AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Del Skrevet 6. juli 2022 Har lenge tenkt på lavkarbo, for det ser ut som de aller fleste går ned mye over litt kortere tid. Men jeg har innsett at jeg klarer meg ikke uten en brødskive, litt pasta, en pizzabit i helgene osv i løpet av uka. Men er det virkelig bare å ligge i underskudd så går man ned i vekt? Så jeg kan spise pizza hver dag, i underskudd selvsagt, å fortsatt gå ned? Jeg har ikke lyst til å måtte bruke 6 mnd på 5 kg, jeg vil gå ned en del over kort periode, derfor jeg tenkte at lavkarbo var så bra Anonymkode: 6da06...013 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Del Skrevet 6. juli 2022 Ja, selvfølgelig. Anonymkode: f5e06...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Del Skrevet 6. juli 2022 Nei, helsemessig er det ikke ett fett hva man spiser. Noen går nok ned på lavkalori drittmat, men sunt er det ikke og varig vekttap kan bli krevende. Anonymkode: 0787c...a2a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Del Skrevet 6. juli 2022 Det er litt mer komplisert enn som så, men her inne vil du få alle slags svar. Jeg foreslår at du prøver å gjøre det sånn du tenker, og hvis det ikke funker, så kan du søke ytterligere hjelp og forståelse? Anonymkode: b44b5...094 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Del Skrevet 6. juli 2022 Ja, i prinsippet, men så er det mange faktorer som spiller inn her. Du vil for eksempel sannsynligvis bli fortere sulten dersom du ligger i kaloriunderskudd og spiser mer eller mindre bare brødmat. Anonymkode: c8962...0db 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 6. juli 2022 #6 Del Skrevet 6. juli 2022 (endret) Variasjon og sunn mat du kan leve med resten av livet er vel viktigere enn noe annet.. siden det å gå ned i vekt og det å bli der er vel så viktig? Endret 6. juli 2022 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Del Skrevet 6. juli 2022 Litt av poenget med livsstilsendring er jo også å få et mer normal forhold til mengde. Så jeg tenker du fint kan ha et normalt og allsidig kosthold også i slankingen. Jeg har hvertfall fint gått ned i vekt, og relativt raskt, på denne måten. Anonymkode: a8d1d...f78 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Del Skrevet 6. juli 2022 Ja det kan du. Om du har et sunt kosthold eller ikke ved å spise pizza hver dag kan jo diskuteres, men ligger du i underskudd hver dag vil du gå ned. Anonymkode: e79c5...e7f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Del Skrevet 6. juli 2022 Ja, i teorien. Men andre ting spiller inn og kan gjøre det vanskeligere/lettere å gjennomføre det: - Hvis du spiser mye karbohydrater så får du mye kalorier med lite næring og metthetsfølelse, dvs at du blir sulten fortere. Det gjør det vanskeligere å gjennomføre. Spiser du mer protein og litt fett til måltidene så holder du deg mett lenger. - Junk avler junk. Hvis du spiser mye snacks, fast food, potetgull, sjokolade, boller osv så er det også mye kalorier med svært lite næring. Det gjør også ofte at man føler seg uggen i kroppen, dvs det gjør det vanskeligere å være aktiv. Jo mer slikt man spiser, jo mer frister det også og kan fort bli en ond sirkel. Anonymkode: 6d07a...934 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg spiser «hva jeg vil», og det har jeg gjort også de gangene jeg skal ned i vekt etter svangerskap. Men nøkkelen for vektnedgang er selvsagt kaloriunderskudd. Jeg har unnet meg både is, kake og junk mens jeg har slanket meg. Men da innenfor «kaloribudsjettet». Men det er klart det er lurt å spise sunt (brød eller pasta er ikke usunt) mesteparten av tiden samt mat som metter (protein- og fettrik mat, sunt fett vel og merke). Da får kroppen næringen den trenger og du går ikke rundt sulten hele tiden. Jeg er slank og veltrent, men spiser helt normal mat. Har ikke utelukket noen matvarer fra kostholdet mitt, men passer på at det ikke blir for mye usunt. Anonymkode: f2cef...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Del Skrevet 6. juli 2022 Hvis du kun ser på vekttap, så ja. Så lenge du ligger i kaloriunderskudd, så går du ned, du kan spise sjokolade, is og hamburger hver dag og fortsatt gå ned hvis det er færre kalorier enn du bruker. Men det er jo ikke så veldig sunt, da. Balansert kosthold, vitaminer, unngå mettet fett og for mye rødt kjøtt og alt det der. Så for et godt kosthold må man også tenke på sånne ting og ha et variert kosthold. Og det er fullt mulig å gå opp i vekt selv om man bare spiser sunne matvarer, fordi man får et kalorioverskudd. Folk har en tendens til å blande sammen sunt med slankende. Anonymkode: 9508e...f7d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg gikk ned 40 kilo uten å endre kosthold. Jeg spiste bare mindre porsjoner, og jeg begynte å gå turer. Trur å spise lavkalori/lavkarbo er for de som ikke takler sultfølelsen. Personlig har jeg ikke noe problem med å gå sulten i noen timer. Anonymkode: 9347a...ba7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #13 Del Skrevet 6. juli 2022 Ja, du kan absolutt gå ned i vekt ved og spise hva som helst ved og ligge i underskudd. Det vil bare bli mindre sunt og vanskeligere. Grunnen til at mange går ned mer med lavkarbomat er at mat med fett øker forbrenningen litt ( kroppen trenger fett, så om en unngår det vil kroppen spare på energi) og at lavkarbomat er mettende mat og det er lettere og unngå fristelser eller « en brødskive til» når en er mett. vi er jo ikke like, så du må finne ut hva som passer for det. Har du viljestyrke til og spise bare en bit Pizza og en brødskive selvom du er sulten, så fungerer jo det for deg. Anonymkode: 2fe51...ad7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har lenge tenkt på lavkarbo, for det ser ut som de aller fleste går ned mye over litt kortere tid. Men jeg har innsett at jeg klarer meg ikke uten en brødskive, litt pasta, en pizzabit i helgene osv i løpet av uka. Men er det virkelig bare å ligge i underskudd så går man ned i vekt? Så jeg kan spise pizza hver dag, i underskudd selvsagt, å fortsatt gå ned? Jeg har ikke lyst til å måtte bruke 6 mnd på 5 kg, jeg vil gå ned en del over kort periode, derfor jeg tenkte at lavkarbo var så bra Anonymkode: 6da06...013 Husk å kutte ut svinekjøtt, det inneholder østrogen...som fir mage og pupper Anonymkode: c47a7...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #15 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husk å kutte ut svinekjøtt, det inneholder østrogen...som fir mage og pupper Anonymkode: c47a7...e0b Gir* Anonymkode: c47a7...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har lenge tenkt på lavkarbo, for det ser ut som de aller fleste går ned mye over litt kortere tid. Men jeg har innsett at jeg klarer meg ikke uten en brødskive, litt pasta, en pizzabit i helgene osv i løpet av uka. Men er det virkelig bare å ligge i underskudd så går man ned i vekt? Så jeg kan spise pizza hver dag, i underskudd selvsagt, å fortsatt gå ned? Jeg har ikke lyst til å måtte bruke 6 mnd på 5 kg, jeg vil gå ned en del over kort periode, derfor jeg tenkte at lavkarbo var så bra Anonymkode: 6da06...013 Underskudd fører til vekttap, uansett hvilken sammensetning av makronæring du velger. MEN og et viktig men. På lik linje som mange føler seg ræv av lavkarbo så vil andre ekstreme vendinger også ha den effekten. I et samlivsbrudd gikk jeg ned 12 kg av å kun spise en pose chips å en 200 grams sjokkis dagen, følte seg ikke veldig fresh for å si det sånn. Ikke kutt ut eller være ekstrem på enkelte næringsgrupper, spis nok proteiner så slipper man å visne helt henn med dårlige muskler, få i seg karbo og fett så kroppen har energi både kortsiktig og langsiktig. Balanse balanse balanse, jeg bruker å tenke 80/20... 80 % god, sun og ren mat. Da er det ikke de 20% med pizza, restaurant besøk, eller is i sommer sola som velter lasset. Så justerer man kal inntaket og så lenge det er innafor vil man gå ned. Anonymkode: 4f0b8...eee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gikk ned 40 kilo uten å endre kosthold. Jeg spiste bare mindre porsjoner, og jeg begynte å gå turer. Trur å spise lavkalori/lavkarbo er for de som ikke takler sultfølelsen. Personlig har jeg ikke noe problem med å gå sulten i noen timer. Anonymkode: 9347a...ba7 Er det ikke lavkalori du spiser når du spiser lite og går ned i vekt da? Ja, lavkalori funker for de som ikke har problemer med og gå sulten, ha lavt blodsukker osv. Anonymkode: 2fe51...ad7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Del Skrevet 6. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ikke lavkalori du spiser når du spiser lite og går ned i vekt da? Ja, lavkalori funker for de som ikke har problemer med og gå sulten, ha lavt blodsukker osv. Anonymkode: 2fe51...ad7 Det jeg mente var mat som har få kalorier i seg, slik at man kan spise større porsjoner og bli mett. Det gjorde ikke jeg. Jeg spiste det samme, men mindre. Anonymkode: 9347a...ba7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg spiser godteri og is fler ganger i uken og akkurat det jeg ønsker. Gått med 27 kg på et år ca. Det uten trening. Bare spiser mindre av ting. Anonymkode: be4ca...d7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, i teorien. Men andre ting spiller inn og kan gjøre det vanskeligere/lettere å gjennomføre det: - Hvis du spiser mye karbohydrater så får du mye kalorier med lite næring og metthetsfølelse, dvs at du blir sulten fortere. Det gjør det vanskeligere å gjennomføre. Spiser du mer protein og litt fett til måltidene så holder du deg mett lenger. - Junk avler junk. Hvis du spiser mye snacks, fast food, potetgull, sjokolade, boller osv så er det også mye kalorier med svært lite næring. Det gjør også ofte at man føler seg uggen i kroppen, dvs det gjør det vanskeligere å være aktiv. Jo mer slikt man spiser, jo mer frister det også og kan fort bli en ond sirkel. Anonymkode: 6d07a...934 Men det vanlige er jo å sette sammen måltidene så det inneholder alt av dette. De som spiser karbohydrater spiser jo ikke BARE karbohydrater. Jeg kan spise knekkebrød med cottage cheese og masse skinke. Kyllingfilet, salat og et eple etterpå. Vannmelon og nøtter som snacks. Blir ikke mer mett om jeg dropper det wasa knekkebrødet under alt det proteinrike pålegget liksom. Virker som lavkarbofolk tror vi andre bare spiser boller og brødskiver. Anonymkode: a8d1d...f78 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå