Gå til innhold

Ufør, inngåelse av ekteskap medfører reduksjon i trygda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en er ufør og gifter seg, blir det da avkortning i trygda for alle uansett?

«Det er bare minstebeløpet som endres om du er gift eller samboer» står det en plass men vil det si at ALLE uføre får endring om de gifter seg/blir samboere, eller bare de som kun får minstebeløpet?

Jeg skjønner ikke helt reglene og synes ikke nysgjerrighet er grunn nok til å faktisk ringe og få det forklart av NAV.

Det virker veldig ulogisk for min del om det bare er de med minst dette påvirker.

Si at en ufør med litt over minstebeløpet gifter seg, denne får da ingen endring, mens en som bare får minstebeløpet får mindre utbetalt? 

Dette minner om reglene i USA der de på disability som gifter seg får avkortning og dermed i praksis ikke kan velge å bli gift fordi marginene er så små for mange.

Anonymkode: 4aed6...bb0

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kjenner ikke reglene, men du har likevel konkludert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (Akkurat nå):

Du kjenner ikke reglene, men du har likevel konkludert?

Jeg kjenner ikke reglene og spørr.

Disse tegnene her «?» brukes for å vise at man stiller et spørsmål. De kalles spørsmålstegn.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

616B2215-5024-4DDD-BD40-E65536755C20.jpeg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg gjelder når man har samboer også.

Anonymkode: 8b467...fa9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er kun de som har satser på minstetrygd som får redusert eller økt ytelsene utifra samboerskap og ekteskap. 

Ganske sprøtt!

Anonymkode: 78277...e47

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Satsen endrer seg Fra 263 870 Til 242 500 ca dersom du har minstesatsen ved inngåelse av samboer/ekteskap.

Endret av MapleSirup
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er kun de som har satser på minstetrygd som får redusert eller økt ytelsene utifra samboerskap og ekteskap. 

Ganske sprøtt!

Det er ikke sprøtt. De som får mer enn minsteytelsen har jo oppparbeidet seg det godet før de ble syke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er kun de som har satser på minstetrygd som får redusert utifra samboerskap og ekteskap, eller økt ved opphør av dette.

Ganske sprøtt!

Redigering

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske sprøtt!

Det er trist, men ikke ulogisk.

Minstetrygden er kr 2,28G, men det er dyrt å bo som enslig, og derfor gis det et tillegg.  Dette tillegget fjernes hvis personen ikke lenger er enslig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør med minstesats og giftet meg for 2 år siden. Det tok flere år å få innvilget uføretrygd, men kun to uker (hvorav flere dager var helligdager) for nav å registrere at jeg hadde giftet meg og sende meg brev om at jeg ville få utbetalt mindre. Jeg merker stor forskjell på utbetalingene før og etter at jeg giftet meg!

Anonymkode: 3a752...d2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ganske sprøtt!

Det er helsprøtt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
-venter- skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sprøtt. De som får mer enn minsteytelsen har jo oppparbeidet seg det godet før de ble syke. 

Det har de. Men sivilstatus burde ikke ha noe å si uansett. Det skulle vært én minstesats, uavhengig om du er singel, samboer eller gift, og uansett om du er ung eller gammel. Er mitt poeng. 

• Liker 5
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har de. Men sivilstatus burde ikke ha noe å si uansett. Det skulle vært én minstesats, uavhengig om du er singel, samboer eller gift, og uansett om du er ung eller gammel. Er mitt poeng. 

Det er billigere å være to om boutgiftene. Man bruker ikke dobbelt opp av strøm, internett og aviser ved å være to.  Det er krevende å dekke alt på en inntekt.

Skrevet (endret)
MapleSirup skrev (12 minutter siden):

616B2215-5024-4DDD-BD40-E65536755C20.jpeg

Ser ut som du burde lade telefonen din, før det blir helt krise 😀

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De lever jo noe rimeligere så akkurat det er vel innenfor?

Endret av Sluttca
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (Akkurat nå):

Det er billigere å være to om boutgiftene. Man bruker ikke dobbelt opp av strøm, internett og aviser ved å være to.  Det er krevende å dekke alt på en inntekt.

Dét vet jeg. Men man bør ikke måtte "forsørges" på denne måten. 

Det frister ikke akkurat at to uføre på minstesats flytter sammen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (2 minutter siden):

Det er trist, men ikke ulogisk.

Minstetrygden er kr 2,28G, men det er dyrt å bo som enslig, og derfor gis det et tillegg.  Dette tillegget fjernes hvis personen ikke lenger er enslig.

Jeg skjønner poenget med at det er fordeler med å vere to, men greia er jo at det rammer så urettferdig, noen med få kroner over minsteytelse får ikke den samme økonomiske konsekvensen av å gifte seg som de med minsteytelse.

Logikk hadde vert å ha samme regler for alle uavhengig av sats.

De med minsteytelse må altså vurdere om de har økonomi til å gifte seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sluttca skrev (Akkurat nå):

De lever jo noe rimeligere så akkurat det er vel innenfor?

Jeg synes det er stusselig og smålig. 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner poenget med at det er fordeler med å vere to, men greia er jo at det rammer så urettferdig, noen med få kroner over minsteytelse får ikke den samme økonomiske konsekvensen av å gifte seg som de med minsteytelse.

Logikk hadde vert å ha samme regler for alle uavhengig av sats.

De med minsteytelse må altså vurdere om de har økonomi til å gifte seg. 

Skjønner tankegangen. Men jeg selv ville ikke miste noe av min trygd hvis jeg ble samboer, fordi jeg har høyere uføretrygd. Det har jeg opptjent retten til gjennom mange år i jobb.

Det kan man være enig eller uenig i, men da er vi over på politikk.  Og vi er jo alle slik at vi ikke ønsker å miste rettigheter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er stusselig og smålig. 

Det må du jo få lov å synes 😀 Jeg er selv en av de det snakkes om her og jeg synes nå det er helt greit. Jeg taper ingen penger på det. Så hva er egentlig det store problemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...