Gå til innhold

Cipralex mot pmdd - erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med veldig heftig pms/pmdd i flere år, og i forrige uke startet jeg på Cipralex i lutealfasen for å se om det kan hjelpe. Jeg pleier å være veldig nedstemt, irritabel, aggressiv og stressa helt fra tidspunktet for eggløsning og frem til dagen etter at mensen ankommer, dvs rundt to uker hver måned. Veldig slitsomt, med andre ord..

Jeg har nå tatt Cipralex i snart en uke, og føler meg enormt mye bedre enn hva jeg pleier i denne perioden (er nå midt mellom eggløsning og mens). Jeg er roligere og mer tålmodig, føler meg harmonisk, og har ikke vært oppfarende eller aggressiv én dag. Har også lavere hvilepuls enn hva jeg pleier å ha. 

Jeg skjønner at dette sikkert også kan være placebo (er jo nesten for godt til å være sant, at dette skal virke SÅ bra). Men enn så lenge oppleves det iallfall veldig godt, og jeg har ingen bivirkninger.

Er det andre her som har brukt Cipralex mot pmdd, og kan si litt om deres erfaringer? Noen som har opplevd det samme som meg over litt lengre tids bruk, eller kan kjipe effekter/bivirkninger komme etter hvert, og de gode effektene avta?

Anonymkode: f214d...323

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk selvmordstanker av cipralex, men det er 20 år siden. Mulig den er blitt bedre?

Bare vær på vakt.❤️

Anonymkode: f6fcf...9f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk selvmordstanker av cipralex, men det er 20 år siden. Mulig den er blitt bedre?

Bare vær på vakt.❤️

Jeg har hatt selvmordstanker flere ganger når pmdd’en er som verst, så jeg har mye «erfaring» med det. Føler meg diametralt motsatt nå, av hvordan jeg har følt meg mens jeg har hatt selvmordstanker tidligere. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt selvmordstanker flere ganger når pmdd’en er som verst, så jeg har mye «erfaring» med det. Føler meg diametralt motsatt nå, av hvordan jeg har følt meg mens jeg har hatt selvmordstanker tidligere. 

TS

Jeg vil jo si det er litt for godt til å være sant at du ikke har bivirkninger 🤷‍♀️

Så dersom det blir verre neste uke og et par uker til - hold ut.

Jeg bruker Cipralex ifbm en vestibulær lidelse, og merker såklart mindre depresjon/angst.

Jeg har ikke PMDD, men ganske plagsom PMS i 2 uker vanligvis. Og etter jeg ble veldig svimmel blir det SÅ mye verre i de ukene.

Men med Cipralex hjalp det veldig på det, nå er det bare noen sykluser avogtil jeg merker noe ekstra.

Reduserte dosen fra 10 til 5, og nå synes jeg PMS’ en er litt mer merkbar. Men fortsatt ikke som før. 

Anonymkode: 37988...e98

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at en annen positiv og uventet virkning var ar jeg sluttet å miste hår.

Sykdommen og det ekstreme stresset i kroppen gjorde at jeg mistet sikkert 1/3 av håret. Etter kort tid på Cipralex stoppet håravfallet, og nå har jeg masse hår :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare vær på vakt.❤️

Jeg har tidligere fått kraftig selvmordstanker pga.p-piller som fastlegen mente ville redusere PMS-en min. (Ble senere diagnosert med PMDD)

Har ikke turt å putte noe som helst I for av medisiner i kroppen med mindre det har vært mellom liv og død.

Jeg lider i stille hvor halve mnd., hver eneste mnd., altså halve året er preget av mye som er svært mørkt. PMDD har gitt meg plager med selvmordstanker, men det er langt ifra det jeg fikk med p-piller. Med p-pillene drev å planla hvordan jeg skille gjennomføre det. Våkna en dag og skjønte at det var helvettespillene.

Er såååå glad for at du fant noe som funker for deg. Du er heldig. 

Anonymkode: f4c8f...268

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil jo si det er litt for godt til å være sant at du ikke har bivirkninger 🤷‍♀️

Så dersom det blir verre neste uke og et par uker til - hold ut.

Jeg bruker Cipralex ifbm en vestibulær lidelse, og merker såklart mindre depresjon/angst.

Jeg har ikke PMDD, men ganske plagsom PMS i 2 uker vanligvis. Og etter jeg ble veldig svimmel blir det SÅ mye verre i de ukene.

Men med Cipralex hjalp det veldig på det, nå er det bare noen sykluser avogtil jeg merker noe ekstra.

Reduserte dosen fra 10 til 5, og nå synes jeg PMS’ en er litt mer merkbar. Men fortsatt ikke som før. 

Jeg skal bare bruke det i lutealfasen, dvs ca en uke til, så skal jeg ha to ukers pause igjen (frem til neste eggløsning). 

Men er forberedt på at det kanskje etter hvert endrer seg, og at jeg enten får bivirkninger eller at denne veldig gode virkningen jeg har nå, vil avta (det er godt mulig det er placebo).

Jeg har forresten kjent litt på én bitteliten bivirkning, og det er at jeg har vært litt trøtt/søvnig om morgenen, de første timene etter at jeg har tatt tabletten. Men det går seg til etter få timer, og er en veldig liten pris å betale, sammenlignet med hvor ille jeg har pleid å ha det i denne delen av syklusen.

Sover forøvrig også mye bedre nå, pleier å slite voldsomt med søvn i lutealfasen, mens nå sovner jeg raskt og sover hele natten gjennom uten oppvåkninger hver natt.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 15 kilo av Cipralex.

Anonymkode: 9f0dc...96b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tidligere fått kraftig selvmordstanker pga.p-piller som fastlegen mente ville redusere PMS-en min. (Ble senere diagnosert med PMDD)

Har ikke turt å putte noe som helst I for av medisiner i kroppen med mindre det har vært mellom liv og død.

Jeg lider i stille hvor halve mnd., hver eneste mnd., altså halve året er preget av mye som er svært mørkt. PMDD har gitt meg plager med selvmordstanker, men det er langt ifra det jeg fikk med p-piller. Med p-pillene drev å planla hvordan jeg skille gjennomføre det. Våkna en dag og skjønte at det var helvettespillene.

Er såååå glad for at du fant noe som funker for deg. Du er heldig. 

Anonymkode: f4c8f...268

Uff, så fælt 😳 Jeg har også vært veldig skeptisk til å starte på ssri, det er derfor jeg har gått med dette i så mange år (10-12 år, i hvert fall), før jeg turte å ta sjansen på å teste medisinering.

Men pmdd’en er bare blitt verre og verre, og når jeg etter hvert også opplevde at jeg ble suicidal i enkelte av syklusene, turte jeg faktisk rett og slett ikke å ta sjansen på å IKKE prøve medisinering lenger…

Jeg har jo ingen garanti for at denne gode virkningen vil vedvare, men enn så lenge ser det iallfall veldig lovende ut.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg la på meg 15 kilo av Cipralex.

Anonymkode: 9f0dc...96b

Ja, har lest at det er en vanlig bivirkning, og det er noe jeg engster meg for… Jeg har generelt en veldig aktiv livsstil, trener mye og er opptatt av å ha et sunt kosthold med kun enkelte utskeielser i helger/spesielle anledninger. Så jeg har et håp om at de tingene vil kunne bidra til å forhindre eventuell vektoppgang…

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det i mange år pga pmdd, men jeg sluttet i år. Var lei av bivirkningene - rastløse armer og ben, og en heftig svette om natta

Anonymkode: d982e...251

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal bare bruke det i lutealfasen, dvs ca en uke til, så skal jeg ha to ukers pause igjen (frem til neste eggløsning). 

Men er forberedt på at det kanskje etter hvert endrer seg, og at jeg enten får bivirkninger eller at denne veldig gode virkningen jeg har nå, vil avta (det er godt mulig det er placebo).

Jeg har forresten kjent litt på én bitteliten bivirkning, og det er at jeg har vært litt trøtt/søvnig om morgenen, de første timene etter at jeg har tatt tabletten. Men det går seg til etter få timer, og er en veldig liten pris å betale, sammenlignet med hvor ille jeg har pleid å ha det i denne delen av syklusen.

Sover forøvrig også mye bedre nå, pleier å slite voldsomt med søvn i lutealfasen, mens nå sovner jeg raskt og sover hele natten gjennom uten oppvåkninger hver natt.

TS

Hm…..

Jeg skal ikke kverulere på legens måte å dosere dette på, men jeg tror du vil kunne få noen heftige bivirkninger av syklusbasert bruk.

Denne har mye kortere halveringstid enn Fluoxetin, som gjerne er det foretrukne for PMDD. 

De fleste får mye bivirkninger i oppstart og nedtrapping, og du vil jo bli gående i en evig syklus av dette.

Så jeg ville kanskje spurt legen om hvorfor du ikke kan gå fast på dem? 

Om han er spesialist og anbefaler syklusbasert skal ikke jeg legge meg opp i det, men jeg har aldri hørt om syklusbasert bruk av Cipralex. Fontex/Fluoxetine har jeg skjønt noen bruker slik. 

Men jeg kan iallefall si at jeg ikke opplevde selvmordstanker, dog hadde jeg det ganske heftig før oppstarten. 

Veier 20 kg mer etter 2 år da, men jeg bare MÅ bruke disse. Har forsøkt Fluoxetine uten hell på ønsket virkning. 

AnonymBruker
Skrevet

Hm…..

Jeg skal ikke kverulere på legens måte å dosere dette på, men jeg tror du vil kunne få noen heftige bivirkninger av syklusbasert bruk.

Denne har mye kortere halveringstid enn Fluoxetin, som gjerne er det foretrukne for PMDD. 

De fleste får mye bivirkninger i oppstart og nedtrapping, og du vil jo bli gående i en evig syklus av dette.

Så jeg ville kanskje spurt legen om hvorfor du ikke kan gå fast på dem? 

Om han er spesialist og anbefaler syklusbasert skal ikke jeg legge meg opp i det, men jeg har aldri hørt om syklusbasert bruk av Cipralex. Fontex/Fluoxetine har jeg skjønt noen bruker slik. 

Men jeg kan iallefall si at jeg ikke opplevde selvmordstanker, dog hadde jeg det ganske heftig før oppstarten. 

Veier 20 kg mer etter 2 år da, men jeg bare MÅ bruke disse. Har forsøkt Fluoxetine uten hell på ønsket virkning. 

Det var fastlegen min som ga meg resepten på Cipralex pga pmdd, så han er jo ingen spesialist. Han sa imidlertid at han hadde hatt flere pasienter med denne problemstillingen, og at hans oppfatning var at det fungerte godt å ta Cipralex kun i de dagene isyklusen der man opplevde pms-symptomer.

Jeg er dessuten med i en Facebook-gruppe for damer med samme problemstilling som meg selv, og det er veldig mange av damene der som tar, eller har tatt, Cipralex nettopp på denne måten (og så er det selvsagt også noen som tar andre ssri, som du nevner, hvis man f.eks finner ut at Cipralex ikke fungerer). Så det fungerer nok ofte vesentlig bedre enn hva du tror 😊

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har slitt med veldig heftig pms/pmdd i flere år, og i forrige uke startet jeg på Cipralex i lutealfasen for å se om det kan hjelpe. Jeg pleier å være veldig nedstemt, irritabel, aggressiv og stressa helt fra tidspunktet for eggløsning og frem til dagen etter at mensen ankommer, dvs rundt to uker hver måned. Veldig slitsomt, med andre ord..

Jeg har nå tatt Cipralex i snart en uke, og føler meg enormt mye bedre enn hva jeg pleier i denne perioden (er nå midt mellom eggløsning og mens). Jeg er roligere og mer tålmodig, føler meg harmonisk, og har ikke vært oppfarende eller aggressiv én dag. Har også lavere hvilepuls enn hva jeg pleier å ha. 

Jeg skjønner at dette sikkert også kan være placebo (er jo nesten for godt til å være sant, at dette skal virke SÅ bra). Men enn så lenge oppleves det iallfall veldig godt, og jeg har ingen bivirkninger.

Er det andre her som har brukt Cipralex mot pmdd, og kan si litt om deres erfaringer? Noen som har opplevd det samme som meg over litt lengre tids bruk, eller kan kjipe effekter/bivirkninger komme etter hvert, og de gode effektene avta?

Det fungerte utmerket for meg, men vil bare tipse deg om brintellix som jeg etterhvert valgte å bytte til da det ikke påvirker libiodoet i det hele tatt. Det virker for meg akkurat like bra. Bruker samme dose i mg, det holder med 10 mg for meg. For mange er det jo et poeng med et velfungerende sexliv og at en kan få orgasme.

Anonymkode: 0355d...043

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det fungerte utmerket for meg, men vil bare tipse deg om brintellix som jeg etterhvert valgte å bytte til da det ikke påvirker libiodoet i det hele tatt. Det virker for meg akkurat like bra. Bruker samme dose i mg, det holder med 10 mg for meg. For mange er det jo et poeng med et velfungerende sexliv og at en kan få orgasme.

men jeg tar det hele måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det med sexliv og problemer med å få orgasme er også noe jeg har bekymret meg litt for. Har imidlertid slitt med null sexlyst i snart ti år allerede, så sånn sett er det egentlig ingen «endring» for min del dersom den skulle bli negativt påvirket av Cipralex’’en. Men uansett greit å vite at brintellix er et alternativ, takk for tips 😊

ts

Skrevet

Jeg elsker Cipralex, har stått fast på den i snart 10 år.   Alle mine grubletendenser, OCD, angst og depresjon forsvant for godt da jeg startet, og slik har det holdt seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke alle som får bivirkninger.

Så fint å høre at dette fungerer bra for deg. ❤️

Anonymkode: feeb6...da2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du oppdatere hvordan det blir å ta Cipralex bare i perioder? Jeg har også så jævlig pmdd greie

Anonymkode: b468c...d6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du oppdatere hvordan det blir å ta Cipralex bare i perioder? Jeg har også så jævlig pmdd greie

Anonymkode: b468c...d6f

Ja, skal prøve å huske på det 😊

ts

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...