Gå til innhold

Fått akvarium, trenger tips og råd 😊

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei😊 vi har endelig kjøpt oss akvarium! Vi har satt det opp og gjort det klart til vi skal hente fisk om et par dager. 

Er det noen som har noe tilleggsinfo utenom det man får i dyrebutikken? 

(grunnen til at jeg spør, er fordi i dyrebutikken selger de for små bur til hamster uten at de sier noe og det er masse info å finne utenom det man får i butikk) 

Regner med at fisken ikke trenger ikke mye kos og utetid som en hamster da..... 😅

Anonymkode: 3b1eb...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så, dere har gått hen og kjøpt akvarium uten å vite hva det å ha ett innebærer? 

Anonymkode: 2ed56...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så, dere har gått hen og kjøpt akvarium uten å vite hva det å ha ett innebærer? 

Det er ikke det som står i innlegget, TS spør om noen har tilleggsinformasjon utenom det vanlige. 

Prøv å les litt saktere neste gang, så får du kanskje med deg det som står.

Anonymkode: 6b6a2...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det som står i innlegget, TS spør om noen har tilleggsinformasjon utenom det vanlige. 

Prøv å les litt saktere neste gang, så får du kanskje med deg det som står.

Lese saktere faktisk - har du akvarium?

- de som går til anskaffelse av dyr, uansett art bør jo ha et overblikk over hva de begir seg ut på ut over det de får i butikken liksom.. Man setter seg gjerne inn i hva som trengs FØR man kjøper inn greiene.. 

Det er ikke det at det er så mye "Styr" med akvarium - men noe er det, som hvilket for de ulike artene av ffisk krevet og hvor mye alder det produserer, hvilke ulike planter de ulike liker best, hvilke algeetere som går best sammen og hvilke fisketyper man før ha sammen og hvor mange av dem man kan ha i et akvarium typ 50 l kontra 250 liter osv osv, samt hvilken pumpe man bør ha, hva med lys osv osv.. Svært sjelden er vel dette egentlig noe man får info om i en butikk - så jeg tenker fortsatt at om TS var genuint interessert i akvarium hadde de satt seg inn i disse tingene i forkant.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men for pokker da. Bare glem det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler siden akvaforum.no 🙂 mange bra artikler og info om oppstart, fisk, planter, sykdom mm. Forum der det er greie folk med mye kunnskap 🙂 undersøk om det er en spesialbutikk i området som driver med fisk. Mye bedre kunnskap på slike steder, enn vanlig dyrebutikk. I moss har vi dahls dyrerike. Der er de veldig flinke, og har så mye fin fisk.🙂 Anbefaler å stikke innom om du er i nærheten 

Anonymkode: 17cb8...31f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

- de som går til anskaffelse av dyr, uansett art bør jo ha et overblikk over hva de begir seg ut på ut over det de får i butikken liksom.. Man setter seg gjerne inn i hva som trengs FØR man kjøper inn greiene.. 

Det er ikke det at det er så mye "Styr" med akvarium - men noe er det, som hvilket for de ulike artene av ffisk krevet og hvor mye alder det produserer, hvilke ulike planter de ulike liker best, hvilke algeetere som går best sammen og hvilke fisketyper man før ha sammen og hvor mange av dem man kan ha i et akvarium typ 50 l kontra 250 liter osv osv, samt hvilken pumpe man bør ha, hva med lys osv osv.. Svært sjelden er vel dette egentlig noe man får info om i en butikk - så jeg tenker fortsatt at om TS var genuint interessert i akvarium hadde de satt seg inn i disse tingene i forkant.. 

Det er jo nettopp det hen gjør nå…

Anonymkode: 0aae5...ffa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei ts! :) HvoHvor stort akvarium har du? Har du gjort noe for å få i gang bakteriekulturen? Man kan ikke bare la det stå i et par dager med vann for å så putte i fisk, da risikerer du en dyrekjøpt erfaring med at fiskene dør. 

Hvis du har en venn med akvarium, så kan du få vennen til å skvise litt 'gugge' fra pumpa i litt vann, også heller du det vannet oppi akvariumet. Da får pumpa di bakterier som er bra for fisken. :) Ellers kan du bruke salmi-metoden, men den må følges til punkt og prikke! (Søk på salmi-metoden, eller fiskeløs innkjøring på google). Et tredje alternativ er å bruke bakteriekultur fra butikken, men det har jeg ikke noe erfaring med. Pass på at nitritt og nitratnivåene er gode før du putter i fisk. :)

hvilke fisker du kan ha, avhenger av størrelsen på akvariumet, og hvilken sammensetning av fisker du har. På generelt grunnlag så kan jeg si at jo mindre kar du har, jo mindre type fisk kan du ha, og jo mer jobb blir det. Jeg har et 100 liters oppdrettkar, og det må renses veldig ofte. Mitt 600 liters kar derimot, kan stå i ukesvis, og det eneste jeg må gjøre er å etterfylle litt vann. Personlig syns jeg rundt 150 liter er en fin plass å starte for nybegynnere (mye enklere å holde stabile nivåer i større kar), pluss at da kan du ha litt mer enn neontetra og guppy. :)

Et siste tips er at det er mange akvariumsgrupper på Facebook (feks vi med akvarium), og det kan lønne seg å melde seg inn der for tips og råd. I tillegg bør du notere deg bak øret at de dessverre veldig ofte ikke har peiling på akvariumsfisk i butikkene. Jeg bruker mye akvaforum for å sjekke opp en viss type fisk før jeg kjøper den. Der står det hvor stor fisken blir, hvilke verdier i vannet den trives i, hvor stort kar den må ha, og hvilke andre type fisker som er fiskevennner (eller fiender). :)

Lykke til med ny hobby! :)

Anonymkode: 2065d...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anbefaler siden akvaforum.no 🙂 mange bra artikler og info om oppstart, fisk, planter, sykdom mm. Forum der det er greie folk med mye kunnskap 🙂 undersøk om det er en spesialbutikk i området som driver med fisk. Mye bedre kunnskap på slike steder, enn vanlig dyrebutikk. I moss har vi dahls dyrerike. Der er de veldig flinke, og har så mye fin fisk.🙂 Anbefaler å stikke innom om du er i nærheten 

Dahls dyrerike kan jeg også skrive under på er dyktige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er helt utenkelig i din verden å spørre om tips etter at man har anskaffet seg noe som helst? De har ikke noen dyr per dags dato, så det er ikke noe dyreplageri her, de har et tomt akvarium, og vil gjerne ha tips fra andre med erfaring. Hvorfor i alle dager er dette et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt et 33 liters akvarium med pumpe, lys og filter. Har lagt i vann og det middelet som hun i dyrebutikken sa jeg skulle gjøre. Hun har fisk selv. Hun anbefalte hvilke fisker som passet i, mtp størrelse og hvilke som går sammen. Det skal stå slik en stund før jeg måler vannverdier. 

Har også fått info om rengjøring og slike ting. 

Det er det. Men melder meg på en gruppe på fb for det er alltid fint å få innvendinger. 

Det var slik vi gjorde det med hamsteren og hun hadde det supert. 

Det er ingenting galt i å kjøpe et akvarium og alle de døde tingene først, igjen blir skadet av det... Herrefred... 😭 Jeg passer jo på at det er optimalt for fisken før jeg henter den 😱 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dahls dyrerike kan jeg også skrive under på er dyktige! :)

Takk😊

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei ts! :) HvoHvor stort akvarium har du? Har du gjort noe for å få i gang bakteriekulturen? Man kan ikke bare la det stå i et par dager med vann for å så putte i fisk, da risikerer du en dyrekjøpt erfaring med at fiskene dør. 

Hvis du har en venn med akvarium, så kan du få vennen til å skvise litt 'gugge' fra pumpa i litt vann, også heller du det vannet oppi akvariumet. Da får pumpa di bakterier som er bra for fisken. :) Ellers kan du bruke salmi-metoden, men den må følges til punkt og prikke! (Søk på salmi-metoden, eller fiskeløs innkjøring på google). Et tredje alternativ er å bruke bakteriekultur fra butikken, men det har jeg ikke noe erfaring med. Pass på at nitritt og nitratnivåene er gode før du putter i fisk. :)

hvilke fisker du kan ha, avhenger av størrelsen på akvariumet, og hvilken sammensetning av fisker du har. På generelt grunnlag så kan jeg si at jo mindre kar du har, jo mindre type fisk kan du ha, og jo mer jobb blir det. Jeg har et 100 liters oppdrettkar, og det må renses veldig ofte. Mitt 600 liters kar derimot, kan stå i ukesvis, og det eneste jeg må gjøre er å etterfylle litt vann. Personlig syns jeg rundt 150 liter er en fin plass å starte for nybegynnere (mye enklere å holde stabile nivåer i større kar), pluss at da kan du ha litt mer enn neontetra og guppy. :)

Et siste tips er at det er mange akvariumsgrupper på Facebook (feks vi med akvarium), og det kan lønne seg å melde seg inn der for tips og råd. I tillegg bør du notere deg bak øret at de dessverre veldig ofte ikke har peiling på akvariumsfisk i butikkene. Jeg bruker mye akvaforum for å sjekke opp en viss type fisk før jeg kjøper den. Der står det hvor stor fisken blir, hvilke verdier i vannet den trives i, hvor stort kar den må ha, og hvilke andre type fisker som er fiskevennner (eller fiender). :)

Lykke til med ny hobby! :)

Tusen takk for så mye nyttig og god info ❤️

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har vært litt inne der og lest ja 😊 takk for tipset ❤️ ja bor ikke så langt unna Moss! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har kjøpt et 33 liters akvarium med pumpe, lys og filter. Har lagt i vann og det middelet som hun i dyrebutikken sa jeg skulle gjøre. Hun har fisk selv. Hun anbefalte hvilke fisker som passet i, mtp størrelse og hvilke som går sammen. Det skal stå slik en stund før jeg måler vannverdier. 

Har også fått info om rengjøring og slike ting. 

Det er det. Men melder meg på en gruppe på fb for det er alltid fint å få innvendinger. 

Det var slik vi gjorde det med hamsteren og hun hadde det supert. 

Det er ingenting galt i å kjøpe et akvarium og alle de døde tingene først, igjen blir skadet av det... Herrefred... 😭 Jeg passer jo på at det er optimalt for fisken før jeg henter den 😱 

33 liter? 😨 Der kan du nok ikke ha noe særlig annet enn endlers guppy og reker i så fall. Og nei, kampfisk trives ikke i 33 liter, selv om dyrebutikken oppbevarer de i små bokser. 

Jeg mener ikke å være stygg ts, men 33 liter er virkelig ikke egnet til noe annet enn reker, plantet og pynt i mine øyne. Selv vanlig guppy er anbefalt minimum 40 liter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

33 liter? 😨 Der kan du nok ikke ha noe særlig annet enn endlers guppy og reker i så fall. Og nei, kampfisk trives ikke i 33 liter, selv om dyrebutikken oppbevarer de i små bokser. 

Jeg mener ikke å være stygg ts, men 33 liter er virkelig ikke egnet til noe annet enn reker, plantet og pynt i mine øyne. Selv vanlig guppy er anbefalt minimum 40 liter. 

Men da blir det guppyer da 😊😊😊 

Takk for god info ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da blir det guppyer da 😊😊😊 

Takk for god info ❤️

Husk at det er forskjell på endlers guppy og vanlig guppy. :) Endlers vil nok kreve større plass enn 33 liter med tiden, men denne blir ikke fullt så stor som vanlig guppy. 

Men jeg anbefaler deg egentlig å bytte til større kar snarest mulig. Så små kar er et helvete å holde rent, vanskelig å holde gode verdier i, og ikke minst så blir det kjedelig at du aldri kan gå i en normal dyrebutikk å kjøpe en normal fisk. 

Og meld deg gjerne inn i Facebookgruppa. Masse info, og der kan du stille spørsmål direkte til folk som driver med akkurat denne hobbyen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk babybasseng!! Vips så har du en flokk med små fiskebabyer…

Anonymkode: 84cb4...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Lykke til sier jeg bare. Jeg skulle bare ha en fisk til pynt, men ta vare på den på en god måte så klart. En fisk er ikke bare en fisk for å si det slik. Jeg ga opp på grunn av alt for mye merarbeid og styr for å bevare godt dyrevelferd. Hadde ikke erfaring nok i det hele tatt, men var villig til å lære og det var en bratt læringskurve. En søt liten bolle ble til en gedigen monster av et akvarium som tok en arbeidsdag med arbeid for å rengjøre og vedlikeholde. 

Akvarium er dyrt, tidkrevende og komplisert. 

Så mitt råd er; Føles det for enkelt, så gjør du noe galt. Søk hjelp fra folk som kan dette som flere sier. Ikke hør på dyrebutikken, de gir deg det elementære som at de trenger vann og mat, verken mer eller mindre. Alt annet må du lære selv. 

Anonymkode: 44e8a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke putt for mye mat av gangen. 

Anonymkode: 9fadd...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...