Gå til innhold

Jeg forstår ikke hvorfor det er diskriminering å brenne prideflagg, men ikke en koran

Anbefalte innlegg

Gjest Celina holmkold
Skrevet (endret)

Dette er jo veldig paradoksalt. Hvordan er det ikke diskriminering på lik linje som å brenne det flagget? Det er jo akkurat det samme? Jeg personlig backer ytringsfriheten til det ytterste, og mener at slik ytringsfriheten blir brukt i dag, er veldig selektivt. På en side er det ytringsfrihet å brenne en koran, mens på andre siden er det ikke det når man brenner et prideglagg? 

Endret av Celina holmkold
for å endre skrivefeil i tittelen for ts - Rhodiola, adm.
Videoannonse
Annonse
Gjest Celina holmkold
Skrevet

Skulle stå prideflagg i overskriften! 

Skrevet

Ifølge politiadvokat Kai Spurkland pågår det en vurdering om brenning av Pride-flagg er straffbart.

«Vi vurderer om dette skal etterforskes som hatkriminalitet og den foreløpige vurderingen er at det ikke er det», har Spurkland nylig uttalt til Nettavisen. Om brenning av koraner, sier han at det regnes som avklart. «Med mindre det ses i sammenheng med andre ytringer. Du kan ikke si hva du vil etter du har brent den. Men koranbrenning alene vil ikke være straffbart.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/det-ene-er-hatkriminalitet-det-andre-beskyttes-av-ytringsfriheten-folk-mister-respekten/s/5-95-559913

• Liker 1
Skrevet

Ingen av delene er "diskriminering". Med mindre man anser det som urettferdig ovenfor disse bøkene/flaggene at andre bøker og flagg ikke blir brent. Eller omvendt. Men situasjonen til andre bøker og flagg blir jo sjelden nevnt i disse sakene.

Hvorvidt det er en straffbar handling avgjøres vel av hvem som eier gjenstandene, og om de brennes på forsvarlig måte. Det er fullt lovlig å ødelegge egne eiendeler (igjen, forutsatt at ødeleggelsen ikke samtidig utsetter andre personer eller deres eiendom for fare), men å ødelegge andres er hærverk. I praksis spiller verdien på gjenstanden også en rolle. Tviler på at noen vil ende opp i fengsel på grunn av en tøybit til en femtilapp eller deromkring.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Klossmajor skrev (19 minutter siden):

Ifølge politiadvokat Kai Spurkland pågår det en vurdering om brenning av Pride-flagg er straffbart.

«Vi vurderer om dette skal etterforskes som hatkriminalitet og den foreløpige vurderingen er at det ikke er det», har Spurkland nylig uttalt til Nettavisen. Om brenning av koraner, sier han at det regnes som avklart. «Med mindre det ses i sammenheng med andre ytringer. Du kan ikke si hva du vil etter du har brent den. Men koranbrenning alene vil ikke være straffbart.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/det-ene-er-hatkriminalitet-det-andre-beskyttes-av-ytringsfriheten-folk-mister-respekten/s/5-95-559913

Nettavisen er raske til å ta konklusjonen på forskudd da, siden dette ikke er avgjort ennå. Men om de nå skulle falle ned på at prideflaggbrenning er "hatytring" blir det ganske latterlig. I det hele tatt er det latterlig å ha en lov som forutsetter innsyn i folks følelser. 

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (11 minutter siden):

Nettavisen er raske til å ta konklusjonen på forskudd da, siden dette ikke er avgjort ennå. Men om de nå skulle falle ned på at prideflaggbrenning er "hatytring" blir det ganske latterlig. I det hele tatt er det latterlig å ha en lov som forutsetter innsyn i folks følelser. 

Er det ikke Geir Lippestad som trekker konklusjonen?

• Liker 1
Skrevet
Klossmajor skrev (2 minutter siden):

Er det ikke Geir Lippestad som trekker konklusjonen?

Siktet til overskriften de brukte. Men ok, de forventer vel kanskje at det skal forstås som et sitat.

Skrevet

Å brenne Koranen er blasfemi, noe som er lovlig. Det er religionskritikk. Det SIAN gjør er å kjøpe egne Koraner som de brenner. Altså lovlig. Men som nevnt lenger oppe i kommentarfeltet kan å brenne Koranen sammen med hatefulle ytringer (ikke bare krenkende ytringer) være straffbart.

Pride flaggene som du nevner er en annen sak. Dersom man kjøper ett flagg selv og brenner det på en måte som ikke er til fare for allmennheten er det greit. Kjør på. Men de prideflaggene i media er stjålet fra noen som har kjøpt det. Altså tyveri. 

Det er per dags dato ingen forskjell på å brenne sin egen bok og sitt eget flagg. Men når en av delene er stjelt og ødelagt er det politiet som jobb å etterforske det.

• Liker 3
Skrevet
Enda en tulling skrev (40 minutter siden):

Ingen av delene er "diskriminering". Med mindre man anser det som urettferdig ovenfor disse bøkene/flaggene at andre bøker og flagg ikke blir brent. Eller omvendt. Men situasjonen til andre bøker og flagg blir jo sjelden nevnt i disse sakene.

Hvorvidt det er en straffbar handling avgjøres vel av hvem som eier gjenstandene, og om de brennes på forsvarlig måte. Det er fullt lovlig å ødelegge egne eiendeler (igjen, forutsatt at ødeleggelsen ikke samtidig utsetter andre personer eller deres eiendom for fare), men å ødelegge andres er hærverk. I praksis spiller verdien på gjenstanden også en rolle. Tviler på at noen vil ende opp i fengsel på grunn av en tøybit til en femtilapp eller deromkring.

jeg tror SIAN bryr seg midt i lover og regler. og det er ett fett om d er kjøpt eller stjålet fra andre når det har til hensikt å provosere ved å brenne det foran øyne på folk som vil reagere med vantro sorg. SIAN oppsøker bevisst muslimske miljøer og brenner koranbøker. er det ikke trakassering av mennesker, så vet ikke jeg.

Skrevet
oleidole1999 skrev (1 minutt siden):

jeg tror SIAN bryr seg midt i lover og regler. og det er ett fett om d er kjøpt eller stjålet fra andre når det har til hensikt å provosere ved å brenne det foran øyne på folk som vil reagere med vantro sorg. SIAN oppsøker bevisst muslimske miljøer og brenner koranbøker. er det ikke trakassering av mennesker, så vet ikke jeg.

Det er en bok.

Tenk deg hva treelskerne må gå gjennom når fyringssesongen starter. Da snakker vi blodig hat da... Hvorfor snakker ikke du deres sak? Ektefølt hat?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporing, brukerdebatt, for lange gjengivelser av opphavsrettbeskyttet tekst (les om hvordan det modereres her) og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det skal være ulovlig med noen av delene. Når det er sagt er folk som brenner Koranen og prideflagg bare ute etter bråk og faenskap. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler er lovlig. Dersom du løper Koranen eller flaggene du vil brenne selv. Stjeler du de derimot, så endrer ting seg.

Så forskjellen teoretisk er da at SIAN kjøper sine egne bøker for å brenne, mens Pride flagg blir som oftest stjålet.

I praksis er det ikke så stor forskjell, politiet gjør ikke stort uansett… 

Anonymkode: 6b1d0...ed0

AnonymBruker
Skrevet
oleidole1999 skrev (12 timer siden):

Vantro sorg? De reagerer med krakilsk sinne. Vi kan mene hva vi vil om koranbrenning, men når jeg ser i media hvordan reaksjonene er, så ser jeg faktisk at de kan ha et poeng. De var i min hjemby for ikke lenge siden, og tilskuerne (muslimer) prøvde å storme gjerdene, kaste stein osv. Inkl. på politiet. Dette er IKKE verdier som er forenlig med norsk kultur. 

Anonymkode: f60dc...937

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vantro sorg? De reagerer med krakilsk sinne. Vi kan mene hva vi vil om koranbrenning, men når jeg ser i media hvordan reaksjonene er, så ser jeg faktisk at de kan ha et poeng. De var i min hjemby for ikke lenge siden, og tilskuerne (muslimer) prøvde å storme gjerdene, kaste stein osv. Inkl. på politiet. Dette er IKKE verdier som er forenlig med norsk kultur. 

dine argumenter rettferdiggjør ingen dritt.

Anonymkode: b2a87...cd2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og tar man som utgangspunkt videoen AM publiserte hvor SIAN brente en Koran og minutter senere ble bilen deres veltet på E6, så ser man at de første som kom prøvde å slukke ilden på en fredelig måte uten å provosere, kjefte, skrike, rope, kaste stein eller slå. Da var det SIAN som dyttet et par stykker vekk for å hindre dem fra å slukne ilden.

Så kom den pakistanske dama i grønt som eier bilen som krasjet med SIANs bil og viste akkurat oppførselen SIAN var ute etter for å bevise sine poeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...