AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 3åringen blir så sykt påvirket av ei venninne i barnehagen, og har nå begynt å si "bluuæhhh" når noe smaker stygt/ser stygt ut/hun husker var stykt etc. Med ansiktsuttrykk og holdning og hele pakka. Hva sier man? Hva er det pedagogisk riktige å si? Til nå har jeg sagt "Jeg syns ikke noe om at du sier blæh eller æsj til maten, det er greit om det ikke smaker godt og du må ikke spise opp hvis du ikke liker det, men vi skal smake på maten" men det virker som hun har falt av lasset allerede halvveis i setninga. Anonymkode: da541...6e5
Hedda-78 Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Du bruker for mange ord. "Sånn sier man ikke" er kortere. 24
MapleSirup Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Du bruker for mange ord. "Sånn sier man ikke" er kortere. Ja, det enkle er det beste her. Kvel det. 4
Maleficenta Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 3åringen blir så sykt påvirket av ei venninne i barnehagen, og har nå begynt å si "bluuæhhh" når noe smaker stygt/ser stygt ut/hun husker var stykt etc. Med ansiktsuttrykk og holdning og hele pakka. Hva sier man? Hva er det pedagogisk riktige å si? Til nå har jeg sagt "Jeg syns ikke noe om at du sier blæh eller æsj til maten, det er greit om det ikke smaker godt og du må ikke spise opp hvis du ikke liker det, men vi skal smake på maten" men det virker som hun har falt av lasset allerede halvveis i setninga. Anonymkode: da541...6e5 min unge har og lært å si æsj eller bluæh til alt selv om han liker det til og med. Han spiser likevel.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #5 Skrevet 7. juli 2022 Hedda-78 skrev (7 timer siden): Du bruker for mange ord. "Sånn sier man ikke" er kortere. MapleSirup skrev (7 timer siden): Ja, det enkle er det beste her. Kvel det. Jeg er ikke helt enig i det. Hvorfor sier man ikke det? Hvordan skal barnet lære noe ved å bare bli irettesatt? Anonymkode: da541...6e5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #6 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 3åringen blir så sykt påvirket av ei venninne i barnehagen, og har nå begynt å si "bluuæhhh" når noe smaker stygt/ser stygt ut/hun husker var stykt etc. Med ansiktsuttrykk og holdning og hele pakka. Hva sier man? Hva er det pedagogisk riktige å si? Til nå har jeg sagt "Jeg syns ikke noe om at du sier blæh eller æsj til maten, det er greit om det ikke smaker godt og du må ikke spise opp hvis du ikke liker det, men vi skal smake på maten" men det virker som hun har falt av lasset allerede halvveis i setninga. Anonymkode: da541...6e5 Hahaha, og det gjør alle andre også. Det der er overpedagogisk. Slutt med dillinga. «Sånn sier vi ikke» var et godt forslag. Anonymkode: 7216b...f89 5
Mt3 Skrevet 7. juli 2022 #7 Skrevet 7. juli 2022 Ikke er ett ord som barn ikke tar så lett og i din setning bruker du det ordet hele 3 ganger. Finn en kortere setning som du kan si i stedet for. 'Smak på maten og spis det du liker' Det er slett ikke enkelt å finne gode setninger å bruke uten å bruke ordet ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #8 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er ikke helt enig i det. Hvorfor sier man ikke det? Hvordan skal barnet lære noe ved å bare bli irettesatt? Anonymkode: da541...6e5 Det er allerede slitsomt å være mamma i utgangspunktet. Skjønner ikke hvordan dere som skal være pedagogiske og korrekte hele tiden holder ut.. 😅🙉 Anonymkode: 77f22...e68 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #9 Skrevet 7. juli 2022 Jeg er så glad mine unger aldri tok opp slike uvaner. Når jeg hører unger som sier sånt, så skal jeg ikke uttale meg om hva jeg tenker.... Hadde ungen min begynt sånn, så ville jeg nok synlig blitt irritert og sagt: "Næi, vet du hva! Jeg syns det er skikkelig stygt av deg å si sånt om maten jeg har styra med å laget!" Jeg er mer for direkte og forståelig kommunikasjon, frem for sånn pedagogisk bull shit, son i dag er populært. Ungene skal skjønne at deres handlinger påvirker de rundt og at det dem gjør kan føre til negative følelser hos andre. Slik blir de mindre selviske og det er viktig for senere i livet å skjønne at andre mennesker reagerer med følelser, dette for fremtiden deres. Hvis du sitter på en buss når du er tenåring/voksen og fornærmer noen ut høyt, så kan det komme en følelsesmessig reaksjon fra den fornærmede, han kommer ikke nødvendigvis til å si " det er ikke greit at du sier slik og slik om meg fordi , bla bla bla"... Syns oppdragelse har blitt full av slik pedagogisk BS, verden fungerer ikke sånn. Jeg har veloppdtatte hyggelige barn som nå er tenåringer og jeg har alltid fortalt dem direkte hva jeg synes og føler. Anonymkode: 102a1...1b6 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #10 Skrevet 7. juli 2022 Mt3 skrev (43 minutter siden): Ikke er ett ord som barn ikke tar så lett og i din setning bruker du det ordet hele 3 ganger. Finn en kortere setning som du kan si i stedet for. 'Smak på maten og spis det du liker' Det er slett ikke enkelt å finne gode setninger å bruke uten å bruke ordet ikke. Det kan jeg prøve, det var et bedre tips. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er så glad mine unger aldri tok opp slike uvaner. Når jeg hører unger som sier sånt, så skal jeg ikke uttale meg om hva jeg tenker.... Hadde ungen min begynt sånn, så ville jeg nok synlig blitt irritert og sagt: "Næi, vet du hva! Jeg syns det er skikkelig stygt av deg å si sånt om maten jeg har styra med å laget!" Jeg er mer for direkte og forståelig kommunikasjon, frem for sånn pedagogisk bull shit, son i dag er populært. Ungene skal skjønne at deres handlinger påvirker de rundt og at det dem gjør kan føre til negative følelser hos andre. Slik blir de mindre selviske og det er viktig for senere i livet å skjønne at andre mennesker reagerer med følelser, dette for fremtiden deres. Hvis du sitter på en buss når du er tenåring/voksen og fornærmer noen ut høyt, så kan det komme en følelsesmessig reaksjon fra den fornærmede, han kommer ikke nødvendigvis til å si " det er ikke greit at du sier slik og slik om meg fordi , bla bla bla"... Syns oppdragelse har blitt full av slik pedagogisk BS, verden fungerer ikke sånn. Jeg har veloppdtatte hyggelige barn som nå er tenåringer og jeg har alltid fortalt dem direkte hva jeg synes og føler. Anonymkode: 102a1...1b6 Og sånn behandlet mine foreldre meg, og jeg skal aldri oppføre meg slik ovenfor mine småbarn. Er det snakk om 15 åringer så kan jeg forstå tankegangen, men dette er en 3åring. Ærlig talt. Anonymkode: da541...6e5 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #11 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er allerede slitsomt å være mamma i utgangspunktet. Skjønner ikke hvordan dere som skal være pedagogiske og korrekte hele tiden holder ut.. 😅🙉 Anonymkode: 77f22...e68 Er langt fra pedagogisk hele tiden altså 😛 Anonymkode: da541...6e5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #12 Skrevet 7. juli 2022 barn er kresne men andre ikke Anonymkode: 25c5a...c49
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #13 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan jeg prøve, det var et bedre tips. Og sånn behandlet mine foreldre meg, og jeg skal aldri oppføre meg slik ovenfor mine småbarn. Er det snakk om 15 åringer så kan jeg forstå tankegangen, men dette er en 3åring. Ærlig talt. Anonymkode: da541...6e5 Ja ja, da får du det du ber om, de fleste veldig pedagogiske og sipersnille mammaer jeg kjenner har hatt de verste drittungene. 😉 Lykke til. Anonymkode: 102a1...1b6 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #14 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja ja, da får du det du ber om, de fleste veldig pedagogiske og sipersnille mammaer jeg kjenner har hatt de verste drittungene. 😉 Lykke til. Anonymkode: 102a1...1b6 Så enten er man en ekkel og skremmende forelder (deg) eller så er man en supersnill og ettergivende mor (tilsynelatende meg), det er ingen mellomting altså? Snakk om svart/hvit tankegang. Anonymkode: da541...6e5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #15 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så enten er man en ekkel og skremmende forelder (deg) eller så er man en supersnill og ettergivende mor (tilsynelatende meg), det er ingen mellomting altså? Snakk om svart/hvit tankegang. Anonymkode: da541...6e5 Er man ekkel og skremmende fordi man gir direkte beskjed altså? Det er da ikke snakk om å skrike til ungen akkurat Anonymkode: f8d61...943 1
Hedda-78 Skrevet 7. juli 2022 #16 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er ikke helt enig i det. Hvorfor sier man ikke det? Hvordan skal barnet lære noe ved å bare bli irettesatt? Anonymkode: da541...6e5 Vel, når man allerede har forklart det ørten og førti ganger, så trenger man jo ikke å forklare det hver gang videre. Eller når det er fjerde gangen på fem minutter. Evt kan du føye til noe, da. "Jeg blir lei meg når du sier sånn om maten jeg har laget" eller "Det er uhøflig med sånne lyder", eller "Det er greit å ikke like ting, men du kan heller si det med vanlige ord i stedet for slike ekle lyder". Går det for langt med lyder og grimaser osv, så hadde jeg satt ungen på en stol i stua og sagt at han kunme komme tilbake til bordet sammen med oss når han er klar til å spise uten å lage æsje-lyder og grimaser. (Må være veldig konkret her, ikke bare si "når du kan oppføre deg") Erfaringsmessig går det ikke mange sekundene før han kommer tuslende og er klar. Jeg har aldri krevd at mine barn skal spise mat de ikke liker, men jeg har oppfordret dem til å smake. Det er greit å ikke like enkelte ting, men da lar man det bare ligge igjen på kanten av tallerkenen, uten å si æsj og uff eller utbasunere hvor fælt det er. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #17 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): 3åringen blir så sykt påvirket av ei venninne i barnehagen, og har nå begynt å si "bluuæhhh" når noe smaker stygt/ser stygt ut/hun husker var stykt etc. Med ansiktsuttrykk og holdning og hele pakka. Hva sier man? Hva er det pedagogisk riktige å si? Til nå har jeg sagt "Jeg syns ikke noe om at du sier blæh eller æsj til maten, det er greit om det ikke smaker godt og du må ikke spise opp hvis du ikke liker det, men vi skal smake på maten" men det virker som hun har falt av lasset allerede halvveis i setninga. Anonymkode: da541...6e5 Hvorfor skal du påtale det? Barnet øver på sosiale koder og herming. Du har trolig sagt at dette ikke er noe det er høflig å si. (At det ikke er noe man sier er bare tull - voksne sier uhøflige ting hele tiden. Når vi sier «slik sier vi ikke» så lyver vi til ungene. Og de vet det.) Jeg ville sagt: «vet du hva jeg ikke likte da jeg var liten?» og bare initiert samtale. Om barnet ikke vil smake? Ok. Da smaker vi en annen gang i en annen setting. Mat ungene ikke umiddelbart liker lar en helst stå fremme. Og så spiser en av det selv. Og viser at en koser seg. Og vipps prøver ungene en bit. Anonymkode: 903e4...3ab
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #18 Skrevet 7. juli 2022 Hedda-78 skrev (8 minutter siden): Vel, når man allerede har forklart det ørten og førti ganger, så trenger man jo ikke å forklare det hver gang videre. Eller når det er fjerde gangen på fem minutter. Evt kan du føye til noe, da. "Jeg blir lei meg når du sier sånn om maten jeg har laget" eller "Det er uhøflig med sånne lyder", eller "Det er greit å ikke like ting, men du kan heller si det med vanlige ord i stedet for slike ekle lyder". Går det for langt med lyder og grimaser osv, så hadde jeg satt ungen på en stol i stua og sagt at han kunme komme tilbake til bordet sammen med oss når han er klar til å spise uten å lage æsje-lyder og grimaser. (Må være veldig konkret her, ikke bare si "når du kan oppføre deg") Erfaringsmessig går det ikke mange sekundene før han kommer tuslende og er klar. Jeg har aldri krevd at mine barn skal spise mat de ikke liker, men jeg har oppfordret dem til å smake. Det er greit å ikke like enkelte ting, men da lar man det bare ligge igjen på kanten av tallerkenen, uten å si æsj og uff eller utbasunere hvor fælt det er. Nei. Du legger IKKE ansvaret for egne følelser på en unge. Det er bare hinsides. Om du velger å bli fornærma over at en småunge øver på å flytte grenser? Det er ditt valg. Det er et dårlig valg. Men det er ditt valg. Du bør ta det opp med psykolog, ikke med ungen. Anonymkode: 903e4...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #19 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei. Du legger IKKE ansvaret for egne følelser på en unge. Det er bare hinsides. Om du velger å bli fornærma over at en småunge øver på å flytte grenser? Det er ditt valg. Det er et dårlig valg. Men det er ditt valg. Du bør ta det opp med psykolog, ikke med ungen. Anonymkode: 903e4...3ab Så man skal ikke si til barn at oppførselen deres kan såre heller nå da? Hjelpes Anonymkode: f8d61...943 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå