Gå til innhold

Angst fordi besteforeldrene lader om natta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi lader om natta. Her står også google home i i flere rom, samt sonos. Hjemmeovervåkingskameraer. Ruter (er vel den som genererer mest varme) og meshnettverk. PCer og Mac tas ikke ut av kontakter, heller ikke eksterne skjermer og annet til bruk på hjemmekontor. 

Mye styr om man ikke gjør det slik i disse dager. 

Og virkelig, de eneste gangene jeg har hørt om brann med lader er når man bruker skadet utstyr, eller billigvarianter fra kina. 

Anonymkode: 0eec2...959

• Liker 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som ikke lader mobiler om natta, drar selvsagt ut alle kontakter til ting som lager varme. Og til laptopen også? + når dere ikke er hjemme? Og vasker/tørker ikke klær, oppvaskmaskin om natten eller når dere ikke er hjemme? Skrur av tv og stereoanlegg helt og ikke på standby? Skrur av pc alltid når den ikke er i bruk?

(ikke gidd å diskutere feilbruk av angst-ordet. Vi skjønner hva TS mener)

Anonymkode: 2e3b9...4e0

Tv , pc, stereoanlegg osv utskiler ikke disse stoffene og er ikke i nærheten av å være brannfarlig i forhold til ladeledninger som har sprengt og tatt fyr mange ganger og i tilegg utskiller stoffer som du kan sovne inn av! Vaske klær eller oppvaskemaskin gjlr jeg ikke om natten, og det er ikke anbefalt heller, noe de fleste oppegående forståeær selv! Brannfarlig men og vannlekkasje! 

Hilsen elektriker!

Anonymkode: 56a7a...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er jo inne på det selv. 

Angst = overdreven redsel. 

Med mindre du, som mange, bruker ordet feil 😉

Anonymkode: 5a73a...244

Det er du som bruker ordet feil. Angst er ikke overdreven redsel. Angst er en følelse som oppstår når fryktsenteret er aktivert, det er et verktøy som vi er helt avhengig av for å overleve. Den gjør oss i stand til å redde eget og andres liv. Så angst er kroppen din som prøver å fortelle deg noe viktig.

Det du snakker om er en angstlidelse, og er noe helt annet enn det ts snakker om. Det er normalt å ha angst for barna sine, det gjør oss i bedre stand til å beskytte dem.

Anonymkode: 277c3...0ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For en utdatert kommentar! Når de skal passe dine barn, har du noe med det! Herrefred - så hvis besteforeldrene velger å ha full fest mens de passer barnebarna, så har du ikke noe du skulle sagt - for det er "dems hjem"?

Anonymkode: 284b2...dca

Det kan jo ikke sammenlignes da. Herregud..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er jo en viss forskjell på å lade om natta på nattbord ol og å lade på natta i senga. Jeg lader om natta, men telefonen ligger på gulvet. Hadde heller ikke turt å la telefonen ligge i senga uten lader for plutselig slår jeg borti den med arma og den faller ned og knuses.

Anonymkode: bc117...e03

Er det farlig at en telefonen knuses? Kommer det giftige gasser ut av dem om det skjer? Eksploderer de om de knuser?

Anonymkode: 22269...f13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lader hver natt. Du overtenker veldig. 

Anonymkode: ed9b2...336

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hysterisk, bare fordi det har gått bra hos DERE? 

Anonymkode: 284b2...dca

Og alle andre . Det lades 4,5 mill enheter i Norge hver natt ( noen lader flere , derfor blir tallet såpass høyt, selvom noen har tid til og sitte og overvåke lading om dagen) , hvor mange har dødd av dette i år? De siste 10 årene? De siste 20 årene? Svaret er det samme. Dette er bare medieskapt hysteri. 

Anonymkode: 1a2bb...4b7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som ikke lader mobiler om natta, drar selvsagt ut alle kontakter til ting som lager varme. Og til laptopen også? + når dere ikke er hjemme? Og vasker/tørker ikke klær, oppvaskmaskin om natten eller når dere ikke er hjemme? Skrur av tv og stereoanlegg helt og ikke på standby? Skrur av pc alltid når den ikke er i bruk?

(ikke gidd å diskutere feilbruk av angst-ordet. Vi skjønner hva TS mener)

Anonymkode: 2e3b9...4e0

Forskjellen er at mobiltelefonen ligger rett foran fjeset ditt. Har du en røykvarsler mellom hodet ditt og nattbordet? Gira på eksplosjonsartet brann midt i fleisen? Tar vaskemaskina fyr så rekker du å våkne av røykvarsleren og forsøke å slokke (eller komme deg ut). Vi har praktisk øvelse med brannvesenet hvert år, de advarer alltid mot å vaske/tørke klær/bruke oppvaskemaskin/lade mobiltelefon på natten. Regner med de vet hva de prater om. 

Anonymkode: 6f4a9...537

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og latterliggjøring. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eh...hva slags merkelig operatør har du....ingen oppdatering som må skje på viss tidspunktet...sikker på at du ikke har blitt hacket 

Anonymkode: 7d415...7f1

Iphone oppdaterer midt på natten jo, men kun hvis den er koblet til lader. Det stemmer, jeg har hatt 6 iphoner og har fått samme beskjed på alle.

Anonymkode: 2c5ce...d05

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg lader hver natt, 0 stress

Anonymkode: 3e662...828

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det farlig at en telefonen knuses? Kommer det giftige gasser ut av dem om det skjer? Eksploderer de om de knuser?

Anonymkode: 22269...f13

Det var ikke poenget mitt. Selvfølgelig er brannfare verre. Jeg lader ikke i senga mi pga brannfare, men hadde det ikke vært brannfare så hadde jeg heller ikke ladet i senga pga knusefare. At det skal være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: bc117...e03

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du noe link til et sted som kan si noe mer om disse dødelige gassene fra mobiltelefonen? Jeg vet de kan ta fyr, men dødelige gasser? Jeg er oppriktig nysgjerrig så fine om du kan si noe mer om dette. :)

Anonymkode: ec26e...7d6

Flere «ladebranner»

En ny undersøkelse gjennomført av TNS Gallup for IF skadeforsikring, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Norsk brannvernforening viser at sju av ti nordmenn lader mobilen om natta.

Nesten alle unge mellom 15 og 29 år nattlader, hele 93 prosent. Informasjonsdirektør i IF skadeforsikring Jon Berge sier at det har vært flere titalls «ladebranner» i Norge de siste årene.

– Folk lader mye om nettene og det går stort sett bra. Men hvis det går galt og mobiltelefonen ligger på nattbordet så vil det komme giftig gass ut av den som man kanskje ikke klarer å våkne fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til alle dere overhysteriske folkene som mener det er farlig å lade om natta: https://www.faktisk.no/artikler/0gd80/mobil-er-en-av-de-nye-brannfellene

• Kjør originalt
  • God kvalitet
  • Lad på et trygt sted (altså ikke-brennbarn materiale)
  • Røykvarsel (seriekoblet)

Så er du trygg om du lader om natta, sier administrerende direktør i Brannvernforeningen Rolf Søtorp.

Sitat

Konklusjon

Det er en risiko forbundet med all bruk av elektronisk utstyr. Det er imidlertid svært få kjente tilfeller av branner eller branntilløp som har oppstått som følge av mobillading. Fra 2016 til juni 2018 ble det det registrert 5685 bygningsbranner i Norge. I kun ni av brannene var mobiltelefon eller lading av mobiltelefon nevnt som en mulig årsak av brannmennene på stedet. Politiet etterforsket fire av disse ni brannene, og bare i ett tilfelle ble det konkludert med at mobillading startet brannen. Det finnes tilfeller av at ladere har smeltet eller eksplodert, uten at det har ført til stor skade.

Jeg fortsetter altså å lade om natta hvis jeg har lite batteri på mobilen når jeg legger meg. 

Anonymkode: c99c9...1fa

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Beklager å si det, men det er utrolig hvor enkle noen her virker. F eks ved å si at de i alle år har ladet på natten og at det aldri har skjedd noe galt. Det er jo et skikkelig barneskoleargument! Altså... jeg har kjørt i alle år med bilbelte uten at det har gått galt (bank i bordet). I følge enkelte sin teori så er det da fullstendig bortkastet med bilbelte og at det er nærmest hysterisk å bruke det. Det samme argumentet kan brukes om røyking, redningsvest, etc etc. Altså... myndigheter anbefaler at vi ikke lader telefonen på natta pga brannfare. Så enkelt er det. Og så kommer det folk og sier "Jammen jeg har ladet på natta i årevis uten at det har begynt å brenne" og mener derfor at det er fullstendig ufarlig. Utrolig snevert!

Anonymkode: ec26e...7d6

Skal man bruke eksempelet ditt, så blir det jo heller at man har kjørt i alle år med vanlig bilbelte, så derfor fortsetter man å gjøre det. Du vil at man skal oppgradere til fempunktsbilbelte og veltebur fordi det at det har gått bra så langt er ingen grunn til at det vil fortsatt gå bra. Eller du vil at man skal slutte å kjøre bil i det hele tatt.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn, er hysterisk ift å la barna sove i annen etasje enn meg selv (skjer ikke, i tilfelle brann), men både tørketromler og lader om natta. Når jeg sovner lirker jeg telefonen mellom madrassen og puta, med laderen i 😛 

Har haugevis av brannalarmer og vektertjeneste med brannvarsling. 

Anonymkode: 9b8c3...c7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har tre barn, er hysterisk ift å la barna sove i annen etasje enn meg selv (skjer ikke, i tilfelle brann), men både tørketromler og lader om natta. Når jeg sovner lirker jeg telefonen mellom madrassen og puta, med laderen i 😛 

Har haugevis av brannalarmer og vektertjeneste med brannvarsling. 

Anonymkode: 9b8c3...c7c

Men kjære deg...det hjelper ikke noe med vekter og brannalarm når det er røyken og gasser som tar livet av folk. Dere kan allerede død når brannalarmen går. Og iallefall med mobil mellom puta som gjør at mobilen din blir varm via pute og ladning. Om det kommer gasser fra mobilen din da hjelper ikke brannalarm.

Og ikke tørketrommel om natten. Null kontroll

Anonymkode: 7d415...7f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var allmennkunnskap at man ikke skal lade om natta? Overrasket over at såpass mange holder på med denne praksisen, men det sier vel noe om hvor avhengige folk er av telefonene sine. Eventuelt at de som svarer i tråden er de som lader om natta og blir provosert av at andre påpeker at det ikke er så lurt. 

Et raskt google-søk på "lade telefon om natta" forteller oss at  forsikringsselskaper og de som jobber med brannvern, fraråder å lade på natta. Nettopp av den grunn som ts nevner. Tar man sjansen på å lade på natt, så hold i hvertfall telefonen langt bort fra soverommet, og sørg for å ha gode røykvarslere. 

Jeg ville ikke tatt sjansen på nattlading. Selv om det i de fleste tilfeller ikke blir brann, så er det en helt unødvendig risiko å ta. 

Dere som lader om natta, bruker dere tørketrommel om natta også? Siden det stort sett går bra?

Anonymkode: 8b126...3ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

La oss si 1 million mobiler lades hver eneste natt i Norge. Hvor ofte skjer dette at de tar fyr om natten egentlig? Må ganske langt nede på promilletallet vil jeg tro. Dermed er det beviselig farligere å f.eks kjøre bil, både med belte og  hele pakken, men det gjør man jo? Jaja, gjør som man vil tenker jeg. Forhåpentligvis har mobilladere blitt langt sikrere med tiden.

Anonymkode: a1436...aeb

Men hvor får du tallet fra? Det er frarådet å lade på natt. Ut fra tråden vet vi at en del tar sjansen, men håper jo at flertallet ikke gjør det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvor får du tallet fra? Det er frarådet å lade på natt. Ut fra tråden vet vi at en del tar sjansen, men håper jo at flertallet ikke gjør det. 

I 2016 gjorde de en undersøkelse. 7 av 10 nordmenn lader mobil om natta. Og likevel har det vært én husbrann som følge av mobillading på to og et halvt år (2016 til juni 2018).

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...