Gå til innhold

Avslag/innvilging av ung ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
fransine skrev (9 minutter siden):

ME er en nevrologisk sykdom, så det er ingen grunn til å tro at man skal bli frisk om man har ME. At flere med ME - diagnosen likevel kan bli friske tyder bare på at de har fått feil diagnose, og egentlig ikke har ME, men andre former for utmattelsestilstander. 

Det er nok mer presist, ja.

Man må se bort fra alle egendiagnosene her.

Endret av MapleSirup
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (4 timer siden):

Hva slags kilder kan bekrefte lotteri? Med andre ord tilfeldigheter.  Når saker baseres på skjønn og de som skal vurdere dette ikke har medisinsk kunnskap så sier det seg selv at saker  kan behandles nokså ulikt. 

Jeg fikk først avslag til tross for fyldig dokumentasjon. Så truet advokaten min dem med sivilombudsmannen pga sen saksbehandling. Da ble det fart på sakene. Da gjorde de om vedtaket og mine tilstander var med ett innen alvorlighetskravet 

Ja du hva alle andre som påstår at det er lotteri få leve i troen,men det er fortsatt bare påstander fra dere og ikke noe som kan dokumenteres med fakta.

Anonymkode: 59ff5...bc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er ei som fikk avslag på UU-tillegg på AAP.

Jeg fikk det godkjent uten problem og NAV skrev i brevet at jeg hadde en klart dokumentert, alvorlig og varig sykdom som oppstod før jeg ble 26. Akkurat samme lovtekst og krav som for "UU" og uføretrygd.

Hun fikk derimot godkjent UU som "ufør" mens hos meg ble det tilbaketrukket.

Dette er jo dokumentasjon på at det er lotteri, og veldig mye avhenger av kontaktperson hos NAV (jeg måtte dessverre bytte) og saksbehandler. Og selvfølgelig helsepersonell og lignende man har hatt kontakt med som skal skrive uttalelser.

La meg gjette, du er "ung ufør"?

Anonymkode: e0919...20a

Nei det er ikke noe dokumentasjon. Det er fortsatt bare historier som folk kommer med.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei det er ikke noe dokumentasjon. Det er fortsatt bare historier som folk kommer med.

Ser du ber om dokumentasjon her. 

1. mennesker uten medisinsk kompetanse blir satt til å vurdere hva en alvorlig sykdom er ut fra en liste. Hvis du leser kjennelser fra trygderetten kan du se de som får medhold.

2. Gi meg et godt eksempel på en vanntett vurdering av hva en «alvorlig» sykdom er. Alvorlig er ikke et medisinsk begrep eller et begrep som kan defineres. Det er faktisk ikke definert noe sted. Det er skjønn. Og skjønn er ikke en akseptabel måte å bestemme noens økonomiske fremtid på.

3. Jeg har jobbet med mange som har søkt ung ufør og jeg har selv sett hvor tilfeldig dette rammer. Utallige mennesker har søkt og det fremstår fullstendig tilfeldig hvem som får og hvem som ikke får. Og i disse sakene har jeg hatt inngående innsyn i sykdomsbildet til disse menneskene.  Så at jeg ikke vet hva som egentlig ligger bak-argumentet faller helt bort her.

Du er den som påstår dette ikke er et lotteri Vis meg gjerne dokumentasjon på at det IKKE er nettopp det 😊

Endret av altflyter
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes det er morsomt at så mange kommer med påstanden om at dette er et lotteri, men det er aldri noen som kan legge frem kilder som bekrefter akkurat dette.

Uti fra hva folk skriver på kg, så høres det ut som om NAV har 50 gullbilletter til kan dele ut til 50 heldige vinnere på et kalender år. 😶

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk du først godtkjent ung uføre-tillegget på AAP, men ikke ung ufør som ufør? Det gir jo ikke mening. Er dette lenge siden. Vet kravene for ung ufør på AAP ble strengere etter hvert. Kam det være du fikk ung ufør på AAP før de strammet inn? Grunnen til at jeg fikk avslag var alder og at de mente jeg kanskje kunne klare arbeid igjen. Og at jeg hadde jo hatt deltidsjobb. 

Tror de innstrammede reglene gikk ut på at det skal omtrent være helt sikkert at en ikke klarer jobb igjen. Det var det ikke hos meg. 

Veldig synd for din del skjønner dette er kjipt. 

Anonymkode: 9dfed...cb9

Det ble vurdert forskjellig på AAP og uføretrygd, standard for alle. Det er derfor de har fjernet det på AAP nå. 
Jeg fikk standard avslag på UU-tillegget på AAP, da det ble søkt automatisk av saksbehandler da jeg fylte 26 år. Uføretrygd var ikke et tema den gang. Ingen dokumentasjoner annet enn en ensides dokument fra NAV ble sendt med. Ingen spesialisterklæringer og jeg fikk ikke en gang beskjed om at det ble søkt. Da jeg fikk innvilget ung ufør flere år senere, så tok jeg kontakt med NAV for å høre om etterbetalingen gikk fra før det avslaget på AAP eller etter. Fikk da klart og tydelig svar at det avslaget har ingenting med uføretrygd å gjøre, og ingenting med UU-tillegget på uføretrygd og at det vurderes blant annet forskjellig. 

Anonymkode: 626bf...869

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk du først godtkjent ung uføre-tillegget på AAP, men ikke ung ufør som ufør? Det gir jo ikke mening. Er dette lenge siden. Vet kravene for ung ufør på AAP ble strengere etter hvert. Kam det være du fikk ung ufør på AAP før de strammet inn? Grunnen til at jeg fikk avslag var alder og at de mente jeg kanskje kunne klare arbeid igjen. Og at jeg hadde jo hatt deltidsjobb. 

Tror de innstrammede reglene gikk ut på at det skal omtrent være helt sikkert at en ikke klarer jobb igjen. Det var det ikke hos meg. 

Veldig synd for din del skjønner dette er kjipt. 

Ja, akkurat som jeg skrev.

Nei, det gir ingen mening. Jeg har et vedtaksbrev fra NAV der det står at jeg har en alvorlig og varig sykdom som gir rett til "ung ufør", men det forsvant i en eller annen papirmølle.

Jeg tror det var 2014 og 2016, to års mellomrom. Ny veileder på et annet sted hadde visst ikke fått med seg at jeg allerede hadde "ung ufør".

Mye av problemet er vel kanskje at jeg hadde null ressurser (andre mennesker som kunne hjelpe etc.) pluss at jeg selvfølgelig trodde at dette bare var en triviell "glipp" så jeg tok det ikke så alvorlig som jeg burde og klaget bare, jeg trodde det var en formell feil. Spesielt når det eneste jeg hadde som var nytt var en diagnose, noen uttalelser fra helsepersonell og NAVs "egne" arbeidsevnevurderinger som sier at jeg var åpenbart alt for syk til å utprøves i noe som helst arbeid og har 0 restarbeidsevne.

Her er brevet fra NAV:

image.thumb.png.5e912da173a4dbb72763981908618c13.png

Åpenbart trodde jeg at det var en feil da de plutselig hadde "glemt" det, men dette var rett før noe "digitalisering" så det var arkivert lokalt hos NAV.

Vilkårene er ellers helt like...

Sykt system 😅 Heldigvis virker det som om 90% av de som har fått UU mener at det er helt rettferdig, og at de fortjener mer, så noen blir i alle fall fornøyde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, akkurat som jeg skrev.

Nei, det gir ingen mening. Jeg har et vedtaksbrev fra NAV der det står at jeg har en alvorlig og varig sykdom som gir rett til "ung ufør", men det forsvant i en eller annen papirmølle.

Jeg tror det var 2014 og 2016, to års mellomrom. Ny veileder på et annet sted hadde visst ikke fått med seg at jeg allerede hadde "ung ufør".

Mye av problemet er vel kanskje at jeg hadde null ressurser (andre mennesker som kunne hjelpe etc.) pluss at jeg selvfølgelig trodde at dette bare var en triviell "glipp" så jeg tok det ikke så alvorlig som jeg burde og klaget bare, jeg trodde det var en formell feil. Spesielt når det eneste jeg hadde som var nytt var en diagnose, noen uttalelser fra helsepersonell og NAVs "egne" arbeidsevnevurderinger som sier at jeg var åpenbart alt for syk til å utprøves i noe som helst arbeid og har 0 restarbeidsevne.

Her er brevet fra NAV:

image.thumb.png.5e912da173a4dbb72763981908618c13.png

Åpenbart trodde jeg at det var en feil da de plutselig hadde "glemt" det, men dette var rett før noe "digitalisering" så det var arkivert lokalt hos NAV.

Vilkårene er ellers helt like...

Sykt system 😅 Heldigvis virker det som om 90% av de som har fått UU mener at det er helt rettferdig, og at de fortjener mer, så noen blir i alle fall fornøyde.

Er det for sent å få gjort noe med det nå slik at du kan få det? 

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det for sent å få gjort noe med det nå slik at du kan få det? 

- TS

Ja, det er visst umulig å få "prøvd på nytt". Eneste muligheten er å gå til tingretten som jeg selvfølgelig ikke har ressurser til.

Det er viktig å ha ressurser, enten foreldre, leger man har et godt forhold til, kontaktperson hos NAV eller en god advokat.

Jeg hadde ingen av delene da det sto på som verst, og det straffet seg veldig at jeg "misforsto" og trodde at dette måtte være en åpenbar feil. Det var for så vidt noe lignende de sa da jeg ringte NAV i forkant også, at det var akkurat samme kriterier og i utgangspunktet ikke skulle skje, men at de ikke kunne uttale seg spesifikt om min sak.

AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (2 timer siden):

Ser du ber om dokumentasjon her. 

1. mennesker uten medisinsk kompetanse blir satt til å vurdere hva en alvorlig sykdom er ut fra en liste. Hvis du leser kjennelser fra trygderetten kan du se de som får medhold.

2. Gi meg et godt eksempel på en vanntett vurdering av hva en «alvorlig» sykdom er. Alvorlig er ikke et medisinsk begrep eller et begrep som kan defineres. Det er faktisk ikke definert noe sted. Det er skjønn. Og skjønn er ikke en akseptabel måte å bestemme noens økonomiske fremtid på.

3. Jeg har jobbet med mange som har søkt ung ufør og jeg har selv sett hvor tilfeldig dette rammer. Utallige mennesker har søkt og det fremstår fullstendig tilfeldig hvem som får og hvem som ikke får. Og i disse sakene har jeg hatt inngående innsyn i sykdomsbildet til disse menneskene.  Så at jeg ikke vet hva som egentlig ligger bak-argumentet faller helt bort her.

Du er den som påstår dette ikke er et lotteri Vis meg gjerne dokumentasjon på at det IKKE er nettopp det 😊

Fortsatt ingen kilder. Og jeg kunne også skrevet at jeg har jobbet innenfor å ha sett det motsatte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uti fra hva folk skriver på kg, så høres det ut som om NAV har 50 gullbilletter til kan dele ut til 50 heldige vinnere på et kalender år. 😶

Det ble vurdert forskjellig på AAP og uføretrygd, standard for alle. Det er derfor de har fjernet det på AAP nå. 
Jeg fikk standard avslag på UU-tillegget på AAP, da det ble søkt automatisk av saksbehandler da jeg fylte 26 år. Uføretrygd var ikke et tema den gang. Ingen dokumentasjoner annet enn en ensides dokument fra NAV ble sendt med. Ingen spesialisterklæringer og jeg fikk ikke en gang beskjed om at det ble søkt. Da jeg fikk innvilget ung ufør flere år senere, så tok jeg kontakt med NAV for å høre om etterbetalingen gikk fra før det avslaget på AAP eller etter. Fikk da klart og tydelig svar at det avslaget har ingenting med uføretrygd å gjøre, og ingenting med UU-tillegget på uføretrygd og at det vurderes blant annet forskjellig. 

Anonymkode: 626bf...869

Akkurat det folk skriver bak et anonymt nick på Kg tar jeg med ganske stor klype salt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fortsatt ingen kilder. Og jeg kunne også skrevet at jeg har jobbet innenfor å ha sett det motsatte. 

Jeg venter på din dokumentasjon jeg 😊 

Forklar meg hvordan «alvorlig» kan vurderes objektivt og rettferdig. Og vis meg dokumentasjon på dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, det er visst umulig å få "prøvd på nytt". Eneste muligheten er å gå til tingretten som jeg selvfølgelig ikke har ressurser til.

Det er viktig å ha ressurser, enten foreldre, leger man har et godt forhold til, kontaktperson hos NAV eller en god advokat.

Jeg hadde ingen av delene da det sto på som verst, og det straffet seg veldig at jeg "misforsto" og trodde at dette måtte være en åpenbar feil. Det var for så vidt noe lignende de sa da jeg ringte NAV i forkant også, at det var akkurat samme kriterier og i utgangspunktet ikke skulle skje, men at de ikke kunne uttale seg spesifikt om min sak.

Huff. Så idiotisk dumt..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 17.51):

Jeg skulle ønske det du skrev her var rett. Jeg var en av dem som fikk avslag. Jeg hadde uhorvelige mengder dokumentasjon. Jeg klaget helt til trygderetten som mente saken min var klokkeklar og innvilget ung ufør for meg. 

Det er dessverre ikke så enkelt som du fremstiller det. For dem som får det på første forsøk er det lett å rettferdiggjøre. Det dere glemmer er at dere ikke kjenner andre sin situasjon. For deg var det en selvfølge fordi du anser deg selv som «veldig syk». Jeg kan garantere deg at for dem som får avslag så er det urettferdig fordi de også anser seg selv som «veldig syk». 

Det er lett å tro at ting er rettferdig bare fordi man selv fikk gjennomslag. Det gjør det ikke til sannheten. Nav mente jeg ikke var syk nok. Trygderetten vedtok uten tvil at jeg var mer enn syk nok. Ikke alle har kapasitet og ikke minst penger til å gå hele veien til trygderetten. 

Ung ufør er blodig urettferdig og rammer tilfeldig fordi definisjonen «alvorlig» bestemmes ut fra skjønn. Du er derfor prisgitt en saksbehandler som faktisk opplever sykdommen din som alvorlig nok. 

Jeg har flere sykdommer. Nav så sykdommene mine hver for seg og gav avslag. Trygderetten så helheten og at kombinasjonen av disse lidelsene gjorde meg alvorlig syk. 

livet er dessverre ikke så enkelt som du fremstiller det.

Anonymkode: 30179...3b4

For det første så så jeg ikke det som en selvfølge, det var det primært advokaten som gjorde, men jeg ble overrasket selv over hvor raskt deg gikk. Fremstiller det ikke lett for andre, svarte med hvordan det var for meg. 

livet er ikke så enkelt som jeg fremstiller det? Jeg skjønner at ung ufør er din drøm, men jeg skulle faktisk ønske jeg var frisk. Hadde livet vært så enkelt så hadde jeg ikke vært ung ufør. Den kommentaren sier vel alt. Ja, det blir gjort feil, men du høres veldig syk ut når du mener folk som har vært syke hele livet har hatt det lett. 

Anonymkode: 0f557...7c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det finnes de som studerte i 20-årene og jobbet litt på si og hadde venner og kjærste, og så begynte de i full jobb da de var rundt 30, kjøpte leilighet med samboer og fikk de barn da de var 35. Så fikk hun fødeselsdepresjon og de fant ut at hun hadde asperger og hun ble uføretrygded nesten på dagen.

Hun fikk innvilget ung ufør. 

Anonymkode: 3da2b...221

« de» eller hun? Snakker du om en stor gruppe eller et tilfelle? Vet du at hun eller « de» ikke har dokumentert sykdom før fylte 26? Det er jo åpenbart at nav har gjort feil ved og gi ung ufør til de som ikke har vært syke før de fikk fødselsdepresjoner  når de var 35. 

AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (30 minutter siden):

Jeg venter på din dokumentasjon jeg 😊 

Forklar meg hvordan «alvorlig» kan vurderes objektivt og rettferdig. Og vis meg dokumentasjon på dette.

ifølge nav sine egne tall er det en større prosentandel som har unge uføre tillegget enn de som ikke har det. Så med andre ord er dette 50/50 lotteriet fullstendig bullshit. Så igjen så påstår jeg at de som da ikke får det innvilget ikke oppfyller alvorlighet kriteriet. og nå som jeg har lagt ved kilder forventer jeg kilder fra deg som beviser at unge uføre er et lotteri og at de ansatte på NAV driver med typ elle melle du får i dag du får ikke.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-med-beregnet-ytelse-som-ung-ufor-etter-kjonn-og-alder-.pr.31.03.2013-2022-.antall

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-kjonn-og-alder.pr.31.03.2013-2022.antall

B787670A-34C7-4856-B4FE-A26FBE1EE561.jpeg

EDF9E9FB-980E-4E74-B524-0A10CD0E0C42.jpeg

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

ifølge nav sine egne tall er det en større prosentandel som har unge uføre tillegget enn de som ikke har det. Så med andre ord er dette 50/50 lotteriet fullstendig bullshit. Så igjen så påstår jeg at de som da ikke får det innvilget ikke oppfyller alvorlighet kriteriet. og nå som jeg har lagt ved kilder forventer jeg kilder fra deg som beviser at unge uføre er et lotteri og at de ansatte på NAV driver med typ elle melle du får i dag du får ikke.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-med-beregnet-ytelse-som-ung-ufor-etter-kjonn-og-alder-.pr.31.03.2013-2022-.antall

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-kjonn-og-alder.pr.31.03.2013-2022.antall

B787670A-34C7-4856-B4FE-A26FBE1EE561.jpeg

EDF9E9FB-980E-4E74-B524-0A10CD0E0C42.jpeg

Jeg spurte deg hvordan «alvorlig» kan vurderes objektivt og rettferdig. Ingen av dine linker svarer på spørsmålet jeg stilte deg😊

Statistikk over hvem som har ung ufør? Det har ingenting med noe som helst å gjøre og definitivt ikke det jeg spurte deg om.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For det første så så jeg ikke det som en selvfølge, det var det primært advokaten som gjorde, men jeg ble overrasket selv over hvor raskt deg gikk. Fremstiller det ikke lett for andre, svarte med hvordan det var for meg. 

livet er ikke så enkelt som jeg fremstiller det? Jeg skjønner at ung ufør er din drøm, men jeg skulle faktisk ønske jeg var frisk. Hadde livet vært så enkelt så hadde jeg ikke vært ung ufør. Den kommentaren sier vel alt. Ja, det blir gjort feil, men du høres veldig syk ut når du mener folk som har vært syke hele livet har hatt det lett. 

Jeg har ung ufør og nei det har aldri vært min drøm. 

Du forstår ikke hva jeg prøver å si. Ser du ikke at de som blir syke i ung alder men ikke får ung ufør satsen får det tøffere enn deg og meg? At de må leve på mindre penger enn du og meg utelukkende på grunn av en teknikalitet? De tusenlappene du og jeg får ekstra hver måned betyr uendelig mye. Når du har lite så er faktisk de tusenlappene forskjellen mellom et verdig og et uverdig liv. 

Hva får deg til å tro at de på vanlig minstesats ikke skulle ønske de var friske?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ung ufør og nei det har aldri vært min drøm. 

Du forstår ikke hva jeg prøver å si. Ser du ikke at de som blir syke i ung alder men ikke får ung ufør satsen får det tøffere enn deg og meg? At de må leve på mindre penger enn du og meg utelukkende på grunn av en teknikalitet? De tusenlappene du og jeg får ekstra hver måned betyr uendelig mye. Når du har lite så er faktisk de tusenlappene forskjellen mellom et verdig og et uverdig liv. 

Hva får deg til å tro at de på vanlig minstesats ikke skulle ønske de var friske?

Svaret mitt var preget av « livet er ikke så enkelt som du fremstiller det». Jeg synes ikke livet er enkelt. Jeg synes livet er jævla kronglete. Når det er sagt, er jeg glad for at jeg bor i Norge, og akkurat der tenker jeg vi alle har her har hatt flaks. 

både økonomi og et fullverdig liv kommer an på mer enn de 1000 lappene, både funksjon i hverdagen, og økonomi alt i alt. Alt fra hva en har bygd seg opp økonomisk før en ble syk, familie/ arv, og lottogevinst for den sags skyld. Hvis en har skikkelig dårlig råd og leier har de mye og si. 

jeg tror at de aller fleste på vanlig minstesats skulle ønske de var friske. 

AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (2 timer siden):

Jeg spurte deg hvordan «alvorlig» kan vurderes objektivt og rettferdig. Ingen av dine linker svarer på spørsmålet jeg stilte deg😊

Statistikk over hvem som har ung ufør? Det har ingenting med noe som helst å gjøre og definitivt ikke det jeg spurte deg om.

Ja da hvorfor forholde seg til det tråden handler om…?

AnonymBruker
Skrevet
On 7/6/2022 at 5:15 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk også innvilget på første forsøk, og 2 uker etter søknad. Det er veldig mye « skrekk» historier her. Skummelt og si « da var du ikke syk nok», jeg tror det i enkelte tilfeller skyldes dårlige søknader/ dårlig dokumentasjon. Selvsagt er det noen som ikke er syke nok, og da får de heller ikke noe de ikke skal ha. Jeg tenker at avslagene ofte skyldes at man rett og slett ikke har krav på det ( og da fyrer en løs om hvor urettferdig det er , og at det går på trynefaktor osv) , men det er selvsagt viktig og ha en god søknad og nødvendig dokumentasjon. 

Jeg fikk også innvilget veldig raskt, selv om mange advarte mot at jeg kom til å få blankt avslag og mye styr. Måtte ikke gjennom noen form for arbeidsutprøving eller noe sånt heller. Hadde mye og god dokumentasjon fra spesialister som hadde fulgt meg fra jeg ble syk som ungdom, tror vi endte på syv spesialisterklæringer, og jeg er overbevist om at god (og nok!) dokumentasjon har mer å si enn mange vil innrømme.

Anonymkode: 29265...375

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...