AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Skrevet 6. juli 2022 Synes ppt, bup og helsesøstre svartmaler ganske raskt og problematiserer alt for mye. Var på et møte før barnet mitt skulle starte på ungdomsskolen, han har adhd. Det ble snakk om karakterer eller fritak for karakterer. Det var til og med snakk om å dele opp videregående over to år og satse på «kompetansebevis» framfor fagbrev. Ingen hadde tanker om at lærerene på skolen var ubrukelig og at ungdommen utvikler seg. Dette er noen år siden, og han gikk nå ut av 3 årig videregående på studie spes med 5,1 i snitt. Han har søkt på høyere utdanning til høsten. Han har hatt jobb ved siden av skolen. Tatt lappen, tatt jegerprøven og er en sunn, kjekk og fornuftig kar. Ikke drikker han heller. Så til alle dere som har barn med adhd eller andre ting, det går bra! Ikke svartmal framtiden når de er 12 år, for i ungdomsårene utvikler de ser enormt og vokser mye. se bare på vår sønn Anonymkode: e9929...f87 5 13
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Skrevet 6. juli 2022 Noen ganger tar helsevesenet feil. Da broren min var yngre var han ganske lav for alderen. Etter en del utredning mente ekspertene at han er heldig om han blir over 90 cm. Han er i idag 166cm høy. Noen ganger må man nikke og late som om man er enig men følge barnet sitt etter beste evne og se det ann. Er glad for at det gikk fint barnet ditt. Min søster fikk ADHD diagnosen i voksen alder, hun har fast jobb, har 2 barn og kjøpte seg første leilighet for noen måneder siden. Anonymkode: b4a1a...66f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen ganger tar helsevesenet feil. Da broren min var yngre var han ganske lav for alderen. Etter en del utredning mente ekspertene at han er heldig om han blir over 90 cm. Han er i idag 166cm høy. Noen ganger må man nikke og late som om man er enig men følge barnet sitt etter beste evne og se det ann. Er glad for at det gikk fint barnet ditt. Min søster fikk ADHD diagnosen i voksen alder, hun har fast jobb, har 2 barn og kjøpte seg første leilighet for noen måneder siden. Anonymkode: b4a1a...66f Skjønner også helsevesenet - føre var prinsippet. Men å svartmale en 12 åring med adhd er ikke lurt. Å vite høyden på et barn som voksen er ikke lett, det kan være at han ikke blir sp høy, men å anslå cm er vanskelig. Tiden får vise slik som hos dere. Det gjør noe med foreldre å få en slik beskjed. Det er både tungt og fortvilende. sendte en Mail til ppt dama som var ivrigst på møtet og la ved vitnemålet til gutten vår. Hun ringte meg samme dag. Hun var så glad for å høre dette, og sa det ofte ordner seg når de blir mer modne. Men jeg sa også hva dette møtet gjorde med oss foreldre, og at hun kan ha det i minne med møte med nye barn. Anonymkode: e9929...f87 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skjønner også helsevesenet - føre var prinsippet. Men å svartmale en 12 åring med adhd er ikke lurt. Å vite høyden på et barn som voksen er ikke lett, det kan være at han ikke blir sp høy, men å anslå cm er vanskelig. Tiden får vise slik som hos dere. Det gjør noe med foreldre å få en slik beskjed. Det er både tungt og fortvilende. sendte en Mail til ppt dama som var ivrigst på møtet og la ved vitnemålet til gutten vår. Hun ringte meg samme dag. Hun var så glad for å høre dette, og sa det ofte ordner seg når de blir mer modne. Men jeg sa også hva dette møtet gjorde med oss foreldre, og at hun kan ha det i minne med møte med nye barn. Anonymkode: e9929...f87 Rart at "føre var"-prinsippet ikke gjelder noe annet sted i helsevesenet da, alt er reaktivt. Du får ikke behandling eller utredning for sykdommer før du har mett med symptomer/er svært syk. Dette er jo bare tull, hvorfor skal det være greit å vifte vekk folk med kreft, men behandle barn/dømme dem før sykdom/diagnoser har hindret dem i livet. Anonymkode: 2e9e3...e15 2 1
Hengebuksvinet Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Jeg tror helsevesenet vet for lite om hvordan skolen fungerer i dag. Har fått mange merkelige uttaler og sykemeldinger siste årene, som ofte ikke er gunstige for ungdommen.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det gjør noe med foreldre å få en slik beskjed. Det er både tungt og fortvilende. sendte en Mail til ppt dama som var ivrigst på møtet og la ved vitnemålet til gutten vår. Hun ringte meg samme dag. Hun var så glad for å høre dette, og sa det ofte ordner seg når de blir mer modne. Men jeg sa også hva dette møtet gjorde med oss foreldre, og at hun kan ha det i minne med møte med nye barn. Anonymkode: e9929...f87 👏👏👏 Så bra gjort❤️ Anonymkode: d65d7...04f
Sunnys Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Rart at "føre var"-prinsippet ikke gjelder noe annet sted i helsevesenet da, alt er reaktivt. Du får ikke behandling eller utredning for sykdommer før du har mett med symptomer/er svært syk. Dette er jo bare tull, hvorfor skal det være greit å vifte vekk folk med kreft, men behandle barn/dømme dem før sykdom/diagnoser har hindret dem i livet. Anonymkode: 2e9e3...e15 Helsevesenet er stort og mye. Dette handler om utdanningssektoren og barn. Og kan ikke sammenlignes med kreftsyke. ppt, bup, helsestasjonen, skole jobber mot barn i skolen. mange barn sliter faglig og med ulike vansker, da er ppt inne og veileder skolene og Vil legge tilrette for best mulig progresjon hos barn. DPS, kreftsyke, fattige osv er ikke relevant her
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Synes ppt, bup og helsesøstre svartmaler ganske raskt og problematiserer alt for mye. Var på et møte før barnet mitt skulle starte på ungdomsskolen, han har adhd. Det ble snakk om karakterer eller fritak for karakterer. Det var til og med snakk om å dele opp videregående over to år og satse på «kompetansebevis» framfor fagbrev. Ingen hadde tanker om at lærerene på skolen var ubrukelig og at ungdommen utvikler seg. Dette er noen år siden, og han gikk nå ut av 3 årig videregående på studie spes med 5,1 i snitt. Han har søkt på høyere utdanning til høsten. Han har hatt jobb ved siden av skolen. Tatt lappen, tatt jegerprøven og er en sunn, kjekk og fornuftig kar. Ikke drikker han heller. Så til alle dere som har barn med adhd eller andre ting, det går bra! Ikke svartmal framtiden når de er 12 år, for i ungdomsårene utvikler de ser enormt og vokser mye. se bare på vår sønn Anonymkode: e9929...f87 Det var veldig hyggelig historie. Vi også opplevde at alt var svartmalt med vår sønn. Det var nesten som han skulle måtte trenge hjelp som voksen. Han ble fritatt karakterer en stund og måtte ta videregående over flere år. Han har ikke tatt allmenne fag, men har klart å ta fagbrev og jobber nå i et stort og anerkjent firma. Han har også tatt lappen. Så vi tenker også at de svartmalte veldig. Mannen min er så sint på de menneskene at han hadde lyst til å ta bilde av han med fagbrev og lappen og sende til alle de som ikke trodde det ville bli noe ut av han. Anonymkode: 59241...804 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var veldig hyggelig historie. Vi også opplevde at alt var svartmalt med vår sønn. Det var nesten som han skulle måtte trenge hjelp som voksen. Han ble fritatt karakterer en stund og måtte ta videregående over flere år. Han har ikke tatt allmenne fag, men har klart å ta fagbrev og jobber nå i et stort og anerkjent firma. Han har også tatt lappen. Så vi tenker også at de svartmalte veldig. Mannen min er så sint på de menneskene at han hadde lyst til å ta bilde av han med fagbrev og lappen og sende til alle de som ikke trodde det ville bli noe ut av han. Anonymkode: 59241...804 Så godt å høre! Å ta fagbrev er en stor prestasjon og mye jobb, da har han virkelig stått på og fått seg en god utdannelse 💪🏼 Lappen er også omfattende med mye pugging av teorien. Skjønner mannen din kjempegodt! De aller aller fleste klarer seg utmerket, for noen tar det litt ekstra til å komme til målet, men de kommer dit. tenker ppt og disse folkene må roe ned og heller motivere gutten og berolige foreldrene. Da sønnen vår fikk adhd som 9 åring sa læreren at han aldri kunne ta høyere utdanning, men kanskje klare et fagbrev.. jeg fortalte dette til legen og han ble rasende! Legen sa: hva f.. vet læreren om det? Bare det å si det? Snakker ned yrkesfag liksom? Det er ganske mange dumme voksne Anonymkode: e9929...f87 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Synes ppt, bup og helsesøstre svartmaler ganske raskt og problematiserer alt for mye. Var på et møte før barnet mitt skulle starte på ungdomsskolen, han har adhd. Det ble snakk om karakterer eller fritak for karakterer. Det var til og med snakk om å dele opp videregående over to år og satse på «kompetansebevis» framfor fagbrev. Ingen hadde tanker om at lærerene på skolen var ubrukelig og at ungdommen utvikler seg. Dette er noen år siden, og han gikk nå ut av 3 årig videregående på studie spes med 5,1 i snitt. Han har søkt på høyere utdanning til høsten. Han har hatt jobb ved siden av skolen. Tatt lappen, tatt jegerprøven og er en sunn, kjekk og fornuftig kar. Ikke drikker han heller. Så til alle dere som har barn med adhd eller andre ting, det går bra! Ikke svartmal framtiden når de er 12 år, for i ungdomsårene utvikler de ser enormt og vokser mye. se bare på vår sønn Anonymkode: e9929...f87 Jeg syntes det oftere er læresystemet og ikke ungene det er noe i veien med. Det er for mye stillesitting, for lite praktisk læring og beint ut for firkantet og kjedelig. Skjønner godt det blir vanskelig. Det er lite skolelyst å finne hos normaltfungerende barn også. Anonymkode: 0df94...548 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #11 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 3.03): Synes ppt, bup og helsesøstre svartmaler ganske raskt og problematiserer alt for mye. Var på et møte før barnet mitt skulle starte på ungdomsskolen, han har adhd. Det ble snakk om karakterer eller fritak for karakterer. Det var til og med snakk om å dele opp videregående over to år og satse på «kompetansebevis» framfor fagbrev. Ingen hadde tanker om at lærerene på skolen var ubrukelig og at ungdommen utvikler seg. Dette er noen år siden, og han gikk nå ut av 3 årig videregående på studie spes med 5,1 i snitt. Han har søkt på høyere utdanning til høsten. Han har hatt jobb ved siden av skolen. Tatt lappen, tatt jegerprøven og er en sunn, kjekk og fornuftig kar. Ikke drikker han heller. Så til alle dere som har barn med adhd eller andre ting, det går bra! Ikke svartmal framtiden når de er 12 år, for i ungdomsårene utvikler de ser enormt og vokser mye. se bare på vår sønn Anonymkode: e9929...f87 Skriv en tilbakemelding til dem Anonymkode: d0f16...0c0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #12 Skrevet 7. juli 2022 Noen ganger så oppfatter foreldre råd og observasjoner som noe annet enn de er. Og tar seg veldig nære av det, naturlig nok. Det er sårt å ha et barn som ikke er som alle andre, og man går ofte i en forsvarsposisjon. Det gjør at man blir litt blendet, og ikke oppfatter situasjonen helt. I tillegg er barn ulike, og noen går det bedre med enn hva mange frykter. Men, det er dessverre ikke sånn for flesteparten av man er redde for fremtiden til. Men så bra at kommune og fylkeskommune stilte opp likevel, og at tiltakene de hadde rundt ungen funket!! Anonymkode: c112a...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #13 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen ganger så oppfatter foreldre råd og observasjoner som noe annet enn de er. Og tar seg veldig nære av det, naturlig nok. Det er sårt å ha et barn som ikke er som alle andre, og man går ofte i en forsvarsposisjon. Det gjør at man blir litt blendet, og ikke oppfatter situasjonen helt. I tillegg er barn ulike, og noen går det bedre med enn hva mange frykter. Men, det er dessverre ikke sånn for flesteparten av man er redde for fremtiden til. Men så bra at kommune og fylkeskommune stilte opp likevel, og at tiltakene de hadde rundt ungen funket!! Anonymkode: c112a...4ba Er jo nokså ofte det ikke funker også, og at en unge som hadde hatt forutsetning for karakterer i de fleste fag ikke ser det. Er lærer, så det vet jeg. Da gjør systemet ungen en bjørnetjeneste. Heier på de tøffe foreldrene, de som orker å snakke systemet mot. Anonymkode: 01dae...410 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #14 Skrevet 7. juli 2022 ..ikke får det, men får fritak i stedet. Anonymkode: 01dae...410
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #15 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er jo nokså ofte det ikke funker også, og at en unge som hadde hatt forutsetning for karakterer i de fleste fag ikke ser det. Er lærer, så det vet jeg. Da gjør systemet ungen en bjørnetjeneste. Heier på de tøffe foreldrene, de som orker å snakke systemet mot. Anonymkode: 01dae...410 Nettopp! en gutt som går i klassen til mitt andre barn har ikke karakterer. Sitter i gangen å spiller kort med assistent. Han har adhd. han er en smart gutt som fint hadde kunnet hatt karakterer. Foreldrene vil ikke dette, da de er redd han blir skuffet over lave karakterer og at det vil påføre han skade. Nå er han ferdig med første året på videregående uten karakterer, søkt på særskilt og kommet inn på andre året, fortsatt skal han ikke ha karakterer. Han får ikke fagbrev men et kompetansebevis. Kjempetrist! Gutten er jo flink. Kanskje har han fått karakterer mellom 2-4 men det er jo bestått. Anonymkode: e9929...f87
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #16 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nettopp! en gutt som går i klassen til mitt andre barn har ikke karakterer. Sitter i gangen å spiller kort med assistent. Han har adhd. han er en smart gutt som fint hadde kunnet hatt karakterer. Foreldrene vil ikke dette, da de er redd han blir skuffet over lave karakterer og at det vil påføre han skade. Nå er han ferdig med første året på videregående uten karakterer, søkt på særskilt og kommet inn på andre året, fortsatt skal han ikke ha karakterer. Han får ikke fagbrev men et kompetansebevis. Kjempetrist! Gutten er jo flink. Kanskje har han fått karakterer mellom 2-4 men det er jo bestått. Anonymkode: e9929...f87 Bare så enig. Og så kjenner ingen framtida, men MED karakterer (selv toere og treere) har ungen så mye større muligheter i framtida. Uten karakterer er i realiteten løpet kjørt. Dessuten mye dårlig spesialundervisning der ute Anonymkode: 01dae...410
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #17 Skrevet 8. juli 2022 Har selv adhd, og fikk diagnosen som voksen. Tok to utdanninger ( uten medisiner) med gode karakterer. Har et barn, desverre separert, egen rekkehusleilighet som jeg kjøpte etter jeg fikk diagnosen. Medisiner skapte veldig gode forandringer for min del, og ga keg motivasjon og bedre klarhet i hodet. Anonymkode: ca171...94a
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #18 Skrevet 8. juli 2022 Det er jo synd om de svartmaler så mye at man mister alt mot og de også tar feil. Men burde ikke sinnet heller snus til at det er fantastisk at barnet har klart seg bedre enn forventet? Jeg har et barn med ervervet hjerneskade, og vi er forespeilet at han vil trenge mye tilrettelegging gjennom hele skoletiden og at han vil streve mye med skole. Og at skaden vil prege han resten av livet. Nå sier de også at barn er forskjellige og at det er vanskelig å spå og at noen klarer seg mye bedre enn andre. Men jeg syns det er bra at de sier set så tydelig og ikke rosemaler ting. Da vet vi litt hva vi kanskje kan forvente, og det blir lettere å sette inn tiltak. Og at vi foreldre ikke bare lener oss tilbake og tenker at alt vil ordne seg av seg selv. Om han klarer seg bedre enn legene tror kommer jeg vil å juble og feire, ikke klandre dem. Anonymkode: 22921...b78 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå