Lakserosa Skrevet 6. juli 2022 #1 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg vurderer å bestille tilsendt kit for utvidet NIPT test ved ultralydklinikken i Danmark for å slippe å bekymre meg over div. syndromer. Men da må man jo ta blodprøve og det er jeg litt usikker på hvor jeg kan få tatt - har en ekstremt lite servicevillig fastlege så tviler på jeg får tatt blodprøve hos denne. Noen som har tips til hvem jeg kan kontakte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg tok hos fastlegen. Snakket aldri med legen om det, bare ringte sekretærene å spurte. De gjorde det stadig vekk sa de, så det var ikke noe problem. Anonymkode: 66456...60a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Del Skrevet 6. juli 2022 Til TS: nå ble jeg nysgjerrig og har hatt lyst til å gjøre det samme. Hvordan fungerer det egentlig? Man tar blodprøve her og sender det til Danmark? Hva koster NIPT i Danmark? Har dessverre ikke svar til spm.ditt. Anonymkode: 785c1...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lakserosa Skrevet 6. juli 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til TS: nå ble jeg nysgjerrig og har hatt lyst til å gjøre det samme. Hvordan fungerer det egentlig? Man tar blodprøve her og sender det til Danmark? Hva koster NIPT i Danmark? Har dessverre ikke svar til spm.ditt. Anonymkode: 785c1...fce Du kan lese om det her: https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test/ Basistesten koster 4000 danske kroner, utvidet test koster 5100. Begge gir svar på mer enn man får lov til å vite ved å ta NIPT-test i Norge, bl.a Turners syndrom som forekommer hos 1 av 2000 jentebarn og DiGeorges som forekommer hos 1 av 2000 barn. Så vidt jeg har skjønt tas testen ved at du får tilsendt kolber til å ta blodprøvene i og noe slags beskyttelsesgreier til å ha rundt dem og så sender man det til Danmark via ekspresspost. Men jeg har fått inntrykk av at det ikke nødvendigvis er lett å finne noen til å ta de blodprøvene! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg tok panorama og vistara. Man får test kit i posten noen dager etter bestilling. Der er alt utstyr man trenger for å ta blodprøver og instruksjoner for hvordan du skal pakke det og hvordan sende. Så henter dhl det og sender til usa og du får svar 10-14 dager senere. Anonymkode: 66456...60a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Del Skrevet 6. juli 2022 Husk at du må ta TUL før du tar NIPT også (for å bekrefte at det bare er ett foster, at det lever og utvikler seg normalt, og at du er langt nok på vei til å ta testen). Det må jo tas privat, kanskje de kan hjelpe med å ta blodprøve også? Anonymkode: 587a1...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Del Skrevet 6. juli 2022 Tror ikke det er noe problem å få tatt blodprøve nå som det er lovlig Anonymkode: e2dd8...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #8 Del Skrevet 7. juli 2022 Lakserosa skrev (20 timer siden): Du kan lese om det her: https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test/ Basistesten koster 4000 danske kroner, utvidet test koster 5100. Begge gir svar på mer enn man får lov til å vite ved å ta NIPT-test i Norge, bl.a Turners syndrom som forekommer hos 1 av 2000 jentebarn og DiGeorges som forekommer hos 1 av 2000 barn. Så vidt jeg har skjønt tas testen ved at du får tilsendt kolber til å ta blodprøvene i og noe slags beskyttelsesgreier til å ha rundt dem og så sender man det til Danmark via ekspresspost. Men jeg har fått inntrykk av at det ikke nødvendigvis er lett å finne noen til å ta de blodprøvene! De sendes ikke til danmark men rett til laben i usa. Anonymkode: 893f0...9ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 7. juli 2022 #9 Del Skrevet 7. juli 2022 (endret) Send meg en pm om du vil ha et tips. Jeg gjorde det samme. Endret 7. juli 2022 av Sermina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #10 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 21.03): Tror ikke det er noe problem å få tatt blodprøve nå som det er lovlig Anonymkode: e2dd8...460 Man kan ikke basere seg på et ja fra fastlegen eller legesekretærer. Jeg fikk nei, "fordi testen ikke var rekvirert av en norsk lege". Men noen privatklinikker kan være villige. Eller en sykepleier/lege venn. Anonymkode: 923ee...fb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Del Skrevet 8. juli 2022 Jeg gjorde det hos fastlegen. Snakket aldri med legen en gang, ringte bare resepsjonen og spurte om de kunne hjelpe meg og de sa jeg bare kunne komme innom så tok hun den for meg (er sånn på mitt legekontor at de i resepsjonen også tar blodprøver osv). Legen var såvidt jeg vet aldri involvert. Anonymkode: dbe88...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde det hos fastlegen. Snakket aldri med legen en gang, ringte bare resepsjonen og spurte om de kunne hjelpe meg og de sa jeg bare kunne komme innom så tok hun den for meg (er sånn på mitt legekontor at de i resepsjonen også tar blodprøver osv). Legen var såvidt jeg vet aldri involvert. Anonymkode: dbe88...d25 Samme her. Snakka bare med de i skranken, og kom når det passet meg. Anonymkode: 66456...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #13 Del Skrevet 8. juli 2022 Jeg tok NIPT i Danmark mens det fortsatt var ulovlig i Norge. Det som er verdt å være obs på er at mange av de syndromene i utvidet test har til dels MYE lavere treffrate/accuracy enn f.eks. trisomiene. Noen av syndromene er også langt mindre alvorlig, f.eks. Turners. Derfor ba jeg spesifikt om å bare få svarene på de tre trisomiene. Det er accuracy høy. Anonymkode: ccd30...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå