Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. Vi har en jente på 8 år som har vært forstoppet i 2 år siden korona kom, vi har tatt alt av tester, ikke noe allergi . Vi har prøvd med alt av mat som letter tarmen, det har fungert litt men ikke for hennes tarm. + at vi har gått på movicol ( da skjedde det at hun hadde avføring på natten, noen som vi kuttet ute med. Men i morgen skal vi inn på sykehuset å få full tarmtømming med oljeklyster, vi skal bruke den i noen dager etter sykehuset. Vi har snakket med vår datter om hva hun må igjennom, jeg har fortalt henne at det kommer til å være sykepleiere som skal bistå henne med å tømme rumpa ( tarmen). Og at hun må ligge på siden å få et kateter og må sitte på do på sykehuset. Er det noen her inne som har hatt tarmtømming av barna på sykehus?? som kan tipse oss om det er noe vi må tenkte på? Vi kommer nok til å ha med Ipad sånn at hun kan tenkte på noe annet

Anonymkode: a89da...7a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min 8 åring gjorde det samme i vår. Overstått på 5 minutter, måtte så ligge i senga noen minutter frem til den fikk satt i gang. 

Altså... ipad for "å få tankene åå andre ting" er virkelig ikke nødvendig. Barn tåler helt fint å oppleve litt ubehag uten at de blir ødelagt innvendig av den grunn 

Anonymkode: ad014...db0

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen..
Så bra at det gikk så fort med din:)
Datteren kom med spørsmål her:
Gjør det vondt å sette kateter oppi rumpen?

Skrevet

Dette kommer til å gå helt fint. Og er fort gjort. Nå er jo barn forskjellige, men for mitt ene barn som har vært mye på sykehus, har opplevelse av kontroll vært viktig. Og forsøk på avledning har ikke funket så bra. Å se på skjerm har mao ikke funket for ham, han ble bare mer engstelig da vi prøvde det. Men vet noen gjør det og hvor det sikkert funker for dem for alt jeg vet. For mitt barn har det vært viktig med informasjon om hva som skal skje, og at han får si fra når han er klar, og ikke at sykepleierne bare setter i gang. Jeg har også opplevd at de aller fleste sykepleiere er rolige og tålmodige og klarer å roe ned engstelige barn. Viktig at dere foreldre også er rolige og prøver å skjule at dere syns synd på barnet som må gjennom dette. Men være til stede, gjerne bruke humor om det passer, holde i hånda eller hva barnet ønsker.

Men sånn ellers, vil vel Movicol kunne føre til lekkasje dersom tarmen allerede er veldig full? Vi har brukt Movicol forebyggende, men heller tømt tarmen helt når det har vært krise. Men viktig å prøve å finne underliggende årsak, om det er noen. Jeg har to stk som har slitt med magen, hvor det hos den ene var pga cøliaki og den andre mer uklart, men ting ble enormt mye bedre da vi begynte med laktoseredusert kost (og fortsatt Movicol).

Skrevet

Det skal ikke gjøre vondt, forresten. Men viktig at hun slapper godt av.

AnonymBruker
Skrevet

Hei..
Da har vi nettopp kommet hjem fra sykehuset:) Datteren er i 100 igjen nå:) Vi snakket mye om det i morges etter at hun sto opp, at alt går bra til slutt og jeg mamma skal passe på deg sa jeg, vi dro til time kl 15, da fikk vi hilse på 2 barnesykepleier og en lege som kun var innom for å høre på. Vi fikk et eget rom, toalettet lå på andresiden av rommet, sykepleieren kom inn og satte seg ned med oss og forklarte alt som skulle skje, om hvordan tarmen fungerte og hvordan den tømmer seg, og at man må helst gå på toalettet 1 gang pr dag å ha avføring. Datteren sa at hun var klar etter sykepleieren gikk ut, hun kledde av seg alle klærne og la seg på sengen, sykepleieren kom inn med trallen der alt av utstyret lå på. De spurte meg om hun hadde noen form for allergier? Nei sa jeg, da lurte de på om det var greit at de smurte inn rumpen med  Xylocain gel som gjorde til at den ble bedøvet, ja sa datteren. De smurte inn og etter 5 min da den fungerte så satt de kateter og oljeklyster sakte, datteren tokk alt med ro og så at magen ble større, ene sykepleieren hadde med seg en bleie og bekken i tilfeldig om det skulle gå gærent. Etter 5 min da de hadde satt det inn og dro ut det lange kateter så sa datteren at nå kommer det, vi rakk akkurat og sette rumpen hennes over bekkenet så kom det masse avføring. Da fikk hun sitte i senge med det under seg til det meste av trykket var over, når vi kom over til toalettet ( med toalettstol til barn) hun var litt skeptis først til å sitte på den, men jeg holde henne under rumpen i noen min så slapp jeg og hun satt der fint. Hun satt der i 30 min, hun glemte helt ipad, hun leste i et Donald blad som vi fikk. Når hun var ferdig så ble det tørk og den ene sykepleieren sa at om hun ville så kunne hun få bade i badekaret, de hadde så god tid i dag. Ja da min datter og fikk bade i 45 min. Når jeg tørket henne så kom sykepleieren inn og spurte om alt var bra, ja sa vi. Hun sa at vi anbefaler dere at hun bruke bleie i kveld og natt i tilfelle om det kommer noen rester ut bak. OK sa vi, vi satte på buksebleien før vi kjørte hjem, når vi kom hjem så hadde hun mye luft og det kom det litt i bleien, helt ok sa jeg til min datter. Vi bytter og ser om det blir bedre i kveld. Vi skal tilbake neste uke å få tømt en gang til, så nå får vi bare håpe på at hun kommer til å ha avføring på toalettet uten av vi trenger hjelp.

Takker for alt av tips:)

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...