AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Er det normalt? Mitt eldste barn kunne sitte i denne alderen, men minstejenten som nettop ble 8 måneder kan ikke sitte enda. Hun åler seg fremover ved å bruke bena, og øver på å krabbe. Setter seg noen ganger halvveis opp men aldri helt. Sitter kun i vippestol da jeg ikke våger å sette henne i høystol ved spisebordet enda. Man skal vel ikke sette dem i høystol før de kan sitte helt av seg selv? Hadde tenkt å ta opp dette med helsesøster, men timen ble avlyst så må vente litt. Fint å få noen innspill her mens jeg venter på ny time. Anonymkode: eeeae...2e7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Vi satte vår i høystol i korte perioder før hun kunne sitte helt fritt. Turte ikke gi fast føde om hun satt tilbakelent. Anonymkode: 0435a...f16 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Min satt i høystol under måltider lenge før han kunne sitte selv. Støttet opp med polstring rundt. Gikk helt fint det, og jeg følte det var litt tryggere med tanke på svelging og at maten går ned riktig vei. Anonymkode: 5b3ff...baf 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 Førstemann og tredjemann satte seg selv opp i stødig sittestilling når de var 7-8 mnd gamle. Andremann gjorde det ikke før han var 10 mnd. Andremann har generelt sett vært mye tregere med grovmotorikken enn de to andre. Samtidig så er det jo ofte slik at de som er sene grovmotorisk, er raskere ute med språk og finmotorikk. Anonymkode: 670df...3f3
mereo Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Er vel ikke unormalt heller. De kan fint få sitte i feks Tripp trapp selvom de ikke sitter selv.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Min er 7,5 mnd, og sitter heilt ok i stol (med støtte). Trur ikkje han har komt på ideen om å prøve å sitte sjølv på golvet ein gang, så langt unna er han... Så tenker det er individuelt kor fort det kjem. Anonymkode: 9fdcd...017
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det normalt? Mitt eldste barn kunne sitte i denne alderen, men minstejenten som nettop ble 8 måneder kan ikke sitte enda. Hun åler seg fremover ved å bruke bena, og øver på å krabbe. Setter seg noen ganger halvveis opp men aldri helt. Sitter kun i vippestol da jeg ikke våger å sette henne i høystol ved spisebordet enda. Man skal vel ikke sette dem i høystol før de kan sitte helt av seg selv? Hadde tenkt å ta opp dette med helsesøster, men timen ble avlyst så må vente litt. Fint å få noen innspill her mens jeg venter på ny time. Anonymkode: eeeae...2e7 Jo, de kan fint sitte for å spise. Ta ett kjapt Google-søk, så ser du jo at det er helt innafor?? Anonymkode: 6e001...a5f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Dette er den "riktige" rekkefølgen motorisk: at barnet lærer seg å komme opp på alle fire og å krabbe før det setter seg opp. Så ingenting å bekymre seg for der. Foreldre som setter opp ungene på golvet før de klarer sette seg opp selv ender noen ganger opp med rumpeakere. Men det går helt fint å sitte i barnestol med støtte lenge før de klarer å sette seg opp og sitte selv på golvet. Så du kan bare begynne å bruke barnestol - tror vi gjorde det fra ca seks måneder. Anonymkode: 8f43a...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Førstemann og tredjemann satte seg selv opp i stødig sittestilling når de var 7-8 mnd gamle. Andremann gjorde det ikke før han var 10 mnd. Andremann har generelt sett vært mye tregere med grovmotorikken enn de to andre. Samtidig så er det jo ofte slik at de som er sene grovmotorisk, er raskere ute med språk og finmotorikk. Anonymkode: 670df...3f3 Dette er en myte. Og det går helt fint å sette de i en stol før de kan sette seg opp selv. Du ser fort om de er klare for det, eller om de bare siger sammen. Å sette seg opp selv er en komplisert øvelse. Anonymkode: 4fed1...997
mingus Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 Har lest det går nok helt fint å sitte for et kort måltid, søkte det opp selv for et par dager siden faktisk 🙂 min er bare 5 mnd og spiser i newborn setet i tripptrappen, men hun er ganske sterk i rygg og nakke så hun lener seg opp for å spise og har ikke satt noe i halsen. Føler hun er litt liten for å sitte i bøyledelen enda. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av henne når hun veier et halvt kilo mer enn nå, og er for stor for både vippestol og newbornsetet.. håper det ordner seg med å sitte i bøyle likevel en liten stund. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå