Gå til innhold

tenåringene vil ikke på overnatting hos far lengre,men far mener de skal det og tenåringene føler de må dra til han i 3 uker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutta våre er nå 14,snart 16 og 17, de ønsker ikke og dra til pappa mer, men de vil gjerne besøke han på dagtid,men pappan nekter og la de slippe og overnatte og mener at de skal til han 3 uker fra neste uke. Pappan har aldri vert flink til og finne på noe med dem, selvom han gir de alt de trenger,så ikke dårlig far,men er bare litt tafatt og ikke flink til og finne på ting. de har vert 50/50 hos pappan sin i 12 år nå siden vi ble skilt.

Jeg er gift på nytt og har fått 2 barn som nå er 1 og 4,mens pappan er gift og hun har 4 barn,men de har ikke noen sammen .

Så hvordan skal jeg gå frem? eller skal jeg tvinge dem og dra på ferie hos faren ? barna til bonusmamman er 13,15,17 og snart 20, alle går godt til overs og 13 og 14åring og de på 17 henger sammen av og til ellers også

Anonymkode: f9f1a...523

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

skrev litt feil de ønsker ikke og overnatte,men besøke ønsker de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker når de er såpass store så skal de få ta valget helt selv. Skaper bare mer konflikter ved å tvinge ungdommen. 

Anonymkode: 4cb50...aae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De to eldste kan gjøre som de vil, de bestemmer helt og holdent selv. Fjortenåringen sine ønsker skal legges stor vekt på og han skal bli hørt.

Jeg hadde latt de dra på dagsbesøk og eventuelt hentet dem om kvelden om det ikke er i gangavstand/det går sjeldent buss om kvelden, og så hadde jeg tatt kampen på deres vegne og dratt far med på mekling!

Anonymkode: 306f6...f33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker de ikke å overnatte? Hva er grunnen?

Anonymkode: 97cb4...423

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ønsker de ikke å overnatte? Hva er grunnen?

Anonymkode: 97cb4...423

de vil være hjemme, typiske tenåringer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De to eldste kan gjøre som de vil, de bestemmer helt og holdent selv. Fjortenåringen sine ønsker skal legges stor vekt på og han skal bli hørt.

Jeg hadde latt de dra på dagsbesøk og eventuelt hentet dem om kvelden om det ikke er i gangavstand/det går sjeldent buss om kvelden, og så hadde jeg tatt kampen på deres vegne og dratt far med på mekling!

Ja enig i den. mekling får jeg han ikke med på, det nekter han

AnonymBruker
Skrevet

Dette bestemmer de selv i den alderen. Ikke spør om det er greit. Send en skriftlig melding med "Hei. Guttene sier de kun ønsker å komme på dagtid fremover, ikke overnatting i ferien. Dette bestemmer de jo selv i denne alderen. Mvh mor." 

Problemet er vel at far fort krever ungene for forklaring, men da må du bare støtte de i at de må tørre å stå på egne meninger. Hvis far blir ufyselig får du stå klar til å hente de. 

Anonymkode: fbf97...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette bestemmer de selv i den alderen. Ikke spør om det er greit. Send en skriftlig melding med "Hei. Guttene sier de kun ønsker å komme på dagtid fremover, ikke overnatting i ferien. Dette bestemmer de jo selv i denne alderen. Mvh mor." 

Problemet er vel at far fort krever ungene for forklaring, men da må du bare støtte de i at de må tørre å stå på egne meninger. Hvis far blir ufyselig får du stå klar til å hente de. 

Anonymkode: fbf97...47b

takk for svar

Han kommer på middag med yngste bonusbarnet hans imorgen, og tar det opp da, så håper han ikke blir sint,men som dere sier her, guttene er gamle nok og bestemme selv

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De skal få bestemme selv. Alt far evt gjør, er å skyve dem enda mer bort.

Anonymkode: 986b9...6b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er viktig at far forstår grunnen til at de ikke ønsker å overnatte, sånn at han iallefall har en mulighet til å forbedre seg. For å unngå at han blir sur kan du prøve å fokusere på det, og at de er så gamle at man ikke kan tvinge de til å gjøre noe de ikke vil (det skaper uansett bare veldig dårlig stemning, og kan i verste fall ødelegge forholdet mellom dem i mange år). 

Anonymkode: 665dd...10a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår far godt da. Må jo være ekstremt tøft og han er nok såret. Han må få en sjans til å snakke med de. Høre om det er noe som kan gjøres annerledes slik at de vil overnatte. Men selfølgelig skal guttene bestemme selv til syvende og sist og de skal ikke måtte ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 550a7...81e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker det er viktig at far forstår grunnen til at de ikke ønsker å overnatte, sånn at han iallefall har en mulighet til å forbedre seg. For å unngå at han blir sur kan du prøve å fokusere på det, og at de er så gamle at man ikke kan tvinge de til å gjøre noe de ikke vil (det skaper uansett bare veldig dårlig stemning, og kan i verste fall ødelegge forholdet mellom dem i mange år). 

Anonymkode: 665dd...10a

de har jo ingen spesielle grunner for og være hjemme,men de er i en alder man trives best hjemme

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt drøyt her at dere fokuserer på at far er "sur". Såret er nok ordet. Hadde det vært mor de ikke ville være oss hadde hun fått sympati. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessuten helt normalt at ungdommer blir lei delt bosted og ønsker å primært bo en plass. Det trenger ikke å være noe galt hos samværsforelder, men de ønsker en fast og stabil plass å bo. De er mer selvstendig, har venner og er opptatt med dem, og det er bare enklere å forholde seg til en boplass. 

Vi er i samme prosess med 16åringen, der samværet blir redusert litt etter litt. Far liker det ikke og mener det er jeg som har satt griller i hodet på henne, men fvk forklarte ganske greit det som jeg har nevnt over her. Det som er, er at hun får dårlig samvittighet pga far presser henne, derfor endrer vi samværet litt og litt.

Anonymkode: 986b9...6b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Syns det er litt drøyt her at dere fokuserer på at far er "sur". Såret er nok ordet. Hadde det vært mor de ikke ville være oss hadde hun fått sympati. 

Det er jo far som lager dette problemet! Hadde han godtatt at de ikke vil overnatte men at de kommer på besøk på dagtid hadde jo de kunne beholde et godt forhold, men han går jo inn for å ødelegge det når han ikke godtar og respekterer barna sine!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo far som lager dette problemet! Hadde han godtatt at de ikke vil overnatte men at de kommer på besøk på dagtid hadde jo de kunne beholde et godt forhold, men han går jo inn for å ødelegge det når han ikke godtar og respekterer barna sine!

Han er vel i en prosess han også. Gjør det han kan for å holde på de. Betyr ikke at han er sur eller går inn for å ødelegge noe som helst. 

Han lar de nok bestemme til slutt men har full forståelse for at det ikke er enkelt for han. 

Dere hadde aldri hatt denne tonen til mor. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Forstår far godt da. Må jo være ekstremt tøft og han er nok såret. Han må få en sjans til å snakke med de. Høre om det er noe som kan gjøres annerledes slik at de vil overnatte. Men selfølgelig skal guttene bestemme selv til syvende og sist og de skal ikke måtte ha dårlig samvittighet. 

Enig i dette.

Dessuten er det faktisk foreldrene som bestemmer helt til barna er 18.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gutta våre er nå 14,snart 16 og 17, de ønsker ikke og dra til pappa mer, men de vil gjerne besøke han på dagtid,men pappan nekter og la de slippe og overnatte og mener at de skal til han 3 uker fra neste uke. Pappan har aldri vert flink til og finne på noe med dem, selvom han gir de alt de trenger,så ikke dårlig far,men er bare litt tafatt og ikke flink til og finne på ting. de har vert 50/50 hos pappan sin i 12 år nå siden vi ble skilt.

Jeg er gift på nytt og har fått 2 barn som nå er 1 og 4,mens pappan er gift og hun har 4 barn,men de har ikke noen sammen .

Så hvordan skal jeg gå frem? eller skal jeg tvinge dem og dra på ferie hos faren ? barna til bonusmamman er 13,15,17 og snart 20, alle går godt til overs og 13 og 14åring og de på 17 henger sammen av og til ellers også

Du kan selvfølgelig ikke tvinge så store tenåringer til å dra til far? Syntes 14-åringen som er yngst kan sove hos sin far, og de andre være der på dagtid - eller om de alle drar en helg/uke og gjør noe konstruktivt. Og dette kan du foreslå til sønnene dine også, om det hadde vært mer aktuelt å reise til pappa - hvis dem gjorde noe eller dro et sted. 

Så får du og far dra på mekling til FVK, tenåringene sin meninger skal lyttes til. To av de er straks myndig, og da kan ingen av dere foreldre bestemme noen ting. Så verken du eller far burde presse dem for mye akkurat her, for det kan gjøre relasjonen vanskelig igjen. 

Anonymkode: d7501...e80

AnonymBruker
Skrevet

Også veldig enig i at sønnene skal snakke med sin far selv, de er voksne nok til å si til pappa selv at de ikke vil. Det er ikke en beskjed du skal trenge å gi, og når de da får beskjed om at de må snakke med han selv - så kommer de nok til enighet med far om noe som er appellerende for dem alle. 

Man skal lytte til så store tenåringer, men de trenger ikke gå til mor for å overlevere beskjeder. De burde være voksne nok til å ta ansvar for seg selv, og det burde du jo lære dem via denne problemstillingen :) 

Anonymkode: d7501...e80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...