AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #61 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 14.31): Lurer på hvem som egentlig har laget reglene rundt ung ufør. Det er åpenbart at NAV ikke klarer å tolke dem basert på historiene her. Anonymkode: 1c2c9...4a0 Det er tydelig at de som sitter og vurderer hvilke tilstander som er alvorlige ikke selv har snøring på medisinske tilstander. "Du er diagnostisert med utlagt tarm skrev de" for å argumentere over hva som var alvorlig diagnose. Når ble utlagt tarm en diagnose🤔 (har forøvrig flere tilstander enn pose på magen) De henviste til en liste med alvorlige diagnoser som massiv angst, alvorlige grad av adhd, døvhet, blindhet lammelser osv.. Det er interessante er jo at man kan ha flere av de ikke-alvorlige diagnosene, som til sammen blir alvorlige. En person kan feks ha både migrene og ptsd som til sammen tipper alvorlighetsgraden. Eller en kombinasjon med sosial angst og leddgikt. Anonymkode: da4d4...fec 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #62 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er tydelig at de som sitter og vurderer hvilke tilstander som er alvorlige ikke selv har snøring på medisinske tilstander. "Du er diagnostisert med utlagt tarm skrev de" for å argumentere over hva som var alvorlig diagnose. Når ble utlagt tarm en diagnose🤔 (har forøvrig flere tilstander enn pose på magen) De henviste til en liste med alvorlige diagnoser som massiv angst, alvorlige grad av adhd, døvhet, blindhet lammelser osv.. Det er interessante er jo at man kan ha flere av de ikke-alvorlige diagnosene, som til sammen blir alvorlige. En person kan feks ha både migrene og ptsd som til sammen tipper alvorlighetsgraden. Eller en kombinasjon med sosial angst og leddgikt. Anonymkode: da4d4...fec Det er et elendig system når saksbehandlere uten medisinsk kompetanse må vurdere alvorlighetsgrad på skjønn. Det inviterer jo til mye feil. Anonymkode: c0909...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #63 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 17.46): Symptomer på samme sykdom? En får ikke ufør for symptomer. Det er urettferdig når du sammenligner 25 år og 26 år. Det er bare det at et sted må grensen settes. 26 år eller senere.. la oss si 50 år? Ser du at den som er 50 år ofte både har betalt ned gjeld , spart opp og bygget grunnlag for trygd over minstetrygd? ideen bak ung ufør tillegget, altså at de som ikke har klart og jobbe noe og tjent noe penger skal få et tillegg er en god ide. Problemet er når en havner litt på grensen, feks blir syk når en er 27 år, har jobbet deltid for og « holde ut” ( og ikke fått spart opp noe) osv. eksempelet til anonym over som fortsatte og være ansatt som syk, er et eksempel på når det virker urettferdig. Anonymkode: 0f557...7c2 Det finnes de som studerte i 20-årene og jobbet litt på si og hadde venner og kjærste, og så begynte de i full jobb da de var rundt 30, kjøpte leilighet med samboer og fikk de barn da de var 35. Så fikk hun fødeselsdepresjon og de fant ut at hun hadde asperger og hun ble uføretrygded nesten på dagen. Hun fikk innvilget ung ufør. Anonymkode: 3da2b...221 1
MapleSirup Skrevet 9. juli 2022 #64 Skrevet 9. juli 2022 fransine skrev (På 6.7.2022 den 17.25): Nav forskjellsbehandler folk / kvinner med ME, så den diagnosen er ikke dem beste å ha om man skal få innvilget uføretrygd/ ung ufør Selvsagt. Fordi ME er en sekkebetegnelse og dermed ikke en varig sykdom (Noen hevder at det er en kronisk lidelse, greit nok, men det er jo ikke det for alle)
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #65 Skrevet 9. juli 2022 MapleSirup skrev (40 minutter siden): Selvsagt. Fordi ME er en sekkebetegnelse og dermed ikke en varig sykdom (Noen hevder at det er en kronisk lidelse, greit nok, men det er jo ikke det for alle) Så Asperger er en alvorligere diagnose enn ME? Anonymkode: c89bb...f23
MapleSirup Skrevet 9. juli 2022 #66 Skrevet 9. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så Asperger er en alvorligere diagnose enn ME? Anonymkode: c89bb...f23 Hvorfor tillegger du meg sånt piss? Det der handler om deg, ikke meg. PS: Det er totalt idiotisk å sammenligne diagnoser. Hørt om epler og pærer? Ikke det samme. 🙄 Endret 9. juli 2022 av MapleSirup
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #67 Skrevet 9. juli 2022 MapleSirup skrev (8 minutter siden): Hvorfor tillegger du meg sånt piss? Det der handler om deg, ikke meg. PS: Det er totalt idiotisk å sammenligne diagnoser. Hørt om epler og pærer? Ikke det samme. 🙄 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det finnes de som studerte i 20-årene og jobbet litt på si og hadde venner og kjærste, og så begynte de i full jobb da de var rundt 30, kjøpte leilighet med samboer og fikk de barn da de var 35. Så fikk hun fødeselsdepresjon og de fant ut at hun hadde asperger og hun ble uføretrygded nesten på dagen. Hun fikk innvilget ung ufør. Anonymkode: 3da2b...221 Ser jo ofte ut som at de med Asperger blir uføretrygdet relativt kjapt da. Anonymkode: c89bb...f23
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #68 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 9.28): Kan jeg spørre hva hoveddiagnosen din er? Jeg ser ofte at enkelte diagnoser er enklere å få ung-tillegg for uavhengig av utdanning eller ikke. Helt greit om du ikke vil svare ❤️ Anonymkode: c0909...d1e Jeg hadde først "ung ufør" på AAP, akkurat samme lovtekst, men da hadde jeg "bare" tilbakevennende alvorlig depresjon og diffuse nevrologiske plager. Dessverre fikk jeg under utredning av MS/ALS et vennlig tips fra en dyktig fastlege om at jeg kunne ha ME/CFS så det ble også utdredet ved Lovisenberg sykehus og jeg fikk dessverre diagnosen. I søknaden er det nesten bare fokus på det, og følgelig stilles det helt andre krav. Arbeidsevnevurderingen fra NAV er 0% og alle behandlere mente at det var 0% sjanse for arbeid. De kunne ikke engang prøve meg ut i arbeid der NAV sendte meg på grunn av kraftig nedsatt funksjonsevne. Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag hadde jeg selvfølgelig ikke gjort "aktivitetskravet" på AAP og heller aldri godtatt utredning for CFS/ME AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 10.47): Alder er kun et inngangskriteriet. Og du fikk avslag fordi NAV mener at du ikke oppfyller alvorlighet kriteriet. Anonymkode: 59ff5...bc8 Ja, det har du rett i. Se over. Nå svarte jeg på spørsmålet til TS dog. Jeg kan garantere at VELDIG mange med UU har et langt høyere funksjonsnivå enn meg, jeg har knapt møtt noen siste fem årene. NAV mente også at jeg oppfylte alvorlighetskriteriet i mange år, men så fikk jeg en tillegsdiagnose som gjør at det i realiteten stilles krav om at man er sengeliggende og trenger hjelp med tannpuss og slikt. Anonymkode: e0919...20a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #69 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 15.00): Jeg har vært heldig, innser jeg. Fikk først avslag på ung ufør da jeg ble midlertidig ufør (som det het i 2008). Skrev en anke, inkl et brev på flere sider der jeg fortalte om tilstanden og hverdagen min, og henviste til lege og spesialist jeg hadde vært hos. Fikk innvilget ung ufør etter få måneder. Jeg har ME. Jeg tror det er store forskjeller både mellom ulike NAV-avdelinger og individuelle saksbehandlere når det kommer til hvordan man blir møtt, dessverre. Det handler sørgelig mye om flaks. Derfor er det ekstremt viktig å ha en god fastlege med på laget. Anonymkode: db47b...302 Jeg kan legge til en opplysning som ikke kom med over; jeg hadde en fantastisk god fastlege som kjente meg veldig godt og var med på møter lenge, men omtrent akkurat da søknaden ble sendt og ting begynte å krølle seg til fikk han kreft og ble sykemeldt i flere år så jeg fikk ikke dokumentert noe. Den andre behandleren som hadde hatt meg mye (psykiater) hadde akkurat sluttet i jobben og jeg fikk ikke kontakt med ham, og NAV ville ikke. Skikkelig uflaks. Anonymkode: e0919...20a
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #70 Skrevet 10. juli 2022 Dette med ung ufør er nesten for loddtrekning å regne. Noen får det innvilget nærmest på dagen og uten spørsmål, selv om det ikke er selvsagt at disse skulle hatt det. Mens andre som burde fått det med en gang, må kjempe en lang kamp, om de har overskudd og ressurser til det. Så man kan si at dette systemet ikke er vanntett på noen måte. Anonymkode: 7cd48...c80 4
MapleSirup Skrevet 10. juli 2022 #71 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser jo ofte ut som at de med Asperger blir uføretrygdet relativt kjapt da. Anonymkode: c89bb...f23 Javel…En temmelig løs påstand.. Hva har det med meg å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #72 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser jo ofte ut som at de med Asperger blir uføretrygdet relativt kjapt da. Anonymkode: c89bb...f23 Dette stemmer ikke. I 2018 søkte jeg om å få ung uføre-tillegget. Var da under 30, hadde diagnosen Asperger, borderline og rusavhengighet. Jeg fikk avslag på det og de skrev at selv om jeg hadde de diagnosene så var jeg så ung at jeg kunne klare å komme i jobb. Mens nå fikk jeg ung uføretrygd med en gang med samme diagnoser bare bipolar lidelse type 2 i tillegg. Og det er mye som har skjedd I mellomtiden av veldig alvorlig karakter blant annet har jeg store skader etter et alvorlig selvmordsforsøk, vært i mye ulik behandling osv. Forsøkt samfunnsstjeneste som ikke gikk bra og det er eneste forsøk som har vært gjort med jobb på disse årene. Nav har selv sagt på møter at det er ikke hensikt med arbeidsutprøving pga jeg er så mye dårlig. Men Asperger-diagnosen har absolutt ikke vært i fokus. Den er det knapt fokus på hos meg for det er det andre som for alvor hemmer meg i hverdagen. Hadde nok fått samme resultat dersom jeg ikke hadde hatt Asperger-diagnosen. I og med at Nav selv skrev i avslag på ung uføretrygd at Asperger var ikke automatisk ufør. -TS Anonymkode: 9dfed...cb9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #73 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette stemmer ikke. I 2018 søkte jeg om å få ung uføre-tillegget. Var da under 30, hadde diagnosen Asperger, borderline og rusavhengighet. Jeg fikk avslag på det og de skrev at selv om jeg hadde de diagnosene så var jeg så ung at jeg kunne klare å komme i jobb. Mens nå fikk jeg ung uføretrygd med en gang med samme diagnoser bare bipolar lidelse type 2 i tillegg. Og det er mye som har skjedd I mellomtiden av veldig alvorlig karakter blant annet har jeg store skader etter et alvorlig selvmordsforsøk, vært i mye ulik behandling osv. Forsøkt samfunnsstjeneste som ikke gikk bra og det er eneste forsøk som har vært gjort med jobb på disse årene. Nav har selv sagt på møter at det er ikke hensikt med arbeidsutprøving pga jeg er så mye dårlig. Men Asperger-diagnosen har absolutt ikke vært i fokus. Den er det knapt fokus på hos meg for det er det andre som for alvor hemmer meg i hverdagen. Hadde nok fått samme resultat dersom jeg ikke hadde hatt Asperger-diagnosen. I og med at Nav selv skrev i avslag på ung uføretrygd at Asperger var ikke automatisk ufør. -TS Anonymkode: 9dfed...cb9 Altså ung uføretillegget imens jeg var på AAP. TS Anonymkode: 9dfed...cb9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #74 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan legge til en opplysning som ikke kom med over; jeg hadde en fantastisk god fastlege som kjente meg veldig godt og var med på møter lenge, men omtrent akkurat da søknaden ble sendt og ting begynte å krølle seg til fikk han kreft og ble sykemeldt i flere år så jeg fikk ikke dokumentert noe. Den andre behandleren som hadde hatt meg mye (psykiater) hadde akkurat sluttet i jobben og jeg fikk ikke kontakt med ham, og NAV ville ikke. Skikkelig uflaks. Anonymkode: e0919...20a Synes det er morsomt at så mange kommer med påstanden om at dette er et lotteri, men det er aldri noen som kan legge frem kilder som bekrefter akkurat dette. Anonymkode: 59ff5...bc8 1
Pipaluk Skrevet 10. juli 2022 #75 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er morsomt at så mange kommer med påstanden om at dette er et lotteri, men det er aldri noen som kan legge frem kilder som bekrefter akkurat dette. Anonymkode: 59ff5...bc8 Hva slags kilder kan bekrefte lotteri? Med andre ord tilfeldigheter. Når saker baseres på skjønn og de som skal vurdere dette ikke har medisinsk kunnskap så sier det seg selv at saker kan behandles nokså ulikt. Jeg fikk først avslag til tross for fyldig dokumentasjon. Så truet advokaten min dem med sivilombudsmannen pga sen saksbehandling. Da ble det fart på sakene. Da gjorde de om vedtaket og mine tilstander var med ett innen alvorlighetskravet 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #76 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså ung uføretillegget imens jeg var på AAP. TS Anonymkode: 9dfed...cb9 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er morsomt at så mange kommer med påstanden om at dette er et lotteri, men det er aldri noen som kan legge frem kilder som bekrefter akkurat dette. Anonymkode: 59ff5...bc8 Her er ei som fikk avslag på UU-tillegg på AAP. Jeg fikk det godkjent uten problem og NAV skrev i brevet at jeg hadde en klart dokumentert, alvorlig og varig sykdom som oppstod før jeg ble 26. Akkurat samme lovtekst og krav som for "UU" og uføretrygd. Hun fikk derimot godkjent UU som "ufør" mens hos meg ble det tilbaketrukket. Dette er jo dokumentasjon på at det er lotteri, og veldig mye avhenger av kontaktperson hos NAV (jeg måtte dessverre bytte) og saksbehandler. Og selvfølgelig helsepersonell og lignende man har hatt kontakt med som skal skrive uttalelser. La meg gjette, du er "ung ufør"? Anonymkode: e0919...20a
Gjest fransine Skrevet 10. juli 2022 #77 Skrevet 10. juli 2022 MapleSirup skrev (10 timer siden): Selvsagt. Fordi ME er en sekkebetegnelse og dermed ikke en varig sykdom (Noen hevder at det er en kronisk lidelse, greit nok, men det er jo ikke det for alle) Varighetsbegrepet i NAV er jo ikke varig sånn sett heller da, men at sykdommen skal vare i minst 7 år.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #78 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er ei som fikk avslag på UU-tillegg på AAP. Jeg fikk det godkjent uten problem og NAV skrev i brevet at jeg hadde en klart dokumentert, alvorlig og varig sykdom som oppstod før jeg ble 26. Akkurat samme lovtekst og krav som for "UU" og uføretrygd. Hun fikk derimot godkjent UU som "ufør" mens hos meg ble det tilbaketrukket. Dette er jo dokumentasjon på at det er lotteri, og veldig mye avhenger av kontaktperson hos NAV (jeg måtte dessverre bytte) og saksbehandler. Og selvfølgelig helsepersonell og lignende man har hatt kontakt med som skal skrive uttalelser. La meg gjette, du er "ung ufør"? Anonymkode: e0919...20a Fikk du først godtkjent ung uføre-tillegget på AAP, men ikke ung ufør som ufør? Det gir jo ikke mening. Er dette lenge siden. Vet kravene for ung ufør på AAP ble strengere etter hvert. Kam det være du fikk ung ufør på AAP før de strammet inn? Grunnen til at jeg fikk avslag var alder og at de mente jeg kanskje kunne klare arbeid igjen. Og at jeg hadde jo hatt deltidsjobb. Tror de innstrammede reglene gikk ut på at det skal omtrent være helt sikkert at en ikke klarer jobb igjen. Det var det ikke hos meg. Veldig synd for din del skjønner dette er kjipt. Anonymkode: 9dfed...cb9
MapleSirup Skrevet 10. juli 2022 #79 Skrevet 10. juli 2022 fransine skrev (32 minutter siden): Varighetsbegrepet i NAV er jo ikke varig sånn sett heller da, men at sykdommen skal vare i minst 7 år. Det kan nok være, og det er ingen grunn til å tenke at unge mennesker ikke vil bli friske av psykosomatisk sykdom som det oftest er. «ME» som resultat av kreftbehandling er en helt annen gate.
Gjest fransine Skrevet 10. juli 2022 #80 Skrevet 10. juli 2022 MapleSirup skrev (12 minutter siden): Det kan nok være, og det er ingen grunn til å tenke at unge mennesker ikke vil bli friske av psykosomatisk sykdom som det oftest er. «ME» som resultat av kreftbehandling er en helt annen gate. ME er en nevrologisk sykdom, så det er ingen grunn til å tro at man skal bli frisk om man har ME. At flere med ME - diagnosen likevel kan bli friske tyder bare på at de har fått feil diagnose, og egentlig ikke har ME, men andre former for utmattelsestilstander.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå