AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Hva forventer dere av barn på 7-8 år? Må de spise med bestikk? Eller er hendene greit? Må de takke for maten? Når kan de gå fra bordet? Anonymkode: 0e2c3...f57
mingus Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Hæ? Jeg forventer at 3åringen her spiser med gaffelen sin, og det gjør han og. 1åringer spiser med hendene. Han takker alltid for maten, han får gå når han er ferdig, ser ikke poenget i at han skal kjede seg og se på at jeg bruker lang tid på å spise opp. 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Jeg spør fordi jeg har hatt mange barn på besøk (venner av mine barn). Slikking av tallerken, de går fra bordet, sier æsj osv. Det er så mange slike, jeg lurer litt på hvorfor. Er det ikke så nøye? Føler meg som den kjipe dama i blant som er streng og ikke tillater slike ting. De blir så overrasket når jeg sier i fra. Anonymkode: 0e2c3...f57
mingus Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 (endret) Herregud nei hva i alle dager. Vi hadde en liten gutt på besøk som sa bæsj hundre ganger ved bordet, og da tar jo min etter han og de sier det på tur.. faen så irritert jeg ble, jeg sa de kunne gå ut på terrassen hvis de ikk kunne snakke om annet, for sånn drittprat orker jeg ikke til maten! Ps jeg er sur og kjip og streng, men det får man bare skjønne at noen kanskje er hvis man velger å spise hos andre enn seg selv 😊 Endret 6. juli 2022 av mingus
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Min gutt på snart sju år spiser med bestikk. Han sier takk for maten, og han tar tallerken og glass i oppvaskemaskinen etter måltid. Han søler litt mye enda, glemmer å lene seg over tallerken, så vi må minne han på det. Han får gå ifra når han er mett. Oftest sitter han lenger enn meg. Når vi er på besøk sier vi at vi må sitte litt lengre, men barna kan få gå å leke lenge før alle voksne er ferdige. Da kan vi voksne kose oss videre med samtaler, og barna leke. Vi har fokus på at gutten vår skal kose seg med måltidene. At måltidene våre er en tid der vi sitter sammen, uten mobiler, og prater om det som faller oss inn. Anonymkode: 8e0d4...af7
Gjest Kerrs Pink Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Herlighet.. min på 2,5 bruker hendene hvis det er "vanskelig " mat, ellers gaffel. Hun sitter fint, griser ikke mye, tørker seg med serviett, sier namnam, deilig mat og takk for maten. Og hun herjer ikke ved bordet. (For det vet hun at hun får lov til etterpå) Mine har vært med på fin restaurant maaange ganger. Oppfører seg ofte bedre enn voksne. Begge mine er sånn. Så når jeg ser unger som ikke har lært at det lønner seg å oppføre seg fint, synes jeg synd på dem. Men det er noe forskjell på restaurant og hjemme..
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Med mindre det er mat som er beregnet å spise med hendene, så spiser barna mat med skje/gaffel helt fra starten. De lærer seg aldri f.eks å spise gryterett med hendene 😱 Anonymkode: 45be6...4bc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Har en femåring som har hatt middagsgjest med hjem fra barnehagen en del ganger siste året. Å takke for maten tror jeg er på vei ut. Jeg forventer ikke at det takkes, og til nå er det ingen som har takket for maten. Det er overraskende mange som ikke liker salat eller andre grønnsaker som jeg trodde barn kom til å like (minimais, cherrytomat). Ingen har sagt æsj, men det har vært et par tilfeller der det var tydelig at retten ikke var barnets favoritt. Ingen må like alt, men hvis du har gjester som sier æsj, så synes det er innafor å si at sånt sier vi ikke. Synes bordskikken er bra jeg. Ingen som har begynt å spise med kniv og gaffel på voksenmåten ennå (litt usikker på fra hvilken alder det forventes). De skjærer opp fiskekaka med kniven, og spiser så med gaffelen. (Burger, pizza og pannekaker kan gjerne spises med hendene. Det gjør vi voksne også.) Barna venter på hverandre (min datter og den som er på besøk går fra bordet samtidig). Virker som de er vant med å gå fra bordet før de voksne er ferdig å spise, og det synes jeg er helt greit. Anonymkode: 4943e...075
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå