Gå til innhold

rehabilitering og habilitering..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Går på sykepleien og holder på med en oppgave..

Kan noen hjelpe meg og definere:

- rehabilitering

- habilitering..

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Defininsjonene brukes litt om hverandre. Rehabilitering brukes ofte om personer somer blitt syke og som har mulighet for å komme seg ut i jobb og leve et "normalt" liv. Habilitering brukes ofte om psykisk utviklingshemmede eller andre med medfødte sykdommer der det ikke ser ut som om det kan bli en bedring. Begge deler handler om å gjøre livet best mulig for pasienten.

Skrevet

Rehabilitering; opptrening av tidligere ervervede ferdigheter.

Habilitering; opplæring i nye ferdigheter.

Tips; finne litteratur om mestring, målrettet miljøarbeid, o.l. her vil du helt sikkert finne en grei definisjon på disse begrepene :)

Skrevet
Rehabilitering; opptrening av tidligere ervervede ferdigheter.

Habilitering; opplæring i nye ferdigheter.

Tips; finne litteratur om mestring, målrettet miljøarbeid, o.l.  her vil du helt sikkert finne en grei definisjon på disse begrepene :)

Altså; for de aller fleste som har vært syke eller skadet trenger man å REhabiliteres, det vil si å trene opp ferdigheter man har kunnet før, f.eks å gå, å snakke, å skrive. Kan være gamle damer med hofteoperasjon som får noen uker på et rehab.senter eller trafikkskadede som kommer til Sunnaas osv.

Jeg har tidligere jobbet med rusmisbrukere. Mange i denne gruppen har ruset bort viktig ungdomsår der vi andre lærer grunnleggende ferdigheter i forhold til sosial trening, hvordan møte det andre kjønn, og ikke minst - hvordan, etter hvert, klare oss selv. Det betyr at etter avrusning/behandling må mange av disse unge guttene og jentene lære seg å lage mat, å handle, å bo i et hus alene, gå på jobb, gå på besøk osv, osv. ALTSÅ innlære nye ferdigheter (som de aller fleste av oss andre kan).

Skrevet
Altså; for de aller fleste som har vært syke eller skadet trenger man å REhabiliteres, det vil si å trene opp ferdigheter man har kunnet før, f.eks å gå, å snakke, å skrive. Kan være gamle damer med hofteoperasjon som får noen uker på et rehab.senter eller trafikkskadede som kommer til Sunnaas osv.

Jeg har tidligere jobbet med rusmisbrukere. Mange i denne gruppen har ruset bort viktig ungdomsår der vi andre lærer grunnleggende ferdigheter i forhold til sosial trening, hvordan møte det andre kjønn, og ikke minst - hvordan, etter hvert, klare oss selv. Det betyr at etter avrusning/behandling må mange av disse unge guttene og jentene lære seg å lage mat, å handle, å bo i et hus alene, gå på jobb, gå på besøk osv, osv. ALTSÅ innlære nye ferdigheter (som de aller fleste av oss andre kan).

Hvorfor henviste du til mitt innlegg? jeg har jo skrevet det du sier, om enn i noe kortere versjon ;)

Skrevet
Hvorfor henviste du til mitt innlegg?  jeg har jo skrevet det du sier, om enn i noe kortere versjon ;)

Mitt innlegg var jo bare en utdypning av det du sa :)

Vedkommende som startet tråden går på en utdanning hvor dette er meget sentrale begrep, tenkte bare å gi litt mer kjøtt på bena gjennom noen eksempler.....

Skrevet

”Habilitering er et målrettet arbeid for å bygge opp og støtte fysiske, psykologiske og sosiale funksjoner hos barn og unge med funksjonshemming som er medfødt eller som de er blitt påført senere i livet” (St. meld 21). I praksis brukes begrepet habilitering om barn og unge, samt mennesker med psykisk utviklingshemming, mens rehabilitering brukes om voksne og eldre, selv om dette ikke er språklig korrekt (Bredland et. al., 2002).

Rehabilitering blir definert som ” tidsavgrensa, planlagte prosesser med klare mål og virkemidler, der flere aktører samarbeider om å gi nødvendig assistanse til brukeren sin egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og meistringsevne, selvstendighet og deltakelse sosialt og i samfunnet” (St. meld 21, s.10).

St. meld. nr. 2 (1998/99). Ansvar og meistring. Mot ein heilskapleg rehabiliteringspolitikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...