Mamajune11 Skrevet 7. juli 2022 #81 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 0.53): Barna skal sove hos besteforeldre i helgen. Vi har nylig fått vite at de lader telefonen på natta. Jeg nevnte da at det kan utskilles farlige gasser, som gjør at man bare sovner inn om mobilen tar fyr på natta. Vi snakket ikke mer om det. Jeg har sendt noen linker hvor det er beskrevet, men det var i en annen melding. Ble ikke mer snakk om det. Jeg er usikker på om jeg bør ta det opp mer. Jeg er redd de sier de ikke orker passe om vi skal sette begrensinger, selv om jeg ikke tror det. Jeg vet det er lite sannsynlig noe skjer, men likevel er jeg så redd barna skal dø i en brann når de sover borte. Tenk så ille. Likevel trenger jo vi barnevakt innimellom, og barna trenger tid med dem alene. Dilemma. Anonymkode: 11cf2...bdd Du bør oppsøke hjelp for angsten din. Hadde ei mor som deg 🙄 2 1
Mamajune11 Skrevet 7. juli 2022 #82 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var ikke poenget mitt. Selvfølgelig er brannfare verre. Jeg lader ikke i senga mi pga brannfare, men hadde det ikke vært brannfare så hadde jeg heller ikke ladet i senga pga knusefare. At det skal være så vanskelig å forstå. Anonymkode: bc117...e03 Knusefare? 😂 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #83 Skrevet 7. juli 2022 Forstår ikke hvorfor så mange fnyser vekk nattlading. Personlig trodde jeg at det var vanlig fornuft å ikke lade mobil eller laptop om natten. Har selv opplevd at laderen til laptopen har tatt fyr. Dette med gasser vet jeg ikke noe om, men brann på nattbordet er ikke spesielt trivelig. Anonymkode: 43fc3...056 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #84 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvor får du tallet fra? Det er frarådet å lade på natt. Ut fra tråden vet vi at en del tar sjansen, men håper jo at flertallet ikke gjør det. Anonymkode: 8b126...3ff Hvem fraråder? Dagbladet eller brannvesenet? Anonymkode: 1a2bb...4b7
Sofakona Skrevet 7. juli 2022 #85 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem fraråder? Dagbladet eller brannvesenet? Anonymkode: 1a2bb...4b7 Brannvesenet, forsikring selskapet, etc. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #86 Skrevet 7. juli 2022 Sofakona skrev (7 minutter siden): Brannvesenet, forsikring selskapet, etc. ikke i følge linken på forrige side der faktisk.no har gått gjennom dette Anonymkode: 22269...f13 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #87 Skrevet 7. juli 2022 Sofakona skrev (1 minutt siden): Brannvesenet, forsikring selskapet, etc. Prøvde og Google litt, og finner ingenting om det. Jeg har også fått direkte beskjed av brannvesenet når de var på befaring i borettslaget her at det ikke er farlig. Det finnes helt sikkert noen som har sagt noe annet. Statistikken er klar, 4 millioner enheter lades i Norge hver natt , ingen har dødd som følger av dette. Det er mye farligere og stå opp om morgenen enn og lade om natten. Anonymkode: 1a2bb...4b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #88 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har du noe link til et sted som kan si noe mer om disse dødelige gassene fra mobiltelefonen? Jeg vet de kan ta fyr, men dødelige gasser? Jeg er oppriktig nysgjerrig så fine om du kan si noe mer om dette. Anonymkode: ec26e...7d6 Hvis det er de samme gassene som utvikles i telefoner og ladere, som i pc (vet ikke helt, er ikke så teknisk), så er det snakk om blåsyre, saltsyre og ammoniakk https://www.nrk.no/livsstil/--ikke-lad-mobilen-om-natta_-1.7158778 Anonymkode: 8b126...3ff
Sofakona Skrevet 7. juli 2022 #89 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøvde og Google litt, og finner ingenting om det. Jeg har også fått direkte beskjed av brannvesenet når de var på befaring i borettslaget her at det ikke er farlig. Det finnes helt sikkert noen som har sagt noe annet. Statistikken er klar, 4 millioner enheter lades i Norge hver natt , ingen har dødd som følger av dette. Det er mye farligere og stå opp om morgenen enn og lade om natten. Anonymkode: 1a2bb...4b7 Om man har den holdningen ja...håper du ikke har naboer når du lader om natten https://www.online.no/sikkerhet/ikke-lade-om-natten/ https://www.fjordkraft.no/mobilabonnement/mobilskolen/derfor-bor-du-lade-mobilen-pa-dagtid/ https://www.el-team.no/2018/08/10/aldri-lad-mobilen-om-natten/ https://www.p4.no/programmer/midt-i-trafikken/advarer-mot-a-lade-mobilen-om-natten/artikkel/636330/ https://brannvernforeningen.no/gode-rad/el-og-brannfare/lading-og-brannfare/ Etc etc 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #90 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøvde og Google litt, og finner ingenting om det. Jeg har også fått direkte beskjed av brannvesenet når de var på befaring i borettslaget her at det ikke er farlig. Det finnes helt sikkert noen som har sagt noe annet. Statistikken er klar, 4 millioner enheter lades i Norge hver natt , ingen har dødd som følger av dette. Det er mye farligere og stå opp om morgenen enn og lade om natten. Anonymkode: 1a2bb...4b7 Hvor finner du statistikk på hvor mange enheter som lades på natt? Er ellers enig med deg at dette sikkert ikke er så risikabelt som krigstypene i media vil ha oss til å tro. Etter å ha lest med opp, så ser jeg at man helst ikke skal lade på natt, men hvis man legger den elektriske dingsen på et ikke-brennbarn underlag, lader bort fra der man sover, og har en skikkelig lader, og god røykvarsler, så er det ganske trygt. Når det er sagt, så kommer jeg ikke til å begynne å lade om natta. Har ikke lyst å ta den sjansen. Har opplevd at batteriet på min elsykkel ble kokvarmt, så det lades kun på fliser i gangen når jeg følger med. Min telefon er også så gammel at den ikke er smart nok til å koble fra strømmen når den er ferdigladet. Behøver heldigvis kun å lades ca en gang i uka, og ikke så lenge av gangen. Anonymkode: 8b126...3ff
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #91 Skrevet 7. juli 2022 Sofakona skrev (Akkurat nå): Om man har den holdningen ja...håper du ikke har naboer når du lader om natten https://www.online.no/sikkerhet/ikke-lade-om-natten/ https://www.fjordkraft.no/mobilabonnement/mobilskolen/derfor-bor-du-lade-mobilen-pa-dagtid/ https://www.el-team.no/2018/08/10/aldri-lad-mobilen-om-natten/ https://www.p4.no/programmer/midt-i-trafikken/advarer-mot-a-lade-mobilen-om-natten/artikkel/636330/ https://brannvernforeningen.no/gode-rad/el-og-brannfare/lading-og-brannfare/ Etc etc Selvfølgelig har jeg naboer. Jeg antar at de også må ha strøm på telefonen. Holdningen? Hva, sånn i praksis er alternativet? Ikke dra på jobb, fordi jeg må være hjemme og lade? Ja, holdningen min er at det er mye større sjans for at jeg går på tryne i dusjen og brekker nakken, blir påkjørt av en bil osv enn at jeg tar skade av at 70% mine 20 naboer sannsynligvis lader om natten, slik statistikken viser. Anonymkode: 1a2bb...4b7
Sofakona Skrevet 7. juli 2022 #92 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor finner du statistikk på hvor mange enheter som lades på natt? Er ellers enig med deg at dette sikkert ikke er så risikabelt som krigstypene i media vil ha oss til å tro. Etter å ha lest med opp, så ser jeg at man helst ikke skal lade på natt, men hvis man legger den elektriske dingsen på et ikke-brennbarn underlag, lader bort fra der man sover, og har en skikkelig lader, og god røykvarsler, så er det ganske trygt. Når det er sagt, så kommer jeg ikke til å begynne å lade om natta. Har ikke lyst å ta den sjansen. Har opplevd at batteriet på min elsykkel ble kokvarmt, så det lades kun på fliser i gangen når jeg følger med. Min telefon er også så gammel at den ikke er smart nok til å koble fra strømmen når den er ferdigladet. Behøver heldigvis kun å lades ca en gang i uka, og ikke så lenge av gangen. Anonymkode: 8b126...3ff Vi bor i borettslag og nabo våres ladet sin el sykkel på natten...da begynte det å brenne. Heldigvis klarte vi å slukke det og få ut sykkel før det tok over hele huset 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #93 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ikke i følge linken på forrige side der faktisk.no har gått gjennom dette Anonymkode: 22269...f13 Forsikringsselskaper og brannvesen sier ikke at man absolutt ikke må lade på natt, det er riktig. Og det er ikke like risikabelt som jeg trodde før jeg leste tråden. Men det er fortsatt anbefalt å ikke gjøre det, og det er ikke noe de oppfordrer folk til å gjøre. Fra artikkelen: Administrerende direktør Rolf Søtorp i Brannvernforeningen sier det beste er å lade mobilen når du er våken og til stede. – Men å si at mobillading i seg selv utgjør en brannfelle, er å ta vel hardt i, sier Søtorp. Han har følgende råd hvis man absolutt må lade om natten Vil også legge til at selv om svært få branner skyldes nattlig bruk av lader, så vet vi ikke hvor mange som lader om natta. Kan vel tenkes at det blir få branner fordi folk er våkne og følger med. I artiklene jeg har lest, står det om få branner men også om store mørketall: Branntilløp/overoppheting som trolig blir oppdaget og derfor ikke blir rapportert inn til forsikringsselskap eller brannvesen. I følge en spørreundersøkelse, så har 6 av 10 opplevd at en lader ble veldig varm (all slags ladere, ikke kun mobil). Hvis jeg ikke hadde vært hjemme og våken og fulgt med på min elsykkellader f.eks, så er jeg redd det kunne gått galt. Feil på lader, den ble varm som en kokeplate. Anonymkode: 8b126...3ff
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #94 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig har jeg naboer. Jeg antar at de også må ha strøm på telefonen. Holdningen? Hva, sånn i praksis er alternativet? Ikke dra på jobb, fordi jeg må være hjemme og lade? Ja, holdningen min er at det er mye større sjans for at jeg går på tryne i dusjen og brekker nakken, blir påkjørt av en bil osv enn at jeg tar skade av at 70% mine 20 naboer sannsynligvis lader om natten, slik statistikken viser. Anonymkode: 1a2bb...4b7 Nysgjerrig: Hvor lang tid circa bruker en smarttelefon på å lade? Går det ikke an å lade om kvelden før man legger seg? Anonymkode: 8b126...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #95 Skrevet 7. juli 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Dere som ikke lader mobiler om natta, drar selvsagt ut alle kontakter til ting som lager varme. Og til laptopen også? + når dere ikke er hjemme? Og vasker/tørker ikke klær, oppvaskmaskin om natten eller når dere ikke er hjemme? Skrur av tv og stereoanlegg helt og ikke på standby? Skrur av pc alltid når den ikke er i bruk? (ikke gidd å diskutere feilbruk av angst-ordet. Vi skjønner hva TS mener) Anonymkode: 2e3b9...4e0 Ja, det er en selvfølge, og burde være en selvfølge for alle voksne med IQ over 80. På lik linje med å bruke bilbelte. Anonymkode: 6b161...817 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #96 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nysgjerrig: Hvor lang tid circa bruker en smarttelefon på å lade? Går det ikke an å lade om kvelden før man legger seg? Anonymkode: 8b126...3ff En smartelefon med optimal lading tar vel 8 timer! Jeg har iPhone og iPad, så oppdateringer skjer jo også kl 2 så da må den være koblet til. Jo jeg setter i laderen på kvelden, så jeg har fullt batteri til neste dag. Anonymkode: 1a2bb...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #97 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er en selvfølge, og burde være en selvfølge for alle voksne med IQ over 80. På lik linje med å bruke bilbelte. Anonymkode: 6b161...817 Begynner visst å bli gammel jeg for jeg trodde også dette var helt vanlig allmennkunnskap, å skru av el-apparater når man legger seg/går ut. Går en del strøm også, hvis man har ørten elektriske duppeditter som står på i bakgrunnen, og så blir det vel unødvendig varmt om natta om sommeren med vaskemaskiner og diverse som står og går. Anonymkode: 8b126...3ff
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #98 Skrevet 7. juli 2022 Sofakona skrev (10 minutter siden): Vi bor i borettslag og nabo våres ladet sin el sykkel på natten...da begynte det å brenne. Heldigvis klarte vi å slukke det og få ut sykkel før det tok over hele huset Var det en smart sykkel? Jeg har veldig lite greie på sykkel, men den slår seg ikke av ved varme slik nye mobiltelefoner gjør? for orden skyld, så snakker jeg om orginal ladere og nye telefoner , ikke gamle batterier med litium. Anonymkode: 1a2bb...4b7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #99 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En smartelefon med optimal lading tar vel 8 timer! Jeg har iPhone og iPad, så oppdateringer skjer jo også kl 2 så da må den være koblet til. Jo jeg setter i laderen på kvelden, så jeg har fullt batteri til neste dag. Anonymkode: 1a2bb...4b7 Oi det var lenge. Da skjønner jeg at folk må lade om natta. Enda en grunn til å vente med å kjøpe smarttelefon heh På den annen side, så tilsier det vel at det sikkert er lite brannfarlig når det tar så lang tid. Min mobil lader raskt, og sjelden, men lader blir ganske varm. Anonymkode: 8b126...3ff
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #100 Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Begynner visst å bli gammel jeg for jeg trodde også dette var helt vanlig allmennkunnskap, å skru av el-apparater når man legger seg/går ut. Går en del strøm også, hvis man har ørten elektriske duppeditter som står på i bakgrunnen, og så blir det vel unødvendig varmt om natta om sommeren med vaskemaskiner og diverse som står og går. Anonymkode: 8b126...3ff Koster ca 1 krone i året og lade telefon. Maskinvask er litt dyrere 😅 opplever ikke at det blir varmt av og lade telefonen om sommeren, men hadde det ikke blitt varmt om dagen også? Anonymkode: 1a2bb...4b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå