Gå til innhold

Besteforeldre som røyker inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt min arme råd lenger....

Foreldrene mine røyker inne i huset. De gjør som de vil i sitt hus, greit nok, jeg får ha mine meninger om det... Problemet er at vi har 3 små barn, og jeg vil så gjerne kunne reise og være i barndomshjemmet mitt, og bruke tid med både foreldrene mine og ikke minst alle vennene mine som bor i hjembygda.

De bor noen timer unna, så dagstur er ikke mulig. Vi har dårlig plass, så vanskelig for dem å komme hit også. Vi har tatt opp dette med røyking, og de mener vi er hysteriske. De røyker i et eget rom når vi er der, men det stinker jo over hele huset likevel, og klærne våre som ligger i en lukket bag i en annen etasje stinker gammel røyk  når vi kommer hjem.

Dette fører jo til at vi er veldig sjelden på besøk, bare en og annen helg siden barna kom til verden. De er triste over at vi kommer så sjelden, og da er det i alle fall sårt at de faktisk velger røyken over sin egen datter og sine barnebarn!

De er fullstendig fastlåste på dette punktet, og det er tilsynelatende ingenting jeg verken kan si eller gjøre. Jeg har bare så lyst hjem!😔 

Noen gode råd her, når det ikke funker å snakke med dem? Å vise de helt enkel fakta og forskning fungerer overhode ikke, og det funker tydeligvis heller ikke at vi lar være å dra dit pga røykingen. Det blir både for dyrt og for dumt å leie feriebolig på hjemstedet også. Det hadde i tillegg bare ført til enda mer dårlig stemning pga "hysteriet" vårt.

Anonymkode: e94d3...7f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De røyker i et eget rom når dere er der, og mer enn det syns jeg det er vanskelig å forvente.

Anonymkode: 68b1b...4db

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

De kan gjøre som de vil i eget hus. 

Anonymkode: f78cc...ae6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forskjell på om det lukter røyk og om det er røyk i rommet. Mine røkte også inne. De lufta ut og røkte evnt et annet sted når vi kom. Men stinket røyk i hele huset ja. Barnebarna fikk iallefall tid med besteforeldrene og var glade i dem

Anonymkode: 40933...e5e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt dit på besøk. 
Kunne møtes ute. 
Jeg er skikkelig ugrei når det kommer til røyking, jeg gir ingen kompromisser. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Slå til nå på sommeren. Da kan de røyke i det rommet når dere er der, og dere kan ha alle vinduene oppe. Mer enn det kan dere ikke forvente. 

Anonymkode: bfc02...f37

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problematikken, og joda, det lukter av et hus hvor det røykes konstant. Men lukten er ikke spesielt farlig, og vaskes lett ut når vi kommer hjem igjen.

Det som er viktig for meg er at det ikke røykes i samme rom som ungene oppholder seg, når vi er der. Mer føler jeg ikke jeg kan be om, og det er greit nok.

Fast rutine med dusj og klesvask når vi kommer hjem. Stort verre er det ikke.

Anonymkode: 77943...af0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo deres hjem, så de bestemmer der. Men synes det er rart at de ikke kan/ vil røyke ute nå på sommeren. Har selv røyket, men det er mange år siden jeg røykte inne. De siste årene før jeg sluttet så føltes det helt feil å røyke inne. Røyken smakte ikke noe godt heller de få gangene jeg var et sted der det var tillatt å røyke inne. 

Anonymkode: 5c270...8fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det plass til campingvogn utenfor? Isåfall ville jeg kjøpt en og bodd i den når dere er på besøk. Svigermor gjorde faktisk dette da hennes barn var små pga faren hennes røyket som en skorstein. 

Anonymkode: 4e44b...770

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier ; de gjør som de vil i eget hjem. Når de røyker i eget rom er det ikke mer dere kan forvente. Lukt er ikke farlig selv om det er ubehagelig. Livet er ikke bestandig som vi vil og vi får ikke styrt andre. 

Anonymkode: a81a1...724

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De kan gjøre som de vil i eget hus. 

Anonymkode: f78cc...ae6

Selvsagt kan de det - men da må de også ta konsekvensene av at folk ikke ønsker å besøke dem. Deres valg.

Hadde aldri sendt mine barn til mine foreldre hvis de røykte i hele huset og oppi barna. Nå klarte de heldigvis å tenke selv, og har aldri røykt inne når vi har vært der eller de har passet dem. De er mer glade i barnebarna enn å måtte røyke i stua eller kjøkkenet...

Anonymkode: 22eb5...33c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slå til nå på sommeren. Da kan de røyke i det rommet når dere er der, og dere kan ha alle vinduene oppe. Mer enn det kan dere ikke forvente. 

Anonymkode: bfc02...f37

Det hadde jeg forventet - eller så hadde jeg ikke kommet på besøk. Det er jo opp til dem da, om de ønsker besøk. Helse foran egoistiske behov :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som andre sier ; de gjør som de vil i eget hjem. Når de røyker i eget rom er det ikke mer dere kan forvente. Lukt er ikke farlig selv om det er ubehagelig. Livet er ikke bestandig som vi vil og vi får ikke styrt andre. 

Helt sant, men da må de ta konsekvensene av det selv også, da, hvis de er så bastante at de ikke kan ta hensyn til andre. Jeg ønsker ikke at mine barn skal utsettes for røyk, og jeg ønsker ikke røykelukt i alle klær osv. Svigerforeldrene mine røykte inne, dog i eget rom når de andre barnebarna var der, men det stinket i hele huset. Jeg måtte alltid vaske alle klærne min når jeg kom hjem etter å ha vært der en dag eller to - selv om de ikke var brukt og lå nedi en bag! Ekkelt. Alle kunne kjenne lukta. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyker, og trodde ikke det fantes folk som røyker inne lenger. Har ikke jeg gjort siden 90-tallet. Om det er barnebarn her, så vasker jeg hender godt etter røyk, pusser tenner flere ganger daglig, og er som vanlig nøye med dusj/hårvask hver dag og nye klær. Vet at det sikkert lukter røyk av meg uansett, men gjør så godt jeg kan 

Anonymkode: e483f...d82

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg ville prioritert samvær med foreldre og besteforeldre over det med røyking. De røyker jo i et annen rom, og man tåler den lukten en stund om man ikke er for vrang. Det er ikke farlig å være sammen med noen som lukter røyk noen dager.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er du som må fire på kravene. Du skriver jo selv at det ikke funker å snakke med dem, verken faktaopplysninger eller dine yttrede ønsker/behov funker til noe mer enn at de har forflyttet seg til et eget røykerom. Det er så langt de er villige til å strekke seg, du må nesten bare akseptere det eller la være. Det spørs hva som er viktigst for deg. 

Anonymkode: 23073...070

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt sant, men da må de ta konsekvensene av det selv også, da, hvis de er så bastante at de ikke kan ta hensyn til andre. Jeg ønsker ikke at mine barn skal utsettes for røyk, og jeg ønsker ikke røykelukt i alle klær osv. Svigerforeldrene mine røykte inne, dog i eget rom når de andre barnebarna var der, men det stinket i hele huset. Jeg måtte alltid vaske alle klærne min når jeg kom hjem etter å ha vært der en dag eller to - selv om de ikke var brukt og lå nedi en bag! Ekkelt. Alle kunne kjenne lukta. 

Så du vil heller ødelegge dine barns forhold til besteforeldrene da? 

AnonymBruker
Skrevet

Huset er totalt innrøykt. Selv om de hadde røykt ute den uken dere var der, så måtte dere uansett vasket bagene og alle klærne når dere kom hjem. Lukten kommer av røykingen de gjør hele året. Ikke den uken dere er på besøk. Så la de nå røyke på det røykerommet sitt.

Svelg den ene kamelen. Det kunne vært verre. De kunne f.eks ikke vært glad i dere. Og det ER de selv om de ikke vil røyke ute.

Anonymkode: 7758d...0a6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle innspill!:) Er kanskje jeg som har for høye krav. De røyker i stuen når barna har lagt seg, glemte å legge til det... 

Barna overlever nok å være der noen dager, er bare så forferdelig ekkelt. Røykte selv før jeg ble gravid med første, men aldri inne.. 

Og som mange her sier, de bestemmer selv hva de vil gjøre i sitt eget hjem. Det har jeg full forståelse for, og aldri sagt noe på. Hadde bare ønsket at de tok mer hensyn når dette er så viktig for meg, når det uansett bare er snakk om noen dager/uker i året. Men jeg er kanskje litt for storforlangende 😅

Anonymkode: e94d3...7f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker når jeg var barn så synes jeg det alltid luktet så godt i huset til bestemor og bestefar. 

De satt og røykte overalt inne og hele tiden. 

Og jeg elsket lukten av røyk. 😄 Jeg gjør faktisk enda det! Synes det lukter himmelsk. Faktisk går jeg nært noen som står å røyker på gata, for å kjenne duften av det ;) 

Du får informere besteforeldre om at fordi de røyker inne så begrenses kontakten med barnebarna, så får de ta et valg om hva de vil selv. Kravet er greit. For å forlange at de røyker ute de få dagene de har besøk av barnebarna er absolutt et kompromiss som bør være lett å innfri! 

Anonymkode: 97bfd...e34

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...