AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Var hos fysioterapeut for oppfølging av underlivsplager etter fødsel. Er over 1 år siden jeg fødte og plages fortsatt. Tyngdefølelse og vanskelig å gå på do ved treg mage. Urinlekkasje ved nysing o.l. Ble formant om å fortsette bekkenbunnstreningen (selvsagt skal jeg det) og at det var bra å røre på seg. Og så sa hun, at jeg kan jo bare gå. Trenger ikke løpe, det er så belastende for bekkenbunnen. Trenger man å løpe liksom? Og masse blabla om at man må forvente og akseptere at kroppen forandrer seg. Og at gynekologen hadde notert at det så normalt ut, det vil vel si normalt føkka etter å ha født. Og at nesten alle voksne damer lekker urin og at det er uvanlig å ikke lekke urin om man hopper på trampoline. Og igjen, "du trenger jo ikke å løpe, det er så mange andre ting du kan gjøre". Men jeg vil kunne løpe! Hallo, hva slags tankegang er dette? Må bare slutte å jogge etter at man har fått barn?! Anonymkode: 533ac...83a 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Gå til en annen fysioterapeut da! Anonymkode: b7c85...c58
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 For en dårlig fysioterapaut! Gå til en annen en. Nei, du skal ikke måtte akseptere å lekke urin! Anonymkode: 866fd...14b 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 Kvinnehelse etter fødsel er dessverre noe som har lite fokus. Det er bare sånn det er når vi velger å bære frem barn 🙃 men, du kan finne noen som tar deg på alvor, for de finnes. Anonymkode: 28ca2...f74 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gå til en annen fysioterapeut da! Anonymkode: b7c85...c58 Ja, skal det. Jeg ble bare satt ut av tankegangen. Det er ikke livsnødvendig å løpe, liksom. Det er helt greit at det er noe man driver med i ungdommen men som voksen dame og mor, da er det ikke realistisk å forvente å kunne løpe uten å tisse på seg. Altså... er det sånn folk tenker?😳 Anonymkode: 533ac...83a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Uff, jeg tror dette skjer veldig mye, at man bare skal godta at kroppen er endret etter fødsel, helt uavhengig av hvilke endringer det er snakk om og om de kan gjøres noe med. Anonymkode: cce14...ed5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Hvor bor du hen? Er få fysioterapeuter som har god kunnskap om kvinnehelse,men det finnes noen som er rå overalt tror jeg. Så kanskje noen her har tips til både deg og andre? Jeg bor i Nordre Follo og har fått tips om Cathrin Nordhagen Dalheim hos klinikk for alle. Har ikke testet selv, for knipemuskelaturen våknet plutselig fra dvale så nå skal jeg teste litt mer selv, men jordmoren min sa at hun anbefalte henne til alle. Anonymkode: 5ec32...b79 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Var hos fysioterapeut for oppfølging av underlivsplager etter fødsel. Er over 1 år siden jeg fødte og plages fortsatt. Tyngdefølelse og vanskelig å gå på do ved treg mage. Urinlekkasje ved nysing o.l. Ble formant om å fortsette bekkenbunnstreningen (selvsagt skal jeg det) og at det var bra å røre på seg. Og så sa hun, at jeg kan jo bare gå. Trenger ikke løpe, det er så belastende for bekkenbunnen. Trenger man å løpe liksom? Og masse blabla om at man må forvente og akseptere at kroppen forandrer seg. Og at gynekologen hadde notert at det så normalt ut, det vil vel si normalt føkka etter å ha født. Og at nesten alle voksne damer lekker urin og at det er uvanlig å ikke lekke urin om man hopper på trampoline. Og igjen, "du trenger jo ikke å løpe, det er så mange andre ting du kan gjøre". Men jeg vil kunne løpe! Hallo, hva slags tankegang er dette? Må bare slutte å jogge etter at man har fått barn?! Anonymkode: 533ac...83a Hei du. Det er ikke normalt å lekke urin. Helt sjukt at du ble møtt med dette. For å redusere urinlekkasje må du trene med raske knip, det er den som aktiverer den type muskulatur som man trenger for å holde tilbake når man nyser eller hopper. For å bli kvitt følelsen av fremfall kan det være nyttig å trene nedre bukmuskulatur. Det er den glemte knipeøvelsen, som ingen i Norge snakker om. Særlig siden det faktisk ikke er en knipeøvelse. Denne gjør man selv om man har delte magemuskler, du aktiverer de aller nederste magemusklene og styrker bukmuskulaturen - som henger sammen med bekkenbunnen. Kjenn alltid om den er «på» når du kniper også. eks på øvelser for bukmuskulatur er å ligge på gulvet med knærne opp, og «dyppe» en og en fot ned i gulvet feks. Anonymkode: 4aa5c...09c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå