Gå til innhold

31 år - legge ved vitnemål fra ungdomsskolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært i arbeidslivet noen år nå og skal bytte jobb. 
Har samlet sammen CV og vitnemål fra VGS men er virkelig vitnemålet fra ungdomsskolen nødvendig?

Det er godt vitnemål, for all del men det er gammelt og vitnemålene fra VGS er jo nyere og mer relevant ift utdannelsen. 
Beklager om dette er ett dumt spørsmål. Det er 8 år siden jeg søkte jobb sist

Anonymkode: 9fbc3...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke før du evt blir bedt om det. 

Anonymkode: d4520...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdomskolevitnemålet har jeg aldri tenkt på å legge ved; knapt det fra vgs etter at jeg fullførte høyere utdanning. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil bare virke latterlig. Jeg har ikke lagt ved vgs heller. 

Anonymkode: 445b2...810

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Relevante kontrollspørsmål er (1) Har du høyere utdanning? og (2) Er du i et typisk yrke hvor ordenskarakter og fravær er spesielt viktig?. Hvis svaret er ja på nr. 1 så dropper du vitnemål fra ungdomsskolen (også vgs muligens).

Anonymkode: a69fd...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, tviler på at det er noe poeng å legge ved slikt. Jeg er også i 30-årene, og har ikke lagt ved vitnemål fra verken ungdomsskolen eller VGS siden på godt over 10 år nå. Har heller aldri sett noen gjøre det når jeg har vært med i andres ansettelsesprosesser (er tillitsvalgt).

Anonymkode: 7c3a7...1c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har høyere utdanning så kan du nok også trygt droppe vitnemål fra VGS. Karakterer fra ungdomsskolen kan jeg ikke se for meg er relevant i det hele tatt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdomsskolen? Ikke engang VGS er relevant.

Anonymkode: 59626...842

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Du må ta med alt. Inkludert vitnemål fra ungdomsskolen. I min forrige jobbsøknad la jeg til og med ved radiobilførerkort og medlemskap i Mikke-Mus klubben. 

Anonymkode: 4b08d...c23

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærte på jobbsøkerkurs at vitnemål fra ungdomsskolen ikke har noen betydning, bortsett fra hvis man er 16 år og søker på sommerjobb. Vitnemål fra videregående og eventuelt folkehøgskole sendes kun hvis man ikke har høyere utdanning eller fagbrev.

Anonymkode: ec516...522

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at man fikk vitnemål fra ungdomsskolen engang😄… Bare dropp det. Du kan trygt droppe VGS vitnemålet også, bare før opp på CV’en hvilken skole du gikk på så holder det i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Lærte på jobbsøkerkurs at vitnemål fra ungdomsskolen ikke har noen betydning, bortsett fra hvis man er 16 år og søker på sommerjobb. Vitnemål fra videregående og eventuelt folkehøgskole sendes kun hvis man ikke har høyere utdanning eller fagbrev.

Anonymkode: ec516...522

Engelskkarakteren fra videregående kan i enkelte tilfeller brukes som dokumentasjon på at man har gode engelskferdigheter og ikke har andre måter å dokumentere dem på. 

Anonymkode: 4ec53...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vitnemål fra ungdomsskolen legger ingen med. Jeg har heller ikke lagt ved vitnemål fra vidergående. Ingen har spurt etter det heller. Jeg legger ved vitnemål fra mine bachelorer og annen relevant utdanning. 

Anonymkode: 9f954...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel eneste i jobber som kan ha noe å si på opparbeiding av et fagbrev eller der all kompetanse skal med. Jeg måtte i en tidligere jobb dokumentere alt fra ungdomsskolen til datiden. Dette fordi reformer har vært og er borte eller har kommet og omgjort andre skoleår. Men disse skal også selvsagt telles som faglig utdanning i og med at skolen er gått og bestått og da vil man selvsagt ha en passende lønning. 

Det vil i så tilfelle jeg ha! 

Anonymkode: 47f86...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Du må ta med alt. Inkludert vitnemål fra ungdomsskolen. I min forrige jobbsøknad la jeg til og med ved radiobilførerkort og medlemskap i Mikke-Mus klubben. 

Ikke diplom for svømmeknappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Engelskkarakteren fra videregående kan i enkelte tilfeller brukes som dokumentasjon på at man har gode engelskferdigheter og ikke har andre måter å dokumentere dem på. 

Anonymkode: 4ec53...8da

Tja, det kommer jo an på hvor lenge siden det er man gikk på videregående. Hvis søkeren er over 30, hadde jeg tatt karakterene fra videregående med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ungdomsskolen er ikke relevant.

Anonymkode: 98dee...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært i arbeidslivet noen år nå og skal bytte jobb. 
Har samlet sammen CV og vitnemål fra VGS men er virkelig vitnemålet fra ungdomsskolen nødvendig?

Det er godt vitnemål, for all del men det er gammelt og vitnemålene fra VGS er jo nyere og mer relevant ift utdannelsen. 
Beklager om dette er ett dumt spørsmål. Det er 8 år siden jeg søkte jobb sist

Neo, man leverer bare jobb attester. Vitnemål fra videregående og ungdomsskole er ikke nødvendig, det er vel bare den første gang man søker jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok lastebillappen på Hunderfossen som 6 åring. I dag kjører jeg tungtransport nedover Europa på samme førerbevis.

Anonymkode: a69fd...400

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 15.12):

Akkurat... 

Til alle dere andre her tusen takk for seriøse svar! Da driter jeg i vitnemålene fra VGS og ungdomsskolen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...