AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Hei! Jeg er snart ferdig med utdanningen min som programmerer og holder på å søke jobber. Slik jeg har forstått det så skal man i jobbsøknanden og i intervju vise hvorfor man er interessert i akkurat denne jobben. Det er jo naturlig. Men ofte så virker det også at det legges vekt på at man er interessert i industrien til arbeidsgiveren. Søker man jobb hos Statkraft skal man være interessert i fornybar energi, søker man jobb i DNB skal man være interesser i å jobbe i Norges største bank, osv. Men hvor viktig er det egentlig når arbeidsoppgavene en gjør ikke er avhengig av industrien man jobber i. Mine arbeidsoppgaver kommer til å være de samme om jeg jobber hos Skatteetaten, NAV, DNB, osv. Og da bryr jeg meg egentlig ikke om arbeidsgiveren er bank eller et trygdekontor. Anonymkode: 16e43...2b2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Jobbsøking er 90% svadaprat. Anonymkode: 3d0c2...763 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Det er ikke viktig. Men firmaene syntes de er veldig viktige og derfor forteller man dem at man syntes det er kjempeinteressant. Du kort sagt forteller dem hva de vil høre. Anonymkode: 30f93...4c1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 Selvsagt må du vise at (dvs. late som) du er kjempeinteressert i akkurat DENNE arbeidsgiveren og akkurat DENNE stillingen! Det er jo det som gir arbeidsgiver motivasjon til å ansette deg... Som noen over her sa: jobbsøking består for det mest av bullshit. Man må selge seg selv, og vær for all del ikke ærlig om at en jobb bare er en jobb. Anonymkode: c517d...19a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt må du vise at (dvs. late som) du er kjempeinteressert i akkurat DENNE arbeidsgiveren og akkurat DENNE stillingen! Det er jo det som gir arbeidsgiver motivasjon til å ansette deg... Som noen over her sa: jobbsøking består for det mest av bullshit. Man må selge seg selv, og vær for all del ikke ærlig om at en jobb bare er en jobb. Anonymkode: c517d...19a Det skjønner jeg også. Men om jeg f.eks søker jobb som programmerer i NAV så er det jo ikke fordi jeg brenner etter å ha en arbeidsgiver som driver med trygd. Jeg søker jobben fordi de kanskje har sterkt fagmiljø, gode karrieremuligheter, mulighet for hjemmekontor, osv. Altså ting som er relevant for arbeidsdagen min. Så det er ikke slik jeg er likegyldig til hvor jeg jobber, det er bare at jeg er likegyldig til ting som ikke er relevant for arbeidsdagen min. TS Anonymkode: 16e43...2b2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Du spør på feil sted, til feil tid 😅 De som har gode jobber og har innsikt i hva som kreves for få jobben henger ikke på KG midt på arbeidsdagen. Derfor alle svada-svarene fra folk som aldri har hatt en skikkelig jobb. Nei, man trenger ikke brenne for det, eller ha en dyp interesse for det. Men man bør ha litt innsikt i hva bedriften holder på med. En likegyldig holding, slik du beskriver, blir raskt oppfattet slik at det smitter over på andre ting. Positive og interesserte mennesker gir alltid et bedre inntrykk. Personlig har jeg heller aldri søkt jobb uten å se over regnskapet. Om det er fortsatt drift problematikk. Hva sykefraværet er. Lønnsnivå ledelse. Likestilling. Etc. Og det gir jo alltid litt innsikt også på andre områder. Anonymkode: 899d1...85e
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Du spør på feil sted, til feil tid 😅 De som har gode jobber og har innsikt i hva som kreves for få jobben henger ikke på KG midt på arbeidsdagen. Derfor alle svada-svarene fra folk som aldri har hatt en skikkelig jobb. Nei, man trenger ikke brenne for det, eller ha en dyp interesse for det. Men man bør ha litt innsikt i hva bedriften holder på med. En likegyldig holding, slik du beskriver, blir raskt oppfattet slik at det smitter over på andre ting. Positive og interesserte mennesker gir alltid et bedre inntrykk. Personlig har jeg heller aldri søkt jobb uten å se over regnskapet. Om det er fortsatt drift problematikk. Hva sykefraværet er. Lønnsnivå ledelse. Likestilling. Etc. Og det gir jo alltid litt innsikt også på andre områder. Anonymkode: 899d1...85e Takk. Jeg passer på å ha litt innsikt i hva bedriften driver med. Men det er mest i tilfelle jeg får spørsmål på jobbintervju om jeg vet hva bedriften driver med. Det ville vært flaut å da svare nei. Så jeg passer på å alltid kunne si noen setninger om hva bedriften driver meg. TS Anonymkode: 16e43...2b2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Forskjellen mellom gode og dårlige (godt og dårlig betalte) IT-folk går ofte mellom de som har lært seg fagområdet og de som ikke har gjort det. Hvordan tenker du at du skal lage IT-systemer for Skatteetaten, NAV eller DnB om du ikke kan reglene for skatt, støtte og bank? Da må jo kollegaer mate deg med tesje for hver minste lille ting du skal gjøre og du er ikke i stand til å innovere noe særlig, de fleste idéer må da komme fra andre. Tiden de bruker på å mate deg slik kunne de i stedet bruke til å gjøre din jobb. Du er da m.a.o. overflødig, men kanskje de holder på deg likevel fordi det er vanskelig å si opp folk mange steder i norsk arbeidsliv eller fordi de har håp om at du skifter holdning og lærer etterhvert. Kanskje du satser på å være IT-support, hjelpe folk med å bytte passord, eller bare ha noen faste driftsoppgaver, holde printeren i live, installere ting og sånt. Dette er også ansvarsfulle viktige jobber, men det er ikke de best betalte når du først har tatt en IT-utdannelse. Anonymkode: c18f2...962
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Du spør på feil sted, til feil tid 😅 De som har gode jobber og har innsikt i hva som kreves for få jobben henger ikke på KG midt på arbeidsdagen. Derfor alle svada-svarene fra folk som aldri har hatt en skikkelig jobb. Anonymkode: 899d1...85e Midt på arbeidsdagen... er vel ganske mange som har ferie nå. TS: Søker du jobb hos f.eks. NAV kan jeg garantere deg at du møter en forventning om at du har satt deg inn i samfunnsoppdraget, selv om du "bare" skal programmere. Anonymkode: c9339...5ce
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #11 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Forskjellen mellom gode og dårlige (godt og dårlig betalte) IT-folk går ofte mellom de som har lært seg fagområdet og de som ikke har gjort det. Hvordan tenker du at du skal lage IT-systemer for Skatteetaten, NAV eller DnB om du ikke kan reglene for skatt, støtte og bank? Da må jo kollegaer mate deg med tesje for hver minste lille ting du skal gjøre og du er ikke i stand til å innovere noe særlig, de fleste idéer må da komme fra andre. Tiden de bruker på å mate deg slik kunne de i stedet bruke til å gjøre din jobb. Du er da m.a.o. overflødig, men kanskje de holder på deg likevel fordi det er vanskelig å si opp folk mange steder i norsk arbeidsliv eller fordi de har håp om at du skifter holdning og lærer etterhvert. Kanskje du satser på å være IT-support, hjelpe folk med å bytte passord, eller bare ha noen faste driftsoppgaver, holde printeren i live, installere ting og sånt. Dette er også ansvarsfulle viktige jobber, men det er ikke de best betalte når du først har tatt en IT-utdannelse. Anonymkode: c18f2...962 Det stemmer. Men det er jo noe annet enn interesse. Alle kan si til arbeidsgiveren på intervju: jeg brenner for akkurat det denne bedriften driver med. Det er noe annet å si: jeg har 5 års jobberfaring fra tilsvarende stilling i en tilsvarende bedrift så jeg har opparbeidet meg domenekunnskap som kan brukes i denne jobben. I det siste tilfelle så har man jo både kunnskap som kan brukes og man kan dokumentere den. Anonymkode: a9e31...ac5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå