AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #21 Del Skrevet 7. juli 2022 Er planen å komme inn på boligmarkedet rett etter endte studier? I så fall bør da ta opp fullt studielån, siden renten er så gunstige. Bare husk på at all gjeld trekkes fra den totale summen du kan få i lån. Hvor mye du kan få i lån baserer seg altså både på EK, inntekt og gjeld. Anonymkode: e8cad...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. juli 2022 #22 Del Skrevet 7. juli 2022 Om planen er å kjøpe bolig er det ganske enkel matte. Har man null i egenkapital kan man låne null penger, siden man ikke har egenkapital. Har man 150'000 i ubrukt studielån har man 150'000 på konto og 150'000 i gjeld. Da kan man låne 1 million minus det lånet man har, altså 850'000. Så om man ikke trenger egenkapital for å kjøpe hus (f.eks låne av pappa-banken) er det selvfølgelig dumt å ta opp studielån, men i resten av de 99 tilfellene er studielån meget praktisk og billig måte å sikre egenkapital. Å spare opp 150'000 for en student er tilnærmet umulig. Og skal man kjøpe noe til 3 millioner trenger man 450'000 på konto for å oppfylle kravet på 15%EK. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. juli 2022 #23 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du har fattigmanns tankegang. Blir ikke rik uten å ta lån for så å tjene på lånte penger. Du blir ikke rik av å spare på månedslønna di. Anonymkode: f2dde...c59 Jeg har det motsatte av fattigmanns tankegang. Du blir ikke rik hvis du tar lån for å ha råd til å ta enda mer og kjøpe bolig. Du tjener ikke annet enn mer gjeld og da blir du garantert fattig. En boligprisnedgang eller økte renter slik vi kommer til å oppleve de neste årene kommer til å gjøre deg enda fattigere. Sånne unntak fra næringslivet hvor man tar lån for å investere i næringen og tjene mer gjelder ikke boligkjøp og studielån. Men for all del - lykke til å overbevise banken at du må ha lån uten egenkapital fordi det lønner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #24 Del Skrevet 7. juli 2022 Drizzt skrev (2 timer siden): Jeg har det motsatte av fattigmanns tankegang. Du blir ikke rik hvis du tar lån for å ha råd til å ta enda mer og kjøpe bolig. Du tjener ikke annet enn mer gjeld og da blir du garantert fattig. En boligprisnedgang eller økte renter slik vi kommer til å oppleve de neste årene kommer til å gjøre deg enda fattigere. Sånne unntak fra næringslivet hvor man tar lån for å investere i næringen og tjene mer gjelder ikke boligkjøp og studielån. Men for all del - lykke til å overbevise banken at du må ha lån uten egenkapital fordi det lønner seg. Så du mener at man blir rikere av å betale lånet til en utleier i år etter år? Anonymkode: de3d8...acd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #25 Del Skrevet 7. juli 2022 Drizzt skrev (4 timer siden): Spør banken hvordan lån fra Lånekassen ses på - som egenkapital eller som lån. Hvis man satser på å bli ufør eller død for å bli kvitt det ene lånet, så må man vente med boligkjøp til man faktisk har råd. Men folk får gjøre som de vil - Luksusfellen neste. Vi i banken ser på egenkapital som egenkapital så lenge vi vet hvor de kommer fra. Pengene som man har i lån hos lånekassen vil trekkes ifra på lånekapasiteten. Likevel så vil det være mye mer gunstig enn å ha tilsvarende i boliglån da renta er mye lavere. Du kjøper deg derfor mer likviditet på den måten enn hvis du hadde frigitt de 300 000 kr og kun hatt tilsvarende i boliglån. Det er absolutt ikke en dum ting å gjøre så lenge man uansett har god nok inntekt til å kjøpe. Anonymkode: 50369...782 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #26 Del Skrevet 7. juli 2022 Til TS - dette er ganske vanlig og noe som mange gjør. Studielån et ett av de beste lånene du kan ha. Ikke bry deg om de i tråden som er livredd lån generelt. Anonymkode: 08db5...40c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #27 Del Skrevet 7. juli 2022 Kommer jo helt an på hva man skal leve av. Boutgifter får man jo gjerne uansett, pluss mat, bøker osv. så blir jo sjelden den summen man hadde sett for seg. Anonymkode: 73393...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 7. juli 2022 #28 Del Skrevet 7. juli 2022 Drizzt skrev (11 timer siden): Du vil bruke lån som egenkapital for å låne enda mer? Det høres ut som en veldig dårlig ide. Drizzt skrev (5 timer siden): Lån er lån og må betales tilbake. Dette er ikke helt nyansert. Her er startpunktet at enten så har man 0 egenkapital eller så har man 300k i EK. Pga. reglene ved boligkjøp om at man må ha egenkapital kan det være det som tipper i favør om man får kjøpe i det hele tatt eller ikke. I tillegg er det ikke pant på det lånet noe som gjør at bankene kan med større trygghet låne ut til boligkjøp fordi skulle økonomien din gå skeis så får banken lov til å forsyne seg først av tvangssalget før staten. I tillegg til godene som avdragsfrihet og bortfall (delvis i alle fall) ved uførhet gjør at Studielånet er kanskje det snilleste lånet man kan ha. Man kan også snu på det. Hvis man ikke låner 300k av Lånekassen så må man låne 300k mer hos banken, men da kan det hende at dette tipper i disfavør av egenkapital-kravet. Banken foretrekker altså at du heller har 300k i usikret lån hos Lånekassen enn at de må gå på akkord med hovedregelen om egenkapital og må gjøre en vurdering om du skal være en av kvoten på 10% av lånetakerene som får lov til å låne mer enn vanligvis tillatt. Bankene tillater altså som regel at studielån brukes som egenkapital. Det funket for min del, men klart det er fornuftig å spare ekstra EK i tillegg. Som en bonus her ville jeg spyttet studielånet inn i BSU i stedet for vanlig konto. Da får man bedre sparerente og man får inntil 5500 kr tilbake på skatten hvert år og totalt 60.000 i løpet av minimum 11 år hvis man sparer strukturert. For et studielån betyr det 16500-27500 i løpet av ordinær studietid (3-5 år) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #29 Del Skrevet 7. juli 2022 Drizzt skrev (4 timer siden): Jeg har det motsatte av fattigmanns tankegang. Du blir ikke rik hvis du tar lån for å ha råd til å ta enda mer og kjøpe bolig. Du tjener ikke annet enn mer gjeld og da blir du garantert fattig. En boligprisnedgang eller økte renter slik vi kommer til å oppleve de neste årene kommer til å gjøre deg enda fattigere. Sånne unntak fra næringslivet hvor man tar lån for å investere i næringen og tjene mer gjelder ikke boligkjøp og studielån. Men for all del - lykke til å overbevise banken at du må ha lån uten egenkapital fordi det lønner seg. Eh... man tar jo mindre lån ellers. Banken gir deg ikke mer lån totalt sett bare fordi du har studielån. Lån trekkes fra EK kravet. Og har med det et mye gunstigere lån som har vært med på å finansiere boligen. Anonymkode: a8b53...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. juli 2022 #30 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Eh... man tar jo mindre lån ellers. Banken gir deg ikke mer lån totalt sett bare fordi du har studielån. Lån trekkes fra EK kravet. Og har med det et mye gunstigere lån som har vært med på å finansiere boligen. Anonymkode: a8b53...dd9 Banken gir deg mindre lån, ja. Når du låner fra Lånekassen for å late som om du har egenkapital, lurer du banken, men mest deg selv, at du har råd til noe du egentlig ikke har råd til. Dessuten så sjekker banken hvor mye lån du har i Lånekassen også og ser ikke på pengene derfra som egenkapital. I praksis låner du penger for å ha råd til å låne enda mer penger. Uten lånet fra Lånekassen ville du aldri hatt muligheten å låne så mye i banken. Så ja, du låner for å ha råd til å låne enda mer. End ond sirkel mange unge går villige inn i og ikke kommer seg ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. juli 2022 #31 Del Skrevet 7. juli 2022 1 hour ago, Drizzt said: Banken gir deg mindre lån, ja. Når du låner fra Lånekassen for å late som om du har egenkapital, lurer du banken, men mest deg selv, at du har råd til noe du egentlig ikke har råd til. Dessuten så sjekker banken hvor mye lån du har i Lånekassen også og ser ikke på pengene derfra som egenkapital. I praksis låner du penger for å ha råd til å låne enda mer penger. Uten lånet fra Lånekassen ville du aldri hatt muligheten å låne så mye i banken. Så ja, du låner for å ha råd til å låne enda mer. End ond sirkel mange unge går villige inn i og ikke kommer seg ut av. Så løsningen din er å ikke ta lån i Lånekassen, men starte sparing etter endt utdanning mens man leier bolig til blodpris i 10-15 år? Har du en stor portefølje med utleieboliger som trenger leietakere, eller har du ikke skjønt hvordan egenkapital og boliglån fungerer? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. juli 2022 #32 Del Skrevet 7. juli 2022 newman01 skrev (1 minutt siden): Så løsningen din er å ikke ta lån i Lånekassen, men starte sparing etter endt utdanning mens man leier bolig til blodpris i 10-15 år? Har du en stor portefølje med utleieboliger som trenger leietakere, eller har du ikke skjønt hvordan egenkapital og boliglån fungerer? Som boligeier i flere år vet jeg hvordan egenkapital fungerer. Jeg er også hyppig seer av Luksusfellen og skjønner hvordan lån for å kunne låne mer fungerer. Har man ikke råd å kjøpe, så leier man. Slik gjør man det i andre land ihvertfall hvis man ikke har foreldre eller besteforeldre som kan hjelpe til. Lurt å begynne å spare så tidlig som mulig, ja. Jobbe, spare, opprette BSU og være målrettet. Så trenger man ikke bo i Oslo heller - man kjøper der man har råd til og pendler. Plutselig skal alle kjøpe bolig i Oslo selv om de er fattige som kirkemus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #33 Del Skrevet 7. juli 2022 Drizzt skrev (15 timer siden): Spør banken hvordan lån fra Lånekassen ses på - som egenkapital eller som lån. Det er et lån. Men TS kommer ikke til å bruke opp studielånet på husleie, bøker og mat, men investere i bolig. De pengene er da per definisjon egenkapital. De fleste/mange som tar opp boliglån i Norge har også studielån, men da studielån hvor de faktisk brukte pengene i studietiden. Anonymkode: cd289...04d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #34 Del Skrevet 7. juli 2022 Drizzt skrev (1 time siden): Som boligeier i flere år vet jeg hvordan egenkapital fungerer. Jeg er også hyppig seer av Luksusfellen og skjønner hvordan lån for å kunne låne mer fungerer. Har man ikke råd å kjøpe, så leier man. Slik gjør man det i andre land ihvertfall hvis man ikke har foreldre eller besteforeldre som kan hjelpe til. Lurt å begynne å spare så tidlig som mulig, ja. Jobbe, spare, opprette BSU og være målrettet. Så trenger man ikke bo i Oslo heller - man kjøper der man har råd til og pendler. Plutselig skal alle kjøpe bolig i Oslo selv om de er fattige som kirkemus. Men hvordan tror du TS har tenkt å finansiere sitt eget livsopphold gjennom studiene? Hun har åpenbart andre midler, som gjør at studielånet blir som å få egenkapitalen i fanget. I mitt tilfelle jobbet jeg fra jeg var 13, fylte opp BSU, jobbet i alle ferier osv. Kom meg gjennom fem år studier uten å bruke studielånet og kjøpte leilighet som 23-åring. Nå er jeg snart 40 og så desidert ikke Luksusfellen-kandidat. Du virker ikke som du forstår hva TS spør om. Anonymkode: cd289...04d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #35 Del Skrevet 8. juli 2022 Drizzt skrev (8 timer siden): Som boligeier i flere år vet jeg hvordan egenkapital fungerer. Jeg er også hyppig seer av Luksusfellen og skjønner hvordan lån for å kunne låne mer fungerer. Har man ikke råd å kjøpe, så leier man. Slik gjør man det i andre land ihvertfall hvis man ikke har foreldre eller besteforeldre som kan hjelpe til. Lurt å begynne å spare så tidlig som mulig, ja. Jobbe, spare, opprette BSU og være målrettet. Så trenger man ikke bo i Oslo heller - man kjøper der man har råd til og pendler. Plutselig skal alle kjøpe bolig i Oslo selv om de er fattige som kirkemus. Drizzt skrev (10 timer siden): Banken gir deg mindre lån, ja. Når du låner fra Lånekassen for å late som om du har egenkapital, lurer du banken, men mest deg selv, at du har råd til noe du egentlig ikke har råd til. Dessuten så sjekker banken hvor mye lån du har i Lånekassen også og ser ikke på pengene derfra som egenkapital. I praksis låner du penger for å ha råd til å låne enda mer penger. Uten lånet fra Lånekassen ville du aldri hatt muligheten å låne så mye i banken. Så ja, du låner for å ha råd til å låne enda mer. End ond sirkel mange unge går villige inn i og ikke kommer seg ut av. Du må bare slutte å prøve å late som at du vet hva bankene ser på og alt det andre våset du kommer med. Jeg jobber I bank med boliglån og har allerede svart her, men du velger altså å ignorere det og heller ture på med misinformasjonen din. Du snakker bare vås. Legge med sitatet mitt igjen. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi i banken ser på egenkapital som egenkapital så lenge vi vet hvor de kommer fra. Pengene som man har i lån hos lånekassen vil trekkes ifra på lånekapasiteten. Likevel så vil det være mye mer gunstig enn å ha tilsvarende i boliglån da renta er mye lavere. Du kjøper deg derfor mer likviditet på den måten enn hvis du hadde frigitt de 300 000 kr og kun hatt tilsvarende i boliglån. Det er absolutt ikke en dum ting å gjøre så lenge man uansett har god nok inntekt til å kjøpe. Anonymkode: 50369...782 Det er altså ingen hold i det når du synser og kommer med dumme ting som at "banken ikke ser på pengene som egenkapital". Om regnestykket går opp ellers mtp lånebeløp og inntekt så er det null problem å regne studielån som egenkapital. Faktisk vil det være lurt å gjøre det på den måten fordi et studielån vil dra mindre av lånekapasiteten enn hva tilsvarende sum hos lånekassen vil gjøre. Svarene dine viser bare at du ikke helt skjønner hva du prater om og derfor burde du la være å svare. Anonymkode: 50369...782 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #36 Del Skrevet 8. juli 2022 Drizzt skrev (9 timer siden): Som boligeier i flere år vet jeg hvordan egenkapital fungerer. Jeg er også hyppig seer av Luksusfellen og skjønner hvordan lån for å kunne låne mer fungerer. Har man ikke råd å kjøpe, så leier man. Slik gjør man det i andre land ihvertfall hvis man ikke har foreldre eller besteforeldre som kan hjelpe til. Lurt å begynne å spare så tidlig som mulig, ja. Jobbe, spare, opprette BSU og være målrettet. Så trenger man ikke bo i Oslo heller - man kjøper der man har råd til og pendler. Plutselig skal alle kjøpe bolig i Oslo selv om de er fattige som kirkemus. Nå er det ikke akkurat de som har gjennomført studier, har klart å jobbe nok til å ikke bruke opp studielånet på tull og fest, og eier egen bolig, som er på luksusfellen. Har det i det hele tatt noen gang vært en boligeier der? Anonymkode: a8b53...dd9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #37 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det ikke akkurat de som har gjennomført studier, har klart å jobbe nok til å ikke bruke opp studielånet på tull og fest, og eier egen bolig, som er på luksusfellen. Har det i det hele tatt noen gang vært en boligeier der? Anonymkode: a8b53...dd9 Ganske mange ganger. Flere av dem har hatt gode jobber med høy lønn også. Og noen av deltakerne har hatt høyere utdanning også (blant annet var det en som var høyt utdannet innen IT) En av deltakerne forrige sesong hadde faktisk tatt opp lån for egenkapital (med kausjonist, så det kan ikke sammenlignes helt med studielån). Det kan være at jeg husker feil, men jeg mener å huske at hun hadde bachelor (sykepleier). Anonymkode: 8d9d0...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leitz Skrevet 8. juli 2022 #38 Del Skrevet 8. juli 2022 Om du har god nok kontroll på økonomien din til at du kan sette alt du får utbetalt fra lånekassen til side som EK så er det en god ide. Huset mitt har gått opp ca 1,1 mill i verdi på 3 år. Om jeg da hadde brukt f.eks 300 000 fra lånekassen som EK til hus så tror jeg regnestykket går i min favør. Om jeg da hadde solgt og betalt ned lånet til lånekassen hadde jeg fortsatt hatt en gevinst på 800 000. Minus litt megler og sånn har du fortsatt tjent 500 000 bare på å eie en bolig. Om det er lånet fra lånekassen som gjør det mulig så er dette en god ide. Total lånesum du vil få fra banken vil jo uansett følge det normale regnestykket med EK + 5 x inntekt - gjeld, men uten EK er summen 0 om du ikke får bli en av den lille prosenten som går utenom hovedregelen. Om du har styring nok på økonomien til å kjøre et sånt løp vil jo banken også se på det som positivt at du har kontroll. Ser ingen problemer med å bruke lån til EK såfremt det lånet er fra Lånekassen. Worst case har du 36 betalingsutsettelser uten grunn. Det er 3 år, da kan du utsette innbetalingene til lånekassen mens boligverdien stiger, selge boligen og betale ned hele lånet i en smell + ha tjent opp EK i gevinsten på boligen. Dette går jo selvfølgelig ikke i alle tilfeller/boliger, men det er langt ifra umulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå