AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Er gravid i sjette måned og har ikke tatt tilskudd av jod. Bør jeg egentlig det? Spiser ellers sunt og variert... Anonymkode: ede4b...f55
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Jeg tar jod, og jeg er ikke engang gravid.. Anonymkode: 00ba5...704 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tar jod, og jeg er ikke engang gravid.. Anonymkode: 00ba5...704 samme her Anonymkode: a3e5d...45f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 Tar du ikke vanlig kosttilskudd for gravide? Anonymkode: 79b7d...ec0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar du ikke vanlig kosttilskudd for gravide? Anonymkode: 79b7d...ec0 Nei, tar ingen tilskudd. Spiser sunt og variert og fikk ikke påvist noen vitaminmangler på blodprøvene. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tar jod, og jeg er ikke engang gravid.. Anonymkode: 00ba5...704 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): samme her Anonymkode: a3e5d...45f Så flott for dere TS Anonymkode: ede4b...f55
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Så flott for dere TS Anonymkode: ede4b...f55 Ok? Anonymkode: 00ba5...704 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Jeg har tatt jod i begge graviditetene og tar det fremdeles ettersom jeg ammer yngste. Ble anbefalt det av jordmor begge ganger ettersom jeg ikke drikker melk, og dermed garantert ikke får i meg nok. Anonymkode: 5fb8c...27c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Jeg tar det jeg fikk påvist mangel av. Spiser ellers sunt og variert, men spiser lite meieriprodukter, kjøtt og fisk. Så jeg tar bl.a. jod. Anonymkode: 3e2c4...644 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Tar multivitamin. Og drikker melk og iskaffe. Og spiser en skyr hver dag. Så håper det er nok. Anonymkode: e41ea...536
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 Unge kvinner har vanligvis mangel. Jeg drikker heller ikke så mye melk, og spiser ikke veldig mye fisk. Derfor begynte jeg å ta tilskudd da jeg ble gravid og leste meg opp. Dette fortsatte jeg med etter svangerskapet, siden jeg fremdeles er en ung kvinne som drikker lite melk. Anonymkode: 8bf59...e60 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 Ja, selvsagt. Har tatt multivitaminer for gravide fra et halvt år før jeg ble gravid. Spiser i tillegg veldig sunt og variert. Fikk likevel påvist litt lave jernverdier, så tar også ekstra jerntilskudd. Jodmangel under graviditet kan jo få alvorlige konsekvenser for barnet opp igjen, så virkelig ikke en risiko jeg er villig til å ta. Anonymkode: a9454...3ac
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 Jeg tar det - en kombinert jod og folat-pille. Må si jeg stusser litt over det folatmaset: jeg har målt vitamin/mineral ofte, uten å ha tatt tilskudd, og folat har jo aldri vært noe problem - tror det er sjeldent man har for lite av det. Når det gjelder jod så mener jeg å ha hørt at jod er komplisert å måle slik at du ikke får vite om du har mangel på det eller ikke på vanlig vitamin/mineral-måling? Eller har du fått bekreftet at du har fine jodverdier TS? Om man ikke har mangel på noe er det jo ikke noe poeng å ta tilskudd selvsagt Anonymkode: fe93c...b78 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 Nei, jeg tar multivitaminer og ekstra d-vitamin + jern, som jeg har mangel på. Anonymkode: bc53b...1cc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tar du ikke vanlig kosttilskudd for gravide? Anonymkode: 79b7d...ec0 Ikke ts, men verken lege eller jordmor har bedt meg ta noe tilskudd (annet enn folsyre i første trimester)… Ikke vet jeg om de har testet blodet mitt for mangler heller… Anonymkode: a5a2a...991 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 Man trenger ekstra jod som gravid uavhengig av mangeltilstand eller ikke. Drikker man ikke melk og spiser en del melkeprodukter samt spiser mye hvit fisk er det svært vanskelig å få i seg nok. Dette er ganske underkommunisert. Anonymkode: e41ea...536 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 Jeg tar multivitamin. Fikk beskjed om at det var viktig med jod spiser lite hvit fisk og ikke nok melk. Etterhvert i svangerskapet så tar også baby endel mer vitaminer, særlig jern og da er multivitamin bra for å bygge litt lager selv om man ikke har mangel. Fikk vite dette av lege og jordmor uavhengig av hverandre. Anonymkode: 7b1cd...7c9
Kleenex Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tar det - en kombinert jod og folat-pille. Må si jeg stusser litt over det folatmaset: jeg har målt vitamin/mineral ofte, uten å ha tatt tilskudd, og folat har jo aldri vært noe problem - tror det er sjeldent man har for lite av det. Når det gjelder jod så mener jeg å ha hørt at jod er komplisert å måle slik at du ikke får vite om du har mangel på det eller ikke på vanlig vitamin/mineral-måling? Eller har du fått bekreftet at du har fine jodverdier TS? Om man ikke har mangel på noe er det jo ikke noe poeng å ta tilskudd selvsagt Anonymkode: fe93c...b78 Det blir anbefalt folsyre tidlig i graviditeten fordi dette vil forebygge ryggmargsbrokk hos barnet. Derfor dette maset. Det er en billig forsikring
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke ts, men verken lege eller jordmor har bedt meg ta noe tilskudd (annet enn folsyre i første trimester)… Ikke vet jeg om de har testet blodet mitt for mangler heller… Anonymkode: a5a2a...991 Så rart. Her er jordmor godt over 60 år, men likevel godt oppdatert på slikt. Ble tatt opp på første skjekk. Hun spurte og spesifikt om kostholdet og om jeg tok tilskudd av jod, jern og folat. Hun forklarte meg og hvorfor hun var så opptatt av jod, hvilke følger mangel kunne få for barnet osv. Men det hadde jo vært seint å begynne da, i uke 15. Både jod og folat bør man ta i flere måneder før graviditet for å bygge opp lagrene. Synd at ikke alle får den samme informasjonen. Anonymkode: a9454...3ac
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 Tar det når jeg husker det, men glemmer det stadig vekk Desverre Anonymkode: 10207...7b3
PurpleTuliip Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 Tar multivitamin der det også er jod i. Gravid uke 32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå