AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Blir alle pc-er alltid tregere med tiden? Alt tar lengre tid. Litt som med biler. Da bilen min var ny hadde den en toppfart på 200 km/t. Nå som den er 14 år gammel har den en toppfart på 60km/t. Dette er sånt man må regne med. Det er bare sånn det er. Eller? Anonymkode: bbe79...624
PetterKanin Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 (endret) Ja, helt til man gjennomfører en tilbakestilling. Men hvordan i all verden er den bilen blitt behandlet?🤣 Endret 6. juli 2022 av PetterKanin
Illuminatum Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Blir alle pc-er alltid tregere med tiden? Alt tar lengre tid. Litt som med biler. Da bilen min var ny hadde den en toppfart på 200 km/t. Nå som den er 14 år gammel har den en toppfart på 60km/t. Dette er sånt man må regne med. Det er bare sånn det er. Eller? Anonymkode: bbe79...624 PCer blir ikke tregere dersom du ikke installerer ny programvare på den. Dog vil den ikke være brukbar uten å oppdatere programvare og operativsystem. Ny programvare har ofte mer funksjonalitet enn eldre. Dog sitter jeg nå på en 13 år gammel maskin. Den brukes i det daglige og også til videoredigering som er ganske ressurskrevende. Har ikke byttet noe på den annet enn en større skjerm. Den bilen som har toppfart på 60 må det være noe skikkelig galt med:-) Og det er ikke alderen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 14 år og 60km/t? Den bilen hadde jeg ikke turt å kjøre overhodet. Min er nærmere 25 år og går i over hundre, mer har jeg ikke tråkket på gassen. Så det handler delvis om vedlikehold, slik som med alt annet: det aller meste lever lenger med godt vedlikehold. Sjekk hvor mange oppstartprogrammer du har. Sjekk også at lagringen ikke er full. Fin plass å starte. Det kommer også an på kvalitet. Kjøper du en laptop til 3-4000 kreperer jo etter et års tid, sammenlignet med en til 10 000. Jeg hadde min forrige i 10 år, byttet kjølesystemet bare(helt seriøst, det er latterlig enkelt). Anonymkode: 384e7...7a7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 drivere og annet utstyr inni datamaskinen kan i alle fall bli utslitt etter hvert. dermed blir det selvfølgelig lavere ytelse også... Anonymkode: 8b561...b74
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Illuminatum skrev (3 timer siden): PCer blir ikke tregere dersom du ikke installerer ny programvare på den. Dog vil den ikke være brukbar uten å oppdatere programvare og operativsystem. Ny programvare har ofte mer funksjonalitet enn eldre. Dog sitter jeg nå på en 13 år gammel maskin. Den brukes i det daglige og også til videoredigering som er ganske ressurskrevende. Har ikke byttet noe på den annet enn en større skjerm. Den bilen som har toppfart på 60 må det være noe skikkelig galt med:-) Og det er ikke alderen. Er enig i dette men det som ofte gjør maskiner fysisk tregere er støv og inntørket kjølepasta. Jeg har gitt nytt liv mange gamle laptoper med å rense de før støv, ny kjølepasta, bytte til SSD og mer RAM. Laptoper fra rundt 2010 og eldre hadde også socket på CPU så det var mulig å oppgradere CPU, har kjøpt en del billige prosessorer på eBay for å oppgradere gamle maskiner. En siste utvei er å bytte til en lett Linux distro. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): drivere og annet utstyr inni datamaskinen kan i alle fall bli utslitt etter hvert. dermed blir det selvfølgelig lavere ytelse også... Anonymkode: 8b561...b74 Drivere er programvare så de kan ikke slites ut. Anonymkode: 8372b...982 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 PCer må som det meste annet vedlikeholdes. Man rydder og sletter, fjerner programmer som trekker mye som ikke er i bruk, sørger for at lagringskapasitet ikke brukes maks, kjører diskopprydning, rense vifte, etc. Men tyngre/nyere oppdateringer vil fort kreve for mye likevel. Generelt har jeg her mye bedre erfaring med mac enn med pc. Min 14 år gamle bil går forresten fint i 130, høyere enn det har jeg ikke prøvd selv da den var ny. Anonymkode: 58744...6fc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Jeg er ikke enig i det folk skriver her. Min Mac er nå 9 år gammel, og den tar en evig å starte opp. Batteriet er dårlig, så må helst være tilknyttet strøm hele tiden. Og jeg er fanatisk på minst mulig bruk av lagringsplass, og alle oppdateringer er installert.. Så den er ikke overbelastet ifh til lagring. Den er bare blitt meget treg. Og det er alderen. Nå har jeg en chromebook. Den er 1 år gammel, og nødvendigvis mye raskere. Men jeg ser ikke for meg at den skal vare til den er mer enn 6 - 7 år før jeg må se meg om etter noe nytt. Så ja, PC/Mac/Chromebook. De blir som mennesker, tregere med årene. Hva angår den bilen, er jeg enig med øvrige. Den er det noe spesielt med.... Anonymkode: 6a422...116
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå