AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #21 Skrevet 6. juli 2022 Det finnes god hjelp å få for helseangst, snakk med fastlegen din om dette. Jo før, jo bedre for både deg og sønnen. Anonymkode: f925d...416 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #22 Skrevet 6. juli 2022 Skal til ultralyd den 22 august pga lymfekul som er hoven i lysken. Så skjønner at du blir stresset ❤️ Men som oftest er ikke slike kuler så skumle 😃 Anonymkode: 1a7a4...604 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #23 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helseangst, er det det som i gamle dager ble kalt for hypokonderi? Anonymkode: b6725...e0a Skjerp deg! Anonymkode: 5d19f...939 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #24 Skrevet 6. juli 2022 En hoven lymfeknute kan være tegn på en infeksjon i kroppen. skjønner du er redd. Jeg har set likt som deg. Mannen min ventet en mnd på svar på ct undersøkelse og den mnd hadde jeg googlet om både hjernekreft og det som verre var. Jeg var så ødelagt at jeg måtte bare pusse opp to soverom for å holde tankene borte. Fikk svar om at alt var i skjønneste orden, og her sitter jeg utslitt og lettet. å ha helseangst er helt grusomt Anonymkode: 5d19f...939 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #25 Skrevet 9. juli 2022 Stor klem til deg❤️ Har selv slitt med helseangst i mange år og vet hvordan slike ting kan trigge det. Jeg synes dette høres ufarlig ut. Hovne lymfeknuter er jo vanlig ved selv ved enkle infeksjoner. Jeg har en slik innimellom ved øret. Selv jeg som har helseangst blir ikke bekymret over dette. Den kan komme uten andre merkbare symptomer for så å forsvinne etter en stund. ( noen ganger ganske lenge) . Dersom legen hadde visst at dette var en lymfeknute så er det nok godt mulig han ikke hadde fjernet den. Flott at dere fikk en god tilbakemelding på første test så blir nok dette også det endelige svaret. Mht at du har helseangst så skjønner jeg bekymringen. Men når man tenker rasjonelt og objektivt så er nok sjansen for at dette skulle være noe farlig helt minimal. håper dere snart får svar slik at du kan legge det bort. Anonymkode: 4609f...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #26 Skrevet 9. juli 2022 Lymfeknutene i hoderegionen har ansvar for veldig mye rart, de er på vakt når man biter seg i tunga, får mikrober opp i nesa, infeksjoner i hals, svelg, øye og øre, når man klemmer på kviser og peller på arr, tar hull i ørene... I det hele tatt. Det er vanlig at man kan kjenne dem rundt kjeven og halsen siden de er så mye i bruk, men de blir gjerne litt hovne og vonde når man er merkbart syk. Har vært hos legen svært så bekymret for akkurat det samme selv, og det var iallefall noe a la dette han sa til meg. Anonymkode: e262d...86c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #27 Skrevet 9. juli 2022 Hatt en stor, hard og ubevegelig lymfeknute på halsen i 5+ år nå. Den kom ganske plutselig men har stoppet å vokse. Den blir større om jeg fikler mye med den, men alle legene sier den er ufarlig Anonymkode: 816a3...b96 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #28 Skrevet 9. juli 2022 ts her. tusen takk for så mange fine svar♥️ Det går bedre inni meg, får spist, sovet og fungerer normalt, selvom jeg har en stor klump i magen konstant. Prøver å tenke rasjonelt, og jeg skjønner jo selv at dette mest sannsynlig ikke er noen ting å være redd for. Likevel henger det over meg, og jeg får ikke ro før jeg vet. ♥️ Anonymkode: 416b3...b34 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #29 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): ts her. tusen takk for så mange fine svar♥️ Det går bedre inni meg, får spist, sovet og fungerer normalt, selvom jeg har en stor klump i magen konstant. Prøver å tenke rasjonelt, og jeg skjønner jo selv at dette mest sannsynlig ikke er noen ting å være redd for. Likevel henger det over meg, og jeg får ikke ro før jeg vet. ♥️ Anonymkode: 416b3...b34 Jeg oppdaget en kul i underlivet en gang, gikk til legen og han trodde det var en hoven lymfeknute. Jeg googlet og selvfølgelig kreft. Skulle få time på sykehuset 4 uker senere. tok kontakt med en privatlege og fikk tatt UL. Det var en vanncyste. Fikk komme til han dagen etter. Han sa det verste med offentlige sykehus er ventetiden. Å gå å vente på en undersøkelse eller svar kan være tortur.. Anonymkode: 5d19f...939 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #30 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): ts her. tusen takk for så mange fine svar♥️ Det går bedre inni meg, får spist, sovet og fungerer normalt, selvom jeg har en stor klump i magen konstant. Prøver å tenke rasjonelt, og jeg skjønner jo selv at dette mest sannsynlig ikke er noen ting å være redd for. Likevel henger det over meg, og jeg får ikke ro før jeg vet. ♥️ Anonymkode: 416b3... Utifra det du har fortalt så føler jeg meg overbevist om at dette ikke er noe farlig. Men så er det dette med usikkerheten og følelsene som kicker inn når det gjelder vår egne barn. Jeg skjønner godt at du ikke slapper av før det er avklaret. Men jeg tror allikevel at du har god grunn til å slappe av. Men godt at de er grundige og sjekker for sikkerhets skyld som jo er ren rutine. Snart kan du legge dette bak deg. Anonymkode: 4609f...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #31 Skrevet 10. juli 2022 Ts igjen her.. Føler meg elendig i dag, høyt stressnivå i kroppen, hjertebank og urolig mage. Ingen matlyst og går bare og tenker på denne telefonen jeg kommer til å få.. jeg kommer meg ikke ut av dette i dag, kroppen har tatt over. Observerer etter sykdomstegn hos gutten, heldigvis er han i toppform. Klarer å skjule angsten for de andre. leser om lymfekreft og om at det er vanlig med en stor lymfe som plutselig vokser i denne diagnosen. Prognosen er grei nok, men jeg ser ikke at jeg kan klare å holde meg sterk for han gjennom et slikt forløp, om det skulle vise seg at vi må gjennom dette. fakta i saken er at det har vokst én lymfeknute ganske fort, har ingen andre symptomer eller infeksjon som vi vet. Den er tatt ut (ville ikke blitt fjernet om legen visste at det var lymfe), analysert på lokalsykehuset uten funn. Sendt videre til riksen av rutine. Jeg har fått forklart, etter at jeg spurte, at det ikke er grunnlag som tyder på at det er kreft. Det er normal hastegrad og de ser ikke etter noe spesielt. Klarer ikke å rasjonalisere. Er dette fullstendig på viddene å være engstelig for, eller har det et snev av legitimitet.. føler meg så ensom i angsten og så redd for å miste han. Lurer på statistikk for godartet sykdom hvor kun én lymfeknute har vokst mye. Hvor vanlig er dette? noen som ser at dette kun er angsten min, eller er det grunnlag for å være på vakt her? Tankekjør i dag 😔 Anonymkode: 416b3...b34
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #32 Skrevet 10. juli 2022 Uansett om det er overreaksjon fra din side eller ikke, uansett om diagnosen blir frisk eller syk, så er det viktig og godt å ha en verktøykasse man kan bruke under stress, tøffe og mindre tøffe situasjoner som kan oppstå gjennom livet. Vil igjen oppfordre deg til å ta kontakt med fastlegen din for å få hjelp for angsten du har. Du må ikke nødt til å ha det slik som dette. Anonymkode: f925d...416 1
grønnball Skrevet 10. juli 2022 #33 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 9.57): ts her, Takk dere♥️ jeg googler mye i slike tilfeller, og leser at det ofte kan være kreftsvulst om den er rasktvoksende og hoven uten grunn. Det er jo denne. 😭 vi er på ferie og jeg har panikk. Faen altså. Anonymkode: 416b3...b34 Googling er egentlig det verste du kan gjøre med slikt, vi som ikke er leger greier ikke å si noe om hva det er uansett. Men jeg har gjort det samme som deg flere ganger. Les litt ingvard wilmelsen, han sier mye klokt rundt sånne ting. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #34 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 14.05): Akkurat dette svare roet meg litt, takk♥️ Anonymkode: 416b3...b34 Takk. Prøv å ta det med ro. Jeg tenker det er mange som har noe sånt uten at det betyr noe Anonymkode: a9928...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #35 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts igjen her.. Føler meg elendig i dag, høyt stressnivå i kroppen, hjertebank og urolig mage. Ingen matlyst og går bare og tenker på denne telefonen jeg kommer til å få.. jeg kommer meg ikke ut av dette i dag, kroppen har tatt over. Observerer etter sykdomstegn hos gutten, heldigvis er han i toppform. Klarer å skjule angsten for de andre. leser om lymfekreft og om at det er vanlig med en stor lymfe som plutselig vokser i denne diagnosen. Prognosen er grei nok, men jeg ser ikke at jeg kan klare å holde meg sterk for han gjennom et slikt forløp, om det skulle vise seg at vi må gjennom dette. fakta i saken er at det har vokst én lymfeknute ganske fort, har ingen andre symptomer eller infeksjon som vi vet. Den er tatt ut (ville ikke blitt fjernet om legen visste at det var lymfe), analysert på lokalsykehuset uten funn. Sendt videre til riksen av rutine. Jeg har fått forklart, etter at jeg spurte, at det ikke er grunnlag som tyder på at det er kreft. Det er normal hastegrad og de ser ikke etter noe spesielt. Klarer ikke å rasjonalisere. Er dette fullstendig på viddene å være engstelig for, eller har det et snev av legitimitet.. føler meg så ensom i angsten og så redd for å miste han. Lurer på statistikk for godartet sykdom hvor kun én lymfeknute har vokst mye. Hvor vanlig er dette? noen som ser at dette kun er angsten min, eller er det grunnlag for å være på vakt her? Tankekjør i dag 😔 Anonymkode: 416b3...b34 Jeg som svarte tidligere . Min kul vokste raskt . Hadde den som jeg skrev i hodet. Bare en. Jeg brydde meg ikke noe særlig om det. Ikke legen heller. Som sagt hatt den i nesten 30 år. Prøv å tenk positivt. Min allmenntilstand var bra , akkurat som gutten din. Anonymkode: a9928...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #36 Skrevet 10. juli 2022 Hvor lang tid dår det før du får svar fra Rikshospitalet? Anonymkode: d6fcf...8e5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #37 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor lang tid dår det før du får svar fra Rikshospitalet? Anonymkode: d6fcf...8e5 Måtte beregne noe ekstra tid pga ferieavvikling, så kunne ikke regne med å høre noe kommende uke, mulig uka etter. Anonymkode: 416b3...b34
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #38 Skrevet 10. juli 2022 Prøver å rasjonalisere. Kulen hadde aldri vært inne til analyse om den ikke ble tatt ut ved denne «feilen» å tro at det var en fettkul. Om vi hadde kommet med en hoven lymfe, hadde vi nok fått beskjed om å se det an i 2-3 uker og sett om ikke det hadde gått tilbake av seg selv. I følge FHI.no er det rutine i alle fall. ser at en her har skrevet at den blir større når den fikles med, jeg har også sett at min gutt har fiklet med den, og den kan ha vokst noe ekstra av den grunn også. om det nå skulle vise seg at det er noe, har vI i det minste fått en tidligere biopsi enn vi hadde fått om ikke den hadde blitt fjernet så tidlig. Takk for alle som gidder å lese, og tar seg tid til å svare♥️ Jeg føler meg så ensom i dette, men dere gjør det litt lettere♥️ er i et behandlingsopplegg via dps allerede, ikke for dette spesifikt, men jeg kan fint ta opp dette også. Liker tanken på å ha en verktøykasse tilgjengelig, det er dessverre ikke første gangen dette skjer med meg de siste årene.. Anonymkode: 416b3...b34
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #39 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Prøver å rasjonalisere. Kulen hadde aldri vært inne til analyse om den ikke ble tatt ut ved denne «feilen» å tro at det var en fettkul. Om vi hadde kommet med en hoven lymfe, hadde vi nok fått beskjed om å se det an i 2-3 uker og sett om ikke det hadde gått tilbake av seg selv. I følge FHI.no er det rutine i alle fall. ser at en her har skrevet at den blir større når den fikles med, jeg har også sett at min gutt har fiklet med den, og den kan ha vokst noe ekstra av den grunn også. om det nå skulle vise seg at det er noe, har vI i det minste fått en tidligere biopsi enn vi hadde fått om ikke den hadde blitt fjernet så tidlig. Takk for alle som gidder å lese, og tar seg tid til å svare♥️ Jeg føler meg så ensom i dette, men dere gjør det litt lettere♥️ er i et behandlingsopplegg via dps allerede, ikke for dette spesifikt, men jeg kan fint ta opp dette også. Liker tanken på å ha en verktøykasse tilgjengelig, det er dessverre ikke første gangen dette skjer med meg de siste årene.. Anonymkode: 416b3...b34 Det er en hoven lymfeknute som sendes inn til sjekk på rutine. Intet er funnet ved første undersøkelse. Sønnen din er ellers frisk. ( ved lymfekreft vil det med den aller største sannsynlighet være andre symptomer) Lymfekreft er relativt sjelden, en hoven lymfeknute er veldig vanlig. Denne ble fjernet fordi legen trodde det var en fettkul. Den hadde ellers ikke blitt fjernet. Alt tilsier at sønnen din er frisk! Men du må bare komme gjennom denne ventetiden så blir det nok en stor lettelse for deg når du får svaret. ❤️ Å Google symptomer er roten til mye unødvendig og ofte feilaktige bekymringer. Det ville jeg latt være med. I tillegg påvirker det algoritmene slik at det til stadighet kommer opp artikler og nyheter om samme emne. men sånn ellers med tanke på andre fremtidige bekymringer. jeg synes at rådet som kom med å lese, eller høre podcast-lydbok ( bla Storytel) med Ingvard wilhelmsen er et veldig godt råd. Det er noe med å sette ting litt i perspektiv. Livet er usikkert og vi må akseptere at vi til en viss grad aldri kan få helt kontroll. Det jo også slik at de aller fleste bekymringene vi går og gnager på aldri blir noe av. Og når det skjer noe alvorlig så har vi jo også en tendens til å takle det. Det er utrolig trist å bruke verdifull tid på bekymringer som mest sannsynlig aldri blir noe av. Anonymkode: 4609f...5f5 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #40 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en hoven lymfeknute som sendes inn til sjekk på rutine. Intet er funnet ved første undersøkelse. Sønnen din er ellers frisk. ( ved lymfekreft vil det med den aller største sannsynlighet være andre symptomer) Lymfekreft er relativt sjelden, en hoven lymfeknute er veldig vanlig. Denne ble fjernet fordi legen trodde det var en fettkul. Den hadde ellers ikke blitt fjernet. Alt tilsier at sønnen din er frisk! Men du må bare komme gjennom denne ventetiden så blir det nok en stor lettelse for deg når du får svaret. ❤️ Å Google symptomer er roten til mye unødvendig og ofte feilaktige bekymringer. Det ville jeg latt være med. I tillegg påvirker det algoritmene slik at det til stadighet kommer opp artikler og nyheter om samme emne. men sånn ellers med tanke på andre fremtidige bekymringer. jeg synes at rådet som kom med å lese, eller høre podcast-lydbok ( bla Storytel) med Ingvard wilhelmsen er et veldig godt råd. Det er noe med å sette ting litt i perspektiv. Livet er usikkert og vi må akseptere at vi til en viss grad aldri kan få helt kontroll. Det jo også slik at de aller fleste bekymringene vi går og gnager på aldri blir noe av. Og når det skjer noe alvorlig så har vi jo også en tendens til å takle det. Det er utrolig trist å bruke verdifull tid på bekymringer som mest sannsynlig aldri blir noe av. Anonymkode: 4609f...5f5 Og en siste ting. Jeg har erfaring med at de lymfeknuter blir større og vokser raskt når en tar mye på de. Helt vanlig. Anonymkode: 4609f...5f5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå