Gå til innhold

Avslag/innvilging av ung ufør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk også innvilget veldig raskt, selv om mange advarte mot at jeg kom til å få blankt avslag og mye styr. Måtte ikke gjennom noen form for arbeidsutprøving eller noe sånt heller. Hadde mye og god dokumentasjon fra spesialister som hadde fulgt meg fra jeg ble syk som ungdom, tror vi endte på syv spesialisterklæringer, og jeg er overbevist om at god (og nok!) dokumentasjon har mer å si enn mange vil innrømme.

Anonymkode: 29265...375

Jo bedre og mer forståelig dokumentasjon du har jo bedre. Saksbehandlere har ingen erfaring eller utdanning innen medisin så selv om man har mye dokumentasjon er det ikke gitt at den blir tolket riktig hvis den er skrevet «komplisert» eller helsen er alvorlig basert på et komplisert helhetlig bilde med flere diagnoser samlet.

Saksbehandlere er også mennesker med egne svakheter, og vi har alle fordommer for enkelte sykdommer. Noen vil kanskje være strengere mtp alvorlighetskravet på psykiske lidelser enn andre siden dette er sykdommer som ofte deler befolkningen (noen mener man må skjerpe seg, noen mener du er «dødsdømt»). Noen vil være strengere med ME, CFS, Fibriomyalgi diagnoser, de har vi sett er sterkt stigmatiserte i samfunnet. 

note: saksbehandler er den som behandler søknader, ikke den som følger deg opp. Den som følger deg opp kalles veileder. 

Anonymkode: c0909...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja da hvorfor forholde seg til det tråden handler om…?

Anonymkode: 59ff5...bc8

Så du har altså ikke et svar på spørsmålet mitt 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk også innvilget veldig raskt, selv om mange advarte mot at jeg kom til å få blankt avslag og mye styr. Måtte ikke gjennom noen form for arbeidsutprøving eller noe sånt heller. Hadde mye og god dokumentasjon fra spesialister som hadde fulgt meg fra jeg ble syk som ungdom, tror vi endte på syv spesialisterklæringer, og jeg er overbevist om at god (og nok!) dokumentasjon har mer å si enn mange vil innrømme.

Anonymkode: 29265...375

Helt enig i dette.

Første gang, da jeg fikk innvilget på flekken uten noe om og men var det bare noen spesialisterklæringer. Jeg har vel brevet et sted. Andre gangen ble det også sendt inn en del, men ikke det samme (jeg trodde åpenbart at "saken min" allerede lå i et eller annet sentralt arkiv).

Problemet her var at selve søknaden tok over et år så da jeg fikk svar hadde jeg allerede flyttet og mine to hovedbehandlere var helt utilgjengelige for dokumentasjon. Den ene var alvorlig syk selv, den andre hadde sagt opp stillingen sin) og jeg fikk ikke innhentet noen erklæringer derfra. Jeg har endeløst mye dokumentasjon men det ble ikke tatt hensyn til noe siden alt startet med en "misforståelse" og en elendig søknad fra ei som var veileder i kun kort tid.

NAV kunne nok klart å skaffe disse papirene, men det gjorde de ikke, og plutselig var saken ute av mine hender. Jeg trodde helt oppriktig at det bare var gjort en feil (det var jo på en måte det) og at det bare var en formalitet siden jeg allerede hadde alt dette med "klart dokumentert og alvorlig og varig sykdom" "godkjent" fra tidligere. Det viste seg at de lå i et lokalt arkiv et sted og ingen hadde sett dem.

Jeg er sikker på at jeg hadde fått det godkjent med en bedre/ok søknad eller om NAV hadde innhentet informasjon/erklæringer fra journaler og spesialister.

Det er selvfølgelig ikke 100% lotteri som noen her prøver å vri det over til å handle om, men det er definitivt et stort element av flaks og å ha "riktige" folk på laget.

Anonymkode: e0919...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget ung ufør beregningen med en gang. Hadde gått på AAP i åtte år, fått barn, fullførte videregående som privatist (som NAV betalte alt for), aldri noe arbeidsutprøving på alle disse årene heller. Var 27år da jeg søkte om uføretrygd.

Merkelig at det skal være så forskjellig.

Anonymkode: 2b6d7...863

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (55 minutter siden):

Så du har altså ikke et svar på spørsmålet mitt 😊

Ja for du er rette person til å beskylde folk for ikke svare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja for du er rette person til å beskylde folk for ikke svare.

Jeg har gitt deg eksempler. Jeg har sagt at det er et lotteri fordi premisset for ung ufør (alvorlighetsgrad) er umulig å vurdere objektivt og rettferdig. Når noe er umulig å vurdere objektivt og rettferdig sier det seg selv at resultatet verken vil bli objektivt eller rettferdig. 

Jeg har bedt deg motbevise det. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk innvilget ung ufør beregningen med en gang. Hadde gått på AAP i åtte år, fått barn, fullførte videregående som privatist (som NAV betalte alt for), aldri noe arbeidsutprøving på alle disse årene heller. Var 27år da jeg søkte om uføretrygd.

Merkelig at det skal være så forskjellig.

Anonymkode: 2b6d7...863

Jeg har asperger og ble ikke vurdert for ung ufør, men jeg skal klage nå. Jeg har vært på AAP i mange år, og gått til dps i mange år, har prøvd studere og å jobbe mens jeg har gått på dps, også fant vi ut at jeg hadde asperger etter mange år. 

En dame her inne fortalte at hun uføretrygded nesten på dagen med ung ufør da hun fikk fødeselsdepresjon som 35 åring og de fant ut at hun hadde asperger. Da hadde hun levd et normalt liv med studie og venner, kjæreste og etterhvert samboer. Begynt å jobbe og kjøpt bolig sammen med samboer, også ble det barn og da fant de ut av asperger pga fødeselsdepresjon, så det ble uføretrygd med ung ufør da hun var 35.

Så ja, rart det skal være så forskjellig. 

Anonymkode: 3da2b...221

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/6/2022 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

Hei. 

Jeg lurer litt på dette med hvor lett eller vanskelig det er å få ung ufør. Jeg har lest mye om at det er vanskelig, og hvis noen har fått avslag har andre vært rask å si at "da var du ikke syk nok". Jeg skrev selv en tråd for noen måneder siden på et annet underforum hvor jeg spurte om dette med ung uføre-sats og diverse hvis jeg ikke husker feil. Og om min bekymring knyttet til om jeg ville få det. Da var det en AB som begynte å skrive mye om at det holder ikke å være dokumentert syk før 26 år. Det må ditt og datt til i tillegg, og vedkommende nærmest påsto at jeg har ikke rett til det og det er ikke urettferdig hvis Nav skulle si nei fordi jeg ikke hadde vært skikkelig syk lenge nok FØR jeg ble 26. 

Det gjorde meg ganske bekymret, selv om jeg visste at jeg er faktisk ganske plaget og min mening var jo at det ville være veldig feil av Nav hvis jeg gikk avslag. Noen sa at det var nærmest standard å få avslag på første forsøk. Uansett jeg fikk ikke avslag jeg fikk innvilget ung ufør med en gang til tross for at jeg har både barn og utdanning (det var visst også noe som talte imot å få ung ufør). 

Det jeg lurer på er om det florerer veldig mange alt for negative meninger om hvordan Nav vurderer dette? Eller er det noen som bare er ute etter å påstå at folk er ikke syke Uansett hvor mye de måtte slite? 

Hvem er det som får avslag på ung ufør dersom de var dokumentert syk før 26 år? 

Anonymkode: 9dfed...cb9

Jeg var syk siden jeg var 17.   Dokumenterte dette ovenfor nav med papirer fra lege, rygg spesialister, smertepoliklinikk i både Kristiansand  og oslo, uttalelser fra fysio osv osv. Men fikk ikke innvilget ung ufør fordi ditt og datt mangler. 

Tok det til trygderett, der nav fikk medhold.  Trygderett anbefalte at nav kikket på saken en gang til, noe de faktisk gjorde. Men kom fremdeles til samme beslutning. 

Anonymkode: 190e9...d16

AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (3 timer siden):

Jeg har gitt deg eksempler. Jeg har sagt at det er et lotteri fordi premisset for ung ufør (alvorlighetsgrad) er umulig å vurdere objektivt og rettferdig. Når noe er umulig å vurdere objektivt og rettferdig sier det seg selv at resultatet verken vil bli objektivt eller rettferdig. 

Jeg har bedt deg motbevise det. 

Jeg pratet med en veileder på nav som sa at de vurderte ung ufør i hvert enkelt tilfelle, så de som var over 36 da de søkte ble også vurdert. 

Det viktigste er at uføretidspunktet blir satt til før man fyller 26, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har asperger og ble ikke vurdert for ung ufør, men jeg skal klage nå. Jeg har vært på AAP i mange år, og gått til dps i mange år, har prøvd studere og å jobbe mens jeg har gått på dps, også fant vi ut at jeg hadde asperger etter mange år. 

En dame her inne fortalte at hun uføretrygded nesten på dagen med ung ufør da hun fikk fødeselsdepresjon som 35 åring og de fant ut at hun hadde asperger. Da hadde hun levd et normalt liv med studie og venner, kjæreste og etterhvert samboer. Begynt å jobbe og kjøpt bolig sammen med samboer, også ble det barn og da fant de ut av asperger pga fødeselsdepresjon, så det ble uføretrygd med ung ufør da hun var 35.

Jeg fikk ikke uføretrygd bare fordi jeg fikk diagnosen Asperger det er helt sikkert. Jeg tror det er noe med den historien der som skurrer og ville tatt det med en klype salt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tro meg det ligger mye mere bak den historien enn det som kom frem her. Og det å bruke et random innlegg fra en totalt fremmed på et nett forum er neppe en god kilde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant igjen vedtaket mitt nå pga noe annet. Jeg fikk innvilget søknaden i 2016, etterbetalt fra 2014, men uføre-tidspunkt ble satt til 2001. I 2001 var jeg 21 år.  Det sto at ung ufør behandles i egen søknad eller noe, men jeg kan ikke huske at jeg sendte noen ekstra søknad om akkurat det? 

Jeg har innleggelses-papir tilbake til 1995, og jeg regner med at det finnes i papirene at jeg gikk ut fra nav kontoret i raseri rett før 18 årsdagen min, fordi de ville ha meg på ufør. *ler*

Anonymkode: 07f5f...182

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fant igjen vedtaket mitt nå pga noe annet. Jeg fikk innvilget søknaden i 2016, etterbetalt fra 2014, men uføre-tidspunkt ble satt til 2001. I 2001 var jeg 21 år.  Det sto at ung ufør behandles i egen søknad eller noe, men jeg kan ikke huske at jeg sendte noen ekstra søknad om akkurat det? 

Jeg har innleggelses-papir tilbake til 1995, og jeg regner med at det finnes i papirene at jeg gikk ut fra nav kontoret i raseri rett før 18 årsdagen min, fordi de ville ha meg på ufør. *ler*

Hva har det å si at du gikk ut i raseri? At det liksom var bevis på at du ikke er noen snylter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg pratet med en veileder på nav som sa at de vurderte ung ufør i hvert enkelt tilfelle, så de som var over 36 da de søkte ble også vurdert. 

Det viktigste er at uføretidspunktet blir satt til før man fyller 26, tror jeg.

Det er tre likeverdig viktige kriterier. Alvorlighet, varighet og at det inntraff før fylte 26. faller du ut på et av disse kriteriene får du avslag 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har det å si at du gikk ut i raseri? At det liksom var bevis på at du ikke er noen snylter? 

Haha, nei. Men at NAV allerede foreslo det før jeg var 18 år, men jeg blånektet. Og at det nok var såpass mye "historie" på meg, at selve søknaden om ufør gikk rimelig greit gjennom. Jeg husker faktisk ikke om jeg var på møte en gang.. 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 17.42):

Fordi en del av folkene her inne er misunnelige og klarer ikke å unne andre like mye som de selv får i sin dårlig betalte jobb…

Jeg fikk ung ufør, heldigvis, i en alder av 31år. Er født med en medfødt sykdom som er veldig sjelden og som ingen ante at jeg hadde, den brøt ikke skikkelig ut før jeg var 27år. Men det var mange små tegn der hele tiden, legene la det dessverre først i voksesmerter-skuffen og deretter i lat ungdom-skuffen, som igjen førte til at jeg ikke fikk skikkelig utredning før sykdommen brøt skikkelig ut… Det positive med sykdommen var at den utløste ung-tillegget som en rettighet for meg, så jeg hadde fått tillegget uansett når jeg hadde blitt ufør så lenge det skjedde før fylte 36år.

Anonymkode: afd42...dd2

Hvilken sykdom var det?

Anonymkode: e4510...861

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å understreke for dere andre unge uføre her på forumet at alvorlighetskravet er det største problemet med ung-tillegget. Det er fordi det er dårlig definert i lovverket og derfor må avgjøres på skjønn, og de fleste forstår at skjønn er en individuell vurdering som gjør at det kan bli ulike utfall på samme sak utifra hvilken saksbehandler som ser på søknaden din. 

Jeg er selv ung ufør og har en samboer med minsteufør (begge har uføretidspunkt før fylte 26 år). Min samboer har dårligere funksjon enn meg, men har psykisk sykdom og mindre dokumentasjon fra barndom pga foreldre som nektet han psykisk helsehjelp tidlig. Jeg har en nevrologisk sykdom, dokumentert tidlig og som også ligger på listen over eksempler på hvilke diagnoser som gir ung ufør tillegg. Jeg har fullført høyere utdanning og vært i jobb, min samboer har ingen av delene. Jeg vil i praksis si at hans sykdom er mer alvorlig og påvirker hans hverdag mer enn min gjør, men min diagnose er mer kjent i nav-systemet og derfor lettere å vurdere på skjønn. Det sier seg selv at jeg har god innsikt i hans kapasitet siden jeg bor med han og har gjort det i mange år, jeg har også gjort mye av søknadsprosessen for han pga manglende kapasitet.

Saksbehandlere er ikke medisinsk helsepersonell, ikke spesialister og har ikke møtt enkeltmennesket. Slike ting er viktig når man skal basere på skjønn. Det aller beste hadde vært om skjønn ikke var en del av vurderingen i det hele tatt. Ung tillegget er uansett urettferdig og minstesatsen bør i stede økes til tilsvarende. Det er mange godt voksne på minstesats fordi de har jobbet i lavlønnyrker i tiår, de trenger pengene like mye. 

Poenget mitt er at vi med ung ufør tillegg bør ikke anta at de som får avslag er mindre syke enn vi er. Vi kjenner ikke de som frustrert skriver her etter avslag. Har man tid kan man gå inn på nettsiden til trygderetten og se hvor mange avslag som blir omgjort, og det er bare de få som har råd til å klage.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har lyst til å understreke for dere andre unge uføre her på forumet at alvorlighetskravet er det største problemet med ung-tillegget. Det er fordi det er dårlig definert i lovverket og derfor må avgjøres på skjønn, og de fleste forstår at skjønn er en individuell vurdering som gjør at det kan bli ulike utfall på samme sak utifra hvilken saksbehandler som ser på søknaden din. 

Jeg er selv ung ufør og har en samboer med minsteufør (begge har uføretidspunkt før fylte 26 år). Min samboer har dårligere funksjon enn meg, men har psykisk sykdom og mindre dokumentasjon fra barndom pga foreldre som nektet han psykisk helsehjelp tidlig. Jeg har en nevrologisk sykdom, dokumentert tidlig og som også ligger på listen over eksempler på hvilke diagnoser som gir ung ufør tillegg. Jeg har fullført høyere utdanning og vært i jobb, min samboer har ingen av delene. Jeg vil i praksis si at hans sykdom er mer alvorlig og påvirker hans hverdag mer enn min gjør, men min diagnose er mer kjent i nav-systemet og derfor lettere å vurdere på skjønn. Det sier seg selv at jeg har god innsikt i hans kapasitet siden jeg bor med han og har gjort det i mange år, jeg har også gjort mye av søknadsprosessen for han pga manglende kapasitet.

Saksbehandlere er ikke medisinsk helsepersonell, ikke spesialister og har ikke møtt enkeltmennesket. Slike ting er viktig når man skal basere på skjønn. Det aller beste hadde vært om skjønn ikke var en del av vurderingen i det hele tatt. Ung tillegget er uansett urettferdig og minstesatsen bør i stede økes til tilsvarende. Det er mange godt voksne på minstesats fordi de har jobbet i lavlønnyrker i tiår, de trenger pengene like mye. 

Poenget mitt er at vi med ung ufør tillegg bør ikke anta at de som får avslag er mindre syke enn vi er. Vi kjenner ikke de som frustrert skriver her etter avslag. Har man tid kan man gå inn på nettsiden til trygderetten og se hvor mange avslag som blir omgjort, og det er bare de få som har råd til å klage.

Du kommer med mange viktige bemerkninger her. Jeg ble også ganske overrasket da jeg innså at saksbehandlere skal vurdere saker ut fra skjønn, når de ikke er helsepersonell. Da må det bli mange tilfeldigheter som avgjør hvem som får denne ekstra beregningen.  Jeg fikk omsider innvilget ung ufør. De ville først ikke gi meg det  da, da de mente at mine tilstander ( som ikke var nevnt i den liste med tilstander som de ofte argumenterer ut fra) ikke var alvorlige nok. Det var  først da advokaten truet med å melde dem til sivilombudsmannen pga sen saksbehandlingstid, at de gjorde om vedtaket.  Så det sier noe om at det er mye som spiller inn her. Så jeg fikk ikke denne beregningen fordi de syntes at det jeg har er alvorlig nok. 

Det som kan gjøre uføresakene mer kompliserte  er hvor man har  tilstander  som ikke er så alvorlige isolert sett, men som kan bli det, hvis personen har flere diagnoser.  Tinntius kan være ganske forferdelig, men står ikke på lista over det som gir ung-ufør beregning. Men ser man tinnitus sammen med PTSD, migrene leddgikt, lett CP osv, så kan man da bikket over det som blir alvorlig.  Så hvor mange ikke-alvorlige tilstander må legges sammen før det likestilles med en alvorlig diagnose  som gir ungufør-beregning?

AnonymBruker
Skrevet

Min vei til umg ufør var merkelig. Først ble jeg prøvd ut via daværende aetat, så over på rehabilitering.penger. klarte aldri mer enn 50% tiltak. En saksbehandler på trygdeetaten som det het da mente at siden jeg ikke hadde prøvd mer enn 50% (fordi jeg ikke klarte 50%) , så kvalifiserte jeg ikke. Hun sa også at hun hadde bestemt seg for å gi meg avslag før hun traff meg og hun ville ikke bry seg om hva spesialisterklæringen min sa. Jeg trakk søknaden for jeg ville ikke ha navnet hennes i mappen min

Noen år senere fikk jeg dwt som da het midlertidig ufør, før jeg etterhvert fikk arbeidsavklaringspenger. Jeg søkte ufør, og nav lokalt ble sure da jeg spurte om jeg ville få ung ufør, de mente det hadde jeg ihvertfall ikke krav på. Og de sa at saksbehandlingen ville ta lang tid, hvis jeg i det hele tatt gikk ufør. 

Med en gang saken ble sendt bort fra mitt lokale nav- kontor fikk jeg både innvilget ufør, samt ung ufør, med 10 års etterbetaling. 

Anonymkode: b91e3...7fd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en psykisk diagnose med ptsd og borderline

Anonymkode: b91e3...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...