Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid i sjette måned og har ikke tatt tilskudd av jod. Bør jeg egentlig det?

Spiser ellers sunt og variert...

Anonymkode: ede4b...f55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar jod, og jeg er ikke engang gravid..

Anonymkode: 00ba5...704

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

samme her

Anonymkode: a3e5d...45f

AnonymBruker
Skrevet

Tar du ikke vanlig kosttilskudd for gravide?

Anonymkode: 79b7d...ec0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, tar ingen tilskudd. Spiser sunt og variert og fikk ikke påvist noen vitaminmangler på blodprøvene. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

samme her

Anonymkode: a3e5d...45f

Så flott for dere :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så flott for dere :)

TS

Ok? :ler: 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt jod i begge graviditetene og tar det fremdeles ettersom jeg ammer yngste. Ble anbefalt det av jordmor begge ganger ettersom jeg ikke drikker melk, og dermed garantert ikke får i meg nok. 

Anonymkode: 5fb8c...27c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det jeg fikk påvist mangel av. Spiser ellers sunt og variert, men spiser lite meieriprodukter, kjøtt og fisk. Så jeg tar bl.a. jod.

Anonymkode: 3e2c4...644

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar multivitamin. Og drikker melk og iskaffe. Og spiser en skyr hver dag. Så håper det er nok. 

Anonymkode: e41ea...536

AnonymBruker
Skrevet

Unge kvinner har vanligvis mangel. Jeg drikker heller ikke så mye melk, og spiser ikke veldig mye fisk. Derfor begynte jeg å ta tilskudd da jeg ble gravid og leste meg opp. Dette fortsatte jeg med etter svangerskapet, siden jeg fremdeles er en ung kvinne som drikker lite melk.

Anonymkode: 8bf59...e60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt. Har tatt multivitaminer for gravide fra et halvt år før jeg ble gravid. Spiser i tillegg veldig sunt og variert. Fikk likevel påvist litt lave jernverdier, så tar også ekstra jerntilskudd.

Jodmangel under graviditet kan jo få alvorlige konsekvenser for barnet opp igjen, så virkelig ikke en risiko jeg er villig til å ta.

Anonymkode: a9454...3ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det - en kombinert jod og folat-pille. Må si jeg stusser litt over det folatmaset: jeg har målt vitamin/mineral ofte, uten å ha tatt tilskudd, og folat har jo aldri vært noe problem - tror det er sjeldent man har for lite av det. Når det gjelder jod så mener jeg å ha hørt at jod er komplisert å måle slik at du ikke får vite om du har mangel på det eller ikke på vanlig vitamin/mineral-måling? Eller har du fått bekreftet at du har fine jodverdier TS? Om man ikke har mangel på noe er det jo ikke noe poeng å ta tilskudd selvsagt

Anonymkode: fe93c...b78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tar multivitaminer og ekstra d-vitamin + jern, som jeg har mangel på. 

Anonymkode: bc53b...1cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke ts, men verken lege eller jordmor har bedt meg ta noe tilskudd (annet enn folsyre i første trimester)…

Ikke vet jeg om de har testet blodet mitt for mangler heller…

Anonymkode: a5a2a...991

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ekstra jod som gravid uavhengig av mangeltilstand eller ikke. Drikker man ikke melk og spiser en del melkeprodukter samt spiser mye hvit fisk er det svært vanskelig å få i seg nok.

Dette er ganske underkommunisert. 

Anonymkode: e41ea...536

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar multivitamin. Fikk beskjed om at det var viktig med jod :) spiser lite hvit fisk og ikke nok melk. 

Etterhvert i svangerskapet så tar også baby endel mer vitaminer, særlig jern og da er multivitamin bra for å bygge litt lager selv om man ikke har mangel. Fikk vite dette av lege og jordmor uavhengig av hverandre. 

Anonymkode: 7b1cd...7c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tar det - en kombinert jod og folat-pille. Må si jeg stusser litt over det folatmaset: jeg har målt vitamin/mineral ofte, uten å ha tatt tilskudd, og folat har jo aldri vært noe problem - tror det er sjeldent man har for lite av det. Når det gjelder jod så mener jeg å ha hørt at jod er komplisert å måle slik at du ikke får vite om du har mangel på det eller ikke på vanlig vitamin/mineral-måling? Eller har du fått bekreftet at du har fine jodverdier TS? Om man ikke har mangel på noe er det jo ikke noe poeng å ta tilskudd selvsagt

Anonymkode: fe93c...b78

Det blir anbefalt folsyre tidlig i graviditeten fordi dette vil forebygge ryggmargsbrokk hos barnet. Derfor dette maset. Det er en billig forsikring

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke ts, men verken lege eller jordmor har bedt meg ta noe tilskudd (annet enn folsyre i første trimester)…

Ikke vet jeg om de har testet blodet mitt for mangler heller…

Anonymkode: a5a2a...991

Så rart. Her er jordmor godt over 60 år, men likevel godt oppdatert på slikt. Ble tatt opp på første skjekk. Hun spurte og spesifikt om kostholdet og om jeg tok tilskudd av jod, jern og folat. Hun forklarte meg og hvorfor hun var så opptatt av jod, hvilke følger mangel kunne få for barnet osv. Men det hadde jo vært seint å begynne da, i uke 15. Både jod og folat bør man ta i flere måneder før graviditet for å bygge opp lagrene.

Synd at ikke alle får den samme informasjonen. 

Anonymkode: a9454...3ac

AnonymBruker
Skrevet

Tar det når jeg husker det, men glemmer det stadig vekk Desverre 

Anonymkode: 10207...7b3

Skrevet

Tar multivitamin der det også er jod i. Gravid uke 32 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...