Gå til innhold

Orker ikke tanken på barn, engstelig for ensomjet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser jo hva familielivet gjør med folk. De får mindre tid og bruker mindre tid på venner. Det er jo helt naturlig. Men jeg er snart 31 og lysten på barn er like fraværende som da jeg var barn. Broren min er lik. Jeg har 2 yngre halvsøsken som kanskje får, men de er knapt voksne enda. 
Mamma er den eneste av sine søsken som ikke har blitt bestemor og vi merker jo at vi har blitt en liten familie. Hennes ene avdøde bror fikk ikke barn da, men han er død. Søsteren hennes har kjempe masse barnebarn, broren hennes han barnebarn og eldste broren har voksne barn som har barn. 
Har jeg grunn til noe skyldfølelse for at mamma ikke er bestemor? Jeg bidrar jo til at vår familie ikke går videre. 
Jeg ser også hvordan det prioriteres hvem som skal arve. Det var tema hos tanten min for noen dager siden siden hun og mannen begynner å komme opp i årene og de har begynt å tenke på hvem som skal overta. De har 2 voksne barn som ikke har barn, så de tenker at det er best at den med barn er den som overtar for at huset ikke skal gå ut av slekten. Ikke at jeg tenker på arven.. men jeg er litt redd for ensomhet. Vi var en stor familie når jeg var barn fordi bestemor fikk mange. 

Anonymkode: 4aa4a...f89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du får mindre tid til deg selv etc...men jeg kunne ikke levde uten mine 2 barn. Jeg er alene barn og vår slekt) familie blir mindre og mindre. 

Du må jo tenke på du vil fremover...vil du dra på ferie alene og nyte livet. Eller vil du bli mamma? Du kan forsatt dra på ferie og nye livet..men på en annen måte 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (4 timer siden):

Ja du får mindre tid til deg selv etc...men jeg kunne ikke levde uten mine 2 barn. Jeg er alene barn og vår slekt) familie blir mindre og mindre. 

Du må jo tenke på du vil fremover...vil du dra på ferie alene og nyte livet. Eller vil du bli mamma? Du kan forsatt dra på ferie og nye livet..men på en annen måte 

Altså jeg ser ikke for meg at det vil gå bra å få barn overhodet! Jeg har arvet depresjonen til pappa, i tillegg til noe til som er ganske arvelig. Mamma ble alene med oss. Jeg kommer ikke til å tilgi meg selv om mitt barn også blir slitende med det samme. I tillegg til evig irritasjon over barn som bare skal kopiere andre og ha alt. 

Anonymkode: 4aa4a...f89

Skrevet

Du velger selv om du vil ha barn. Glem forventninger fra familie. Oftest er barn en god ting. Men om du velger det bort, det er ditt valg. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke få barn for at din mor skal få barnebarn. Hun har jo en HAUG grandtantebarn og kan engasjere seg der evt.

Hilsen godt voksen dame som håper mitt barn får barn - om hen selv vil!! Hvis ikke, er jeg like glad i barnet mitt for det :)

Anonymkode: 17493...93e

AnonymBruker
Skrevet

Det å få barn er noe man gjør fordi man selv ønsker barn. Så hvis lysten ikke er det, hva er poenget? Vi lever i en overbefolket verden med klimakrise og økende mangel på kritiske ressurser, så det er jo absolutt ikke slik at man gjør verden en tjeneste ved å reprodusere - tvert i mot.

Det å få unger er forøvrig LANGT fra noen garanti mot ensomhet senere i livet. Det er mange eldre mennesker som tilbringer hver eneste dag alene, selv om de har både barn og barnebarn.

Jeg er i slutten av 30åra selv og har valgt å ikke få barn. Har aldri følt noe behov for det, og vet selv at jeg ikke hadde trivdes med alt maset det medfører å ha barn. Stortrives med å gjøre hva jeg vil, når jeg vil, uten å måtte drasse på skrikende unger. :)

Anonymkode: 72806...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør selvsagt som du vil, men husk at vennene dine sannsynligvis blir opptatt med barn. Og det hjelper lite med tid til venner hvis du ikke har noen venner å henge med…

Anonymkode: a3461...56a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...