Wanilly Skrevet 6. juli 2022 #21 Del Skrevet 6. juli 2022 Underskudd er det eneste som skal til for å gå ned i vekt. Selvfølgelig blir reisen lettere om du spiser mat som er næringsrik, slik at du holder deg mett lengre. Jeg har nylig gått ned i vekt, og det har ikke vært så miserabelt som jeg trodde. For du trenger absolutt ikke å begrense enkelte typer mat. Jeg spiste stort sett det jeg ville, men passet på porsjonene og logget alt inn i lifesum. Lønner seg også å spise mest av mat som har høyt volum, men lite kalorier (f.eks. poteter, grønnsaker og frukt), i tillegg til mat med mye proteiner. Tenker også at du ikke trenger å være for streng mot deg selv. Om jeg en dag her og der spiser litt over, så gjør ikke det noe, så lenge jeg holder målet 80% av tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #22 Del Skrevet 6. juli 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Husk å kutte ut svinekjøtt, det inneholder østrogen...som fir mage og pupper Anonymkode: c47a7...e0b Slutt da Anonymkode: c8962...0db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #23 Del Skrevet 6. juli 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men det vanlige er jo å sette sammen måltidene så det inneholder alt av dette. De som spiser karbohydrater spiser jo ikke BARE karbohydrater. Jeg kan spise knekkebrød med cottage cheese og masse skinke. Kyllingfilet, salat og et eple etterpå. Vannmelon og nøtter som snacks. Blir ikke mer mett om jeg dropper det wasa knekkebrødet under alt det proteinrike pålegget liksom. Virker som lavkarbofolk tror vi andre bare spiser boller og brødskiver. Anonymkode: a8d1d...f78 Jeg er ikke "lavkarbofolk". Men hvis man har en tallerken med mye pasta, mye saus og litt proteiner (f.eks litt kjøttdeig eller noen få kyllingbiter) så vil det være ganske kaloririkt, men vil ikke mette så mye som hvis man reduserte mengden pasta og økte mengden protein. Som eksempel. Nøkkelen er vel 1/4 karbo, 1/4 protein og resten grønnsaker. Anonymkode: 6d07a...934 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wanilly Skrevet 6. juli 2022 #24 Del Skrevet 6. juli 2022 Og ikke hør på de som sier at karbohydrater er djevelen. For enkelte er nok et lavkarbokosthold best, men de aller fleste tåler karbohydrater. Og da mener jeg ikke at man skal leve på boller, men f.eks. spise ris, poteter, havregryn, osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 6. juli 2022 #25 Del Skrevet 6. juli 2022 Fokuser på proteiner (1-2 gramper kilo), la 25% av kaloriene komme fra fett og reguler resten via karbohydratene. Da gjelder det egentlig bare å sette seg et kalorimål og regne ut resten. 1 gram fett er 9 kalorier, 1 gram protein er 4 kalorier, samme med karbohydrater. Når muskelmassen din øker vil du kunne øke mengde mat du spiser og fremdeles være i et underskudd. Styrketrening øker forbrenningen din i dagesvis etter en økt. Utholdenhetstrening er bra for å forbrenne umiddelbart. Vil du spise "det du vil", så spiser du deg mett på proteiner og sliter deg ut med styrkeøkter. Kroppen din vil takke deg for alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #26 Del Skrevet 6. juli 2022 Du kan jobbe med kroppen, eller du kan jobbe mot kroppen. - Spis minst mulig ultraprosessert mat. - Spis når du er sulten. La det gå tid mellom måltidene. Ikke mellom måltider/ snacks. - Ikke vær redd for fett. - Unngå lett produkter. Unngå lettbrus. Unngå brus med sukker. - Unn deg noe usunt av og til. Ikke ha en alt eller i ingenting holdning - Spis mat som er bra for tarmen din. Gjerne fermentert mat. Drikk litt kefir hver dag. - Kjenn etter om du er sulten, eller om det er andre behov som får deg til å ville spise. - Ha fokus på å gi kroppen mat som gjør den godt. Grønnsaker/frukt/nøtter/rent kjøtt/ karbohydrater som ikke er ultraprossessert. - Spis mat som gjør gidt for kroppen din. Vær snill med deg selv. Ikke press deg ned i en størrelse, tenk heller at du skal trives, være sunn og ha nok energi i hverdagen. - Gå gjerne turer i naturen, tren om det er noe som gir deg noe. Tenk hverdagsbevegelse. Anonymkode: 23c84...7c1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #27 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det vanlige er jo å sette sammen måltidene så det inneholder alt av dette. De som spiser karbohydrater spiser jo ikke BARE karbohydrater. Jeg kan spise knekkebrød med cottage cheese og masse skinke. Kyllingfilet, salat og et eple etterpå. Vannmelon og nøtter som snacks. Blir ikke mer mett om jeg dropper det wasa knekkebrødet under alt det proteinrike pålegget liksom. Virker som lavkarbofolk tror vi andre bare spiser boller og brødskiver. Anonymkode: a8d1d...f78 Det er faktisk mange som spiser « bare» karbohydrater, 90% karbohydrater er vanlig. Det du beskriver her er jo på grensen til lavkarbo. Hadde du tatt vekk eplet og byttet ut med bær. Du har jo et veldig fint sammensatt kosthold da, så du har sikkert god greie på ernæring, men det er det ikke alle som har, og ofte er det jo nettopp overvektige som skal ned i vekt som mangler kunnskap. Umulig og si med ts, men hen kan jo spise sånn som dette. nei, du hadde ikke blitt mer mett om du hadde kuttet ut knekkebrødet, men du hadde ikke fått svingningene i blodsukkeret som mange på lavkarbo vil unngå. Et knekkebrød er allikevel ikke noe krise på lavkarbo heller. Grunnen til at noen ville byttet ut knekkebrødet med feks hjertesalat er for og unngå korn helt, ikke for og bli Mette, for det blir en av pålegget du beskriver. Anonymkode: 2fe51...ad7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #28 Del Skrevet 6. juli 2022 På lavkarbo går du ned fortere i vekt, men ikke i fett. Det er fordi karbohydrater binder vann og du har et glycogenlager på ca 2 kg som tømmes først. Regner med målet ditt er å gå ned i fett og ikke dette. Du kan i teorien spise hva som helst i underskudd samtidig som du går ned, men ved å velge sunn mat (mest mulig råvarebasert) så har du bedre metthetsfølelse og mindre craves som gjør det lettere å opprettholde vekttapet. Nok protein (1.0-1.2 g per kg kroppsvekt) er også smart for å ikke miste muskelmasse. Anonymkode: 49cec...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #29 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du kan jobbe med kroppen, eller du kan jobbe mot kroppen. - Spis minst mulig ultraprosessert mat. - Spis når du er sulten. La det gå tid mellom måltidene. Ikke mellom måltider/ snacks. - Ikke vær redd for fett. - Unngå lett produkter. Unngå lettbrus. Unngå brus med sukker. - Unn deg noe usunt av og til. Ikke ha en alt eller i ingenting holdning - Spis mat som er bra for tarmen din. Gjerne fermentert mat. Drikk litt kefir hver dag. - Kjenn etter om du er sulten, eller om det er andre behov som får deg til å ville spise. - Ha fokus på å gi kroppen mat som gjør den godt. Grønnsaker/frukt/nøtter/rent kjøtt/ karbohydrater som ikke er ultraprossessert. - Spis mat som gjør gidt for kroppen din. Vær snill med deg selv. Ikke press deg ned i en størrelse, tenk heller at du skal trives, være sunn og ha nok energi i hverdagen. - Gå gjerne turer i naturen, tren om det er noe som gir deg noe. Tenk hverdagsbevegelse. Anonymkode: 23c84...7c1 Hvorfor unngå lettbrus? Anonymkode: 6da06...013 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #30 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor unngå lettbrus? Anonymkode: 6da06...013 Konspirasjonsteorier om lettbrus, vet du... Anonymkode: 9508e...f7d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 6. juli 2022 #31 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Husk å kutte ut svinekjøtt, det inneholder østrogen...som fir mage og pupper Anonymkode: c47a7...e0b For noe tull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #32 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): På lavkarbo går du ned fortere i vekt, men ikke i fett. Det er fordi karbohydrater binder vann og du har et glycogenlager på ca 2 kg som tømmes først. Regner med målet ditt er å gå ned i fett og ikke dette. Du kan i teorien spise hva som helst i underskudd samtidig som du går ned, men ved å velge sunn mat (mest mulig råvarebasert) så har du bedre metthetsfølelse og mindre craves som gjør det lettere å opprettholde vekttapet. Nok protein (1.0-1.2 g per kg kroppsvekt) er også smart for å ikke miste muskelmasse. Anonymkode: 49cec...b12 Joda man går ned 2 kg vann først, men jeg personlig synes iallefall det er enklere å holde meg mett og dermed spise mindre på moderat lavkarbo. Nå er ikke jeg noen fanatiker og spiser vanligvis enorme mengder godis, så nå når jeg ville ha en kickstart på å gå ned I vekt og samtidig endre på kostholdet funker dette. I går spiste jeg for eks: frokost 100 ml appelsinjuice fersk presset, noen jordbær. Lunsj 2 egg. Middag salat med 200 gram kyllingfilet og 2 egg, tomat, spisspaprika og isbergsalat. Kvelds 300 gram jordbær. Ikke sulten i det hele tatt selv om jeg også gikk 2 timers tur på fjellet. Jeg vil jo gradvis øke mengden mat etterhvert selvfølgelig men dette er det jeg trenger å spise for å være mett. Er 179cm og 98 kg (gått ned fra 106). Anonymkode: 0bcd9...493 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #33 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er faktisk mange som spiser « bare» karbohydrater, 90% karbohydrater er vanlig. Det du beskriver her er jo på grensen til lavkarbo. Hadde du tatt vekk eplet og byttet ut med bær. Du har jo et veldig fint sammensatt kosthold da, så du har sikkert god greie på ernæring, men det er det ikke alle som har, og ofte er det jo nettopp overvektige som skal ned i vekt som mangler kunnskap. Umulig og si med ts, men hen kan jo spise sånn som dette. nei, du hadde ikke blitt mer mett om du hadde kuttet ut knekkebrødet, men du hadde ikke fått svingningene i blodsukkeret som mange på lavkarbo vil unngå. Et knekkebrød er allikevel ikke noe krise på lavkarbo heller. Grunnen til at noen ville byttet ut knekkebrødet med feks hjertesalat er for og unngå korn helt, ikke for og bli Mette, for det blir en av pålegget du beskriver. Anonymkode: 2fe51...ad7 Jeg leste meg faktisk opp nå om at lavkarbo er under 125g karbohydrater om dagen, og sjekket mitt kosthold den siste uken i Lifesum. Du har jaggu rett i at jeg spiser på grensen til lavkarbo. Mellom 80 og 130g karbo har jeg spise daglig de siste to uker. Jammen får man inn en god del karbohydrater i lavkarbo også da. For jeg har ikke noe ekstremt kosthold, sunn og næringsrik mat med mye råvarer. Finnes jo sikkert ulike nivåer da. Anonymkode: a8d1d...f78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 6. juli 2022 #34 Del Skrevet 6. juli 2022 Ikke så sunt, men du kan jo kjøre Grandiosa-dietten noen uker. 1 Grandiosa per dag, del opp i 4 og varm en kvart til hvert måltid. Lykke til 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #35 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg leste meg faktisk opp nå om at lavkarbo er under 125g karbohydrater om dagen, og sjekket mitt kosthold den siste uken i Lifesum. Du har jaggu rett i at jeg spiser på grensen til lavkarbo. Mellom 80 og 130g karbo har jeg spise daglig de siste to uker. Jammen får man inn en god del karbohydrater i lavkarbo også da. For jeg har ikke noe ekstremt kosthold, sunn og næringsrik mat med mye råvarer. Finnes jo sikkert ulike nivåer da. Anonymkode: a8d1d...f78 Jepp. Lavkarbo og keto er ikke helt det samme. Mange sier lavkarbo men mener egentlig keto, keto er jo strengt. Anonymkode: 0787c...a2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #36 Del Skrevet 6. juli 2022 Anonym90059005 skrev (16 minutter siden): Ikke så sunt, men du kan jo kjøre Grandiosa-dietten noen uker. 1 Grandiosa per dag, del opp i 4 og varm en kvart til hvert måltid. Lykke til 😅 Dette kan varieres avhengig av sultmønster hos den enkelte, man kan også ta en halv pizza på to måltider eller ett måltid per dag med en hel pizza, men da bør man slenge på noe kalorifattig frukt/grønt utover dagen ellers. Anonymkode: 9508e...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #37 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har lenge tenkt på lavkarbo, for det ser ut som de aller fleste går ned mye over litt kortere tid. Men jeg har innsett at jeg klarer meg ikke uten en brødskive, litt pasta, en pizzabit i helgene osv i løpet av uka. Men er det virkelig bare å ligge i underskudd så går man ned i vekt? Så jeg kan spise pizza hver dag, i underskudd selvsagt, å fortsatt gå ned? Jeg har ikke lyst til å måtte bruke 6 mnd på 5 kg, jeg vil gå ned en del over kort periode, derfor jeg tenkte at lavkarbo var så bra Anonymkode: 6da06...013 Jovisst kan du spise pizza hver dag og gå ned. Om det er underskudd. Men du vil bli sulten og utilpass om to pizzastykker er alt du spiser på en dag. Anonymkode: d5a1c...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leitz Skrevet 6. juli 2022 #38 Del Skrevet 6. juli 2022 I prinsippet ja. Om 1800 kalorier gjør at du går i underskudd kan du gå på din foretrukne butikk og handle godteri som utgjør 1800 kalorier og spise dette som eneste inntak den dagen og gå i underskudd. Men man trenger ikke være professor i ernæring for å skjønne at det ikke er sunt i lengden.. Spis mat som gjør det glad, men ha porsjonskontroll som gjør at du går i underskudd, men fortsett å spis mat du liker. Dette vil være enklere over tid, og tiden er din venn. Man blir ikke sterk av å løfte vekter 1 dag. Man går heller ikke ned i vekt av å spise i underskudd 1 dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 6. juli 2022 #39 Del Skrevet 6. juli 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor unngå lettbrus? Anonymkode: 6da06...013 Fordi kunstig søtning lurer hjernen til å tro at den får sukker, noe som gjør at hjernen vil ha enda mer sukker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SinfulBby Skrevet 6. juli 2022 #40 Del Skrevet 6. juli 2022 Nei det er ikke det samme hva du spiser. Noe mat er med på å heve å senke blodsukkeret ditt raskt. Dette vil du unngå. Du vil ha mat som metter deg lenge å holder ett gjevnt blodsukker. Dette er og med på å gjøre sjangsen større til at du skal klare «dietten» og at kroppen din får riktig næring. Samtidig som å kutte all raffinert sukker og gjærmat vil få deg ned i vekt. Dersom man trener styrke itillegg får man en ganske fin kropp som gjør at man enda mere vil fortsette å opprettholde ett bra kosthold selvom det er kjempefrustrerende å være fysen.. 😅 tok meg 3 mnd før det gikk over til at jeg ga f*en i hva maten smakte, og jeg ikke savnet det søte og fete i det jeg spiste👀 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå