Gå til innhold

Dere som har hus, hvilke utgifter har dere tilknyttet huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe hus, har ikke hatt det tidligere, er det noen som kan dele sitt budsjett av kostnader og for hva i forbindelse med å eie hus?

Eks kommunale utgifter, husforsikring, strøm, vedlikehold osv?

Anonymkode: 6c927...011

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommunale utgifter og utgifter knyttet til det, finner du på kommunens side. Dette varierer mellom kommunene. Strøm finner du på strømsidene, varierer etter forbruk. Forsikring finner du på deres sider, kan lønne seg om du feks er knyttet til en forening. Vedlikehold er avhengig av boligens standard.

Vanskelig å si, mitt budsjett er ca i snitt 11 000 pr mnd til forsikringer generelt (hus, bil, ulykke), strøm, kommunale utgifter, tlf, trenings abb, en nettavis, internet, kontigent til velet der jeg bor osv. Vedlikehold kommer ved siden av. Jeg bor i rekkehus på 140kvm alene med to tenåringer.

Anonymkode: 14202...8b1

• Nyttig 1
Skrevet

Kommunale avgifter står i prosjektet. Estimert eiendomsskatt også, om kommunen har det. 

Ellers er det en liten tusenlapp for tv og internett. Forsikring innbo og bygning på 500-1000, avhengig av dekning og forhandlingsevne ovenfor forsikringsselskapet. 

Ut over det er det vedlikehold, og det kan være noen få tusenlapper i året, eller flere hundretusner, avhengig av om det kun er gjødsel til plenen og litt plantet som skal kjøpes inn, eller om vinduer, tak, drenering, nytt terrassedekke eller andre ting som må oppgraderes. Man kan regne rundt 20-30 års intervaller på tak, drenering, vinduer og kledning. 

Og så kommer jo bad med 15-20 års intervaller om man ikke ønsker dusjkabinett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommunale avgifter varierer i hver kommune. Vi får ca 5000-6000kr for vann og avløp hver 4. måned. 4900kr for søppel i året (storfamilie). Strøm varierer, men vi har fastpris avtale og det siste året har det vel vært ca 3000kr i snitt (har 2 elbiler). Vi har ganske nytt hus så har sluppet unna vedlikeholds utgifter foreløpig. Men det er alltid noen småtteri som dukker opp som må kjøpes. Snøfreser, robotklipper, plante blomster, bark etc. Så jeg vil tro vi i snitt bruker 7000kr i måneden på huset ved siden av boliglån. Enebolig på 170kvm.

Anonymkode: d6c9f...bec

AnonymBruker
Skrevet

Har eid nåværende hus siden 2009 (bygd 1974, og ok vedlikeholdt når jeg tok over) og her er ca mnd kost så langt for min del:

- 550,- forsikring (If super hus/innbo)

- 750,- kommunale avgifter

- 1000,- strøm (men denne har økt vesentlig siste 6 mnd)

- 1000,- vedlikehold tomt (hage/gårdsplass)

- 1500,- utvendig vedlikehold hus/garasje (om du ikke beiser/maler selv må denne økes med 750-1000kr) setter her av penger til renovering av tak som kommer om noen år (sist gjort i 1999)

- 5000,- innvendig renovering/vedlikehold (har tatt kjøkken/stue, 1 bad og gjort så mye som mulig selv)

Så med nøkternt vedlikehold/oppgradering setter jeg av 10.000 kr/mnd som dekker mesteparten av det som kommer.

(dette er selvfølgelig i tillegg til avdrag på lånet)

Anonymkode: 1d7ca...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Kommunale avgifter, strøm og forsikring koster meg ca kr 3.500 pr mnd. Har ikke lån på eiendommen, og har fast pris på strøm.

Anonymkode: cae8d...6af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal kjøpe hus, har ikke hatt det tidligere, er det noen som kan dele sitt budsjett av kostnader og for hva i forbindelse med å eie hus?

For vår del:

Kommunale avgifter: ca 2300 kr mnd
Forsikring: ca 1000 kr mnd
Strøm: ca 2000 kr mnd (gjennomsnittlig siden november)
Tv/Bredbånd: ca 550 kr mnd
Vedlikehold: sparer 2000 kr mnd til dette.  Som noen sier, enkelte år er det 1000 kr i utgifter til vedlikehold, et annet år er det 100 000.

Anonymkode: 87f47...784

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Månedlig budsjett oss (del av 2mannsbolig i Fredrikstad, ca 70 kvm. stort):

• Kommunale avgifter: 1400 kr
  • Strøm: Mellom 1000 og 2000 kr
  • Forsikringer: 1000 kr
  • Internett: 900 kr
  • Lån: 11 000 kr (huslån på 2.8 mill)
  • I tillegg kommer småting som filter til balansert ventilasjon (noen hundrelapper pr år) og vedlikehold av varmepumpe, når vi en vakker dag får somlet oss til det. 😄

Har foreløpig ikke spart til eller brukt penger på oppussing og slikt da huset kun er noen få år gammelt.

Anonymkode: 652e9...259

Skrevet

På enebolig bør man regne mellom 2-4% av kjøpsprisen i årlig vedlikehold (avhengig av husets stand og beliggenhet). Det skal da dekke alt fra maling og plenfrø til bytting av kjøkken og bad, vinduer, tak etc. Man tenker ikke på det så lenge huset er nytt, men før eller senere kommer det store utgifter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det som er nevnt av faste utgifter var nok det som overrasket meg mest hvor mye mer ikke-planlagt vedlikehold kostet.

Kom plutselig dettende inn brev fra kommunen om rørfornying - 80 000. Vi visste taket måtte tas, men ble oppdaget videre behov for oppgradering, så der var det 600 000 + 200 000. Waier i garasjeporten røyk, 15 000. Dårlig drenert bak huset, ikke farlig eller opplysningsplikt men veldig irriterende, 150 000. Leie inn maler? De trengte visst stilas på grunn av høyden, og der var det 40 000 til. Og hver gang vi har hatt en elektriker eller rørlegger oppom, så synes jeg det dukker opp noe nytt. Nå er det to ting som ikke virker, vi venter bare på den tredje for å samle opp litt da reisetid og slikt er så dyrt i seg selv. 

Anonymkode: 05577...9c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte et gammelt hus hvor alt av "skallet" var tatt (tak, kledning, vinduer og ytterdører), samt at drenering var gjort. Vi har så renovert absolutt hele huset innvendig. Likevel setter vi av 10000 kr mnd til vedlikehold, fordi det gjerne går store summer når det først må gjøres noe. Ikke alt er nødvendig, men den potten brukes også til ting vi ønsker å gjøre, som sist hagestue. 

Vi har alltid hatt toppforsikting på huset, og er det en ting man ikke bør spare på er det forsikring. 

Kommunale avgifter, tv/Internett og lignende er nok avhengig av kommune, størrelse på bolig og muligheter, som man lett finner ut av. 

Anonymkode: 9b745...1f4

Skrevet

Mange gode svar her. Når du har hus må/bør du ha buffer. Eller sparekonto. Til huset. Når du har bolig generelt, du har et ansvar. Ikke ovenfor andre, men, vedlikehold til egen bolig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert lurt å ha spart opp litt, hvis man har råd til slikt, men jeg synes ikke vi må skremme TS heller da. Det er ikke sånn at bare de som er rike skal få lov til å ha hus liksom. :)  Det er fult mulig å eie bolig uten å ha kjeeempehøy inntekt og spare mange tusen hver måned!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sikkert lurt å ha spart opp litt, hvis man har råd til slikt, men jeg synes ikke vi må skremme TS heller da. Det er ikke sånn at bare de som er rike skal få lov til å ha hus liksom. :)  Det er fult mulig å eie bolig uten å ha kjeeempehøy inntekt og spare mange tusen hver måned!

Jeg kaller det å realitetsorientere, ikke skremme. 

Både rørfornying og tak dukket opp i løpet av det første året som boligeier. Vi var ikke rike, men vi hadde nok buffer å gå på (300 000 gikk). Men likevel. Det var noen søvnløse netter og klump i magen med tanke på alle pengene som gikk til ting vi ikke så noe til en gang, etter å ha levd så forsiktig og fornuftig for å klare å kjøpe. Får fortsatt litt vondt når jeg tenker på hvordan jeg hadde det den gangen. Så mener absolutt man som boligkjøper bør ha tenkt slike tanker.

Anonymkode: 05577...9c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg oppdaget en stor ny sprekk i grunnmuren vår i mai i år, så det er nok greit å ha en boligbuffer :)

Anonymkode: 21e70...323

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt ved, brøyting og strøing.

Vi hadde også noen søvnløse netter da vannledningen røyk, den er privat, og traktoren gikk til helvete samtidig. Ble kostnader på nesten 200000 over natten det også. Så buffer er kjekt å ha.

Anonymkode: 364f7...03b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har service på setebadekar en gang i året

Anonymkode: af1aa...9a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...