Pipaluk Skrevet 7. juli 2022 #41 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvem som får ung ufør og ikke, er ren loddtrekning. Anonymkode: 683e3...5e4 Ja det er svært veiledende kriterier. De som sitter og vurderer de ulike tilstandene har ikke medisinsk kunnskap. De baserer seg på en liste med alvorlige tilstander. Problemet er at en person kan ha to eller flere tilstander som til sammen blir alvorlig funksjonsnedsettelse. Men har du advokat, så er det gode sjanser for å komme inn under ung ufør. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #42 Skrevet 7. juli 2022 Akkurat nå prøver jeg å få til å være frivillig 4 timer i uka. Noen uker klarer jeg det. Andre ikke. TS Anonymkode: 9dfed...cb9 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #43 Skrevet 7. juli 2022 Venninnen min har angst. Har barn som bor med seg. 100% ufør. fikk angst/ ptsd etter et ran hun ble utsatt for for 20 år siden. Har jobbet en del oppigjennom årene, men klarer ikke mye. Nå har hun nok med å bare være mor og ta vare på seg selv. Anonymkode: c001f...19f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #44 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 17.05): Hei. Jeg lurer litt på dette med hvor lett eller vanskelig det er å få ung ufør. Jeg har lest mye om at det er vanskelig, og hvis noen har fått avslag har andre vært rask å si at "da var du ikke syk nok". Jeg skrev selv en tråd for noen måneder siden på et annet underforum hvor jeg spurte om dette med ung uføre-sats og diverse hvis jeg ikke husker feil. Og om min bekymring knyttet til om jeg ville få det. Da var det en AB som begynte å skrive mye om at det holder ikke å være dokumentert syk før 26 år. Det må ditt og datt til i tillegg, og vedkommende nærmest påsto at jeg har ikke rett til det og det er ikke urettferdig hvis Nav skulle si nei fordi jeg ikke hadde vært skikkelig syk lenge nok FØR jeg ble 26. Det gjorde meg ganske bekymret, selv om jeg visste at jeg er faktisk ganske plaget og min mening var jo at det ville være veldig feil av Nav hvis jeg gikk avslag. Noen sa at det var nærmest standard å få avslag på første forsøk. Uansett jeg fikk ikke avslag jeg fikk innvilget ung ufør med en gang til tross for at jeg har både barn og utdanning (det var visst også noe som talte imot å få ung ufør). Det jeg lurer på er om det florerer veldig mange alt for negative meninger om hvordan Nav vurderer dette? Eller er det noen som bare er ute etter å påstå at folk er ikke syke Uansett hvor mye de måtte slite? Hvem er det som får avslag på ung ufør dersom de var dokumentert syk før 26 år? Anonymkode: 9dfed...cb9 Jeg fikk avslag fordi jeg har en vanskelig utdanning som jeg delvis fullførte (på veldig langt over normert tid) etter uføretidspunkt. I papirene står det også at jeg var klart dokumentert syk før jeg fylte 26 år, så der har du svaret på spørsmål. Arbeidsevnevurdering sier 0%. I avslaget står det at dette tyder på at jeg ikke har "ubetydelige evner" (som jeg aldri har nektet på, alltid vært skoleflink) men det hjelper jo ikke mye i forhold til arbeid 😐 UU er ren bingo. Anonymkode: e0919...20a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #45 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk avslag fordi jeg har en vanskelig utdanning som jeg delvis fullførte (på veldig langt over normert tid) etter uføretidspunkt. I papirene står det også at jeg var klart dokumentert syk før jeg fylte 26 år, så der har du svaret på spørsmål. Arbeidsevnevurdering sier 0%. I avslaget står det at dette tyder på at jeg ikke har "ubetydelige evner" (som jeg aldri har nektet på, alltid vært skoleflink) men det hjelper jo ikke mye i forhold til arbeid 😐 UU er ren bingo. Anonymkode: e0919...20a Kan jeg spørre hva hoveddiagnosen din er? Jeg ser ofte at enkelte diagnoser er enklere å få ung-tillegg for uavhengig av utdanning eller ikke. Helt greit om du ikke vil svare ❤️ Anonymkode: c0909...d1e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #46 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har en medfødt, genetisk sykdom, men ønsket å stå i jobb, så prøvde så hardt jeg kunne. Dette ble så brukt mot meg da jeg måtte gi opp og søke uføretrygd, så er nå på ordinær minstesats. Blodig urettferdig ordning. Ung ufør burde avskaffes, og minstesats for alle legges likt. Anonymkode: 6ed47...17a 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #47 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk avslag fordi jeg har en vanskelig utdanning som jeg delvis fullførte (på veldig langt over normert tid) etter uføretidspunkt. I papirene står det også at jeg var klart dokumentert syk før jeg fylte 26 år, så der har du svaret på spørsmål. Arbeidsevnevurdering sier 0%. I avslaget står det at dette tyder på at jeg ikke har "ubetydelige evner" (som jeg aldri har nektet på, alltid vært skoleflink) men det hjelper jo ikke mye i forhold til arbeid 😐 UU er ren bingo. Anonymkode: e0919...20a Alder er kun et inngangskriteriet. Og du fikk avslag fordi NAV mener at du ikke oppfyller alvorlighet kriteriet. Anonymkode: 59ff5...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #48 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en medfødt, genetisk sykdom, men ønsket å stå i jobb, så prøvde så hardt jeg kunne. Dette ble så brukt mot meg da jeg måtte gi opp og søke uføretrygd, så er nå på ordinær minstesats. Blodig urettferdig ordning. Ung ufør burde avskaffes, og minstesats for alle legges likt. Anonymkode: 6ed47...17a At du har en medfødt lidelse betyr ikke at det automatisk har krav på ung uføre. Og det finnes mange som har vært i jobb eller tatt utdanning som har uu,Så det er nok heller det at du ikke har oppfylt alvorlighetskriteriet som gjorde at du fikk avslag Anonymkode: 59ff5...bc8 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #49 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk avslag fordi jeg har en vanskelig utdanning som jeg delvis fullførte (på veldig langt over normert tid) etter uføretidspunkt. I papirene står det også at jeg var klart dokumentert syk før jeg fylte 26 år, så der har du svaret på spørsmål. Arbeidsevnevurdering sier 0%. I avslaget står det at dette tyder på at jeg ikke har "ubetydelige evner" (som jeg aldri har nektet på, alltid vært skoleflink) men det hjelper jo ikke mye i forhold til arbeid 😐 UU er ren bingo. Anonymkode: e0919...20a Leit å høre. 😕 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en medfødt, genetisk sykdom, men ønsket å stå i jobb, så prøvde så hardt jeg kunne. Dette ble så brukt mot meg da jeg måtte gi opp og søke uføretrygd, så er nå på ordinær minstesats. Blodig urettferdig ordning. Ung ufør burde avskaffes, og minstesats for alle legges likt. Anonymkode: 6ed47...17a Ja minstesatsen burde vært det samme som ung ufør også tatt vekk ung ufør. Enig i det. Jeg har hatt ni jobber på 8-9 år, og det så Nav på som at jeg har fungert dårlig i jobb noe som jo er grunnen til at jeg har byttet jobb så ofte. Anonymkode: 9dfed...cb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #50 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leit å høre. 😕 Ja minstesatsen burde vært det samme som ung ufør også tatt vekk ung ufør. Enig i det. Jeg har hatt ni jobber på 8-9 år, og det så Nav på som at jeg har fungert dårlig i jobb noe som jo er grunnen til at jeg har byttet jobb så ofte. Anonymkode: 9dfed...cb9 Men jeg har altså prøvd ganske mye. Det var veldig leit å gi det opp. Men jeg har ikke gitt opp for resten av livet mitt. Men er en lettelse å ha ok økonomi nå. Jeg har vært veldug redd for avslag så skjønner det er utrolig bittert for dere som har fått avslag. Anonymkode: 9dfed...cb9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #51 Skrevet 8. juli 2022 Lurer på hvem som egentlig har laget reglene rundt ung ufør. Det er åpenbart at NAV ikke klarer å tolke dem basert på historiene her. Anonymkode: 1c2c9...4a0
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #52 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lurer på hvem som egentlig har laget reglene rundt ung ufør. Det er åpenbart at NAV ikke klarer å tolke dem basert på historiene her. Anonymkode: 1c2c9...4a0 Når UU tillegget kom fikk de aller fleste under 26 år det. Alvorlighetskravet ble strengere etter at høyre ville redusere antall nye unge uføre (uføre under 34 år). Anonymkode: c0909...d1e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #53 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når UU tillegget kom fikk de aller fleste under 26 år det. Alvorlighetskravet ble strengere etter at høyre ville redusere antall nye unge uføre (uføre under 34 år). Anonymkode: c0909...d1e Kan det noen gang endre seg? Reglene altså. Nå har vi jo Arbeiderpartiet, og de har jo ikke gjort noe endring på de reglene 😕 Anonymkode: 83aca...3c0
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #54 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har vært heldig, innser jeg. Fikk først avslag på ung ufør da jeg ble midlertidig ufør (som det het i 2008). Skrev en anke, inkl et brev på flere sider der jeg fortalte om tilstanden og hverdagen min, og henviste til lege og spesialist jeg hadde vært hos. Fikk innvilget ung ufør etter få måneder. Jeg har ME. Jeg tror det er store forskjeller både mellom ulike NAV-avdelinger og individuelle saksbehandlere når det kommer til hvordan man blir møtt, dessverre. Det handler sørgelig mye om flaks. Derfor er det ekstremt viktig å ha en god fastlege med på laget. Anonymkode: db47b...302 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #55 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Kan det noen gang endre seg? Reglene altså. Nå har vi jo Arbeiderpartiet, og de har jo ikke gjort noe endring på de reglene 😕 Anonymkode: 83aca...3c0 Jeg vet ikke om de direkte endret reglene den gangen, men det ble en holdningsendring til alvorlighetskravet, og at det særskilt skal være alvorligere enn kravet for uførhet. Tviler på det skjer noen endringer, i såfall håper jeg de øker minstesats til UU satsen og kvitter seg med tillegget og avkortningen om man har samboer. Folk som har stått i lavlønnyrke i mange år fortjener ikke dagens minstesats de heller. Anonymkode: c0909...d1e 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #56 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har vært heldig, innser jeg. Fikk først avslag på ung ufør da jeg ble midlertidig ufør (som det het i 2008). Skrev en anke, inkl et brev på flere sider der jeg fortalte om tilstanden og hverdagen min, og henviste til lege og spesialist jeg hadde vært hos. Fikk innvilget ung ufør etter få måneder. Jeg har ME. Jeg tror det er store forskjeller både mellom ulike NAV-avdelinger og individuelle saksbehandlere når det kommer til hvordan man blir møtt, dessverre. Det handler sørgelig mye om flaks. Derfor er det ekstremt viktig å ha en god fastlege med på laget. Anonymkode: db47b...302 Det er jo ikke saksbehandleren man har oppfølging av som avgjør om man får innvilget uføretrygd da. Det går til en annen saksbehandler som jobber med å avgjøre slike saker. Husker ikke hva kontoret het. Men ellers enig i at en bra saksbehandler og fastlege er viktig. Jeg fikk en ny saksbehandler en måned før jeg søkte. Jeg møtte henne kun én gang på et samarbeidsmøte. Og da jeg søkte var det en annen igjen jeg ikke har møtt som hjalp til da den jeg hadde fått kun hadde min sal midlertidig. Var redd det skulle være negativt, men det gikk fint. Men vil tro at i enkelte saker kan det være uheldig. Hvis ting feks er litt diffust? Jeg har jo veldig klare og tydelige diagnoser og en drøss med relevant dokumentasjon. Anonymkode: 9dfed...cb9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #57 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er jo ikke saksbehandleren man har oppfølging av som avgjør om man får innvilget uføretrygd da. Det går til en annen saksbehandler som jobber med å avgjøre slike saker. Husker ikke hva kontoret het. Men ellers enig i at en bra saksbehandler og fastlege er viktig. Jeg fikk en ny saksbehandler en måned før jeg søkte. Jeg møtte henne kun én gang på et samarbeidsmøte. Og da jeg søkte var det en annen igjen jeg ikke har møtt som hjalp til da den jeg hadde fått kun hadde min sal midlertidig. Var redd det skulle være negativt, men det gikk fint. Men vil tro at i enkelte saker kan det være uheldig. Hvis ting feks er litt diffust? Jeg har jo veldig klare og tydelige diagnoser og en drøss med relevant dokumentasjon. Anonymkode: 9dfed...cb9 Det er veileder som følger deg opp, ikke saksbehandler. En saksbehandler er en som behandler søknader. Anonymkode: c0909...d1e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #58 Skrevet 8. juli 2022 (endret) Når man er fattig teller hver tusenlapp ❤️ Anonymkode: c0909...d1e Endret 9. juli 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #59 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Når man er fattig teller hver tusenlapp ❤️ Anonymkode: c0909...d1e Absolutt. Anonymkode: 9dfed...cb9 1
Rhodiola Skrevet 9. juli 2022 #60 Skrevet 9. juli 2022 Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, brukerangrep, latterliggjøring og brukerangrep i tillegg til siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå