Gå til innhold

Halvmaraton

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye saktere er det vanlig å løpe halvmaraton enn 10 km? Gitt at distansen ikke er et problem i seg selv. Er de race predictor man finner på nett ganske riktige?

Anonymkode: 84fe6...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så nettopp på Jack Daniels VDOT Running Calculator, tallene den kom opp med samsvarer relativt godt med mine erfaringer, Garmin sine løpseregninger derimot... Tror uansett det er en fordel å gå ut litt forsiktig de første gangene du virkelig tester deg selv på distansen, bedre med negative splitter enn å møte veggen tidlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste tiden jeg har på 10k er 47 min, mens beste tiden på halvmaraton er 1 t og 43 min. I mitt tilfelle er jeg ikke rask nok til å løpe 10k raskt, så jeg løper ikke så mye treigere på en halvmaraton.

Anonymkode: 5e51d...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beste tiden jeg har på 10k er 47 min, mens beste tiden på halvmaraton er 1 t og 43 min. I mitt tilfelle er jeg ikke rask nok til å løpe 10k raskt, så jeg løper ikke så mye treigere på en halvmaraton.

Er ikke 47 min på 10 km raskt? Hvilken målestokk bruke, og hva er raskt?

Anonymkode: 0bb8f...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er noe unormalt ved det. Om du plotter halvmaraton tiden din inn i løpskalkulatoren nevnt ovenfor så gir den et 10k estimat på 46.30. I min verden er du rask, alt er relativt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Måler meg mot venner på Strava, hvor den raskeste kan løpe 10k på 38 min, og de fleste ligger på mellom 42 min og 45 min. I min bok er det veldig raskt, og jeg føler meg ikke så rask med pers på 47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke verst å løpe så jevnt. Du har nok god kondisjon. I den ene halvmaratonen jeg har løpt så gikk det langt tregere etter 12-15 km. Hvis du ikke allerede trener intervall så vil du nok ha en god del å hente på det sånn hastighetsmessig, Om det skulle være målet. :)

Anonymkode: 5e603...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det spørs vel hvem man sammenlikner seg med. Eliud Kipchoge (eller hvordan det staves) tar vel den tiden baklengs tenker jeg. Jeg løp mitt første halvmaraton på 1t 37min ca, det er 4:36 min/km Oversatt til 10 km er det 46 min. Tidene over her blir: 10k på 47 min er 4:42 min/km, halvmaraton på 1t 43 min er 4:53 min/km.  
Så at det ikke blir helt feil å bruke en eller annen pacecalculator blir nok ikke helgærent. Men at tidene i første split er raskere enn siste tror jeg nok. Men droppet i tidene er ikke nødvendigvis så stort. 

Jeg kan ikke spurte, da blir jeg bare ledd av. "det der er bare kjapp jogging". Men jeg kan holde det tempoet ganske lenge, min beste tid på "mile run"( ca 1,6km) er 5min 10sek (3:13min/km), men 60m og andre korte distanser er helt håpløst.. 

Og hva er raskt? Det er ekstremt individuelt. Sammenlikner jeg meg med min samboer er jeg som "the flash", mot andre som faktisk trener løping jevnlig blir jeg vel mer som "captain slow". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Leitz said:

Det spørs vel hvem man sammenlikner seg med. Eliud Kipchoge (eller hvordan det staves) tar vel den tiden baklengs tenker jeg. Jeg løp mitt første halvmaraton på 1t 37min ca, det er 4:36 min/km Oversatt til 10 km er det 46 min. Tidene over her blir: 10k på 47 min er 4:42 min/km, halvmaraton på 1t 43 min er 4:53 min/km.  
Så at det ikke blir helt feil å bruke en eller annen pacecalculator blir nok ikke helgærent. Men at tidene i første split er raskere enn siste tror jeg nok. Men droppet i tidene er ikke nødvendigvis så stort. 

Jeg kan ikke spurte, da blir jeg bare ledd av. "det der er bare kjapp jogging". Men jeg kan holde det tempoet ganske lenge, min beste tid på "mile run"( ca 1,6km) er 5min 10sek (3:13min/km), men 60m og andre korte distanser er helt håpløst.. 

Og hva er raskt? Det er ekstremt individuelt. Sammenlikner jeg meg med min samboer er jeg som "the flash", mot andre som faktisk trener løping jevnlig blir jeg vel mer som "captain slow". 

1,37 er en voldsomt bra tid! Interessant det du sier om split også. Ser jeg på splittidene fra mitt forrige halvmaraton så var de tre raskeste kilometerne nr. 8, 18 og 20. Mens de tre treigeste kilometerne var 5, 9 og 15. Løpet var så og si helt flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1,37 er en voldsomt bra tid! Interessant det du sier om split også. Ser jeg på splittidene fra mitt forrige halvmaraton så var de tre raskeste kilometerne nr. 8, 18 og 20. Mens de tre treigeste kilometerne var 5, 9 og 15. Løpet var så og si helt flatt.

Det løpet ga meg beinhinnebetennelse også, så det var stor suksess 🤠 
Er jo en mengde variabler som spiller inn, men skulle jeg ha gjettet ville jo kilometer 2/3/4 vært blant de raskeste, ikke den første med startkaos, men ikke sent i løpet heller. Var det mye som skilte splitene eller var det noen sekunder hit eller dit? At det er flatt er en ting, men kanskje noen av partiene var mer svingete enn andre? Småting kan utgjør litt her og der, og hvis det var ca like tider gjennom løpet er det jo ikke mer som skal til.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...