Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stillinger som genererer hundrevis av søkere. Hvordan skiller man seg ut? Kompetansen er på plass og mere til, men jeg sitter med en følelse av at de ikke leser igjennom alle søknadene en gang. 
hvordan fange oppmerksomheten raskt så arbeidsgiver ikke kaster søknaden i nei-bunken?

Anonymkode: a5482...fec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stillinger som genererer hundrevis av søkere. Hvordan skiller man seg ut? Kompetansen er på plass og mere til, men jeg sitter med en følelse av at de ikke leser igjennom alle søknadene en gang. 
hvordan fange oppmerksomheten raskt så arbeidsgiver ikke kaster søknaden i nei-bunken?

Stalke kontaktpersonen for stillingen. 

Anonymkode: 69040...b81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Møte opp personlig 

Anonymkode: 0f3c1...f87

Skrevet

Et bra bilde.

Riktig navn:

Ragna Halvorsen -> Nei

Cecilie Elisabeth Ytterbo-Jørgensen -> Ja

Ali Muhammad Mahmud Haribo -> Makulert

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Møte opp personlig 

kommer jo annpå hvilken bransje det er. Er det inne på et kontor, vil de neppe at søkere skal dukke opp i tide og utide i resepsjonen og vil "presentere seg". Det er ganske påtrengende og uhøflig, lite respektfult å tro at de har tid til å treffe på søkere personlig som vil smiske og gjøre inntrykk. Står det i annonsen at man kan ringe eller sende mail - gjør det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vaffelhunden skrev (2 minutter siden):

Et bra bilde.

Riktig navn:

Ragna Halvorsen -> Nei

Cecilie Elisabeth Ytterbo-Jørgensen -> Ja

Ali Muhammad Mahmud Haribo -> Makulert

Dessverre er nok det første sortering ja. En kamerat av meg jobber innen HR.
Jeg var innom kontoret hans før vi skulle dra videre på trening. Men først måtte han scrolle gjennom søknader til en bestemt stilling han ville ha unnagjort litt. 
Var vel en minst 40 søknader. Han slettet alle med jalla-navn og de over 50 år. Så satt han igjen med rundt 20 stk. Lukket PCen og sa han skulle gjøre finsorteringen dagen etter..

Jeg sa ikke noe, men syntes det var en interessant betraktning.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av disse forslagene er gode! Du skriver en søknad som forklarer hva DU kan bidra med og hva bedriften kan benytte din kompetanse til. Så enkelt som det!

Anonymkode: aa491...6ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I de tilfellene er det ikke så mye du kan gjøre med mindre du faktisk kjenner noen i bedriften. Jeg tror du bar må skrive en god søknad og satse på flaks. Så legg litt arbeid i søknaden, er mange som slurver når det kommer til å skrive søknad og de kan du gjøre det bedre enn. 

Anonymkode: 16cce...fb8

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre er nok det første sortering ja. En kamerat av meg jobber innen HR.
Jeg var innom kontoret hans før vi skulle dra videre på trening. Men først måtte han scrolle gjennom søknader til en bestemt stilling han ville ha unnagjort litt. 
Var vel en minst 40 søknader. Han slettet alle med jalla-navn og de over 50 år. Så satt han igjen med rundt 20 stk. Lukket PCen og sa han skulle gjøre finsorteringen dagen etter..

Jeg sa ikke noe, men syntes det var en interessant betraktning.

Slik er det hos min arbeidsgiver også. De ansetter kun folk under 30, med mindre søkeren enten har en svært ettertraktet kompetanse eller at søkeren er venn med noen av de som bestemmer hvem som skal ansettes. Vi ansetter derimot folk med ikke-vestlige navn. 

Anonymkode: 6208d...cd4

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, marsvin said:

kommer jo annpå hvilken bransje det er. Er det inne på et kontor, vil de neppe at søkere skal dukke opp i tide og utide i resepsjonen og vil "presentere seg". Det er ganske påtrengende og uhøflig, lite respektfult å tro at de har tid til å treffe på søkere personlig som vil smiske og gjøre inntrykk. Står det i annonsen at man kan ringe eller sende mail - gjør det. 

Sant. Det er nok veldig få bransjer hvor personlig oppmøte teller positivt. Hos oss kom en fyr for å levere søknaden personlig, sjefen min tok i mot søknaden takket for søknaden og kastet den i søppla rett etter søkeren hadde gått ut av kontoret.

AnonymBruker
Skrevet

En skikkelig god CV er en god start! Les diverse ressurser på nettet for hjelp til å utforme en god CV. CVen er gjerne ulik for hver jobb du søker på (også CVen skal spisses, ikke kun søknadsteksten). Man ser gjerne på CVer før søknadstekster. 

Anonymkode: a0d7d...62f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

En skikkelig god CV er en god start! Les diverse ressurser på nettet for hjelp til å utforme en god CV. CVen er gjerne ulik for hver jobb du søker på (også CVen skal spisses, ikke kun søknadsteksten). Man ser gjerne på CVer før søknadstekster. 

Anonymkode: a0d7d...62f

De har ett eget program hvor man legger inn cv på nettsidene sine.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Møte opp personlig 

Det er på andre siden av landet :) intervjuer og slik tar de over Teams. Selv ved intervju av personer som bor i samme by. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sant. Det er nok veldig få bransjer hvor personlig oppmøte teller positivt. Hos oss kom en fyr for å levere søknaden personlig, sjefen min tok i mot søknaden takket for søknaden og kastet den i søppla rett etter søkeren hadde gått ut av kontoret.

Jepp, personlig oppmøte er helt avleggs. Selv i varehuset der jeg jobbet før så gikk slike søknader rett i søpla, og det var litt trist å se de unge folkene som hadde tatt mot til seg før å komme å levere søknad. Sjefen gadd ikke møte dem engang, ba oss bare ta imot papirene og kaste de når vedkommende hadde gått.

AnonymBruker
Skrevet

En dyktig HR spesialist ser faktisk på CV, og ikke minst følgebrevet. Og tenker ikke på alder, kjønn eller etnisitet. Men det spørs jo uansett på bransjen, det teamet som jobber der og arbeidsmiljø generelt.

Anonymkode: f593d...a37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, 17.11 said:

Jepp, personlig oppmøte er helt avleggs. Selv i varehuset der jeg jobbet før så gikk slike søknader rett i søpla, og det var litt trist å se de unge folkene som hadde tatt mot til seg før å komme å levere søknad. Sjefen gadd ikke møte dem engang, ba oss bare ta imot papirene og kaste de når vedkommende hadde gått.

Ja, dette med personlig oppmøte er avleggs. Alle arbeidsgivere ønsker søknadene levert gjennom søkerportalen på nett og det er ikke så rart for det blir mye mer å holde styr på om man skal ta i mot søknader gjennom personlig oppmøte, mail, osv. 

Er litt trist med folk som ikke har forstått dette og det er trist at det fortsatt kommer råd om at man skal møte opp fysisk når det i nesten alle tilfeller kun fører til at man irriterer arbeidsgiveren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En dyktig HR spesialist ser faktisk på CV, og ikke minst følgebrevet. Og tenker ikke på alder, kjønn eller etnisitet. Men det spørs jo uansett på bransjen, det teamet som jobber der og arbeidsmiljø generelt.

De sier kanskje ikke rett ut at de diskriminerer pga alder, kjøtt eller etnisitet. De sier at de velger bort søkerne som ikke "passer inn" sosialt, men i praksis kan det være det samme. 

Anonymkode: af6ce...b41

AnonymBruker
Skrevet

Pass på å spiss søknaden mot den aktuelle jobben og vis at du er motivert til akkurat denne jobben.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 15.30):

Med følgebrev mener du søknad?

Jeg har ganske mye papirer jeg kan sende med. Men er usikker på om det blir for mye å sende med alle. Jeg har en del kurs og sertifikater jeg tenkte legge ved i tillegg til noen fagbrev. Men så har jeg attester som er relevante og evalueringer også. Litt redd det blir overkill med alle dokumentene. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pass på å spiss søknaden mot den aktuelle jobben og vis at du er motivert til akkurat denne jobben.

Det har jeg allerede gjort. Og fokusert på HVORFOR jeg vil ha jobben. Jeg er så motivert til denne stillingen at jeg tror selv jeg skal greie å lande den, bare jeg kommer meg igjennom nøkkelhullet og kommer meg på intervju .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...