode: 02bc6...08c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thjelp skrev (20 minutter siden):

Klart du kan dra alene! Jeg drar på husmorferie alene en uke hvert år, og storkoser meg!

Anonymkode: 7ff06...4a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Thjelp skrev (1 minutt siden):

Ja, godt poeng, må nok ha en samtale om at jeg synes det hadde vært hyggelig om han ville vært med på mine interesser på samme måte som jeg har blitt med på hans. 

Ja ta den praten rolig og dypt seriøst, han trenger ikke ligge der på stranden med deg :) Han kan finne på andre ting på feriemålet, og dere har resten av dagene sammen. Jeg elsker ikke solsengen selv, men min kjæreste gjør det. Jeg kan gå turer i området jeg ferierer på, og min kjæreste kan sole seg så det lukter svidd svor :)  Såpass kan man unne hverandre, og ikke nødvendigvis henge sammen hele tiden. Er vi på storbyferier og hun vil shoppe, så vet hun at jeg ikke liker det. Hun tar sine timer på dette uten meg, og så treffes vi etterpå. Null problem, hun er lykkelig og jeg er lykkelig :) 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kom nye regler an nødpass i dag, tror alle kan bestille det nå så lenge de har billetter og det er under syv dager igjen til turen. Men igjen, jeg er ikke sikker på tid før avreise, så sjekk det opp, og riktig god tur!😁

Anonymkode: 004d2...f24

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke såpass krise. Jeg har passtime ganske snart og vil heller ikke ta fra noen som virkelig trenger nødpass muligheten til det, bare for litt varme. Kan vente tålmodig på passet og bestille så fort jeg har det i hånden heller

Endret av Thjelp
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det lover ikke godt for dere hvis dere ikke klarer å ha en samtale om ting. 

Personlig hadde jeg klikket vinkel dersom mannen ikke ville være med meg på feire.

Anonymkode: 0f63d...1b2

Huff da, du høres jo ekstremt kontrollerende og usikker ut. Må være vondt å ha det sånn! 

Anonymkode: 7ff06...4a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det eneste som teller er at dere er enige om at det er greit i deres forhold. Det er ikke så uvanlig, jeg kjenner flere par dom velger drn løsningen. Inkludert besteforeldrene mine, som var gift i over 60 år og anerkjente at de ikke alltid hadde sammenfallende interesser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...